תנ"ך על הפרק - איכה ה - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

איכה ה

807 / 929
היום

הפרק

זְכֹ֤ר יְהוָה֙ מֶֽה־הָ֣יָה לָ֔נוּהביטהַבִּ֖יטָהוּרְאֵ֥ה אֶת־חֶרְפָּתֵֽנוּ׃נַחֲלָתֵ֙נוּ֙ נֶֽהֶפְכָ֣ה לְזָרִ֔ים בָּתֵּ֖ינוּ לְנָכְרִֽים׃יְתוֹמִ֤ים הָיִ֙ינוּ֙איןוְאֵ֣יןאָ֔ב אִמֹּתֵ֖ינוּ כְּאַלְמָנֽוֹת׃מֵימֵ֙ינוּ֙ בְּכֶ֣סֶף שָׁתִ֔ינוּ עֵצֵ֖ינוּ בִּמְחִ֥יר יָבֹֽאוּ׃עַ֤ל צַוָּארֵ֙נוּ֙ נִרְדָּ֔פְנוּ יָגַ֖עְנוּלאוְלֹ֥אהֽוּנַ֖ח לָֽנוּ׃מִצְרַ֙יִם֙ נָתַ֣נּוּ יָ֔ד אַשּׁ֖וּר לִשְׂבֹּ֥עַֽ לָֽחֶם׃אֲבֹתֵ֤ינוּ חָֽטְאוּ֙אינםוְאֵינָ֔םאנחנווַאֲנַ֖חְנוּעֲוֺנֹתֵיהֶ֥ם סָבָֽלְנוּ׃עֲבָדִים֙ מָ֣שְׁלוּ בָ֔נוּ פֹּרֵ֖ק אֵ֥ין מִיָּדָֽם׃בְּנַפְשֵׁ֙נוּ֙ נָבִ֣יא לַחְמֵ֔נוּ מִפְּנֵ֖י חֶ֥רֶב הַמִּדְבָּֽר׃עוֹרֵ֙נוּ֙ כְּתַנּ֣וּר נִכְמָ֔רוּ מִפְּנֵ֖י זַלְעֲפ֥וֹת רָעָֽב׃נָשִׁים֙ בְּצִיּ֣וֹן עִנּ֔וּ בְּתֻלֹ֖ת בְּעָרֵ֥י יְהוּדָֽה׃שָׂרִים֙ בְּיָדָ֣ם נִתְל֔וּ פְּנֵ֥י זְקֵנִ֖ים לֹ֥א נֶהְדָּֽרוּ׃בַּחוּרִים֙ טְח֣וֹן נָשָׂ֔אוּ וּנְעָרִ֖ים בָּעֵ֥ץ כָּשָֽׁלוּ׃זְקֵנִים֙ מִשַּׁ֣עַר שָׁבָ֔תוּ בַּחוּרִ֖ים מִנְּגִינָתָֽם׃שָׁבַת֙ מְשׂ֣וֹשׂ לִבֵּ֔נוּ נֶהְפַּ֥ךְ לְאֵ֖בֶל מְחֹלֵֽנוּ׃נָֽפְלָה֙ עֲטֶ֣רֶת רֹאשֵׁ֔נוּ אֽוֹי־נָ֥א לָ֖נוּ כִּ֥י חָטָֽאנוּ׃עַל־זֶ֗ה הָיָ֤ה דָוֶה֙ לִבֵּ֔נוּ עַל־אֵ֖לֶּה חָשְׁכ֥וּ עֵינֵֽינוּ׃עַ֤ל הַר־צִיּוֹן֙ שֶׁשָּׁמֵ֔ם שׁוּעָלִ֖ים הִלְּכוּ־בֽוֹ׃אַתָּ֤ה יְהוָה֙ לְעוֹלָ֣ם תֵּשֵׁ֔ב כִּסְאֲךָ֖ לְדֹ֥ר וָדֽוֹר׃לָ֤מָּה לָנֶ֙צַח֙ תִּשְׁכָּחֵ֔נוּ תַּֽעַזְבֵ֖נוּ לְאֹ֥רֶךְ יָמִֽים׃הֲשִׁיבֵ֨נוּ יְהוָ֤ה ׀ אֵלֶ֙יךָ֙ונשובוְֽנָשׁ֔וּבָהחַדֵּ֥שׁ יָמֵ֖ינוּ כְּקֶֽדֶם׃כִּ֚י אִם־מָאֹ֣ס מְאַסְתָּ֔נוּ קָצַ֥פְתָּ עָלֵ֖ינוּ עַד־מְאֹֽד׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

זכור ה' מה היה לנו. פירש רבינו האר"י זצ"ל כי שם מ"ה מדת רחמים היה בחינת אלהים דין וז"ש מ"ה כלומר שם מה. היה לנו בחינת דין לנו גימטריא אלהים עכ"ד ז"ל ובזה רמזתי אני בעניי פסוק מ"ה זאת עשית לנ"ו והרי הוא כמבואר: אתה ה' לעולם תשב. ר"ת אילת רומז לשכינה שיעשה בעבור שכינתו שהוא בגלות: למה לנצח תשכחנו וכו'. מזה מורה שנתנבא על גלות זה האחרון וז"ש למה לנצח תשכחנו כי בעונותינו אורך הגלות היה יותר מדאי. אך בגלות בבל היה שבעים שנה. וכן בתחילה אמר שישי ושמחי בת אדום וכו' ופירש"י ז"ל דנתנבא על חרבן בית שני. ומכאן תשובה למה שפירש הרב הגדול מהר"ר יאשיהו פינטו ז"ל במאמרם סוף מכות והבאתיו בספרי הקטן ראש דוד דף קו"ל כאשר יראה הרואה ואכמ"ל. ואפשר לפרש אתה ה' לעולם תשב וכולי למה לנצח וכו' במ"ש בזוה"ק דכל אומה מא"ה היא תחת שר אחד משבעים שרים. ובהתבטל השר תתבטל האומה שהיא תחתיו. אך אנחנו בני ישראל אנחנו תחת רשותו יתברך וכשם שהוא חי וקים לעד כן ישראל לא יתבטלו וז"ש אתה ה' לעולם תשב חי וקיים לעד. אם כן למה לנצח תשכחנו וכו' כי ודאי לא יהיה לנו ביטול. אי נמי אפשר דישראל יש לנו תשובה ופירשו המפרשים דיש לנו דין בנים וקי"ל אב שמחל על כבודו כבודו מחול. אך כתבו הפוסקים דבזיונו של אב אינו מחול וכמה עונות שהם ח"ו ביזוי כדכתיב כי דבר ה' בזה. וגם בזוה"ק אמרו על איזה עונות דעבדין קלנא ח"ו לשכינתא. ואם כן לא סגי דיש לנו דין בנים וכבודו מחול. אמנם יש זכות תולה כי אנחנו מודים דהוא אדון הכל ומלך העולם. ואם כן מצי מחיל ואינו כמו מלך סתם דאין כבודו מחול דהכא שאני דכ"ע דיליה ומצי מחיל וז"ש אתה ה' לעולם תשב וכו' וכ"ע דילך. אם כן למה לנצח וכו' השיבנו ה' אליך ונשובה דיש תשובה דכ"ע דילך ומצי מחיל חדש ימינו כקדם. דכתיב וה' הולך לפניהם יומם והטעם דכ"ע דיליה ומצי מחיל כמ"ש פ"ק דקדושין. וגם עתה השיבנו וכו' כי עמך מקור חיים:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך