תנ"ך על הפרק - ירמיה ה - כדאי שתראו איך אתם נראים באמת! / הרב יקי עשהאל שליט"א

תנ"ך על הפרק

ירמיה ה

405 / 929
היום

הפרק

שׁוֹטְט֞וּ בְּחוּצ֣וֹת יְרוּשָׁלִַ֗ם וּרְאוּ־נָ֤א וּדְעוּ֙ וּבַקְשׁ֣וּ בִרְחוֹבוֹתֶ֔יהָ אִם־תִּמְצְא֣וּ אִ֔ישׁ אִם־יֵ֛שׁ עֹשֶׂ֥ה מִשְׁפָּ֖ט מְבַקֵּ֣שׁ אֱמוּנָ֑ה וְאֶסְלַ֖ח לָֽהּ׃וְאִ֥ם חַי־יְהֹוָ֖ה יֹאמֵ֑רוּ לָכֵ֥ן לַשֶּׁ֖קֶר יִשָּׁבֵֽעוּ׃יְהֹוָ֗ה עֵינֶיךָ֮ הֲל֣וֹא לֶאֱמוּנָה֒ הִכִּ֤יתָה אֹתָם֙ וְֽלֹא־חָ֔לוּ כִּלִּיתָ֕ם מֵאֲנ֖וּ קַ֣חַת מוּסָ֑ר חִזְּק֤וּ פְנֵיהֶם֙ מִסֶּ֔לַע מֵאֲנ֖וּ לָשֽׁוּב׃וַאֲנִ֣י אָמַ֔רְתִּי אַךְ־דַּלִּ֖ים הֵ֑ם נוֹאֲל֕וּ כִּ֣י לֹ֤א יָדְעוּ֙ דֶּ֣רֶךְ יְהוָ֔ה מִשְׁפַּ֖ט אֱלֹהֵיהֶֽם׃אֵֽלֲכָה־לִּ֤י אֶל־הַגְּדֹלִים֙ וַאֲדַבְּרָ֣ה אוֹתָ֔ם כִּ֣י הֵ֗מָּה יָדְעוּ֙ דֶּ֣רֶךְ יְהוָ֔ה מִשְׁפַּ֖ט אֱלֹהֵיהֶ֑ם אַ֣ךְ הֵ֤מָּה יַחְדָּו֙ שָׁ֣בְרוּ עֹ֔ל נִתְּק֖וּ מוֹסֵרֽוֹת׃עַל־כֵּן֩ הִכָּ֨ם אַרְיֵ֜ה מִיַּ֗עַר זְאֵ֤ב עֲרָבוֹת֙ יְשָׁדְדֵ֔ם נָמֵ֤ר שֹׁקֵד֙ עַל־עָ֣רֵיהֶ֔ם כָּל־הַיּוֹצֵ֥א מֵהֵ֖נָּה יִטָּרֵ֑ף כִּ֤י רַבּוּ֙ פִּשְׁעֵיהֶ֔ם עָצְמ֖וּמשבותיהםמְשׁוּבוֹתֵיהֶֽם׃אֵ֤י לָזֹאת֙אסלוח־אֶֽסְלַֽח־לָ֔ךְ בָּנַ֣יִךְ עֲזָב֔וּנִי וַיִּשָּׁבְע֖וּ בְּלֹ֣א אֱלֹהִ֑ים וָאַשְׂבִּ֤עַ אוֹתָם֙ וַיִּנְאָ֔פוּ וּבֵ֥ית זוֹנָ֖ה יִתְגֹּדָֽדוּ׃סוּסִ֥ים מְיֻזָּנִ֖ים מַשְׁכִּ֣ים הָי֑וּ אִ֛ישׁ אֶל־אֵ֥שֶׁת רֵעֵ֖הוּ יִצְהָֽלוּ׃הַֽעַל־אֵ֥לֶּה לוֹא־אֶפְקֹ֖ד נְאֻם־יְהֹוָ֑ה וְאִם֙ בְּג֣וֹי אֲשֶׁר־כָּזֶ֔ה לֹ֥א תִתְנַקֵּ֖ם נַפְשִֽׁי׃עֲל֤וּ בְשָׁרוֹתֶ֙יהָ֙ וְשַׁחֵ֔תוּ וְכָלָ֖ה אַֽל־תַּעֲשׂ֑וּ הָסִ֙ירוּ֙ נְטִ֣ישׁוֹתֶ֔יהָ כִּ֛י ל֥וֹא לַיהוָ֖ה הֵֽמָּה׃כִּי֩ בָג֨וֹד בָּגְד֜וּ בִּ֗י בֵּ֧ית יִשְׂרָאֵ֛ל וּבֵ֥ית יְהוּדָ֖ה נְאֻם־יְהוָֽה׃כִּֽחֲשׁוּ֙ בַּיהוָ֔ה וַיֹּאמְר֖וּ לֹא־ה֑וּא וְלֹא־תָב֤וֹא עָלֵ֙ינוּ֙ רָעָ֔ה וְחֶ֥רֶב וְרָעָ֖ב ל֥וֹא נִרְאֶֽה׃וְהַנְּבִיאִים֙ יִֽהְי֣וּ לְר֔וּחַ וְהַדִּבֵּ֖ר אֵ֣ין בָּהֶ֑ם כֹּ֥ה יֵעָשֶׂ֖ה לָהֶֽם׃לָכֵ֗ן כֹּֽה־אָמַ֤ר יְהוָה֙ אֱלֹהֵ֣י צְבָא֔וֹת יַ֚עַן דַּבֶּרְכֶ֔ם אֶת־הַדָּבָ֖ר הַזֶּ֑ה הִנְנִ֣י נֹתֵן֩ דְּבָרַ֨י בְּפִ֜יךָ לְאֵ֗שׁ וְהָעָ֥ם הַזֶּ֛ה עֵצִ֖ים וַאֲכָלָֽתַם׃הִנְנִ֣י מֵבִיא֩ עֲלֵיכֶ֨ם גּ֧וֹי מִמֶּרְחָ֛ק בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵ֖ל נְאֻם־יְהֹוָ֑ה גּ֣וֹי ׀ אֵיתָ֣ן ה֗וּא גּ֤וֹי מֵעוֹלָם֙ ה֔וּא גּ֚וֹי לֹא־תֵדַ֣ע לְשֹׁנ֔וֹ וְלֹ֥א תִשְׁמַ֖ע מַה־יְדַבֵּֽר׃אַשְׁפָּת֖וֹ כְּקֶ֣בֶר פָּת֑וּחַ כֻּלָּ֖ם גִּבּוֹרִֽים׃וְאָכַ֨ל קְצִֽירְךָ֜ וְלַחְמֶ֗ךָ יֹאכְלוּ֙ בָּנֶ֣יךָ וּבְנוֹתֶ֔יךָ יֹאכַ֤ל צֹאנְךָ֙ וּבְקָרֶ֔ךָ יֹאכַ֥ל גַּפְנְךָ֖ וּתְאֵנָתֶ֑ךָ יְרֹשֵׁ֞שׁ עָרֵ֣י מִבְצָרֶ֗יךָ אֲשֶׁ֥ר אַתָּ֛ה בּוֹטֵ֥חַ בָּהֵ֖נָּה בֶּחָֽרֶב׃וְגַ֛ם בַּיָּמִ֥ים הָהֵ֖מָּה נְאֻם־יְהֹוָ֑ה לֹֽא־אֶעֱשֶׂ֥ה אִתְּכֶ֖ם כָּלָֽה׃וְהָיָה֙ כִּ֣י תֹאמְר֔וּ תַּ֣חַת מֶ֗ה עָשָׂ֨ה יְהֹוָ֧ה אֱלֹהֵ֛ינוּ לָ֖נוּ אֶת־כָּל־אֵ֑לֶּה וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵיהֶ֗ם כַּאֲשֶׁ֨ר עֲזַבְתֶּ֤ם אוֹתִי֙ וַתַּעַבְד֞וּ אֱלֹהֵ֤י נֵכָר֙ בְּאַרְצְכֶ֔ם כֵּ֚ן תַּעַבְד֣וּ זָרִ֔ים בְּאֶ֖רֶץ לֹ֥א לָכֶֽם׃הַגִּ֥ידוּ זֹ֖את בְּבֵ֣ית יַעֲקֹ֑ב וְהַשְׁמִיע֥וּהָ בִיהוּדָ֖ה לֵאמֹֽר׃שִׁמְעוּ־נָ֣א זֹ֔את עַ֥ם סָכָ֖ל וְאֵ֣ין לֵ֑ב עֵינַ֤יִם לָהֶם֙ וְלֹ֣א יִרְא֔וּ אָזְנַ֥יִם לָהֶ֖ם וְלֹ֥א יִשְׁמָֽעוּ׃הַאוֹתִ֨י לֹא־תִירָ֜אוּ נְאֻם־יְהֹוָ֗ה אִ֤ם מִפָּנַי֙ לֹ֣א תָחִ֔ילוּ אֲשֶׁר־שַׂ֤מְתִּי חוֹל֙ גְּב֣וּל לַיָּ֔ם חָק־עוֹלָ֖ם וְלֹ֣א יַעַבְרֶ֑נְהוּ וַיִּֽתְגָּעֲשׁוּ֙ וְלֹ֣א יוּכָ֔לוּ וְהָמ֥וּ גַלָּ֖יו וְלֹ֥א יַעַבְרֻֽנְהוּ׃וְלָעָ֤ם הַזֶּה֙ הָיָ֔ה לֵ֖ב סוֹרֵ֣ר וּמוֹרֶ֑ה סָ֖רוּ וַיֵּלֵֽכוּ׃וְלֹֽא־אָמְר֣וּ בִלְבָבָ֗ם נִ֤ירָא נָא֙ אֶת־יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֔ינוּ הַנֹּתֵ֗ן גֶּ֛שֶׁםוירהיוֹרֶ֥הוּמַלְק֖וֹשׁ בְּעִתּ֑וֹ שְׁבֻע֛וֹת חֻקּ֥וֹת קָצִ֖יר יִשְׁמָר־לָֽנוּ׃עֲוֺנוֹתֵיכֶ֖ם הִטּוּ־אֵ֑לֶּה וְחַטֹּ֣אותֵיכֶ֔ם מָנְע֥וּ הַטּ֖וֹב מִכֶּֽם׃כִּי־נִמְצְא֥וּ בְעַמִּ֖י רְשָׁעִ֑ים יָשׁוּר֙ כְּשַׁ֣ךְ יְקוּשִׁ֔ים הִצִּ֥יבוּ מַשְׁחִ֖ית אֲנָשִׁ֥ים יִלְכֹּֽדוּ׃כִּכְלוּב֙ מָ֣לֵא ע֔וֹף כֵּ֥ן בָּתֵּיהֶ֖ם מְלֵאִ֣ים מִרְמָ֑ה עַל־כֵּ֥ן גָּדְל֖וּ וַֽיַּעֲשִֽׁירוּ׃שָׁמְנ֣וּ עָשְׁת֗וּ גַּ֚ם עָֽבְר֣וּ דִבְרֵי־רָ֔ע דִּ֣ין לֹא־דָ֔נוּ דִּ֥ין יָת֖וֹם וְיַצְלִ֑יחוּ וּמִשְׁפַּ֥ט אֶבְיוֹנִ֖ים לֹ֥א שָׁפָֽטוּ׃הַֽעַל־אֵ֥לֶּה לֹֽא־אֶפְקֹ֖ד נְאֻם־יְהֹוָ֑ה אִ֚ם בְּג֣וֹי אֲשֶׁר־כָּזֶ֔ה לֹ֥א תִתְנַקֵּ֖ם נַפְשִֽׁי׃שַׁמָּה֙ וְשַׁ֣עֲרוּרָ֔ה נִהְיְתָ֖ה בָּאָֽרֶץ׃הַנְּבִיאִ֞ים נִבְּא֣וּ־בַשֶּׁ֗קֶר וְהַכֹּהֲנִים֙ יִרְדּ֣וּ עַל־יְדֵיהֶ֔ם וְעַמִּ֖י אָ֣הֲבוּ כֵ֑ן וּמַֽה־תַּעֲשׂ֖וּ לְאַחֲרִיתָֽהּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב יקי עשהאל שליט

כדאי שתראו איך אתם נראים באמת!

א. חיפוש הצדיקים

בפתיחת הפרק (פסוק א) נאמר: "שוטטו בחוצות ירושלם, וראו נא ודעו, ובקשו ברחובותיה, אם תמצאו איש, אם יש עֹשׂה משפט מבקש אמונה - ואסלח לה". 

לשון זו מזכירה את דברי ד' לאברהם אבינו בתפילתו על סדום: "אם אמצא בסדום חמישים צדיקים בתוך העיר - ונשאתי לכל המקום בעבורם" (בראשית יח, כו).

אולם גם בסדום, וגם בפרקנו המתאר את מה שנעשה בירושלים בפועל, אין אף אחד שעושה משפט וצדקה, ולכן בא העונש. המסר הראשון הוא: כדי להיגאל צריך זכויות. אבל כאן המסר הוא חמור הרבה יותר: "אין עם מי לדבר", וממילא ייגזר דינם של העיר והמקדש לחורבן.

ב. חוסר האמת וחוסר הבושה

בהמשך הפרק נאמר: "ואם חי ד' יאמרו - לכן לשקר ישבעו".

ירמיהו ממשיך ומוכיח את העם על העדר האמת והכנות, שאפילו אם ידברו וישבעו בשם ד', גם זה שקר.

ירמיהו משקף לעם את מצבם: אין מדובר בחוסר ידיעת התורה, אלא במרד פעיל, במודעות מלאה נגד דבר ד'.

הצביעות החברתית איננה מאפשרת להודות בכך, ולכן עדיין נשבעים בשם ד', מה שרק מחריף את חטאם.

בנוהג שבעולם החוטא מתבייש בחטאו, לפחות כלפי חוץ, בחברה. ואילו אצלם: "סוסים מְיֻזָּנִים משכים היו, איש אל אשת רעהו יצהלו" (ח). חוטאים בפנים מחייכות, ללא חרטה: "ובית זונה יתגדדו" (ז), בלי בושה מהחברה. 

ניתן לומר שפסוק זה הוא מרכזי בפרק. כלומר: אין הם מבינים שהם חוטאים, אלא שמחים בחטא. אין חרטה, ואין בושה אחד מהשני, החברה חדלה להיות מעצור כלשהו בחטא.

הגמרא במסכת ברכות (כח ע"ב) מספרת שכשחלה רבן יוחנן בן זכאי, אמרו לו תלמידיו: 'רבינו, ברכנו'! אמר להם: 'יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם'. 

אמרו לו תלמידיו: 'עד כאן'? אמר להם: 'ולואי! תדעו, כשאדם עובר עבירה אומר: שלא יראני אדם'. כאן אפילו זה כבר לא עבד.

ג. חוסר הגבולות 

בהמשך הפרק נאמר: 

כב. "האותי לא תיראו נאם ד', אם מפני לא תחילו, אשר שמתי חול גבול לים, חק עולם ולא יעברנהו, ויתגעשו ולא יוכלו, והמו גליו ולא יעברנהו.
כג. ולעם הזה היה לב סורר ומורה, סרו וילכו.
כד. ולא אמרו בלבבם: נירא נא את ד' אלקינו, הנתן גשם יורה ומלקוש בעתו, שבעות חקות קציר ישמר לנו".
(ירמיה ה כב-כד)

רש"י מפרש: האותי לא תיראו - הלא הים שאינו דואג מפני הפורעות ואינו מצפה לקיבול שכר ירא מפני, ואינו עובר הגבול אשר שמתי סביביו. העם צריך לדון ק"ו מהים לגבי נושא הגבולות. 

(עיין בפרשת קורח "בוקר ויודע ד' את אשר לו" שביקש קורח לטשטש את הגבולות. לכן אמר לו מרע"ה ד' שם גבולות בבריאה, ואם תעבור עליהם גם הם יעברו עליך).

המוסר כאן איננו רק שד' ברא שמים וארץ, ולכן תיראו מפניו, מצד היותו "בעל הבירה", אלא שהוא ברא את העולם עם גבולות ברורים, ולכן גם לכם אסור לעבור את הגבולות של עריות וע"ז. אבל הנביא מוכיח אותם שהמצב עוד גרוע מכך: הרוע הפך לנורמה, הוא המקובל, הוא הנכון! מה שהיה פעם מחוץ לקווים האדומים, וכך היה צריך להישמר, הפך ל"נטיות הפוכות", אולם בהחלט מקובלות, ואפילו אפשר להתגאות בכך. "שמה ושערורה נהיתה בארץ" (ל). כאן מונח "החידוש" בפרק: ה"שערורה" כלומר מה שהיה מסעיר פעם את האנשים והיו מדברים על כך בשער, נהיה לנורמה, למקובל, ל"כך זה צריך להיות", כמו בישעיהו כמה דורות לפני כן: "הוי האומרים לרע טוב", כלומר: החברה הפכה לחלוטין את סולם הערכים, ועיוותה אותו. כאן ניתן לראות ש"נבואה שהוצרכה לדורות נכתבה".

ד. חוסר המבט קדימה

"הנביאים נבאו בשקר, והכהנים ירדו על ידיהם, ועמי אהבו כן, ומה תעשו לאחריתה"
(ירמיה ה לא)

תוכחה עצומה!!! העם אוהב את השחיתות הזו, טוב לו איתה! וכיון שלאחר שיגיעו העונשים, הדור כבר לא יצחק, לכן הנביא דורש מהעם לחשוב כמה צעדים קדימה, אם הם מסוגלים: "ומה תעשו לאחריתה"?

וכאן אומר הנביא: אתם יכולים לקרוא לחטאים: "קידמה", או: "פתיחות", או: "פלורליזם", ולהשלות את עצמכם שכך בדיוק זה צריך להיות. אבל מה תעשו כשהבבלים יבקיעו את העיר, ישחטו את העם, יגלו את השאר וישרפו את המקדש? האם גם אז תאמרו ש"כך זה צריך להיות"?! האם גם אז תוכלו להצדיק את תפישת עולמכם המעוותת ולומר שהכל פתוח, לגיטימי, נכון?!

השאלה הרטורית חוזרת פעמיים בפרק: "העל אלה לא אפקוד?!" (כט) "ומה תעשו לאחריתה?!", והיא גורמת לעם להבין שמגיע להם עונש.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך