תנ"ך על הפרק - ירמיה לז - המבט האמוני והמבט הבטחוני על המצור על ירושלים / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

ירמיה לז

437 / 929
היום

הפרק

וַיִּ֨מְלָךְ־מֶ֔לֶךְ צִדְקִיָּ֖הוּ בֶּן־יֹֽאשִׁיָּ֑הוּ תַּ֗חַת כָּנְיָ֙הוּ֙ בֶּן־יְה֣וֹיָקִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הִמְלִ֛יךְ נְבוּכַדְרֶאצַּ֥ר מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֖ל בְּאֶ֥רֶץ יְהוּדָֽה׃וְלֹ֥א שָׁמַ֛ע ה֥וּא וַעֲבָדָ֖יו וְעַ֣ם הָאָ֑רֶץ אֶל־דִּבְרֵ֣י יְהוָ֔ה אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּ֔ר בְּיַ֖ד יִרְמְיָ֥הוּ הַנָּבִֽיא׃וַיִּשְׁלַח֩ הַמֶּ֨לֶךְ צִדְקִיָּ֜הוּ אֶת־יְהוּכַ֣ל בֶּן־שֶֽׁלֶמְיָ֗ה וְאֶת־צְפַנְיָ֤הוּ בֶן־מַֽעֲשֵׂיָה֙ הַכֹּהֵ֔ן אֶל־יִרְמְיָ֥הוּ הַנָּבִ֖יא לֵאמֹ֑ר הִתְפַּלֶּל־נָ֣א בַעֲדֵ֔נוּ אֶל־יְהוָ֖ה אֱלֹהֵֽינוּ׃וְיִרְמְיָ֕הוּ בָּ֥א וְיֹצֵ֖א בְּת֣וֹךְ הָעָ֑ם וְלֹֽא־נָתְנ֥וּ אֹת֖וֹ בֵּ֥יתהכליאהַכְּלֽוּא׃וְחֵ֥יל פַּרְעֹ֖ה יָצָ֣א מִמִּצְרָ֑יִם וַיִּשְׁמְע֨וּ הַכַּשְׂדִּ֜ים הַצָּרִ֤ים עַל־יְרוּשָׁלִַ֙ם֙ אֶת־שִׁמְעָ֔ם וַיֵּ֣עָל֔וּ מֵעַ֖ל יְרוּשָׁלִָֽם׃וַֽיְהִי֙ דְּבַר־יְהוָ֔ה אֶל־יִרְמְיָ֥הוּ הַנָּבִ֖יא לֵאמֹֽר׃כֹּֽה־אָמַ֤ר יְהוָה֙ אֱלֹהֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל כֹּ֤ה תֹֽאמְרוּ֙ אֶל־מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה הַשֹּׁלֵ֧חַ אֶתְכֶ֛ם אֵלַ֖י לְדָרְשֵׁ֑נִי הִנֵּ֣ה ׀ חֵ֣יל פַּרְעֹ֗ה הַיֹּצֵ֤א לָכֶם֙ לְעֶזְרָ֔ה שָׁ֥ב לְאַרְצ֖וֹ מִצְרָֽיִם׃וְשָׁ֙בוּ֙ הַכַּשְׂדִּ֔ים וְנִלְחֲמ֖וּ עַל־הָעִ֣יר הַזֹּ֑את וּלְכָדֻ֖הָ וּשְׂרָפֻ֥הָ בָאֵֽשׁ׃כֹּ֣ה ׀ אָמַ֣ר יְהוָ֗ה אַל־תַּשִּׁ֤אוּ נַפְשֹֽׁתֵיכֶם֙ לֵאמֹ֔ר הָלֹ֛ךְ יֵלְכ֥וּ מֵעָלֵ֖ינוּ הַכַּשְׂדִּ֑ים כִּי־לֹ֖א יֵלֵֽכוּ׃כִּ֣י אִם־הִכִּיתֶ֞ם כָּל־חֵ֤יל כַּשְׂדִּים֙ הַנִּלְחָמִ֣ים אִתְּכֶ֔ם וְנִ֨שְׁאֲרוּ בָ֔ם אֲנָשִׁ֖ים מְדֻקָּרִ֑ים אִ֤ישׁ בְּאָהֳלוֹ֙ יָק֔וּמוּ וְשָֽׂרְפ֛וּ אֶת־הָעִ֥יר הַזֹּ֖את בָּאֵֽשׁ׃וְהָיָ֗ה בְּהֵֽעָלוֹת֙ חֵ֣יל הַכַּשְׂדִּ֔ים מֵעַ֖ל יְרֽוּשָׁלִָ֑ם מִפְּנֵ֖י חֵ֥יל פַּרְעֹֽה׃וַיֵּצֵ֤א יִרְמְיָ֙הוּ֙ מִיר֣וּשָׁלִַ֔ם לָלֶ֖כֶת אֶ֣רֶץ בִּנְיָמִ֑ן לַחֲלִ֥ק מִשָּׁ֖ם בְּת֥וֹךְ הָעָֽם׃וַיְהִי־ה֞וּא בְּשַׁ֣עַר בִּנְיָמִ֗ן וְשָׁם֙ בַּ֣עַל פְּקִדֻ֔ת וּשְׁמוֹ֙ יִרְאִיָּ֔יה בֶּן־שֶֽׁלֶמְיָ֖ה בֶּן־חֲנַנְיָ֑ה וַיִּתְפֹּ֞שׂ אֶֽת־יִרְמְיָ֤הוּ הַנָּבִיא֙ לֵאמֹ֔ר אֶל־הַכַּשְׂדִּ֖ים אַתָּ֥ה נֹפֵֽל׃וַיֹּ֨אמֶר יִרְמְיָ֜הוּ שֶׁ֗קֶר אֵינֶ֤נִּי נֹפֵל֙ עַל־הַכַּשְׂדִּ֔ים וְלֹ֥א שָׁמַ֖ע אֵלָ֑יו וַיִּתְפֹּ֤שׂ יִרְאִיָּיה֙ בְּיִרְמְיָ֔הוּ וַיְבִאֵ֖הוּ אֶל־הַשָּׂרִֽים׃וַיִּקְצְפ֧וּ הַשָּׂרִ֛ים עַֽל־יִרְמְיָ֖הוּ וְהִכּ֣וּ אֹת֑וֹ וְנָתְנ֨וּ אוֹת֜וֹ בֵּ֣ית הָאֵס֗וּר בֵּ֚ית יְהוֹנָתָ֣ן הַסֹּפֵ֔ר כִּֽי־אֹת֥וֹ עָשׂ֖וּ לְבֵ֥ית הַכֶּֽלֶא׃כִּ֣י בָ֧א יִרְמְיָ֛הוּ אֶל־בֵּ֥ית הַבּ֖וֹר וְאֶל־הַֽחֲנֻ֑יוֹת וַיֵּֽשֶׁב־שָׁ֥ם יִרְמְיָ֖הוּ יָמִ֥ים רַבִּֽים׃וַיִּשְׁלַח֩ הַמֶּ֨לֶךְ צִדְקִיָּ֜הוּ וַיִּקָּחֵ֗הוּ וַיִּשְׁאָלֵ֨הוּ הַמֶּ֤לֶךְ בְּבֵיתוֹ֙ בַּסֵּ֔תֶר וַיֹּ֕אמֶר הֲיֵ֥שׁ דָּבָ֖ר מֵאֵ֣ת יְהוָ֑ה וַיֹּ֤אמֶר יִרְמְיָ֙הוּ֙ יֵ֔שׁ וַיֹּ֕אמֶר בְּיַ֥ד מֶֽלֶךְ־בָּבֶ֖ל תִּנָּתֵֽן׃וַיֹּ֣אמֶר יִרְמְיָ֔הוּ אֶל־הַמֶּ֖לֶךְ צִדְקִיָּ֑הוּ מֶה֩ חָטָ֨אתִֽי לְךָ֤ וְלַעֲבָדֶ֙יךָ֙ וְלָעָ֣ם הַזֶּ֔ה כִּֽי־נְתַתֶּ֥ם אוֹתִ֖י אֶל־בֵּ֥ית הַכֶּֽלֶא׃ואיווְאַיֵּה֙נְבִ֣יאֵיכֶ֔ם אֲשֶׁר־נִבְּא֥וּ לָכֶ֖ם לֵאמֹ֑ר לֹֽא־יָבֹ֤א מֶֽלֶךְ־בָּבֶל֙ עֲלֵיכֶ֔ם וְעַ֖ל הָאָ֥רֶץ הַזֹּֽאת׃וְעַתָּ֕ה שְֽׁמַֽע־נָ֖א אֲדֹנִ֣י הַמֶּ֑לֶךְ תִּפָּל־נָ֤א תְחִנָּתִי֙ לְפָנֶ֔יךָ וְאַל־תְּשִׁבֵ֗נִי בֵּ֚ית יְהוֹנָתָ֣ן הַסֹּפֵ֔ר וְלֹ֥א אָמ֖וּת שָֽׁם׃וַיְצַוֶּ֞ה הַמֶּ֣לֶךְ צִדְקִיָּ֗הוּ וַיַּפְקִ֣דוּ אֶֽת־יִרְמְיָהוּ֮ בַּחֲצַ֣ר הַמַּטָּרָה֒ וְנָתֹן֩ ל֨וֹ כִכַּר־לֶ֤חֶם לַיּוֹם֙ מִח֣וּץ הָאֹפִ֔ים עַד־תֹּ֥ם כָּל־הַלֶּ֖חֶם מִן־הָעִ֑יר וַיֵּ֣שֶׁב יִרְמְיָ֔הוּ בַּחֲצַ֖ר הַמַּטָּרָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

המבט האמוני והמבט הבטחוני על המצור על ירושלים

הקדמה

נאמר בפרקנו:

ה. וחיל פרעה יָצָא ממצרים, וישמעו הכשדים הצרים על ירושלם את שִמְעָם, וַיֵעָלוּ מעל ירושלם.
ו. ויהי דבר ד' אל ירמיהו הנביא לאמר:
ז. כה אמר ד' אלקי ישראל: כה תאמרו אל מלך יהודה השֹלֵח אתכם אלי לדרשני: הנה חיל פרעה היֹצֵא לכם לעזרה, שב לארצו מצרים.
ח. ושבו הכשדים ונלחמו על העיר הזאת, וּלְכָדֻהָ וּשְרָפֻהָ באש.
ט. כה אמר ד': אל תַשִׁאוּ נפשֹתיכם לאמר: הלֹך ילכו מעלינו הכשדים, כי לא ילֵכו.
י. כי אם הכיתם כל חיל כשדים הנלחמים אתכם, ונשארו בם אנשים מְדֻקָרים, איש באהלו יקומו ושרפו את העיר הזאת באש.

יש לשאול: מדוע יצא חיל פרעה ממצרים ומדוע חזר?

א. מדוע יצא חיל פרעה ממצרים ומדוע חזר?

כתב רש"י:

וחיל פרעה יצא ממצרים - לעזרה ליהודה.
שב לארצו מצרים - בספינות היו באים, ורמז הקדוש ברוך הוא לים, והציף עליו כמו נודות ואובות (כלומר נפוחות), דומות לעורות בני אדם.
אמרו זה לזה: 'מה זאת'?
אמרו: 'אלו אבותינו, שטבעום אבותיהם של אלו שאנו הולכים לעזרתם בים'.
מיד שבו לארצם.

לפי הסברו של רש"י השאלה מתחזקת עוד יותר: מה ראה ד' לעשות נסים כאלו שיגרמו לחיל מצרים שכבר יצא מארצו לחזור? אם ד' רצה שהמצרים לא יעזרו לעם ישראל מדוע לא נתן ד' בלב המצרים שלא יצאו כלל מארצם?

ב. ההסבר האמוני

הסוד טמון במה שלמדנו לפני שלושה פרקים.

כך נאמר בירמיהו פרק ל"ד:

ח. הדבר אשר היה אל ירמיהו מאת ד', אחרי כרֹת המלך צדקיהו ברית את כל העם אשר בירושלם, לקרֹא להם דרור.
ט. לשלח איש את עבדו ואיש את שפחתו העברי והעבריה חפשים, לבלתי עבד בם ביהודי אחיהו איש.
י. וישמעו כל השרים וכל העם אשר באו בברית לשלח איש את עבדו ואיש את שפחתו חפשים לבלתי עבד בם עוד, וישמעו וישלחו.
יא. וישובו אחרי כן, וישִבו את העבדים ואת השפחות אשר שלחו חפשים, ויכבשום לעבדים ולשפחות.
יב. ויהי דבר ד' אל ירמיהו מאת ד' לאמר:
יג. כה אמר ד' אלקי ישראל: אנכי כרתי ברית את אבותיכם ביום הוצִאי אותם מארץ מצרים מבית עבדים לאמר:
יד. מקץ שבע שנים תשלחו איש את אחיו העברי אשר ימכר לך ועבדך שש שנים, ושלחתו חפשי מעמך, ולא שמעו אבותיכם אלי, ולא הטו את אזנם.
טו. ותשֻבו אתם היום, ותעשו את הישר בעיני, לקרא דרור איש לרעהו, ותכרתו ברית לפני בבית אשר נקרא שמי עליו.
טז. ותשֻבו ותחללו את שמי, ותשִבו איש את עבדו ואיש את שפחתו אשר שלחתם חפשים לנפשם, ותכבשו אתם להיות לכם לעבדים ולשפחות.
יז. לכן כה אמר ד': אתם לא שמעתם אלי לקרא דרור איש לאחיו ואיש לרעהו, הנני קֹרא לכם דרור נאם ד' אל החרב, אל הדבר ואל הרעב, ונתתי אתכם לזעוה לכל ממלכות הארץ.
יח. ונתתי את האנשים העברים את ברתי, אשר לא הקימו את דברי הברית אשר כרתו לפני, העגל אשר כרתו לשנים ויעברו בין בתריו.
יט. שרי יהודה ושרי ירושלם, הסרסים והכהנים וכל עם הארץ. העברים בין בתרי העגל.
כ. ונתתי אותם ביד איביהם וביד מבקשי נפשם, והיתה נבלתם למאכל לעוף השמים ולבהמת הארץ.
כא. ואת צדקיהו מלך יהודה ואת שריו אתן ביד איביהם וביד מבקשי נפשם וביד חיל מלך בבל העֹלים מעליכם.
כב. הנני מצוה נאם ד', והשִבֹתים אל העיר הזאת ונלחמו עליה, וּלְכָדוהָ וּשְרָפֻהָ באש, ואת ערי יהודה אתן שממה מאין יֹשֵב.

נסכם בקיצור את הנאמר כאן:

צדקיהו ושריו כרתו ברית לקיים את מצות שלוח העבדים, ושילחו לחפשי את עבדיהם. אבל אחר כך הם החזירו את העבדים שהם שחררו.

יש לשאול: מדוע הם שחררו את עבדיהם ועוד כרתו ברית על כך, ומדוע אחר כך הם חזרו בהם והחזירו את העבדים?

הנביא אינו אומר בפירוש, אבל רומז על כך בשני הפסוקים האחרונים:

בפסוק כ"א נאמר: "ואת צדקיהו מלך יהודה ואת שריו אתן ביד אֹיביהם, וביד מבקשי נפשם, וביד חיל מלך בבל העֹלים מעליכם".

מפורש כאן שבשלב זה מלך בבל עלה מעל יהודה, כלומר: הפסיק את המצור על ירושלים.

מדוע?

כתב רש"י: "העולים מעליכם - מפני חיל פרעה שיצא ממצרים, כמו שמפורש בספר זה (ל"ז)".

וכן כתב הרד"ק: "העולים מעליכם - כמו שכתוב בזה הספר למטה: 'וחיל פרעה יצא ממצרים וישמעו הכשדים ויעלו מעל ירושלם' (לז, ה)".

רש"י ורד"ק מלמדים אותנו על הקשר בין פרקנו לבין פרק ל"ד, שבאותו הזמן יצאו המצרים לעזור ליהודה, והכשדים נסוגו.

אבל כדרכם של ראשונים הם קיצרו בדבריהם, ויש להעמיק ולהסביר אותם.

מה קרה באותו זמן בירושלים?

כאשר המצור על ירושלים התחזק, הסכימו צדקיהו ושריו לקיים את המצוה לשחרר את העבדים. אולי זכות המצוה תעזור, והמצור יפסק. במקביל הם גם שלחו לבקש עזרה ממצרים.

המצרים אכן יצאו מארצם לעזור ליהודה, והכשדים נסוגו.

בעקבות נסיגת הכשדים התנהל ויכוח בין האנשים המאמינים, לבין האנשים שחשבו את עצמם למבינים בבטחון.

המאמינים אמרו: "בזכות שקיימנו את המצוה החשובה של שחרור העבדים - ד' עזר לנו, וגרם לכשדים לסגת מירושלים"!

לעומתם טענו האנשים שחשבו את עצמם למבינים בבטחון, ואמרו: "מה פתאם?! לא בגלל המצוות הכשדים נסוגו, אלא בגלל הברית שכרתנו עם מצרים. המצרים יצאו מארצם להתקיף את הכשדים, והכשדים פחדו מהם ונסוגו"!

יש לציין שגם לפי המבט האמוני כמובן שהמצרים מצד עצמם באו לעזור לישראל לא בגלל מצוה זו או אחרת, אלא בגלל שיקולים שלהם, כמו למשל לשלוט במרחב, או לשלול שלל, או סיבות אחרות. אבל הסיבה שבגללה ד' נתן בלבם לחשוב כך, שכדאי להם לעזור לישראל, היתה המצוה החשובה שעם ישראל קיים.

בסופו של דבר גברה ידם של ה"ביטחוניים", והעשירים השתכנעו שבזכות הברית עם מצרים נסוגו הכשדים, ולא בגלל שקיימו את מצות שחרור העבדים, ולכן חזרו וכבשו את העבדים.

ואז נאמר בפסוק הבא (כב): "הנני מצוה נאם ד', והשִבֹתים אל העיר הזאת ונלחמו עליה, וּלְכָדוהָ וּשְרָפֻהָ באש, ואת ערי יהודה אתן שממה מאין יֹשֵב".

הסביר רש"י: "הנני מצוה - ושב חיל פרעה לארצו, והכשדים ישובו עליכם".

ואז קרה הנס שכתב רש"י בפרקנו, שד' הראה למצרים דמויות אדם שטבעו בים, והם חזרו לארצם!

סיכום

שאלנו: מדוע יצא חיל פרעה ממצרים ומדוע חזר? ומדוע ד' עשה להם נסים שגרמו להם לחזור?

התשובה היא שכאשר בני ישראל קיימו את מצות שחרור העבדים - המצרים יצאו לעזור ליהודה, והכשדים נסוגו. וכאשר הם שבו וחטאו - ד' גרם למצרים לחזור למצרים, ולכשדים לשוב ולצור על ירושלים עד חורבנה.

יהי רצון שנדע תמיד שלא מספיק להסתכל על הצד הבטחוני מצד עצמו, אלא לדעת שד' מנהיג את עם ישראל על פי זכויותיו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך