תנ"ך על הפרק - ישעיה לח - תפילת המלך חזקיהו / הרב שלמה זלמן פינס ז"ל

תנ"ך על הפרק

ישעיה לח

372 / 929
היום

הפרק

בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֔ם חָלָ֥ה חִזְקִיָּ֖הוּ לָמ֑וּת וַיָּב֣וֹא אֵ֠לָיו יְשַׁעְיָ֨הוּ בֶן־אָמ֜וֹץ הַנָּבִ֗יא וַיֹּ֨אמֶר אֵלָ֜יו כֹּֽה־אָמַ֤ר יְהוָה֙ צַ֣ו לְבֵיתֶ֔ךָ כִּ֛י מֵ֥ת אַתָּ֖ה וְלֹ֥א תִֽחְיֶֽה׃וַיַּסֵּ֧ב חִזְקִיָּ֛הוּ פָּנָ֖יו אֶל־הַקִּ֑יר וַיִּתְפַּלֵּ֖ל אֶל־יְהוָֽה׃וַיֹּאמַ֗ר אָנָּ֤ה יְהוָה֙ זְכָר־נָ֞א אֵ֣ת אֲשֶׁ֧ר הִתְהַלַּ֣כְתִּי לְפָנֶ֗יךָ בֶּֽאֱמֶת֙ וּבְלֵ֣ב שָׁלֵ֔ם וְהַטּ֥וֹב בְּעֵינֶ֖יךָ עָשִׂ֑יתִי וַיֵּ֥בְךְּ חִזְקִיָּ֖הוּ בְּכִ֥י גָדֽוֹל׃וַֽיְהִי֙ דְּבַר־יְהוָ֔ה אֶֽל־יְשַׁעְיָ֖הוּ לֵאמֹֽר׃הָל֞וֹךְ וְאָמַרְתָּ֣ אֶל־חִזְקִיָּ֗הוּ כֹּֽה־אָמַ֤ר יְהוָה֙ אֱלֹהֵי֙ דָּוִ֣ד אָבִ֔יךָ שָׁמַ֙עְתִּי֙ אֶת־תְּפִלָּתֶ֔ךָ רָאִ֖יתִי אֶת־דִּמְעָתֶ֑ךָ הִנְנִי֙ יוֹסִ֣ף עַל־יָמֶ֔יךָ חֲמֵ֥שׁ עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָֽה׃וּמִכַּ֤ף מֶֽלֶךְ־אַשּׁוּר֙ אַצִּ֣ילְךָ֔ וְאֵ֖ת הָעִ֣יר הַזֹּ֑את וְגַנּוֹתִ֖י עַל־הָעִ֥יר הַזֹּֽאת׃וְזֶה־לְּךָ֥ הָא֖וֹת מֵאֵ֣ת יְהוָ֑ה אֲשֶׁר֙ יַעֲשֶׂ֣ה יְהוָ֔ה אֶת־הַדָּבָ֥ר הַזֶּ֖ה אֲשֶׁ֥ר דִּבֵּֽר׃הִנְנִ֣י מֵשִׁ֣יב אֶת־צֵ֣ל הַֽמַּעֲל֡וֹת אֲשֶׁ֣ר יָרְדָה֩ בְמַעֲל֨וֹת אָחָ֥ז בַּשֶּׁ֛מֶשׁ אֲחֹרַנִּ֖ית עֶ֣שֶׂר מַעֲל֑וֹת וַתָּ֤שָׁב הַשֶּׁ֙מֶשׁ֙ עֶ֣שֶׂר מַעֲל֔וֹת בַּֽמַּעֲל֖וֹת אֲשֶׁ֥ר יָרָֽדָה׃מִכְתָּ֖ב לְחִזְקִיָּ֣הוּ מֶֽלֶךְ־יְהוּדָ֑ה בַּחֲלֹת֕וֹ וַיְחִ֖י מֵחָלְיֽוֹ׃אֲנִ֣י אָמַ֗רְתִּי בִּדְמִ֥י יָמַ֛י אֵלֵ֖כָה בְּשַׁעֲרֵ֣י שְׁא֑וֹל פֻּקַּ֖דְתִּי יֶ֥תֶר שְׁנוֹתָֽי׃אָמַ֙רְתִּי֙ לֹא־אֶרְאֶ֣ה יָ֔הּ יָ֖הּ בְּאֶ֣רֶץ הַחַיִּ֑ים לֹא־אַבִּ֥יט אָדָ֛ם ע֖וֹד עִם־י֥וֹשְׁבֵי חָֽדֶל׃דּוֹרִ֗י נִסַּ֧ע וְנִגְלָ֛ה מִנִּ֖י כְּאֹ֣הֶל רֹעִ֑י קִפַּ֨דְתִּי כָאֹרֵ֤ג חַיַּי֙ מִדַּלָּ֣ה יְבַצְּעֵ֔נִי מִיּ֥וֹם עַד־לַ֖יְלָה תַּשְׁלִימֵֽנִי׃שִׁוִּ֤יתִי עַד־בֹּ֙קֶר֙ כָּֽאֲרִ֔י כֵּ֥ן יְשַׁבֵּ֖ר כָּל־עַצְמוֹתָ֑י מִיּ֥וֹם עַד־לַ֖יְלָה תַּשְׁלִימֵֽנִי׃כְּס֤וּס עָגוּר֙ כֵּ֣ן אֲצַפְצֵ֔ף אֶהְגֶּ֖ה כַּיּוֹנָ֑ה דַּלּ֤וּ עֵינַי֙ לַמָּר֔וֹם אֲדֹנָ֖י עָֽשְׁקָה־לִּ֥י עָרְבֵֽנִי׃מָֽה־אֲדַבֵּ֥ר וְאָֽמַר־לִ֖י וְה֣וּא עָשָׂ֑ה אֶדַּדֶּ֥ה כָל־שְׁנוֹתַ֖י עַל־מַ֥ר נַפְשִֽׁי׃אֲדֹנָ֖י עֲלֵיהֶ֣ם יִֽחְי֑וּ וּלְכָל־בָּהֶן֙ חַיֵּ֣י רוּחִ֔י וְתַחֲלִימֵ֖נִי וְהַחֲיֵֽנִי׃הִנֵּ֥ה לְשָׁל֖וֹם מַר־לִ֣י מָ֑ר וְאַתָּ֞ה חָשַׁ֤קְתָּ נַפְשִׁי֙ מִשַּׁ֣חַת בְּלִ֔י כִּ֥י הִשְׁלַ֛כְתָּ אַחֲרֵ֥י גֵוְךָ֖ כָּל־חֲטָאָֽי׃כִּ֣י לֹ֥א שְׁא֛וֹל תּוֹדֶ֖ךָּ מָ֣וֶת יְהַלְלֶ֑ךָּ לֹֽא־יְשַׂבְּר֥וּ יֽוֹרְדֵי־ב֖וֹר אֶל־אֲמִתֶּֽךָ׃חַ֥י חַ֛י ה֥וּא יוֹדֶ֖ךָ כָּמ֣וֹנִי הַיּ֑וֹם אָ֣ב לְבָנִ֔ים יוֹדִ֖יעַ אֶל־אֲמִתֶּֽךָ׃יְהוָ֖ה לְהוֹשִׁיעֵ֑נִי וּנְגִנוֹתַ֧י נְנַגֵּ֛ן כָּל־יְמֵ֥י חַיֵּ֖ינוּ עַל־בֵּ֥ית יְהוָֽה׃וַיֹּ֣אמֶר יְשַׁעְיָ֔הוּ יִשְׂא֖וּ דְּבֶ֣לֶת תְּאֵנִ֑ים וְיִמְרְח֥וּ עַֽל־הַשְּׁחִ֖ין וְיֶֽחִי׃וַיֹּ֥אמֶר חִזְקִיָּ֖הוּ מָ֣ה א֑וֹת כִּ֥י אֶעֱלֶ֖ה בֵּ֥ית יְהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שלמה זלמן פינס ז

תפילת המלך חזקיהו

אָמַ֙רְתִּי֙ לֹא־אֶרְאֶ֣ה יָ֔הּ יָ֖הּ בְּאֶ֣רֶץ הַחַיִּ֑ים לֹא־אַבִּ֥יט אָדָ֛ם ע֖וֹד עִם־י֥וֹשְׁבֵי חָֽדֶל׃
(ישעיה לח יא)

"לֹא־אֶרְאֶ֣ה יָ֔הּ" – לא אזכה לראות במפלתו של סנחריב על ידי נס, שראיית נס מפורסם כמוה כראיית ה' עושה הנס. וראיה לדבר מספר במדבר: "וְאָמְר֗וּ אֶל־יוֹשֵׁב֮ הָאָ֣רֶץ הַזֹּאת֒ שָֽׁמְעוּ֙ כִּֽי־אַתָּ֣ה יְ-הֹוָ֔ה בְּקֶ֖רֶב הָעָ֣ם הַזֶּ֑ה אֲשֶׁר־עַ֨יִן בְּעַ֜יִן נִרְאָ֣ה ׀ אַתָּ֣ה יְ-הֹוָ֗ה וַעֲנָֽנְךָ֙ עֹמֵ֣ד עֲלֵהֶ֔ם וּבְעַמֻּ֣ד עָנָ֗ן אַתָּ֨ה הֹלֵ֤ךְ לִפְנֵיהֶם֙ יוֹמָ֔ם וּבְעַמּ֥וּד אֵ֖שׁ לָֽיְלָה׃"(במדבר יד יד) ומתהילים: "כִּֽי־בָנָ֣ה יְהוָ֣ה צִיּ֑וֹן נִ֝רְאָ֗ה בִּכְבוֹדֽוֹ׃"(תהילים קב יז)

"לֹא־אַבִּ֥יט אָדָ֛ם ע֖וֹד עִם־י֥וֹשְׁבֵי חָֽדֶל׃" – חדל הוא כינוי לציון שעכשיו בזמן מצור סנחריב כמעט חדלה ירושלים מהיות עיר, כמו שאיוב מכנה ערים חרבות ועזובות ערים נכחדות(איוב טו כח), ונכחד וחדל כוללים מושגים משותפים, וכוונתו: כי לא יזכה לראות אדם מיושבי ציון אחר שובה אל קדמות שלוותה כאשר איוותה נפשו.

שאם הפסוק כפשוטו שחזקיהו מתלונן שלא יראה עוד מראות א-להיים ושייפרד מחברת אנשים, קשה משלושה טעמים:

א. איך זכה חזקיה לראיה זאת בחייו, שאינו זוכה לה אלא הנביא במראית הנבואה, כאמור אצל ישעיהו: "ואראה את ה' יושב על כסאו".

ב. כלום זה הוא כל מר המוות אצל חזקיה, שלאחר מותו יהיה משולל מחברת אנשים?

ג. זר מאוד, כי בשעה שסנחריב שטף ולכד את כל הארץ וידו נטויה על ציון, יהיה רעיון המוות אצל חזקיהו המלך, והאב-לעמו, משולל כל יחס אל המצב הכללי של הציבור.


מָֽה־אֲדַבֵּ֥ר וְאָֽמַר־לִ֖י וְה֣וּא עָשָׂ֑ה אֶדַּדֶּ֥ה כָל־שְׁנוֹתַ֖י עַל־מַ֥ר נַפְשִֽׁי׃
(ישעיה לח טו)

נראה לי שהוא דבק אל האמור למעלה מזה: "אֲדֹנָ֖י עָֽשְׁקָה־לִּ֥י עָרְבֵֽנִי׃" שפירושו כמו שפירש שד"ל: ה'! עושק נעשה לי, ואתה הצילני! והוא משל לקוח מאדם שהנושים תופשים אותו והוא קורא לאחד מן העומדים שם ומבקש ממנו שיהיה ערב בשבילו.

ועכשיו חזקיה מתחרט על נוסח זה, שמשמעותו שהמחלה היא בפני עצמה וה' בפני עצמו, והוא כאילו ביקש מה' שיהיה לו ערב ומציל מהמחלה העושקת אותו. וכעת אומר חזקיהו לעצמו: "מָֽה־אֲדַבֵּ֥ר" – ו"אֲדַבֵּ֥ר" הוא עתיד במקום עבר, כמו לעיל: "כְּס֤וּס עָגוּר֙ כֵּ֣ן אֲצַפְצֵ֔ף אֶהְגֶּ֖ה כַּיּוֹנָ֑ה" – וכוונתו: מה דיברתי וחטאתי בלשוני, כאילו חס ושלום המחלה לא באה מאיתו, "וְאָֽמַר־לִ֖י" – והלא הוא אמר לי על ידי הנביא שאמות ממנה ואם כן גזרה היא מלפניו – "וְה֣וּא עָשָׂ֑ה"! "אֶדַּדֶּ֥ה כָל־שְׁנוֹתַ֖י", "אֶדַּדֶּ֥ה" פירושו אלך אט, מלשון רבותינו "האשה (ש)מדדה את בנה"(משנה שבת יח ב), שאופן הילוך זה היה אצל אות עצב ויגון, כמו שנאמר אצל אחאב אמלך: "ויהלך אט"(מלכים א כא כז). ו"אֶדַּדֶּ֥ה כָל־שְׁנוֹתַ֖י עַל־מַ֥ר נַפְשִֽׁי׃" פירושו: כל ימי אתאבל על מה שדיברתי כזאת מתוך מר נפשי.


אֲ-דֹנָ֖י עֲלֵיהֶ֣ם יִֽחְי֑וּ וּלְכָל־בָּהֶן֙ חַיֵּ֣י רוּחִ֔י וְתַחֲלִימֵ֖נִי וְהַחֲיֵֽנִי׃
(ישעיה לח טז)

נראה לי כי לתפארת המליצה והסגנון השירי חסרה בין "אֲ-דֹנָ֖י" ובין "עֲלֵיהֶ֣ם" המילה "צַוֵּה", וכאילו אמר: אֲ-דֹנָ֖י צַוֵּה עֲלֵיהֶ֣ם – על עצמותיו שהזכיר לעיל – שיחיו. וכן בין "וּלְכָל" לבין "בָּהֶן֙" חסרה המילה "לְרֹאשׁ", וכאילו נכתב וּלְכָל־לְרֹאשׁ־בָּהֶן֙ חַיֵּ֣י רוּחִ֔י, כלומר: עוד יותר מאשר אני מבקש על רפואת הגוף שיחיו עצמותי, מבקש אני שתחי רוחי הנדכאה מחוליי. וחוזר וסופג בקשתו בשתי המילות: "וְתַחֲלִימֵ֖נִי וְהַחֲיֵֽנִי׃", "וְתַחֲלִימֵ֖נִי" חוזר(=מתייחס) אל הגוף, ו"וְהַחֲיֵֽנִי" אל הרוח.


הִנֵּ֥ה לְשָׁל֖וֹם מַר־לִ֣י מָ֑ר וְאַתָּ֞ה חָשַׁ֤קְתָּ נַפְשִׁי֙ מִשַּׁ֣חַת בְּלִ֔י כִּ֥י הִשְׁלַ֛כְתָּ אַחֲרֵ֥י גֵוְךָ֖ כָּל־חֲטָאָֽי׃
(ישעיה לח יז)

אולי לשון זו של חזקיהו המלך מרמזת למה שחטא בלשונו בשעה שתקפה עליו מחלתו כמו שהסברנו בפסוק ט"ו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך