ההכנות למקדש
אחד מתפקידי המלכות הוא לבנות את המקדש, לכן החלו ההכנות למקדש כבר בימי שאול; שאול בנה מזבח וחשב להכינו כמקום עבודת ד' המיועד לעתיד (שמואל א יד לה), ובמלחמותיו החל להכין אוצרות לשם בנין המקדש (דברי הימים א כו כח).
רוב ההכנות נעשו בימי דוד, וזאת מתוך ההתקשרות הרוחנית שהיתה בינו ובין שמואל הנביא. בספר דברי הימים, בעיקר החל מפרקנו, מתואר בהרחבה סידור משמרות הכהונה והלוויה, מעמדות ישראל וסדרי העבודה במקדש על-ידי שמואל הנביא ודוד המלך בשותפות. בכך פעל דוד פעולה כפולה, הן בהכנת המקדש בתוקף תפקידו כמלך, הן בתיקון חיסרון זה שהיה בימי שאול, בדומה לדברי דוד שלמדנו בפרק י"ג: "כִּי־לֹ֥א דְרַשְׁנֻ֖הוּ בִּימֵ֥י שָׁאֽוּל׃".
בעוד בספר דברי הימים ההכנות למקדש מתוארות בהרחבה, בספר שמואל הסתפק הכתוב בקיצור דברים. יתכן לומר שקיצור הדברים בספר שמואל נובע מכך שספר שמואל וספר מלכים, עניינם לבאר בעיקר את מעלתם האישית של מלכי ישראל, על מנת להבין מדוע בחטאיהם נגזרו גזירות החורבן והגלות. לעומת זאת, ספר דברי הימים, שנכתב על-ידי עזרא ונחמיה, עניינו להמשיך את לב העם למעלות הגדולות להן זכו ישראל בתקופת בית ראשון. לכן ישנה הרחבה בתיאור מעלותיו של דוד ויוצאי חלציו, ובכל הקשור לבניין המקדש ועבודתו. כל זאת על מנת לקבוע בישראל לדורות את הגעגועים והתפילה לחזרת מלכות בית דוד ולבניין בית המקדש.