תנ"ך על הפרק - תהילים קמז - לפרק קמ"ז / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים קמז

714 / 929
היום

הפרק

הַ֥לְלוּ יָ֨הּ ׀ כִּי־ט֭וֹב זַמְּרָ֣ה אֱלֹהֵ֑ינוּ כִּֽי־נָ֝עִים נָאוָ֥ה תְהִלָּֽה׃בּוֹנֵ֣ה יְרוּשָׁלִַ֣ם יְהוָ֑ה נִדְחֵ֖י יִשְׂרָאֵ֣ל יְכַנֵּֽס׃הָ֭רֹפֵא לִשְׁב֣וּרֵי לֵ֑ב וּ֝מְחַבֵּ֗שׁ לְעַצְּבוֹתָֽם׃מוֹנֶ֣ה מִ֭סְפָּר לַכּוֹכָבִ֑ים לְ֝כֻלָּ֗ם שֵׁמ֥וֹת יִקְרָֽא׃גָּד֣וֹל אֲדוֹנֵ֣ינוּ וְרַב־כֹּ֑חַ לִ֝תְבוּנָת֗וֹ אֵ֣ין מִסְפָּֽר׃מְעוֹדֵ֣ד עֲנָוִ֣ים יְהוָ֑ה מַשְׁפִּ֖יל רְשָׁעִ֣ים עֲדֵי־אָֽרֶץ׃עֱנ֣וּ לַיהוָ֣ה בְּתוֹדָ֑ה זַמְּר֖וּ לֵאלֹהֵ֣ינוּ בְכִנּֽוֹר׃הַֽמְכַסֶּ֬ה שָׁמַ֨יִם ׀ בְּעָבִ֗ים הַמֵּכִ֣ין לָאָ֣רֶץ מָטָ֑ר הַמַּצְמִ֖יחַ הָרִ֣ים חָצִֽיר׃נוֹתֵ֣ן לִבְהֵמָ֣ה לַחְמָ֑הּ לִבְנֵ֥י עֹ֝רֵ֗ב אֲשֶׁ֣ר יִקְרָֽאוּ׃לֹ֤א בִגְבוּרַ֣ת הַסּ֣וּס יֶחְפָּ֑ץ לֹֽא־בְשׁוֹקֵ֖י הָאִ֣ישׁ יִרְצֶֽה׃רוֹצֶ֣ה יְ֭הוָה אֶת־יְרֵאָ֑יו אֶת־הַֽמְיַחֲלִ֥ים לְחַסְדּֽוֹ׃שַׁבְּחִ֣י יְ֭רוּשָׁלִַם אֶת־יְהוָ֑ה הַֽלְלִ֖י אֱלֹהַ֣יִךְ צִיּֽוֹן׃כִּֽי־חִ֭זַּק בְּרִיחֵ֣י שְׁעָרָ֑יִךְ בֵּרַ֖ךְ בָּנַ֣יִךְ בְּקִרְבֵּֽךְ׃הַשָּׂם־גְּבוּלֵ֥ךְ שָׁל֑וֹם חֵ֥לֶב חִ֝טִּ֗ים יַשְׂבִּיעֵֽךְ׃הַשֹּׁלֵ֣חַ אִמְרָת֣וֹ אָ֑רֶץ עַד־מְ֝הֵרָ֗ה יָר֥וּץ דְּבָרֽוֹ׃הַנֹּתֵ֣ן שֶׁ֣לֶג כַּצָּ֑מֶר כְּ֝פ֗וֹר כָּאֵ֥פֶר יְפַזֵּֽר׃מַשְׁלִ֣יךְ קַֽרְח֣וֹ כְפִתִּ֑ים לִפְנֵ֥י קָ֝רָת֗וֹ מִ֣י יַעֲמֹֽד׃יִשְׁלַ֣ח דְּבָר֣וֹ וְיַמְסֵ֑ם יַשֵּׁ֥ב ר֝וּח֗וֹ יִזְּלוּ־מָֽיִם׃מַגִּ֣ידדברודְּבָרָ֣יולְיַעֲקֹ֑ב חֻקָּ֥יו וּ֝מִשְׁפָּטָ֗יו לְיִשְׂרָאֵֽל׃לֹ֘א עָ֤שָׂה כֵ֨ן ׀ לְכָל־גּ֗וֹי וּמִשְׁפָּטִ֥ים בַּל־יְדָע֗וּם הַֽלְלוּ־יָֽהּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

לפרק קמ"ז

בּוֹנֵ֣ה יְרוּשָׁלִַ֣ם ה' נִדְחֵ֖י יִשְׂרָאֵ֣ל יְכַנֵּֽס: הָ֭רֹפֵא לִשְׁב֣וּרֵי לֵ֑ב וּ֝מְחַבֵּ֗שׁ לְעַצְּבוֹתָֽם:
(תהילים קמז ב-ג)

שני הפסוקים מקושרים יחד, והכוונה: כי בבניין יְרוּשָׁלִַ֣ם ובכינוס נִדְחֵ֖י יִשְׂרָאֵ֣ל ה' רֹפֵא לאלה שליבם נשבר בקרבם לזכר חורבן ירושלים ופיזור ישראל בגויים וּ֝מְחַבֵּ֗שׁ לְעַצְּבוֹתָֽם.


מוֹנֶ֣ה מִ֭סְפָּר לַכּוֹכָבִ֑ים לְ֝כֻלָּ֗ם שֵׁמ֥וֹת יִקְרָֽא: גָּד֣וֹל אֲדוֹנֵ֣ינוּ וְרַב-כֹּ֑חַ לִ֝תְבוּנָת֗וֹ אֵ֣ין מִסְפָּֽר:
(תהילים קמז ד-ה)

"גָּד֣וֹל אֲדוֹנֵ֣ינוּ וְרַב-כֹּ֑חַ" - שייך אל עניין הכוכבים, ומעידה על זה הלשון המקבילה בישעיהו: "המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא מרוב אונים ואמיץ כח איש לא נעדר"(ישעיה מ כו).

"לִ֝תְבוּנָת֗וֹ אֵ֣ין מִסְפָּֽר" - נוכל גם כן לייחס אל עניין הכוכבים; ו-"לִ֝תְבוּנָת֗וֹ" - יבואר: בשביל, בעקב תבונתו, והכוונה: כי בעקב תבונתו של ה' אֵ֣ין לַכּוֹכָבִ֑ים, לפי השגתם של בני-אדם מִסְפָּֽר.

אולם יותר נאות לפרש "מִסְפָּֽר" פה בהוראת גבול, כפי הוראת "ספר" בלשון התלמוד ["בעיר הסמוכה לספר" (בבא-קמא פג.)], והכוונה לפי זה פשוטה: כי אין גבול לתבונת ה'.

[ובדרך זה נראה לפרש הכתוב: "יצב גבולות עמים למספר בני ישראל" (דברים לב ח), כי "מספר" ו"גבולות" הם שני שמות נרדפים; וכן באיוב: "מי יספר שחקים בחכמה?"(דברים לח לז) - הכוונה שם: מי קבע גבולם של השחקים בחכמה? ונראה לי: כי להוראה זו של "מספר" כיוונו חכמים, בקבעם סכום המלקות ל"ט (שלושים ותשע) על פי הכתוב: "במספר ארבעים יכנו", שפירשו הכוונה במספר הגובל את הארבעים - שהוא ל"ט, והיינו לשונם שם: "מאי טעמא? אי כתיב ארבעים במספר הוה אמינא ארבעים במניינא, השתא דכתב במספר ארבעים - מניין שהוא סוכם את הארבעים"(מכות כב:). (ואולי "סוכם" ו"תוחם" מלשון תחום משמשים להוראה אחת, כי ס' ו-ת' מתחלפים בתלמוד, ואם כן תהיה הכוונה שכתבנו מפורשת בלשונם) ].


הַשֹּׁלֵ֣חַ אִמְרָת֣וֹ אָ֑רֶץ עַד-מְ֝הֵרָ֗ה יָר֥וּץ דְּבָרֽוֹ: הַנֹּתֵ֣ן שֶׁ֣לֶג כַּצָּ֑מֶר כְּ֝פ֗וֹר כָּאֵ֥פֶר יְפַזֵּֽר: מַשְׁלִ֣יךְ קַֽרְח֣וֹ כְפִתִּ֑ים לִפְנֵ֥י קָ֝רָת֗וֹ מִ֣י יַעֲמֹֽד:
(תהילים קמז טו-יז)

פסוק ט"ו נמשך אל פסוקים ט"ז-י"ז, וב"אִמְרָת֣וֹ" וב"דְּבָרֽוֹ" הכוונה על רוח הסערה [כאמור: "עושה מלאכיו רוחות"(תהילים קד ד), "רוח סערה עושה דברו"(תהילים קמח ח)], אשר השלג והכפור באים לרגלה, וכאילו ה' על ידה שולח לארץ אמרתו בדבר שֶׁ֣לֶג וכְפוֹר". ומה יפה המבטא "עַד-מְ֝הֵרָ֗ה יָר֥וּץ דְּבָרֽוֹ" בנוגע לרוח סערה!


יִשְׁלַ֣ח דְּבָר֣וֹ וְיַמְסֵ֑ם יַשֵּׁ֥ב ר֝וּח֗וֹ יִזְּלוּ-מָֽיִם:
(תהילים קמז יח)

גם זאת הפעם "דְּבָר֣וֹ" מרמז על הרוח, ומפורש יוצא כן מסוף הפסוק, המקביל אל ראשו: "יַשֵּׁ֥ב ר֝וּח֗וֹ יִזְּלוּ-מָֽיִם", אלא שבפסוק ט"ו לעיל מדובר ברוח קרה ובפסוק זה ברוח חמה. ומה נחמד הציור פה העושה את כדורי השלג והכפור לכדורי-משחק בידי הרוחות: שרוח אחת משליכתם לארץ והשניה מבערתם מן הארץ!


מַגִּ֣יד דְּבָרָ֣יו לְיַעֲקֹ֑ב חֻקָּ֥יו וּ֝מִשְׁפָּטָ֗יו לְיִשְׂרָאֵֽל:
(תהילים קמז יט)

הכוונה: לטבע, כמתואר לעיל, ה' מוסר דבריו על ידי שלוחים. לא כן ליעקב, אליו היה ה' "מַגִּ֣יד דְּבָרָ֣יו" על הר סיני בכבודו ובעצמו!

הטבע והתורה באים אצל המשורר צמודים גם בפרק י"ט; ונראה לי כוונתו בזה לרמז - כי התורה יש בה מסגולת הטבע המוחשי: כמוהו מחוננת היא בהרמוניה שלימה, וחוקיה כחוקי הטבע כמסמרות נטועים ביצירה הא-להית וקיימים לעד לעולם!

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך