תנ"ך על הפרק - איוב כ - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

איוב כ

768 / 929
היום

הפרק

וַ֭יַּעַן צֹפַ֥ר הַנַּֽעֲמָתִ֗י וַיֹּאמַֽר׃לָ֭כֵן שְׂעִפַּ֣י יְשִׁיב֑וּנִי וּ֝בַעֲב֗וּר ח֣וּשִׁי בִֽי׃מוּסַ֣ר כְּלִמָּתִ֣י אֶשְׁמָ֑ע וְ֝ר֗וּחַ מִֽבִּינָתִ֥י יַעֲנֵֽנִי׃הֲזֹ֣את יָ֭דַעְתָּ מִנִּי־עַ֑ד מִנִּ֤י שִׂ֖ים אָדָ֣ם עֲלֵי־אָֽרֶץ׃כִּ֤י רִנְנַ֣ת רְ֭שָׁעִים מִקָּר֑וֹב וְשִׂמְחַ֖ת חָנֵ֣ף עֲדֵי־רָֽגַע׃אִם־יַעֲלֶ֣ה לַשָּׁמַ֣יִם שִׂיא֑וֹ וְ֝רֹאשׁ֗וֹ לָעָ֥ב יַגִּֽיעַ׃כְּֽ֭גֶלֲלוֹ לָנֶ֣צַח יֹאבֵ֑ד רֹ֝אָ֗יו יֹאמְר֥וּ אַיּֽוֹ׃כַּחֲל֣וֹם יָ֭עוּף וְלֹ֣א יִמְצָא֑וּהוּ וְ֝יֻדַּ֗ד כְּחֶזְי֥וֹן לָֽיְלָה׃עַ֣יִן שְׁ֭זָפַתּוּ וְלֹ֣א תוֹסִ֑יף וְלֹא־ע֝֗וֹד תְּשׁוּרֶ֥נּוּ מְקוֹמֽוֹ׃בָּ֭נָיו יְרַצּ֣וּ דַלִּ֑ים וְ֝יָדָ֗יו תָּשֵׁ֥בְנָה אוֹנֽוֹ׃עַ֭צְמוֹתָיו מָלְא֣וּעלומועֲלוּמָ֑יווְ֝עִמּ֗וֹ עַל־עָפָ֥ר תִּשְׁכָּֽב׃אִם־תַּמְתִּ֣יק בְּפִ֣יו רָעָ֑ה יַ֝כְחִידֶ֗נָּה תַּ֣חַת לְשׁוֹנֽוֹ׃יַחְמֹ֣ל עָ֭לֶיהָ וְלֹ֣א יַֽעַזְבֶ֑נָּה וְ֝יִמְנָעֶ֗נָּה בְּת֣וֹךְ חִכּֽוֹ׃לַ֭חְמוֹ בְּמֵעָ֣יו נֶהְפָּ֑ךְ מְרוֹרַ֖ת פְּתָנִ֣ים בְּקִרְבּֽוֹ׃חַ֣יִל בָּ֭לַע וַיְקִאֶ֑נּוּ מִ֝בִּטְנ֗וֹ יוֹרִשֶׁ֥נּוּ אֵֽל׃רֹאשׁ־פְּתָנִ֥ים יִינָ֑ק תַּֽ֝הַרְגֵ֗הוּ לְשׁ֣וֹן אֶפְעֶֽה׃אַל־יֵ֥רֶא בִפְלַגּ֑וֹת נַהֲרֵ֥י נַ֝חֲלֵ֗י דְּבַ֣שׁ וְחֶמְאָֽה׃מֵשִׁ֣יב יָ֭גָע וְלֹ֣א יִבְלָ֑ע כְּחֵ֥יל תְּ֝מוּרָת֗וֹ וְלֹ֣א יַעֲלֹֽס׃כִּֽי־רִ֭צַּץ עָזַ֣ב דַּלִּ֑ים בַּ֥יִת גָּ֝זַ֗ל וְלֹ֣א יִבֶנֵֽהוּ׃כִּ֤י ׀ לֹא־יָדַ֣ע שָׁלֵ֣ו בְּבִטְנ֑וֹ בַּ֝חֲמוּד֗וֹ לֹ֣א יְמַלֵּֽט׃אֵין־שָׂרִ֥יד לְאָכְל֑וֹ עַל־כֵּ֝֗ן לֹא־יָחִ֥יל טוּבֽוֹ׃בִּמְלֹ֣אות שִׂ֭פְקוֹ יֵ֣צֶר ל֑וֹ כָּל־יַ֖ד עָמֵ֣ל תְּבוֹאֶֽנּוּ׃יְהִ֤י ׀ לְמַלֵּ֬א בִטְנ֗וֹ יְֽשַׁלַּח־בּ֭וֹ חֲר֣וֹן אַפּ֑וֹ וְיַמְטֵ֥ר עָ֝לֵ֗ימוֹ בִּלְחוּמֽוֹ׃יִ֭בְרַח מִנֵּ֣שֶׁק בַּרְזֶ֑ל תַּ֝חְלְפֵ֗הוּ קֶ֣שֶׁת נְחוּשָֽׁה׃שָׁלַף֮ וַיֵּצֵ֪א מִגֵּ֫וָ֥ה וּ֭בָרָק מִֽמְּרֹרָת֥וֹ יַהֲלֹ֗ךְ עָלָ֥יו אֵמִֽים׃כָּל־חֹשֶׁךְ֮ טָמ֪וּן לִצְפּ֫וּנָ֥יו תְּ֭אָכְלֵהוּ אֵ֣שׁ לֹֽא־נֻפָּ֑ח יֵ֖רַע שָׂרִ֣יד בְּאָהֳלֽוֹ׃יְגַלּ֣וּ שָׁמַ֣יִם עֲוֺנ֑וֹ וְ֝אֶ֗רֶץ מִתְקוֹמָ֘מָ֥ה לֽוֹ׃יִ֭גֶל יְב֣וּל בֵּית֑וֹ נִ֝גָּר֗וֹת בְּי֣וֹם אַפּֽוֹ׃זֶ֤ה ׀ חֵֽלֶק־אָדָ֣ם רָ֭שָׁע מֵאֱלֹהִ֑ים וְנַחֲלַ֖ת אִמְר֣וֹ מֵאֵֽל׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

מוסר כלימתי אשמע ורוח מבינתי יענני. אפשר דרצה לומר הגם דמוסר כלימתי אשמע לא אתכעס ולא אחוס לכלימה לבלבל דעתי אך בישוב הדעת רוח מבינתי יענני על דבר אמת וצדק:חיל בלע ויקיאנו. פירש הרב האר"י ז"ל כי יוצא מר"ת שם קדוש שהוא מעלה ומברר ניצוצות הקדושה והנשמות העשוקות בסט"א ועיין בסדור האר"י ז"ל בברכת תקע בשופר ע"ש. ואפשר לרמוז בפסוק על פי מה שכתבתי אני עני בנחל קדומים פרשת ראה בפסוק והקאת והרחמה ע"ש ודוק היטב:אין שריד לאכלו וכו'. אמרו בסנהדרין דף צ"ב א"ר אלעזר כל שאינו מהנה תלמידי חכמים אין רואה סימן ברכה לעולם שנאמר אין שריד לאכלו על כן לא יחיל טובו ואין שריד אלא ת"ח שנאמר בשרידים אשר ה' קורא ע"כ ואפשר לרמוז במה שידוע דהעשיר המשתתף עם ת"ח כיששכר וזבולון העשיר נוטל חלק בתורת החכם והיינו דוקא להשתתף על מה שיקרא הת"ח מכאן ואילך אבל אין לקנות התורה שלמד כבר. והטעם דבשלמא על התורה שעתיד ללמוד העשיר הוא גורם שילמוד הת"ח דסמכה דעתיה דהעשיר יספיק לו ולכן לבו שקט ויכול ללמוד ונמצא דהעשיר סיבה שילמוד ולכן יטול חלק בתורה שלומד הת"ח. גם כתב הרב מהרח"א ז"ל בספר עץ החיים דהתורה שלמד הת"ח מצלת למחזיק בידו מיצה"ר. ואפשר לפרש הכתוב בסגנון זה. אין שריד לאכלו שאם העשיר לא החזיק ביד הת"ח ואין שריד פירוש הת"ח לאכלו שאינו מספיק ביד הת"ח שיאכל. על כן לא יחיל טובו לא יקוה ליטול חלק בתורתו וזהו טובו אין טוב אלא תורה שאם כבר למד הת"ח ונותן לו מעות ליטול חלק בתורה שלמד אינו כלום. אך במלאת ספקו שהוא מספיק לו שיוכל ללמוד אז יצר לו מועיל שאינו שולט בו יצה"ר וז"ש יצר לו שהיצר מסור בידו. ונתן טעם כל יד עמל חלק מהעמל בסחורה הוא עשיר תבואנו והוא נותן לת"ח פרנסתו ולזה נוטל חלק בתורתו ויצרו מסור בידו. אך אם כל העושר של העשיר יהי למלא בטנו הוא קובץ על יד ונראה בעיניו שהכל נצרך למלא בטנו ואינו מהנה ת"ח מלבד שאינו מחזיק ישלח בם חרון אפו ואבד העושר ההוא בענין רע:יגלו שמים עונו. בסוד ואתה תשמע השמים וארץ השכינה מתקוממה לו להפרע ממנו שכל הדינין והשפע על ידה כן פירשו בזה"ק:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך