תנ"ך על הפרק - דברי הימים ב יא - בני לוי כממונים על הציבור (ב) / הרב אליהו מאלי שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברי הימים ב יא

904 / 929
היום

הפרק

וַיָּבֹ֣א רְחַבְעָם֮ יְרוּשָׁלִַם֒ וַיַּקְהֵל֩ אֶת־בֵּ֨ית יְהוּדָ֜ה וּבִנְיָמִ֗ן מֵאָ֨ה וּשְׁמוֹנִ֥ים אֶ֛לֶף בָּח֖וּר עֹשֵׂ֣ה מִלְחָמָ֑ה לְהִלָּחֵם֙ עִם־יִשְׂרָאֵ֔ל לְהָשִׁ֥יב אֶת־הַמַּמְלָכָ֖ה לִרְחַבְעָֽם׃וַיְהִי֙ דְּבַר־יְהוָ֔ה אֶל־שְׁמַֽעְיָ֥הוּ אִישׁ־הָאֱלֹהִ֖ים לֵאמֹֽר׃אֱמֹ֕ר אֶל־רְחַבְעָ֥ם בֶּן־שְׁלֹמֹ֖ה מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה וְאֶל֙ כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל בִּיהוּדָ֥ה וּבִנְיָמִ֖ן לֵאמֹֽר׃כֹּ֣ה אָמַ֣ר יְהוָ֡ה לֹא־תַעֲלוּ֩ וְלֹא־תִלָּ֨חֲמ֜וּ עִם־אֲחֵיכֶ֗ם שׁ֚וּבוּ אִ֣ישׁ לְבֵית֔וֹ כִּ֧י מֵֽאִתִּ֛י נִהְיָ֖ה הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֑ה וַֽיִּשְׁמְעוּ֙ אֶת־דִּבְרֵ֣י יְהוָ֔ה וַיָּשֻׁ֖בוּ מִלֶּ֥כֶת אֶל־יָרָבְעָֽם׃וַיֵּ֥שֶׁב רְחַבְעָ֖ם בִּירוּשָׁלִָ֑ם וַיִּ֧בֶן עָרִ֛ים לְמָצ֖וֹר בִּיהוּדָֽה׃וַיִּ֧בֶן אֶת־בֵּֽית־לֶ֛חֶם וְאֶת־עֵיטָ֖ם וְאֶת־תְּקֽוֹעַ׃וְאֶת־בֵּֽית־צ֥וּר וְאֶת־שׂוֹכ֖וֹ וְאֶת־עֲדֻלָּֽם׃וְאֶת־גַּ֥ת וְאֶת־מָרֵשָׁ֖ה וְאֶת־זִֽיף׃וְאֶת־אֲדוֹרַ֥יִם וְאֶת־לָכִ֖ישׁ וְאֶת־עֲזֵקָֽה׃וְאֶת־צָרְעָה֙ וְאֶת־אַיָּל֔וֹן וְאֶת־חֶבְר֔וֹן אֲשֶׁ֥ר בִּיהוּדָ֖ה וּבְבִנְיָמִ֑ן עָרֵ֖י מְצֻרֽוֹת׃וַיְחַזֵּ֖ק אֶת־הַמְּצֻר֑וֹת וַיִּתֵּ֤ן בָּהֶם֙ נְגִידִ֔ים וְאֹצְר֥וֹת מַאֲכָ֖ל וְשֶׁ֥מֶן וָיָֽיִן׃וּבְכָל־עִ֤יר וָעִיר֙ צִנּ֣וֹת וּרְמָחִ֔ים וַֽיְחַזְּקֵ֖ם לְהַרְבֵּ֣ה מְאֹ֑ד וַיְהִי־ל֖וֹ יְהוּדָ֥ה וּבִנְיָמִֽן׃וְהַכֹּהֲנִים֙ וְהַלְוִיִּ֔ם אֲשֶׁ֖ר בְּכָל־יִשְׂרָאֵ֑ל הִֽתְיַצְּב֥וּ עָלָ֖יו מִכָּל־גְּבוּלָֽם׃כִּֽי־עָזְב֣וּ הַלְוִיִּ֗ם אֶת־מִגְרְשֵׁיהֶם֙ וַאֲחֻזָּתָ֔ם וַיֵּלְכ֥וּ לִיהוּדָ֖ה וְלִֽירוּשָׁלִָ֑ם כִּֽי־הִזְנִיחָ֤ם יָֽרָבְעָם֙ וּבָנָ֔יו מִכַּהֵ֖ן לַיהוָֽה׃וַיַּֽעֲמֶד־לוֹ֙ כֹּֽהֲנִ֔ים לַבָּמ֖וֹת וְלַשְּׂעִירִ֑ים וְלָעֲגָלִ֖ים אֲשֶׁ֥ר עָשָֽׂה׃וְאַחֲרֵיהֶ֗ם מִכֹּל֙ שִׁבְטֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הַנֹּֽתְנִים֙ אֶת־לְבָבָ֔ם לְבַקֵּ֕שׁ אֶת־יְהוָ֖ה אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל בָּ֚אוּ יְר֣וּשָׁלִַ֔ם לִזְבּ֕וֹחַ לַיהוָ֖ה אֱלֹהֵ֥י אֲבוֹתֵיהֶֽם׃וַֽיְחַזְּקוּ֙ אֶת־מַלְכ֣וּת יְהוּדָ֔ה וַֽיְאַמְּצ֛וּ אֶת־רְחַבְעָ֥ם בֶּן־שְׁלֹמֹ֖ה לְשָׁנִ֣ים שָׁל֑וֹשׁ כִּ֣י הָֽלְכ֗וּ בְּדֶ֧רֶךְ דָּוִ֛יד וּשְׁלֹמֹ֖ה לְשָׁנִ֥ים שָׁלֽוֹשׁ׃וַיִּֽקַּֽח־ל֤וֹ רְחַבְעָם֙ אִשָּׁ֔ה אֶת־מָ֣חֲלַ֔תבן־בַּת־יְרִימ֖וֹת בֶּן־דָּוִ֑יד אֲבִיהַ֕יִל בַּת־אֱלִיאָ֖ב בֶּן־יִשָֽׁי׃וַתֵּ֥לֶד ל֖וֹ בָּנִ֑ים אֶת־יְע֥וּשׁ וְאֶת־שְׁמַרְיָ֖ה וְאֶת־זָֽהַם׃וְאַחֲרֶ֣יהָ לָקַ֔ח אֶֽת־מַעֲכָ֖ה בַּת־אַבְשָׁל֑וֹם וַתֵּ֣לֶד ל֗וֹ אֶת־אֲבִיָּה֙ וְאֶת־עַתַּ֔י וְאֶת־זִיזָ֖א וְאֶת־שְׁלֹמִֽית׃וַיֶּאֱהַ֨ב רְחַבְעָ֜ם אֶת־מַעֲכָ֣ה בַת־אַבְשָׁל֗וֹם מִכָּל־נָשָׁיו֙ וּפִ֣ילַגְשָׁ֔יו כִּ֠י נָשִׁ֤ים שְׁמוֹנֶֽה־עֶשְׂרֵה֙ נָשָׂ֔א וּפִֽילַגְשִׁ֖ים שִׁשִּׁ֑ים וַיּ֗וֹלֶד עֶשְׂרִ֧ים וּשְׁמוֹנָ֛ה בָּנִ֖ים וְשִׁשִּׁ֥ים בָּנֽוֹת׃וַיַּֽעֲמֵ֨ד לָרֹ֧אשׁ רְחַבְעָ֛ם אֶת־אֲבִיָּ֥ה בֶֽן־מַעֲכָ֖ה לְנָגִ֣יד בְּאֶחָ֑יו כִּ֖י לְהַמְלִיכֽוֹ׃וַיָּבֶן֩ וַיִּפְרֹ֨ץ מִכָּל־בָּנָ֜יו לְֽכָל־אַרְצ֧וֹת יְהוּדָ֣ה וּבִנְיָמִ֗ן לְכֹל֙ עָרֵ֣י הַמְּצֻר֔וֹת וַיִּתֵּ֥ן לָהֶ֛ם הַמָּז֖וֹן לָרֹ֑ב וַיִּשְׁאַ֖ל הֲמ֥וֹן נָשִֽׁים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אליהו מאלי שליט

בני לוי כממונים על הציבור (ב)

נאמר בפרקנו:

וְהַכֹּהֲנִים֙ וְהַלְוִיִּ֔ם אֲשֶׁ֖ר בְּכָל־יִשְׂרָאֵ֑ל הִֽתְיַצְּב֥וּ עָלָ֖יו מִכָּל־גְּבוּלָֽם׃
כִּֽי־עָזְב֣וּ הַלְוִיִּ֗ם אֶת־מִגְרְשֵׁיהֶם֙ וַאֲחֻזָּתָ֔ם וַיֵּלְכ֥וּ לִיהוּדָ֖ה וְלִֽירוּשָׁלִָ֑ם כִּֽי־הִזְנִיחָ֤ם יָֽרָבְעָם֙ וּבָנָ֔יו מִכַּהֵ֖ן לַי-הוָֽה׃
(דברי הימים ב יא יג-יד).

באיזה אופן יכול היה ירבעם להזניח את הכהנים והלויים. הרי לעסוק בתורה הם יכולים. תרומות ומעשרות מקבלים ישירות מן העם. אם כן במה הזניחם ירבעם?

לאור דברינו במאמר הקודם בסדרה, מתבהרת חומרת מעשיו של ירבעם בן נבט. 

כנראה שהכהנים והלויים במשך הדורות נעשו חלק מהמערכת הממלכתית של המשפט ואף של המִּנְהַל והשלטון, ובתמורה קיבלו מהמלך תמיכה כלכלית. על פי זה מתבאר במה הוזנחו הכוהנים; ירבעם הפסיק את התמיכה הממלכתית בכוהנים. בצר להם עזבו את ממלכת ירבעם ועברו לממלכת יהודה.

אפשר שירבעם הצר את צעדיהם גם מבחינה דתית והוציא הוראות שלא לשמוע להוראותיהם ההלכתיות ולא ללמוד מפיהם תורה.

דברינו מעלים שאלה עקרונית קשה; האם נכון ליצור תלות כלכלית בין אנשי התורה, החינוך והרוח לבין מנגנוני השלטון?

מצד אחד מימון השלטון את אנשי הרוח מאפשר להם להרביץ את תורתם בנחת, מתוך ביטחה כלכלית. מאידך, לעתים קרובות קם הגולם על יוצרו ובעל המאה דורש מאנשי הרוח נאמנות למעשיו גם כשאינם תואמים את דרך התורה והמוסר, ואם אינם שומעים בקולו מפסיק להם את כל התקציבים למוסדות החינוך והתורה.

באיזה אופן ניתן לשמור את העצמאות המחשבתית והמוסרית של אנשי הרוח ועם זאת לדאוג לפרנסתם?

יש כמה אפשרויות:

  1. להטיל על המלך או על מנהיג ישראל לכלכלם.
  2. ליצור מנגנון הנפרד מהשלטון שידאג לכלכלתם, כדוגמת ביטוח לאומי. כלומר יש לכהנים אחראים משלהם על גביה מרוכזת מהעם או מהמלך, והם מחלקים את הכספים לשאר הכהנים.

באופן הראשון יש סכנה שהמלך ישתלט על אנשי הרוח ויטיל עליהם את מרותו. הם יאבדו את עצמאותם המוסרית והמחשבתית.

גם האופן השני יש בו בעיה, מפני שברגע שיש ממונה על הכספים, אפילו הוא מבין הכהנים, נוצרת האפשרות שהוא יחשוב כי דעתו בלבד היא הקובעת, והיות והכסף בידו ינסה לכפות את דעתו ולסלק מהמערכת את המתנגדים לו!

המודל שבנתה התורה מיוחד במינו; פרנסת הכהנים אינה באה מתקציב המלך. הפרנסה גם לא באה באופן לאומי מרוכז. היא באה באופן פרטני מכל אדם ואדם מישראל. הנותן אינו מתנדב לתת את הכסף; הוא מחויב לתת אותו. ללא התרומות והמעשרות הוא אינו יכול לאכול את תבואתו.

העובדה שכל אדם נותן לכהן באופן אישי, יוצרת מצב שהכהנים אינם חייבים מאומה לאיש כלשהו. אם לא ייתן להם אדם זה יקבלו מאדם אחר. בכך הם נשארים חופשיים לחלוטין מכל סמכות ומרות שהיא. אין עליהם אלא את א-להיהם. 

עצמאות רוחנית זו מאפשרת יצירה וחשיבה חופשית לחלוטין ללא סמכות ואוטוריטה שתקבע ותכפה.

מאידך, יצרה התורה מנגנון שיקבע גבולות, וימנע סטיה מרוחה של תורה. לסנהדרין שבלשכת הגזית סמכות להורות ולהכריע בכל הדינים וההלכות. לפי הירושלמי יש סמכות להכריע אף בענייני אמונות ודעות. אם מגיע חכם להבנה רוחנית שיש בה סכנה הם יכולים לפסוק הלכה בנדון [אף סמכות זו מוגבלת היא! פסיקת הסנהדרין אינה מבטלת את דעתו של החכם, ואף אינה דורשת ממנו לבטל את דעתו. היא רק מונעת ממנו לפסוק הלכה למעשה כדעתו. אם יורה למעשה כדעתו, מקבל הוא דין של זקן ממרה ונהרג].

האם יש דרך ליישם מודל אידיאלי זה של התורה אף בזמננו?

במציאות היום מקבלים המורים ולומדי התורה את תקציבם מהממשלה והיא אף מפקחת על תכניות הלימוד. יש בכך בעיה קשה של פגיעה באוטונומיה הרוחנית שלהם.

יש מנגנונים שאינם תלויים ישירות בממשלה, כגון ביטוח לאומי, כל אזרח משלם למנגנון מיוחד, והכסף מיועד לעניינים מסויימים בלבד ללא חריגה. אפשרות כזו עדיפה על המצב הנוהג היום, אך עדיין יש בה בעיה של צבירת כוח לשולטים על המנגנון, ומתוך כך יכול להווצר ניסיון של הכתבת תכנים לאנשי הרוח.

בעבר עיקר הפרנסה הייתה מהתוצר החקלאי ועל כן הפרשה של אחוזים מתוכו לטובת הכהנים, הקיפה את כל הציבור, מה שאין כן בימינו; העוסקים בחקלאות מהווים כ 5% מכוח העבודה במשק. על כן השאלה בעינה עומדת, היש אפשרות להעתיק את המודל שיצרה התורה בעבר לזמננו?

אף האפשרות של שותפות זבולון ויששכר העומדת על בסיס אישי אין בה די. עלינו למצוא אופן המקיף את כל האומה ומחייבה, ולא פתרון המבוסס על התנדבות שפעמים ישנה ופעמים אינה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך