תנ"ך על הפרק - דברים יד - בחירת ישראל / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברים יד

167 / 929
היום

הפרק

לא לְהִתְגּוֹדֵּד, לא לִקְרֹח, מאכלות אסורות, מעשר שני ועני ועוד

בָּנִ֣ים אַתֶּ֔ם לַֽיהוָ֖ה אֱלֹהֵיכֶ֑ם לֹ֣א תִתְגֹּֽדְד֗וּ וְלֹֽא־תָשִׂ֧ימוּ קָרְחָ֛ה בֵּ֥ין עֵינֵיכֶ֖ם לָמֵֽת׃כִּ֣י עַ֤ם קָדוֹשׁ֙ אַתָּ֔ה לַיהוָ֖ה אֱלֹהֶ֑יךָ וּבְךָ֞ בָּחַ֣ר יְהוָ֗ה לִֽהְי֥וֹת לוֹ֙ לְעַ֣ם סְגֻלָּ֔ה מִכֹּל֙ הָֽעַמִּ֔ים אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֥י הָאֲדָמָֽה׃לֹ֥א תֹאכַ֖ל כָּל־תּוֹעֵבָֽה׃זֹ֥את הַבְּהֵמָ֖ה אֲשֶׁ֣ר תֹּאכֵ֑לוּ שׁ֕וֹר שֵׂ֥ה כְשָׂבִ֖ים וְשֵׂ֥ה עִזִּֽים׃אַיָּ֥ל וּצְבִ֖י וְיַחְמ֑וּר וְאַקּ֥וֹ וְדִישֹׁ֖ן וּתְא֥וֹ וָזָֽמֶר׃וְכָל־בְּהֵמָ֞ה מַפְרֶ֣סֶת פַּרְסָ֗ה וְשֹׁסַ֤עַת שֶׁ֙סַע֙ שְׁתֵּ֣י פְרָס֔וֹת מַעֲלַ֥ת גֵּרָ֖ה בַּבְּהֵמָ֑ה אֹתָ֖הּ תֹּאכֵֽלוּ׃אַ֣ךְ אֶת־זֶ֞ה לֹ֤א תֹֽאכְלוּ֙ מִמַּֽעֲלֵ֣י הַגֵּרָ֔ה וּמִמַּפְרִיסֵ֥י הַפַּרְסָ֖ה הַשְּׁסוּעָ֑ה אֶֽת־הַ֠גָּמָל וְאֶת־הָאַרְנֶ֨בֶת וְאֶת־הַשָּׁפָ֜ן כִּֽי־מַעֲלֵ֧ה גֵרָ֣ה הֵ֗מָּה וּפַרְסָה֙ לֹ֣א הִפְרִ֔יסוּ טְמֵאִ֥ים הֵ֖ם לָכֶֽם׃וְאֶת־הַ֠חֲזִיר כִּֽי־מַפְרִ֨יס פַּרְסָ֥ה הוּא֙ וְלֹ֣א גֵרָ֔ה טָמֵ֥א ה֖וּא לָכֶ֑ם מִבְּשָׂרָם֙ לֹ֣א תֹאכֵ֔לוּ וּבְנִבְלָתָ֖ם לֹ֥א תִגָּֽעוּ׃אֶת־זֶה֙ תֹּֽאכְל֔וּ מִכֹּ֖ל אֲשֶׁ֣ר בַּמָּ֑יִם כֹּ֧ל אֲשֶׁר־ל֛וֹ סְנַפִּ֥יר וְקַשְׂקֶ֖שֶׂת תֹּאכֵֽלוּ׃וְכֹ֨ל אֲשֶׁ֧ר אֵֽין־ל֛וֹ סְנַפִּ֥יר וְקַשְׂקֶ֖שֶׂת לֹ֣א תֹאכֵ֑לוּ טָמֵ֥א ה֖וּא לָכֶֽם׃כָּל־צִפּ֥וֹר טְהֹרָ֖ה תֹּאכֵֽלוּ׃וְזֶ֕ה אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־תֹאכְל֖וּ מֵהֶ֑ם הַנֶּ֥שֶׁר וְהַפֶּ֖רֶס וְהָֽעָזְנִיָּֽה׃וְהָרָאָה֙ וְאֶת־הָ֣אַיָּ֔ה וְהַדַּיָּ֖ה לְמִינָֽהּ׃וְאֵ֥ת כָּל־עֹרֵ֖ב לְמִינֽוֹ׃וְאֵת֙ בַּ֣ת הַֽיַּעֲנָ֔ה וְאֶת־הַתַּחְמָ֖ס וְאֶת־הַשָּׁ֑חַף וְאֶת־הַנֵּ֖ץ לְמִינֵֽהוּ׃אֶת־הַכּ֥וֹס וְאֶת־הַיַּנְשׁ֖וּף וְהַתִּנְשָֽׁמֶת׃וְהַקָּאָ֥ת וְאֶֽת־הָרָחָ֖מָה וְאֶת־הַשָּׁלָֽךְ׃וְהַ֣חֲסִידָ֔ה וְהָאֲנָפָ֖ה לְמִינָ֑הּ וְהַדּוּכִיפַ֖ת וְהָעֲטַלֵּֽף׃וְכֹל֙ שֶׁ֣רֶץ הָע֔וֹף טָמֵ֥א ה֖וּא לָכֶ֑ם לֹ֖א יֵאָכֵֽלוּ׃כָּל־ע֥וֹף טָה֖וֹר תֹּאכֵֽלוּ׃לֹ֣א תֹאכְל֣וּ כָל־נְ֠בֵלָה לַגֵּ֨ר אֲשֶׁר־בִּשְׁעָרֶ֜יךָ תִּתְּנֶ֣נָּה וַאֲכָלָ֗הּ א֤וֹ מָכֹר֙ לְנָכְרִ֔י כִּ֣י עַ֤ם קָדוֹשׁ֙ אַתָּ֔ה לַיהוָ֖ה אֱלֹהֶ֑יךָ לֹֽא־תְבַשֵּׁ֥ל גְּדִ֖י בַּחֲלֵ֥ב אִמּֽוֹ׃עַשֵּׂ֣ר תְּעַשֵּׂ֔ר אֵ֖ת כָּל־תְּבוּאַ֣ת זַרְעֶ֑ךָ הַיֹּצֵ֥א הַשָּׂדֶ֖ה שָׁנָ֥ה שָׁנָֽה׃וְאָכַלְתָּ֞ לִפְנֵ֣י ׀ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֗יךָ בַּמָּק֣וֹם אֲשֶׁר־יִבְחַר֮ לְשַׁכֵּ֣ן שְׁמ֣וֹ שָׁם֒ מַעְשַׂ֤ר דְּגָֽנְךָ֙ תִּֽירֹשְׁךָ֣ וְיִצְהָרֶ֔ךָ וּבְכֹרֹ֥ת בְּקָרְךָ֖ וְצֹאנֶ֑ךָ לְמַ֣עַן תִּלְמַ֗ד לְיִרְאָ֛ה אֶת־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ כָּל־הַיָּמִֽים׃וְכִֽי־יִרְבֶּ֨ה מִמְּךָ֜ הַדֶּ֗רֶךְ כִּ֣י לֹ֣א תוּכַ֘ל שְׂאֵתוֹ֒ כִּֽי־יִרְחַ֤ק מִמְּךָ֙ הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ לָשׂ֥וּם שְׁמ֖וֹ שָׁ֑ם כִּ֥י יְבָרֶכְךָ֖ יְהוָ֥ה אֱלֹהֶֽיךָ׃וְנָתַתָּ֖ה בַּכָּ֑סֶף וְצַרְתָּ֤ הַכֶּ֙סֶף֙ בְּיָ֣דְךָ֔ וְהָֽלַכְתָּ֙ אֶל־הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֥ר יִבְחַ֛ר יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ בּֽוֹ׃וְנָתַתָּ֣ה הַכֶּ֡סֶף בְּכֹל֩ אֲשֶׁר־תְּאַוֶּ֨ה נַפְשְׁךָ֜ בַּבָּקָ֣ר וּבַצֹּ֗אן וּבַיַּ֙יִן֙ וּבַשֵּׁכָ֔ר וּבְכֹ֛ל אֲשֶׁ֥ר תִּֽשְׁאָלְךָ֖ נַפְשֶׁ֑ךָ וְאָכַ֣לְתָּ שָּׁ֗ם לִפְנֵי֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ וְשָׂמַחְתָּ֖ אַתָּ֥ה וּבֵיתֶֽךָ׃וְהַלֵּוִ֥י אֲשֶׁר־בִּשְׁעָרֶ֖יךָ לֹ֣א תַֽעַזְבֶ֑נּוּ כִּ֣י אֵ֥ין ל֛וֹ חֵ֥לֶק וְנַחֲלָ֖ה עִמָּֽךְ׃מִקְצֵ֣ה ׀ שָׁלֹ֣שׁ שָׁנִ֗ים תּוֹצִיא֙ אֶת־כָּל־מַעְשַׂר֙ תְּבוּאָ֣תְךָ֔ בַּשָּׁנָ֖ה הַהִ֑וא וְהִנַּחְתָּ֖ בִּשְׁעָרֶֽיךָ׃וּבָ֣א הַלֵּוִ֡י כִּ֣י אֵֽין־לוֹ֩ חֵ֨לֶק וְנַחֲלָ֜ה עִמָּ֗ךְ וְ֠הַגֵּר וְהַיָּת֤וֹם וְהָֽאַלְמָנָה֙ אֲשֶׁ֣ר בִּשְׁעָרֶ֔יךָ וְאָכְל֖וּ וְשָׂבֵ֑עוּ לְמַ֤עַן יְבָרֶכְךָ֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ בְּכָל־מַעֲשֵׂ֥ה יָדְךָ֖ אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשֶֽׂה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

בחירת ישראל

"בנים אתם לה' אלקיכם לא תתגדדו ולא - תשימו קרחה בין עיניכם למת" (דברים יד, א), התורה אוסרת עלינו להלך בדרכי האמוריים לפי שאנו בניו של מקום. וחלקו בזה ר"מ ור' יהודה. ר' יהודה אומר, בזמן שאתם נוהגים מנהג בנים, אתם קרויים בנים, ור"מ אומר, בין כך ובין כך אתם קרויים בנים; ואף בזמן שאתם עובדים ע"ז אתם נקראים בנים, שנאמר "בנים משחיתים" (ישעיהו א, ד), ואין השחתה אלא ע"ז (קידושין לו ע"א).

וביאר המהר"ל, שלדעת ר' יהודה אין התואר בנים יאה אלא כשישנה הזדהות בינם לקב"ה; ולדעת ר' מאיר שֵם בן הוא "על שהוא יתברך אב ועלה לישראל". כשם שכל אב הוא סיבה לבנו, ואין ליחס זה הסרה - כך ישראל אפילו כשיחטאו בע"ז, אין לשלול מהם את התואר בנים. תואר זה לא ניתן לנו ברצוננו ובהסכמתנו, אלא זכינו בו מצדו של הקב"ה (נצח ישראל פרק יא). וכדברי ריה"ל בכוזרי (מאמר ב אות נ), שבתפילת אהבה רבה נתחייבנו להאמין "שההתחלה ממנו, לא ממנו אנחנו". היינו, שתחילת בחירת עם ישראל לא היתה מיזמתנו, אלא מצדו של רבש"ע. וע"כ אין בכוחנו להינתק מקשר זה.

ובזה מפרש המהר"ל המשך הפסוקים:

"בנים אתם לה' אלקיכם, לא תתגדדו ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת, כי עם קדוש אתה לה' אלקיך, ובך בחר ה' להיות לו לעם סגלה מכל העמים אשר על פני האדמה" (דברים שם, א-ב). כי אתם בנים, נמצאים מן אמיתת העלה, ובשביל כך יש להם ג"כ מציאות אמיתית, שעל זה יבא שם בן ולכן אל תתגודדו למת, שהיה דרך שלהם לעשות השחתה בעצמם, בשביל ההשחתה שהגיע למת. ואמר כיון שיש לכם מציאות אמיתית מקוים, שהרי אתם נקראים בנים וכו' ודבר שיש לו מציאות גמור אמיתי, אין ראוי שימצא בו השחתה שהוא הפך המציאות, בפרט כאשר עשה בשביל מת, וכאלו היה הפסד בישראל.

וכיוון שמציאותם של ישראל נצחית, מתוך "ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום", אין ראוי להשחית על מת, כאילו יש כאן הפסד.
ויסוד זה של רבי מאיר לא היה פשוט ומקובל אפילו אצל הנביאים. כשהגמרא מבקשת להסביר, למה ציווה ה' להושע לקחת אשת זנונים, היא מספרת על הוויכוח שקדם לצו ה':

כשאמר הקב"ה להושע, חטאו ישראל, היה לו להושע לומר: בניך הם, בני חנוניך הם, בני אברהם יצחק ויעקב, גלגל רחמיך עליהן. לא דיו שלא אמר כך, אלא אמר לפניו, רבונו של עולם, כל העולם שלך הוא, העבירם באומה אחרת. אמר הקדוש ברוך הוא: מה אעשה לזקן זה? אומר לו, לך וקח אשה זונה והוליד לך בנים זנונים, ואחר כך אומר לו שלחה מעל פניך. אם הוא יכול לשלוח, אף אני אשלח את ישראל. שנאמר "ויאמר ה' אל הושע, לך קח לך אשת זנונים וילדי זנונים וכו'". אמר לו הקדוש ברוך הוא להושע, לא היה לך ללמוד ממשה רבך, שכיוון שדברתי עמו, פירש מן האשה, אף אתה בדול עצמך ממנה. אמר לו, רבונו של עולם, יש לי בנים ממנה, ואין אני יכול להוציאה ולא לגרשה. אמר ליה הקדוש ברוך הוא: ומה אתה שאשתך זונה ובניך בני זנונים וכו' כך, ישראל שהן בני, בני בחוני, בני אברהם יצחק ויעקב וכו' ואתה אמרת העבירם באומה אחרת? כיון שידע שחטא וכו' עמד ובקש רחמים ובטל גזירה והתחיל לברכן שנאמר (הושע ב, א) "והיה מספר בני ישראל וכו'" (פסחים פז ע"א).

יסוד זה שאין החטא פוגם בעצם בחירת ישראל, חוזר ונשנה אין ספור פעמים בספרי המהר"ל, והבאנו דבריו לעיל בפרשת עקב מאמר סיני והעגל. עתה נוסיף מעט מדברי אחרונים. "לא מרבכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם כי אתם המעט מכל העמים, כי מאהבת ה' אתכם וכו'" (דברים ז, ז-ח), וכתב הכלי יקר שם: "וסלקא דעתך אמינא שמצד שיש להם קצת זכויות חשק ה' בכם וכו', קא משמע לן כי מאהבת ה' אתכם. אתם רצויים ומעשיכם אינם רצויים".ועוד כתב שם: "לא מפני צדדים אלה (ריבוי זכויות ומיעוט עוונות) חשק ה' בכם ויבחר בכם, כי אין דבר קטן כזה מעלה ומוריד, מאחר שבאמת מעשיכם אינם רצויים. כי מאהבת ה' אתכם, כי אתם בעצמותכם רצויים מצד הגזע שלכם וכו'. וזה רמוז במלה אתכם, לומר אתם לבדכם רצויים, אבל מעשיכם אינם רצויים. כמו שכתב 'לא בצדקתך וביושר לבבך וכו'' (דברים ט, ה)".

וכן כתב האור החיים: הגם שהיו גוי מקרב גוי, ערום ועריה, בלא שום התעוררות, אף על פי כן אני הבאתי אתכם אלי, ולא אתם התקרבתם אלי. (שמות ט, ה).

וכיון שאין הדבר תלוי בדעתם של ישראל, ובמעשיהם אין דבר שיכול לנתק את הקשר שבין ישראל לרבש"ע, ואף כשהם חוטאים אין החטא פוגם בעצמיותם. "לא בחירתה גרמה לה את יתרונה האלוקי, לא מצד מעשיה הפרטיים, לא בצדקתה ויושר לבבה באה אל מעלתה" (הרב קוק זצ"ל, הקדמה לשבת הארץ).

ובלשונו של ר' צדוק הכהן מלובלין "זה יאמר לה' אני ובשם ישראל יכונה, שלא יהיה לו רק מעלה זו שמכונה בשם ישראל - די" (צדקת הצדיק, אות נו).

במכתבו לרידב"ז הגדיר הרב קוק זצ"ל את שני היסודות העיקריים הבונים את קדושת ישראל, הסגולה והבחירה; היינו, היסוד הטבעי שהוא יצירתו של הקב"ה שאינו תלוי בנו, והצד המעשי הבחירי מצידנו. הסגולה – "הוא כח קדוש פנימי, מונח בטבע הנפש ברצון ה', כמו טבע כל דבר מהמציאות שאי אפשר לו להשתנות כלל, כי הוא אמר ויהי ויעמידם לעד לעולם". והבחירה - "זה תלוי במעשה הטוב ובתלמוד תורה. החלק של הסגולה הוא הרבה באין ערוך כלל, יותר גדול וקדוש מהחלק התלוי בבחירה. אלא שברית כרותה היא, שהסגולה הפנימית לא תתגלה בזמן הזה, כי אם לפי רוב המעשה וקדושת האמונה ותלמוד תורה".

ובהקדמה לשבת הארץ כתב: "יש לה אמנם להבחירה מבוא גדול בכל סגולה טבעית, בהיותה טובה תוכל לפנקה, לעדנה להוציאה לפועל באופן שלם וחשוב. וכן בהיותה רעה ושפלה תוכל להחשיך את המאור שבסגולה הטבעית ולעכר את זוהרו, לעמעם את הלב לבל יחוש את העושר הרוחני הצפון בתוך חיי הנשמה. אבל לא יוכל טמטום הלב והחשכת המאור להמשך לעולם. הסגולה הטבעית בטוחה היא בקיומה ובהתעוררותה לתחיה".

וכן כתב המהר"ל: "ואף שהיה גורם מעשיהם לטוב או לרע, שיוסיף דבקות או יגרע, ודבר זה בודאי היה לפי רוב המעשה, כי אז יוסיף או יגרע, אבל מכל מקום, עצם הבחירה לא היה בשביל שום מעשה כלל" (נצח ישראל, פרק יא).
עיקר זה מבואר בילקוט שמעוני:

"מי הוא זה ערב את לבו לגשת אלי נאם ה'" (ירמיהו ל, כא), אמר רבה בר ר' הונא, מעלה זו יש בין ישראל לעובדי אלילים, דאילו בישראל כתיב "והייתי להם לאלקים והמה יהיו לי לעם" (יחזקאל לז, כז) ואילו בעובדי אלילים כתיב "מי הוא זה ערב את לבו לגשת אלי נאם ה', והייתם לי לעם ואנכי אהיה לכם לאלקים' (ירמיהו ל, כא-כב).

הרי שהבחירה של עם ישראל אינה תלויה במעשיהם, ישראל נבחרו תחילה ברצון האלוקי, ורק אחר כך נהיו לעם ה'. "להיות לכם לאלקים" קודם ל"המה יהיו לי לעם". ואילו באומות בעולם הבחירה מותנית במעשיהם, תחילה "להיות לי לעם", ורק כתוצאה ממעשיהם הטובים - "ואני אהיה להם לאלקים".

ומסיים שם המהר"ל:
ואילו יבינו זה בני אדם, לא יעלה על מחשבתם מחשבת הבל, לומר כי השם יתברך מאס בישראל חס ושלום.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך