תנ"ך על הפרק - משלי יז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

משלי יז

734 / 929
היום

הפרק

ט֤וֹב פַּ֣ת חֲ֭רֵבָה וְשַׁלְוָה־בָ֑הּ מִ֝בַּ֗יִת מָלֵ֥א זִבְחֵי־רִֽיב׃עֶֽבֶד־מַשְׂכִּ֗יל יִ֭מְשֹׁל בְּבֵ֣ן מֵבִ֑ישׁ וּבְת֥וֹךְ אַ֝חִ֗ים יַחֲלֹ֥ק נַחֲלָֽה׃מַצְרֵ֣ף לַ֭כֶּסֶף וְכ֣וּר לַזָּהָ֑ב וּבֹחֵ֖ן לִבּ֣וֹת יְהוָֽה׃מֵ֭רַע מַקְשִׁ֣יב עַל־שְׂפַת־אָ֑וֶן שֶׁ֥קֶר מֵ֝זִין עַל־לְשׁ֥וֹן הַוֺּֽת׃לֹעֵ֣ג לָ֭רָשׁ חֵרֵ֣ף עֹשֵׂ֑הוּ שָׂמֵ֥חַ לְ֝אֵ֗יד לֹ֣א יִנָּקֶֽה׃עֲטֶ֣רֶת זְ֭קֵנִים בְּנֵ֣י בָנִ֑ים וְתִפְאֶ֖רֶת בָּנִ֣ים אֲבוֹתָֽם׃לֹא־נָאוָ֣ה לְנָבָ֣ל שְׂפַת־יֶ֑תֶר אַ֝֗ף כִּֽי־לְנָדִ֥יב שְׂפַת־שָֽׁקֶר׃אֶֽבֶן־חֵ֣ן הַ֭שֹּׁחַד בְּעֵינֵ֣י בְעָלָ֑יו אֶֽל־כָּל־אֲשֶׁ֖ר יִפְנֶ֣ה יַשְׂכִּֽיל׃מְֽכַסֶּה־פֶּ֭שַׁע מְבַקֵּ֣שׁ אַהֲבָ֑ה וְשֹׁנֶ֥ה בְ֝דָבָ֗ר מַפְרִ֥יד אַלּֽוּף׃תֵּ֣חַת גְּעָרָ֣ה בְמֵבִ֑ין מֵהַכּ֖וֹת כְּסִ֣יל מֵאָֽה׃אַךְ־מְרִ֥י יְבַקֶּשׁ־רָ֑ע וּמַלְאָ֥ךְ אַ֝כְזָרִ֗י יְשֻׁלַּח־בּֽוֹ׃פָּג֬וֹשׁ דֹּ֣ב שַׁכּ֣וּל בְּאִ֑ישׁ וְאַל־כְּ֝סִ֗יל בְּאִוַּלְתּֽוֹ׃מֵשִׁ֣יב רָ֭עָה תַּ֣חַת טוֹבָ֑ה לֹא־תמישתָמ֥וּשׁרָ֝עָ֗ה מִבֵּיתֽוֹ׃פּ֣וֹטֵֽר מַ֭יִם רֵאשִׁ֣ית מָד֑וֹן וְלִפְנֵ֥י הִ֝תְגַּלַּ֗ע הָרִ֥יב נְטֽוֹשׁ׃מַצְדִּ֣יק רָ֭שָׁע וּמַרְשִׁ֣יעַ צַדִּ֑יק תּוֹעֲבַ֥ת יְ֝הוָ֗ה גַּם־שְׁנֵיהֶֽם׃לָמָּה־זֶּ֣ה מְחִ֣יר בְּיַד־כְּסִ֑יל לִקְנ֖וֹת חָכְמָ֣ה וְלֶב־אָֽיִן׃בְּכָל־עֵ֭ת אֹהֵ֣ב הָרֵ֑עַ וְאָ֥ח לְ֝צָרָ֗ה יִוָּלֵֽד׃אָדָ֣ם חֲסַר־לֵ֭ב תּוֹקֵ֣עַ כָּ֑ף עֹרֵ֥ב עֲ֝רֻבָּ֗ה לִפְנֵ֥י רֵעֵֽהוּ׃אֹ֣הֵֽב פֶּ֭שַׁע אֹהֵ֣ב מַצָּ֑ה מַגְבִּ֥יהַּ פִּ֝תְח֗וֹ מְבַקֶּשׁ־שָֽׁבֶר׃עִקֶּשׁ־לֵ֭ב לֹ֣א יִמְצָא־ט֑וֹב וְנֶהְפָּ֥ךְ בִּ֝לְשׁוֹנ֗וֹ יִפּ֥וֹל בְּרָעָֽה׃יֹלֵ֣ד כְּ֭סִיל לְת֣וּגָה ל֑וֹ וְלֹֽא־יִ֝שְׂמַ֗ח אֲבִ֣י נָבָֽל׃לֵ֣ב שָׂ֭מֵחַ יֵיטִ֣ב גֵּהָ֑ה וְר֥וּחַ נְ֝כֵאָ֗ה תְּיַבֶּשׁ־גָּֽרֶם׃שֹׁ֣חַד מֵ֭חֵיק רָשָׁ֣ע יִקָּ֑ח לְ֝הַטּ֗וֹת אָרְח֥וֹת מִשְׁפָּֽט׃אֶת־פְּנֵ֣י מֵבִ֣ין חָכְמָ֑ה וְעֵינֵ֥י כְ֝סִ֗יל בִּקְצֵה־אָֽרֶץ׃כַּ֣עַס לְ֭אָבִיו בֵּ֣ן כְּסִ֑יל וּ֝מֶ֗מֶר לְיוֹלַדְתּֽוֹ׃גַּ֤ם עֲנ֣וֹשׁ לַצַּדִּ֣יק לֹא־ט֑וֹב לְהַכּ֖וֹת נְדִיבִ֣ים עַל־יֹֽשֶׁר׃חוֹשֵׂ֣ךְ אֲ֭מָרָיו יוֹדֵ֣עַ דָּ֑עַתוקר־יְקַר־ר֝֗וּחַ אִ֣ישׁ תְּבוּנָֽה׃גַּ֤ם אֱוִ֣יל מַ֭חֲרִישׁ חָכָ֣ם יֵחָשֵׁ֑ב אֹטֵ֖ם שְׂפָתָ֣יו נָבֽוֹן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

טוב פת חרבה ושלוה בה. אפשר דכשיש שלוה דוחה ל"י גימטריא פת שכולה קטטה ויללה מבית מלא זבחי ריב דשם שורה ל"י בקבע:למה זה מחיר ביד כסיל וכו'. אפשר במה שידוע דהרוצה להשתתף עם החכם שהחכם ילמוד והוא יחלוק ריוח מעותיו עמו או יתן לו פרנסתו על דרך יששכר וזבולון. זאת החברה צריך שתהיה קודם שילמוד אבל אחר שלמד אינו מועיל לקנות התורה שכבר למד והטעם דקודם שלמד אז התורה שלומד החכם הוא מפני העשיר שמספיק לו ונמצא דהעשיר הוא הגורם שהחכם לומד ובלעדו לא היה החכם פנוי ללמוד והיה החכם בטל מהתורה למצוא טרף לביתו וא"כ בדין הוא שיזכה העשיר בחלק התורה. אך תורת חכם שכבר למד בלי משען ומשענה וסיגף עצמו כי ימות באהל איך יזכה העשיר במה שנותן לו עתה והרי זאת התורה כבר למדה החכם וכבר היא בעולם. והשתא כלפי העשיר אשר שמע דיש מציאות לקנות התורה אמר הכתוב למה זה מחיר ביד כסיל לקנות חכמה דייקא שכבר היא בעולם. ולב אין באין מבין טעם הדבר דהעיקר בכל עת אוהב הריע שכל עת יגיד עליו רעו ויהא מספיק לו ואח לצרה יולד ועל שמספיק לו בעת צרתו לומד. אבל מה שכבר למד לא שייך ביה קנין ורחוק מפנינים מכרה:כעס לאביו בן כסיל וממר ליולדתו. אפשר במה שהקשו הראשונים על ראובן שיעקב אבינו חשב שהיא רחל ויהי בבקר והנה היא לאה וא"כ ח"ו נמצא דראובן הוא בן תמורה דאפילו שתיהן נשיו כמ"ש בש"ס וכן יש לחקור במ"ש רז"ל דישי תבע שפחתו לטהר זרעו כמ"ש הרמ"ע. והאמ"ה מזה אמרה לאשתו והלכה במקומה ונתעברה מדוד הע"ה. ומצאתי בספר קדמון לחד מרבוואתא קמאי כ"י כתוב על קלף שכתב דהכל תלוי באשה שאם טהרה רעיוניה מאד וכיונה לשם שמים הולד כשר ואינו נקרא בן תמורה וכן עשו לאה אמנו ואם דוד הע"ה עכ"ד וז"ש כעס לאביו בן כסיל דודאי בן כסיל כעס ענינו לאביו. אך אם נקרא בן תמורה יתיחס לאמו דהיא הגורמת וז"ש וממר ליולדתו:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך