תנ"ך על הפרק - איוב יט - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

איוב יט

767 / 929
היום

הפרק

וַיַּ֥עַן אִיּ֗וֹב וַיֹּאמַֽר׃עַד־אָ֭נָה תּוֹגְי֣וּן נַפְשִׁ֑י וּֽתְדַכְּאוּנַ֥נִי בְמִלִּֽים׃זֶ֤ה עֶ֣שֶׂר פְּ֭עָמִים תַּכְלִימ֑וּנִי לֹֽא־תֵ֝בֹ֗שׁוּ תַּהְכְּרוּ־לִֽי׃וְאַף־אָמְנָ֥ם שָׁגִ֑יתִי אִ֝תִּ֗י תָּלִ֥ין מְשׁוּגָתִֽי׃אִם־אָ֭מְנָם עָלַ֣י תַּגְדִּ֑ילוּ וְתוֹכִ֥יחוּ עָ֝לַ֗י חֶרְפָּתִּֽי׃דְּֽעוּ־אֵ֭פוֹ כִּי־אֱל֣וֹהַּ עִוְּתָ֑נִי וּ֝מְצוּד֗וֹ עָלַ֥י הִקִּֽיף׃הֵ֤ן אֶצְעַ֣ק חָ֭מָס וְלֹ֣א אֵעָנֶ֑ה אֲ֝שַׁוַּ֗ע וְאֵ֣ין מִשְׁפָּֽט׃אָרְחִ֣י גָ֭דַר וְלֹ֣א אֶעֱב֑וֹר וְעַ֥ל נְ֝תִיבוֹתַ֗י חֹ֣שֶׁךְ יָשִֽׂים׃כְּ֭בוֹדִי מֵעָלַ֣י הִפְשִׁ֑יט וַ֝יָּ֗סַר עֲטֶ֣רֶת רֹאשִֽׁי׃יִתְּצֵ֣נִי סָ֭בִיב וָאֵלַ֑ךְ וַיַּסַּ֥ע כָּ֝עֵ֗ץ תִּקְוָתִֽי׃וַיַּ֣חַר עָלַ֣י אַפּ֑וֹ וַיַּחְשְׁבֵ֖נִי ל֣וֹ כְצָרָֽיו׃יַ֤חַד ׀ יָ֘בֹ֤אוּ גְדוּדָ֗יו וַיָּסֹ֣לּוּ עָלַ֣י דַּרְכָּ֑ם וַיַּחֲנ֖וּ סָבִ֣יב לְאָהֳלִֽי׃אַ֭חַי מֵעָלַ֣י הִרְחִ֑יק וְ֝יֹדְעַ֗י אַךְ־זָ֥רוּ מִמֶּֽנִּי׃חָדְל֥וּ קְרוֹבָ֑י וּֽמְיֻדָּעַ֥י שְׁכֵחֽוּנִי׃גָּ֘רֵ֤י בֵיתִ֣י וְ֭אַמְהֹתַי לְזָ֣ר תַּחְשְׁבֻ֑נִי נָ֝כְרִ֗י הָיִ֥יתִי בְעֵינֵיהֶֽם׃לְעַבְדִּ֣י קָ֭רָאתִי וְלֹ֣א יַעֲנֶ֑ה בְּמוֹ־פִ֝֗י אֶתְחַנֶּן־לֽוֹ׃ר֭וּחִֽי זָ֣רָה לְאִשְׁתִּ֑י וְ֝חַנֹּתִ֗י לִבְנֵ֥י בִטְנִֽי׃גַּם־עֲ֭וִילִים מָ֣אֲסוּ בִ֑י אָ֝ק֗וּמָה וַיְדַבְּרוּ־בִֽי׃תִּֽ֭עֲבוּנִי כָּל־מְתֵ֣י סוֹדִ֑י וְזֶֽה־אָ֝הַ֗בְתִּי נֶהְפְּכוּ־בִֽי׃בְּעוֹרִ֣י וּ֭בִבְשָׂרִי דָּבְקָ֣ה עַצְמִ֑י וָ֝אֶתְמַלְּטָ֗ה בְּע֣וֹר שִׁנָּֽי׃חָנֻּ֬נִי חָנֻּ֣נִי אַתֶּ֣ם רֵעָ֑י כִּ֥י יַד־אֱ֝ל֗וֹהַּ נָ֣גְעָה בִּֽי׃לָ֭מָּה תִּרְדְּפֻ֣נִי כְמוֹ־אֵ֑ל וּ֝מִבְּשָׂרִ֗י לֹ֣א תִשְׂבָּֽעוּ׃מִֽי־יִתֵּ֣ן אֵ֭פוֹ וְיִכָּתְב֣וּן מִלָּ֑י מִֽי־יִתֵּ֖ן בַּסֵּ֣פֶר וְיֻחָֽקוּ׃בְּעֵט־בַּרְזֶ֥ל וְעֹפָ֑רֶת לָ֝עַ֗ד בַּצּ֥וּר יֵחָצְבֽוּן׃וַאֲנִ֣י יָ֭דַעְתִּי גֹּ֣אֲלִי חָ֑י וְ֝אַחֲר֗וֹן עַל־עָפָ֥ר יָקֽוּם׃וְאַחַ֣ר ע֭וֹרִֽי נִקְּפוּ־זֹ֑את וּ֝מִבְּשָׂרִ֗י אֶֽחֱזֶ֥ה אֱלֽוֹהַּ׃אֲשֶׁ֤ר אֲנִ֨י ׀ אֶֽחֱזֶה־לִּ֗י וְעֵינַ֣י רָא֣וּ וְלֹא־זָ֑ר כָּל֖וּ כִלְיֹתַ֣י בְּחֵקִֽי׃כִּ֣י תֹ֭אמְרוּ מַה־נִּרְדָּף־ל֑וֹ וְשֹׁ֥רֶשׁ דָּ֝בָ֗ר נִמְצָא־בִֽי׃גּ֤וּרוּ לָכֶ֨ם ׀ מִפְּנֵי־חֶ֗רֶב כִּֽי־חֵ֭מָה עֲוֺנ֣וֹת חָ֑רֶב לְמַ֖עַן תֵּדְע֣וּןשדיןשַׁדּֽוּן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

זה עשר פעמים תכלימוני. כי ענה איוב חמשה פעמים וריעיו השיבוהו חמשה פעמים לקנתרו ומה שלא קבלו דבריו גם זה הוא לו לכלימה והרי הם עשרה:אם אמנם עלי תגדילו וכו'. כי בראותכם רבים מכאובים וחליים רעים אשר בי תשפטו כי רבו פשעי אך גם לפי דבריכם שהכל בהשגחה דעו אפו כי אלוה עותני וכו' כי אין בי עון ואתיא מכללא להגיד צערו המרובה תדיר דיש זכות תולה על אשר דיבר קשות מילין לצד עילאה ימלל וגם ישלח חרון אפו עליהם כי אין אדם נתפס על צערו ומרוב שיחו וכעסו ישלח דברו:אחי מעלי הרחיק וכו'. כי לא די המכאובים והחלאים תדיריים עוד זאת יתירה אפילו איזה נחת עראי מבחוץ עם אחי וקרובי ובני ביתי גם זה אבד ובמקום נחת רוח עוד יוסיפו צר"ה לענות אותי קשות ואותי מאסו:רוחי זרה לאשתי. שאינה נשמעת לי וחנותי שתשמע לבני בטני להעמיד פרי הבטן ולא תאבה שמוע. מפרשים:ואתמלטה בעור שני. פירש רש"י ז"ל כל בשרו היה לקוי בשחין ובתולעים חוץ מחניכי שניו:חנוני חנוני אתם ריעי כי יד אלוה נגעה בי. תחנונים ידבר לפייסם ואף כי דיבר להם קשות כי אין אדם נתפס על צערו ויהי ציר"ו כי עיניהם הרואות את כל תקף היסורין:ואחר עורי נקפו זאת וכו'. פירש רבינו האר"י ז"ל כי אין לך גוף או נפש או רוח או נשמה שלא נבראו על ידי כ"ב אותיות ולכל אחד מאלו יש בהם כ"ב אותיות בהם בעצמם וכל אלו עומדים בפנים והעור של האדם סומך עליהם דוגמת רקיע ומסך והצדיק אשר נפשו מזוככת יש בנפשו יכולת להאיר ולעבור דרך המסך ולצאת לחוץ ומגלה תנועותיה וכחות אותיותיה אך הרשע אין בו אותיות ניכרות לחוץ בסוד נר רשעים ידעך נ"ר ר"ת נפש רוח כי נשמה אין להם והקליפות סוככים על נפשו ואינו יכול להאיר וז"ש ואחר עורי נקפו זאת כי נקפו לשון הכאה כמו אין אדם נוקף וכו' והענין כי מה שנגלה באדם הוא העור והעור הוא מסך אל מה שבפנים והאורות פנימיים הם עומדים אחרי העור וזהו ואחרי עורי פירוש אותם האורות העומדים אחורי עורי מנקפים ומכים בו ומוציאים האורות לחוץ ואז אני רואה אותם ומבשרי אחזה אלוה כי הנשמה בסוד אלוה כמו שאמרו בסבא זהו תורף דבריו בקצור עיין שם באורך ובסודן של דברים:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך