תנ"ך על הפרק - דברי הימים ב יב - הקב"ה מייסר את רחבעם להחזירו למוטב / הרב חיים בן סניור שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים ב יב

905 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֗י כְּהָכִ֞ין מַלְכ֤וּת רְחַבְעָם֙ וּכְחֶזְקָת֔וֹ עָזַ֖ב אֶת־תּוֹרַ֣ת יְהוָ֑ה וְכָל־יִשְׂרָאֵ֖ל עִמּֽוֹ׃וַיְהִ֞י בַּשָּׁנָ֤ה הַֽחֲמִישִׁית֙ לַמֶּ֣לֶךְ רְחַבְעָ֔ם עָלָ֛ה שִׁישַׁ֥ק מֶֽלֶךְ־מִצְרַ֖יִם עַל־יְרוּשָׁלִָ֑ם כִּ֥י מָעֲל֖וּ בַּיהוָֽה׃בְּאֶ֤לֶף וּמָאתַ֙יִם֙ רֶ֔כֶב וּבְשִׁשִּׁ֥ים אֶ֖לֶף פָּרָשִׁ֑ים וְאֵ֣ין מִסְפָּ֗ר לָעָ֞ם אֲשֶׁר־בָּ֤אוּ עִמּוֹ֙ מִמִּצְרַ֔יִם לוּבִ֥ים סֻכִּיִּ֖ים וְכוּשִֽׁים׃וַיִּלְכֹּ֛ד אֶת־עָרֵ֥י הַמְּצֻר֖וֹת אֲשֶׁ֣ר לִֽיהוּדָ֑ה וַיָּבֹ֖א עַד־יְרוּשָׁלִָֽם׃וּֽשְׁמַֽעְיָ֤ה הַנָּבִיא֙ בָּ֣א אֶל־רְחַבְעָ֔ם וְשָׂרֵ֣י יְהוּדָ֔ה אֲשֶׁר־נֶאֶסְפ֥וּ אֶל־יְרוּשָׁלִַ֖ם מִפְּנֵ֣י שִׁישָׁ֑ק וַיֹּ֨אמֶר לָהֶ֜ם כֹּה־אָמַ֣ר יְהוָ֗ה אַתֶּם֙ עֲזַבְתֶּ֣ם אֹתִ֔י וְאַף־אֲנִ֛י עָזַ֥בְתִּי אֶתְכֶ֖ם בְּיַד־שִׁישָֽׁק׃וַיִּכָּנְע֥וּ שָׂרֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל וְהַמֶּ֑לֶךְ וַיֹּאמְר֖וּ צַדִּ֥יק ׀ יְהוָֽה׃וּבִרְא֤וֹת יְהוָה֙ כִּ֣י נִכְנָ֔עוּ הָיָה֩ דְבַר־יְהוָ֨ה אֶל־שְׁמַֽעְיָ֧ה ׀ לֵאמֹ֛ר נִכְנְע֖וּ לֹ֣א אַשְׁחִיתֵ֑ם וְנָתַתִּ֨י לָהֶ֤ם כִּמְעַט֙ לִפְלֵיטָ֔ה וְלֹא־תִתַּ֧ךְ חֲמָתִ֛י בִּירוּשָׁלִַ֖ם בְּיַד־שִׁישָֽׁק׃כִּ֥י יִהְיוּ־ל֖וֹ לַעֲבָדִ֑ים וְיֵדְעוּ֙ עֲב֣וֹדָתִ֔י וַעֲבוֹדַ֖ת מַמְלְכ֥וֹת הָאֲרָצֽוֹת׃וַיַּ֨עַל שִׁישַׁ֥ק מֶֽלֶךְ־מִצְרַיִם֮ עַל־יְרוּשָׁלִַם֒ וַיִּקַּ֞ח אֶת־אֹצְר֣וֹת בֵּית־יְהוָ֗ה וְאֶת־אֹֽצְרוֹת֙ בֵּ֣ית הַמֶּ֔לֶךְ אֶת־הַכֹּ֖ל לָקָ֑ח וַיִּקַּח֙ אֶת־מָגִנֵּ֣י הַזָּהָ֔ב אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֖ה שְׁלֹמֹֽה׃וַיַּ֨עַשׂ הַמֶּ֤לֶךְ רְחַבְעָם֙ תַּחְתֵּיהֶ֔ם מָגִנֵּ֖י נְחֹ֑שֶׁת וְהִפְקִ֗יד עַל־יַד֙ שָׂרֵ֣י הָרָצִ֔ים הַשֹּׁ֣מְרִ֔ים פֶּ֖תַח בֵּ֥ית הַמֶּֽלֶךְ׃וַיְהִ֛י מִדֵּי־ב֥וֹא הַמֶּ֖לֶךְ בֵּ֣ית יְהוָ֑ה בָּ֤אוּ הָרָצִים֙ וּנְשָׂא֔וּם וֶהֱשִׁב֖וּם אֶל־תָּ֥א הָרָצִֽים׃וּבְהִכָּֽנְע֗וֹ שָׁ֤ב מִמֶּ֙נּוּ֙ אַף־יְהוָ֔ה וְלֹ֥א לְהַשְׁחִ֖ית לְכָלָ֑ה וְגַם֙ בִּֽיהוּדָ֔ה הָיָ֖ה דְּבָרִ֥ים טוֹבִֽים׃וַיִּתְחַזֵּ֞ק הַמֶּ֧לֶךְ רְחַבְעָ֛ם בִּירוּשָׁלִַ֖ם וַיִּמְלֹ֑ךְ כִּ֣י בֶן־אַרְבָּעִ֣ים וְאַחַ֣ת שָׁנָה֩ רְחַבְעָ֨ם בְּמָלְכ֜וֹ וּֽשֲׁבַ֨ע עֶשְׂרֵ֥ה שָׁנָ֣ה ׀ מָלַ֣ךְ בִּֽירוּשָׁלִַ֗ם הָ֠עִיר אֲשֶׁר־בָּחַ֨ר יְהוָ֜ה לָשׂ֨וּם אֶת־שְׁמ֥וֹ שָׁם֙ מִכֹּל֙ שִׁבְטֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְשֵׁ֣ם אִמּ֔וֹ נַעֲמָ֖ה הָֽעַמֹּנִֽית׃וַיַּ֖עַשׂ הָרָ֑ע כִּ֣י לֹ֤א הֵכִין֙ לִבּ֔וֹ לִדְר֖וֹשׁ אֶת־יְהוָֽה׃וְדִבְרֵ֣י רְחַבְעָ֗ם הָרִאשֹׁנִים֙ וְהָאֲ֣חַרוֹנִ֔ים הֲלֹא־הֵ֨ם כְּתוּבִ֜ים בְּדִבְרֵ֨י שְׁמַֽעְיָ֧ה הַנָּבִ֛יא וְעִדּ֥וֹ הַחֹזֶ֖ה לְהִתְיַחֵ֑שׂ וּמִלְחֲמ֧וֹת רְחַבְעָ֛ם וְיָרָבְעָ֖ם כָּל־הַיָּמִֽים׃וַיִּשְׁכַּ֤ב רְחַבְעָם֙ עִם־אֲבֹתָ֔יו וַיִּקָּבֵ֖ר בְּעִ֣יר דָּוִ֑יד וַיִּמְלֹ֛ךְ אֲבִיָּ֥ה בְנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב חיים בן סניור שליט

הקב"ה מייסר את רחבעם להחזירו למוטב

תקציר

מאהבת ה' את שבט יהודה העניש את רחבעם בשנה החמישית למלכו. נאמר בפרק הקודם: "כִּ֣י הָֽלְכ֗וּ בְּדֶ֧רֶךְ דָּוִ֛יד וּשְׁלֹמֹ֖ה לְשָׁנִ֥ים שָׁלֽוֹשׁ׃"(דברי הימים ב יא יז). כלומר בשלוש השנים הראשונות נהג רחבעם בדרך ה' וכך הנהיג את יהודה. אולם בשנה הרביעית נטש את דרך ה', כפי שפותח הפרק: "וַיְהִ֗י כְּהָכִ֞ין מַלְכ֤וּת רְחַבְעָם֙ וּכְחֶזְקָת֔וֹ עָזַ֖ב אֶת־תּוֹרַ֣ת יְ-הוָ֑ה וְכָל־יִשְׂרָאֵ֖ל עִמּֽוֹ׃ וַיְהִ֞י בַּשָּׁנָ֤ה הַֽחֲמִישִׁית֙ לַמֶּ֣לֶךְ רְחַבְעָ֔ם עָלָ֛ה שִׁישַׁ֥ק מֶֽלֶךְ־מִצְרַ֖יִם עַל־יְרוּשָׁלִָ֑ם כִּ֥י מָעֲל֖וּ בַּי-הוָֽה׃"(דברי הימים ב יב א-ב). שישק, מלך מצרים, עלה למלחמה על רחבעם והעם בשל הסטיה שלהם מדרך ה'. מאחר ורחבעם הלך בדרך ה' במשך שלש שנים, החליט ה' לעוררו בתשובה על ידי שישק. הנביא שמעיה אמר למלך יהודה ולשרים כי פלישתו של שישק לירושלים הינה עונש על עזבם את דרך ה', ואכן נכנע רחבעם ועמו והגזרה בוטלה.

רחבעם עבד את ה' רק מיראת העונש

וַיְהִ֗י כְּהָכִ֞ין מַלְכ֤וּת רְחַבְעָם֙ וּכְחֶזְקָת֔וֹ עָזַ֖ב אֶת־תּוֹרַ֣ת יְ-הוָ֑ה וְכָל־יִשְׂרָאֵ֖ל עִמּֽוֹ׃
(דברי הימים ב יב א)

עבודת ה' של רחבעם לא היתה בגדר עבודה מאהבה אלא מיראת העונש, היראה הנמוכה. הוכחה לכך, אומר המלבי''ם: "העובד את ה' מאהבה, בלי פניה חיצונית, רק לשם ה' בלבד הוא לא ימוש מעבודתו בשום אופן, אבל העובד את ה' לתכליתים חיצוניים וכוונות אחרות, יעזוב את ה' בעת יפסקו העניינים שבעבורם עבדו. כן רחבעם עבד את ה' רק בעבור שידע שבזה תתחזק מלכות בידו נגד ירבעם עובד העגלים. לכן בעוד שהיה ירא מירבעם עבד את ה', אבל כהכין מלכות רחבעם וכחזקתו (כלומר) על ידי שבנה ערים בצורות ונפלו עליו רבים מישראל ולא ירא עוד מירבעם עזב את תורת ה' "(מלבי"ם דברי הימים ב יב א). לאחר שרחבעם בנה ערי מבצר וידע כי לא יהיה בכוחו של ירבעם לכבוש את ערי המבצר שבנה, וגם לאחר שהסתפחו אליו הרבה משאר השבטים (ראה דברי הימים ב יא טז), ובפרט אנשי שבט לוי (ראה דברי הימים ב יא יד), נטש את דרך התורה וממילא גם שאר העם ששמר תורה בגלל מצות המלך, גם הוא זנח את חיי התורה וקיום המצוות וסמך על כוחו.

שישק עולה ומצליח

וַיְהִ֞י בַּשָּׁנָ֤ה הַֽחֲמִישִׁית֙ לַמֶּ֣לֶךְ רְחַבְעָ֔ם עָלָ֛ה שִׁישַׁ֥ק מֶֽלֶךְ־מִצְרַ֖יִם עַל־יְרוּשָׁלִָ֑ם כִּ֥י מָעֲל֖וּ בַּי-הוָֽה׃ בְּאֶ֤לֶף וּמָאתַ֙יִם֙ רֶ֔כֶב וּבְשִׁשִּׁ֥ים אֶ֖לֶף פָּרָשִׁ֑ים וְאֵ֣ין מִסְפָּ֗ר לָעָ֞ם אֲשֶׁר־בָּ֤אוּ עִמּוֹ֙ מִמִּצְרַ֔יִם לוּבִ֥ים סֻכִּיִּ֖ים וְכוּשִֽׁים׃ וַיִּלְכֹּ֛ד אֶת־עָרֵ֥י הַמְּצֻר֖וֹת אֲשֶׁ֣ר לִֽיהוּדָ֑ה וַיָּבֹ֖א עַד־יְרוּשָׁלִָֽם׃
(דברי הימים ב יב ב-ד)

עונשו של הקב"ה לא איחר לבוא. שישק מלך מצרים (זה שמלך אחרי חותנו של שלמה) עלה וצר על ירושלים וברשותו אלף ומאתיים רכב, ששים אלף פרשים ומספר עצום של חיילים בתוספת תגבורות של לוביים, סוכיים וכושים. ה' הוכיח לרחבעם כי למרות שקבץ עם רב מישראל ולמרות שבצר ערים רבות בכל זאת שישק יכול לנצח את רחבעם במלחמה.

ברית מלח

בפרק הבא נאמר:

הֲלֹ֤א לָכֶם֙ לָדַ֔עַת כִּ֞י יְ-הוָ֣ה ׀ אֱ-לֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל נָתַ֨ן מַמְלָכָ֧ה לְדָוִ֛יד עַל־יִשְׂרָאֵ֖ל לְעוֹלָ֑ם ל֥וֹ וּלְבָנָ֖יו בְּרִ֥ית מֶֽלַח׃
(דברי הימים ב יג ה)

מדוע דווקא ברית מלח? כשם שהמלח קיים לעולם ואינו מתקלקל, כך גם מלכות בית דוד תתקיים לנצח ולא תוחלף כפי שקרה עם משפחת שאול. גם כאשר זרע דוד סוטה מדרך ה' לא ימאס ה' את זרעו אחריו אלא מביא עליהם ייסורים עד אשר ישובו אל ה' ואז ישובו לתפקידם. דברים אלו אמר נתן לדוד בשם ה': "אֲנִי֙ אֶהְיֶה־לּ֣וֹ (הכוונה לשלמה) לְאָ֔ב וְה֖וּא יִהְיֶה־לִּ֣י לְבֵ֑ן אֲשֶׁר֙ בְּהַ֣עֲוֹת֔וֹ וְהֹֽכַחְתִּיו֙ בְּשֵׁ֣בֶט אֲנָשִׁ֔ים וּבְנִגְעֵ֖י בְּנֵ֥י אָדָֽם׃ וְחַסְדִּ֖י לֹא־יָס֣וּר מִמֶּ֑נּוּ כַּאֲשֶׁ֤ר הֲסִרֹ֙תִי֙ מֵעִ֣ם שָׁא֔וּל אֲשֶׁ֥ר הֲסִרֹ֖תִי מִלְּפָנֶֽיךָ׃"(שמואל ב ז יד-טו).

הקב"ה קיים הבטחתו לדוד שאם בניו יחטאו, ה' יעניש אותם וייסר אותם בייסורים קשים, אך אינו מניחם לשקוע בחטא עד אשר יהא צורך לכלותם ולהעבירם מן העולם, אלא מטרת הענישה למרק את החטא ולהחזירם למוטב. רחבעם היה בנו של שלמה המלך, ואף על פי שחטא בהתנהגותו, בכל זאת האמין בדברי הנביאים, וכאשר מלכים נכרים תקפו אותו ידע ליחס זאת לקב"ה. הנביא שמעיה אמר זאת במפורש למלך (דברי הימים ב יב ה) כי מעשיו הרעים הם אשר הביסו אותו בשדה הקרב.

לאחר שנכנעו ואמרו "צַדִּ֥יק ׀ יְהוָֽה׃"(דברי הימים ב יב ו), התמלא הקב"ה רחמים על אנשי יהודה והצילם מיד שישק. הקב"ה לא מסר את עם יהודה ביד שישק להרגם ולהשחיתם לחלוטין, אלא השאיר להם פליטה ורצה רק למרק את עוונתיהם.

עול מלכות שמים נעים יותר מעול הגויים והיצר הרע

דְבַר־יְ-הוָ֨ה אֶל־שְׁמַֽעְיָ֧ה ׀ לֵאמֹ֛ר... כִּ֥י יִהְיוּ־ל֖וֹ לַעֲבָדִ֑ים וְיֵדְעוּ֙ עֲב֣וֹדָתִ֔י וַעֲבוֹדַ֖ת מַמְלְכ֥וֹת הָאֲרָצֽוֹת׃
(דברי הימים ב יב ז-ח)

הקב"ה רצה להוכיח כי מוטב להיות עבדיו מאשר עבדי שישק; שידעו כי עבודת ה' קלה מכל סוגי העבדות הקיימים בעולם. הקב"ה לא בא בטרוניה עם בריותיו וכאשר באמת אין ביכולת האדם לקיים את מצוות ה', איננו דורש ממנו זאת; לחולה שאיננו יכול לצום ביום כיפור מתירה ההלכה לאכול. כמו כן אם יש לחלל שבת כדי להציל נפש, גם אז מתירה התורה. מה שאין כן עבדות בשר ודם, או עבדות היצר הרע, נקראים בלשון התורה "עול ברזל", כי אי אפשר להקל את קושי השעבוד של העמים או של יצר הרע. זאת רצה ה' להוכיח לרחבעם וממילא להביאו לידי מסקנה שעבודת ה', היא אשר נוחה וכדאית גם בדרך ההגיון.

אחרית דבר

וּבְהִכָּֽנְע֗וֹ שָׁ֤ב מִמֶּ֙נּוּ֙ אַף־יְ-הוָ֔ה וְלֹ֥א לְהַשְׁחִ֖ית לְכָלָ֑ה וְגַם֙ בִּֽיהוּדָ֔ה הָיָ֖ה דְּבָרִ֥ים טוֹבִֽים׃
(דברי הימים ב יב יב)

כאשר נכנע רחבעם לחלוטין, דהיינו לא רק כאשר צר לו, החליט הקב"ה להסיר מעליו את עולו של שישק לחלוטין ורחבעם התחזק במלכותו ולא היה עבד לשישק כלל וכלל.

  באדיבות הרב, מתוך ספריו 'אמרי חן – במדבר, מלכים'

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך