תנ"ך על הפרק - תהילים ב - דוד משיח ה' והיחס הראוי כלפיו / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

תהילים ב

569 / 929
היום

הפרק

לָ֭מָּה רָגְשׁ֣וּ גוֹיִ֑ם וּ֝לְאֻמִּ֗ים יֶהְגּוּ־רִֽיק׃יִ֥תְיַצְּב֨וּ ׀ מַלְכֵי־אֶ֗רֶץ וְרוֹזְנִ֥ים נֽוֹסְדוּ־יָ֑חַד עַל־יְ֝הוָה וְעַל־מְשִׁיחֽוֹ׃נְֽ֭נַתְּקָה אֶת־מֽוֹסְרוֹתֵ֑ימוֹ וְנַשְׁלִ֖יכָה מִמֶּ֣נּוּ עֲבֹתֵֽימוֹ׃יוֹשֵׁ֣ב בַּשָּׁמַ֣יִם יִשְׂחָ֑ק אֲ֝דֹנָ֗י יִלְעַג־לָֽמוֹ׃אָ֤ז יְדַבֵּ֣ר אֵלֵ֣ימוֹ בְאַפּ֑וֹ וּֽבַחֲרוֹנ֥וֹ יְבַהֲלֵֽמוֹ׃וַ֭אֲנִי נָסַ֣כְתִּי מַלְכִּ֑י עַל־צִ֝יּ֗וֹן הַר־קָדְשִֽׁי׃אֲסַפְּרָ֗ה אֶֽ֫ל חֹ֥ק יְֽהוָ֗ה אָמַ֘ר אֵלַ֥י בְּנִ֥י אַ֑תָּה אֲ֝נִ֗י הַיּ֥וֹם יְלִדְתִּֽיךָ׃שְׁאַ֤ל מִמֶּ֗נִּי וְאֶתְּנָ֣ה ג֭וֹיִם נַחֲלָתֶ֑ךָ וַ֝אֲחֻזָּתְךָ֗ אַפְסֵי־אָֽרֶץ׃תְּ֭רֹעֵם בְּשֵׁ֣בֶט בַּרְזֶ֑ל כִּכְלִ֖י יוֹצֵ֣ר תְּנַפְּצֵֽם׃וְ֭עַתָּה מְלָכִ֣ים הַשְׂכִּ֑ילוּ הִ֝וָּסְר֗וּ שֹׁ֣פְטֵי אָֽרֶץ׃עִבְד֣וּ אֶת־יְהוָ֣ה בְּיִרְאָ֑ה וְ֝גִ֗ילוּ בִּרְעָדָֽה׃נַשְּׁקוּ־בַ֡ר פֶּן־יֶאֱנַ֤ף ׀ וְתֹ֬אבְדוּ דֶ֗רֶךְ כִּֽי־יִבְעַ֣ר כִּמְעַ֣ט אַפּ֑וֹ אַ֝שְׁרֵ֗י כָּל־ח֥וֹסֵי בֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

דוד משיח ה' והיחס הראוי כלפיו

לָ֭מָּה רָגְשׁ֣וּ גוֹיִ֑ם וּ֝לְאֻמִּ֗ים יֶהְגּוּ־רִֽיק׃
יִ֥תְיַצְּב֨וּ ׀ מַלְכֵי־אֶ֗רֶץ וְרוֹזְנִ֥ים נֽוֹסְדוּ־יָ֑חַד עַל־יְ֝-הוָה וְעַל־מְשִׁיחֽוֹ׃
נְֽ֭נַתְּקָה אֶת־מֽוֹסְרוֹתֵ֑ימוֹ וְנַשְׁלִ֖יכָה מִמֶּ֣נּוּ עֲבֹתֵֽימוֹ׃
(תהילים ב א-ג)

חילופי המלכים בישראל הסיתו את שכני עם ישראל, בייחוד הללו שהיה לישראל קצת שעבוד עליהם, להתגר בדוד מלחמה, כאשר יוצא מפורש מהכתוב בשמואל: "וישמעו פלשתים כי משחו את דוד למלך על ישראל ויעלו כל פלשתים לבקש את דוד..."(שמואל ה יז).

"וְרוֹזְנִ֥ים נֽוֹסְדוּ־יָ֑חַד", מרמז על הכתוב בפסוק הנ"ל: "ויעלו כל פלשתים...".

"עַל־יְ֝-הוָה וְעַל־מְשִׁיחֽוֹ׃", כל מי שמתקומם נגד משיח ה' כאילו מתקומם נגד ה' המושחו, על דרך שאמר משה לקורח החולק על הכהונה: "לכן אתה וכל עדתך הנועדים על ה' ואהרון מה הוא כי תלינו עליו"(במדבר טז יא).


אֲסַפְּרָ֗ה אֶֽ֫ל חֹ֥ק יְֽהוָ֗ה אָמַ֘ר אֵלַ֥י בְּנִ֥י אַ֑תָּה אֲ֝נִ֗י הַיּ֥וֹם יְלִדְתִּֽיךָ׃
(תהילים ב ז)

"אֲסַפְּרָ֗ה אֶֽ֫ל חֹ֥ק" - אֶֽ֫ל חֹ֥ק ומשפט ומלוכה שניתן לי מאת ה' ממליכי. כמו שמצינו לאחר המלכת שמואל את שאול: "וַיְדַבֵּ֨ר שְׁמוּאֵ֜ל אֶל־הָעָ֗ם אֵ֚ת מִשְׁפַּ֣ט הַמְּלֻכָ֔ה".


עִבְד֣וּ אֶת־יְהוָ֣ה בְּיִרְאָ֑ה וְ֝גִ֗ילוּ בִּרְעָדָֽה׃
(תהילים ב יא)

"עִבְד֣וּ אֶת־יְהוָ֣ה בְּיִרְאָ֑ה", הכוונה שיעבדו את דוד ביראה, כי העובד אותו ממלא רצון ה' וכאילו עבד את ה', והוא על דרך לשונו לעיל ביחס לעצת מלחמה נגדו: "נוסדו יחד על ה' ועל משיחו". "וְ֝גִ֗ילוּ בִּרְעָדָֽה׃", שיראו השתתפות בשמחת דוד היום מתוך רעדה מפני כח ממשלתו.


נַשְּׁקוּ־בַ֡ר פֶּן־יֶאֱנַ֤ף ׀ וְתֹ֬אבְדוּ דֶ֗רֶךְ כִּֽי־יִבְעַ֣ר כִּמְעַ֣ט אַפּ֑וֹ אַ֝שְׁרֵ֗י כָּל־ח֥וֹסֵי בֽוֹ׃
(תהילים ב יב)

"נַשְּׁקוּ־בַ֡ר", נהוג היה בימים ההם שגדולי המעלה, לאות כבוד ויקר להמלך החדש, נשקוהו, כמפורש בספר שמואל: "ויקח שמואל את פך השמן ויצוק על ראשו וישקהו"(שמואל א י א), וכמאמרם ז"ל: "כָּל נְשִׁיקוֹת שֶׁל תִּפְלוּת הֵן, חוּץ מִשָּׁלשׁ... נְשִׁיקָה שֶׁל גְּדֻלָּה, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיִּקַּח שְׁמוּאֵל אֶת פַּךְ הַשֶּׁמֶן וַיִּצֹּק עַל רֹאשׁוֹ וַיִּשָּׁקֵהוּ' "(שמות רבה ה א). ובתוקף מנהג זה דוד דורש מהמלכים ושופטי הארץ לנשקו ביום זה שעלה לגדולה, וזכה מאת ה' למעלת "בר", שהוראתו בעברית בלשון של חיבה, בן, כמאמר שלמה: "מַה־בְּ֭רִי וּמַֽה־בַּר־בִּטְנִ֑י וּ֝מֶה בַּר־נְדָרָֽי׃". ואפשר עוד כי אותן האומות שעליהן מרמז פה דוד היו קוראות על דרך לשון הארמית לבן, "בר".

"אַ֝שְׁרֵ֗י כָּל־ח֥וֹסֵי בֽוֹ" – יש לפרש בהקבלה אל דרך לשונו לעיל, שהכוונה היא כי העם המעמיד עצמו תחת חסות דוד, כאילו מעמיד עצמו תחת חסות ה', ואַשְׁרֵי כָּל־ח֥וֹסֵי בֽוֹ! והחתימה היא מעין הפתיחה במזמור א': פתח שם ב"אשרי האיש...", וסיים פה ב"אשרי..." (ברכות ט:).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך