לפרק נ"ט
בפרק הקודם התלוננו העם שהם צמים ולא נענים, "צַּ֙מְנוּ֙ וְלֹ֣א רָאִ֔יתָ עִנִּ֥ינוּ נַפְשֵׁ֖נוּ וְלֹ֣א תֵדָ֑ע"(ישעיה נח ג) והנביא מוכיח אותם באמצעות לשון "הן", שרק צום הכרוך בתיקון חברתי יועיל: "הֵ֣ן בְּי֤וֹם צֹֽמְכֶם֙ תִּמְצְאוּ־חֵ֔פֶץ וְכָל־עַצְּבֵיכֶ֖ם תִּנְגֹּֽשׂוּ׃ הֵ֣ן לְרִ֤יב וּמַצָּה֙ תָּצ֔וּמוּ וּלְהַכּ֖וֹת בְּאֶגְרֹ֣ף רֶ֑שַׁע לֹא־תָצ֣וּמוּ כַיּ֔וֹם לְהַשְׁמִ֥יעַ בַּמָּר֖וֹם קוֹלְכֶֽם׃"(ישעיה נח ג ד)
פרקנו נפתח גם הוא במילת הזיקה "הן" שמשמעותה "הנה ו"הרי...", "הֵ֛ן לֹֽא־קָצְרָ֥ה יַד־יְ-הוָ֖ה מֵֽהוֹשִׁ֑יעַ וְלֹא־כָבְדָ֥ה אָזְנ֖וֹ מִשְּׁמֽוֹעַ׃"(ישעיה נט א). הנביא מנסה להוכיח את העם שהתשובה תועיל, כי ה' מסוגל ורוצה להושיעם. אולם הם בונים "מחיצה של ברזל" המפסקת בינם ובין ה' במעשיהם הרעים: "כִּ֤י אִם־עֲוֺנֹֽתֵיכֶם֙ הָי֣וּ מַבְדִּלִ֔ים בֵּינֵכֶ֕ם לְבֵ֖ין אֱ-לֹֽהֵיכֶ֑ם וְחַטֹּֽאותֵיכֶ֗ם הִסְתִּ֧ירוּ פָנִ֛ים מִכֶּ֖ם מִשְּׁמֽוֹעַ׃"(ישעיה נט ב).
כִּ֤י כַפֵּיכֶם֙ נְגֹאֲל֣וּ בַדָּ֔ם וְאֶצְבְּעוֹתֵיכֶ֖ם בֶּֽעָוֺ֑ן שִׂפְתֽוֹתֵיכֶם֙ דִּבְּרוּ־שֶׁ֔קֶר לְשׁוֹנְכֶ֖ם עַוְלָ֥ה תֶהְגֶּֽה׃
אֵין־קֹרֵ֣א בְצֶ֔דֶק וְאֵ֥ין נִשְׁפָּ֖ט בֶּאֱמוּנָ֑ה בָּט֤וֹחַ עַל־תֹּ֙הוּ֙ וְדַבֶּר־שָׁ֔וְא הָר֥וֹ עָמָ֖ל וְהוֹלֵ֥יד אָֽוֶן׃
(ישעיה נט ג-ד)
השקר ואי הקריאה בצדק יכולים להתפרש בשני אופנים:
1. התפילת והקריאות שלהם אל ה' יסודן בשקר, ואינן משקפות את מעשיהם הנלוזים. כמו "גַּ֛ם כִּֽי־תַרְבּ֥וּ תְפִלָּ֖ה אֵינֶ֣נִּי שֹׁמֵ֑עַ [מפני ש]יְדֵיכֶ֖ם דָּמִ֥ים מָלֵֽאוּ׃"(ישעיה א טו).
2. דברי המשא ומתן שלהם איש אל רעהו מלאי שקר והם רוקמים כל העת מזימות הנוגדות את הצדק והאמת.
התוכחה של הנביא מכוונת כנגד שלושה תחומים באדם:
כנגד המעשה: כַפֵּיכֶם֙ נְגֹאֲל֣וּ בַדָּ֔ם.
כנגד הדיבור: שִׂפְתֽוֹתֵיכֶם֙ דִּבְּרוּ־שֶׁ֔קֶר.
כנגד המחשבה: הָר֥וֹ (מלשון הרהור) עָמָ֖ל.
בֵּיצֵ֤י צִפְעוֹנִי֙ בִּקֵּ֔עוּ וְקוּרֵ֥י עַכָּבִ֖ישׁ יֶאֱרֹ֑גוּ הָאֹכֵ֤ל מִבֵּֽיצֵיהֶם֙ יָמ֔וּת וְהַזּוּרֶ֖ה תִּבָּקַ֥ע אֶפְעֶֽה׃
קֽוּרֵיהֶם֙ לֹא־יִהְי֣וּ לְבֶ֔גֶד וְלֹ֥א יִתְכַּסּ֖וּ בְּמַֽעֲשֵׂיהֶ֑ם מַֽעֲשֵׂיהֶם֙ מַֽעֲשֵׂי־אָ֔וֶן וּפֹ֥עַל חָמָ֖ס בְּכַפֵּיהֶֽם׃
(ישעיה נט ה-ו)
המשל הראשון בפסוקים ה'-ו' הוא משל ביצי הצפעוני, שעניינו מזימותיהם של הרשעים המלאות אוון ורשע. לכן כל הקרב אליהם ומתחכך בהם מסתכן בנפשו.
המשל השני, הסמוך אליו, הוא משל קורי העכביש, שאי אפשר לטוות מהם בגד ולא לסוכך בהם על הגוף מפני המזיקים.