תנ"ך על הפרק - תהילים קיח - מצודת דוד

תנ"ך על הפרק

תהילים קיח

685 / 929
היום

הפרק

הוֹד֣וּ לַיהוָ֣ה כִּי־ט֑וֹב כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ׃יֹֽאמַר־נָ֥א יִשְׂרָאֵ֑ל כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ׃יֹֽאמְרוּ־נָ֥א בֵֽית־אַהֲרֹ֑ן כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ׃יֹֽאמְרוּ־נָ֭א יִרְאֵ֣י יְהוָ֑ה כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ׃מִֽן־הַ֭מֵּצַ֥ר קָרָ֣אתִי יָּ֑הּ עָנָ֖נִי בַמֶּרְחָ֣ב יָֽהּ׃יְהוָ֣ה לִ֭י לֹ֣א אִירָ֑א מַה־יַּעֲשֶׂ֖ה לִ֣י אָדָֽם׃יְהוָ֣ה לִ֭י בְּעֹזְרָ֑י וַ֝אֲנִ֗י אֶרְאֶ֥ה בְשֹׂנְאָֽי׃ט֗וֹב לַחֲס֥וֹת בַּיהוָ֑ה מִ֝בְּטֹ֗חַ בָּאָדָֽם׃ט֗וֹב לַחֲס֥וֹת בַּיהוָ֑ה מִ֝בְּטֹ֗חַ בִּנְדִיבִֽים׃כָּל־גּוֹיִ֥ם סְבָב֑וּנִי בְּשֵׁ֥ם יְ֝הוָ֗ה כִּ֣י אֲמִילַֽם׃סַבּ֥וּנִי גַם־סְבָב֑וּנִי בְּשֵׁ֥ם יְ֝הוָ֗ה כִּ֣י אֲמִילַֽם׃סַבּ֤וּנִי כִדְבוֹרִ֗ים דֹּ֭עֲכוּ כְּאֵ֣שׁ קוֹצִ֑ים בְּשֵׁ֥ם יְ֝הוָ֗ה כִּ֣י אֲמִילַֽם׃דַּחֹ֣ה דְחִיתַ֣נִי לִנְפֹּ֑ל וַ֖יהוָ֣ה עֲזָרָֽנִי׃עָזִּ֣י וְזִמְרָ֣ת יָ֑הּ וַֽיְהִי־לִ֝֗י לִֽישׁוּעָֽה׃ק֤וֹל ׀ רִנָּ֬ה וִֽישׁוּעָ֗ה בְּאָהֳלֵ֥י צַדִּיקִ֑ים יְמִ֥ין יְ֝הוָה עֹ֣שָׂה חָֽיִל׃יְמִ֣ין יְ֭הוָה רוֹמֵמָ֑ה יְמִ֥ין יְ֝הוָה עֹ֣שָׂה חָֽיִל׃לֹֽא אָמ֥וּת כִּי־אֶֽחְיֶ֑ה וַ֝אֲסַפֵּ֗ר מַֽעֲשֵׂ֥י יָֽהּ׃יַסֹּ֣ר יִסְּרַ֣נִּי יָּ֑הּ וְ֝לַמָּ֗וֶת לֹ֣א נְתָנָֽנִי׃פִּתְחוּ־לִ֥י שַׁעֲרֵי־צֶ֑דֶק אָֽבֹא־בָ֝ם אוֹדֶ֥ה יָֽהּ׃זֶֽה־הַשַּׁ֥עַר לַיהוָ֑ה צַ֝דִּיקִ֗ים יָבֹ֥אוּ בֽוֹ׃א֭וֹדְךָ כִּ֣י עֲנִיתָ֑נִי וַתְּהִי־לִ֝֗י לִֽישׁוּעָֽה׃אֶ֭בֶן מָאֲס֣וּ הַבּוֹנִ֑ים הָ֝יְתָ֗ה לְרֹ֣אשׁ פִּנָּֽה׃מֵאֵ֣ת יְ֭הוָה הָ֣יְתָה זֹּ֑את הִ֖יא נִפְלָ֣את בְּעֵינֵֽינוּ׃זֶה־הַ֭יּוֹם עָשָׂ֣ה יְהוָ֑ה נָגִ֖ילָה וְנִשְׂמְחָ֣ה בֽוֹ׃אָנָּ֣א יְ֭הוָה הוֹשִׁ֘יעָ֥ה נָּ֑א אָֽנָּ֥א יְ֝הוָ֗ה הַצְלִ֘יחָ֥ה נָּֽא׃בָּר֣וּךְ הַ֭בָּא בְּשֵׁ֣ם יְהוָ֑ה בֵּ֝רַֽכְנוּכֶ֗ם מִבֵּ֥ית יְהוָֽה׃אֵ֤ל ׀ יְהוָה֮ וַיָּ֪אֶר לָ֥נוּ אִסְרוּ־חַ֥ג בַּעֲבֹתִ֑ים עַד־קַ֝רְנ֗וֹת הַמִּזְבֵּֽחַ׃אֵלִ֣י אַתָּ֣ה וְאוֹדֶ֑ךָּ אֱ֝לֹהַ֗י אֲרוֹמְמֶֽךָּ׃הוֹד֣וּ לַיהוָ֣ה כִּי־ט֑וֹב כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

כי טוב. כי הוא טוב ועושה חסד לעולם: יאמר נא. עתה בעת הגאולה יאמר ישראל בהודות לה׳‎ אשר לעולם חסדו: מן המצר. ר״‎ל זהו החסד כי כאשר קראתי לו מן המצר והדחק ענה לי ה׳‎ והעמיד אותי במרחב: ה׳‎ לי. כאשר היה ה׳‎ לי לעזרה לא אירא ממי כי מה יעשה אדם לי אם ה׳‎ עמדי: ה׳‎ לי בעוזרי. כאשר היה ה׳‎ לי בעזר עוזרי אז אראה בנקמת שונאי: בנדיבים. עם כי הם המעולים שבבני אדם: בשם ה׳‎. ר״‎ל אבטח בשם ה׳‎: סבוני וגו׳‎. ר״‎ל עם כי רבות פעמים אספו ויסבבו אותי עכ״‎ז אבטח בשם ה׳‎: סבוני כדבורים. אף כי סבבו אותי כדבורים הללו אשר יסבבו כלי מלא מדבש: דועכו. אף אם כבו גחלתי כאש מעצי הקוצים הכבים מהר ור״‎ל אף אם העובדי גלולים הרגו רבים מישראל עכ״‎ז אבטח בשם ה׳‎: דחה דחיתני. אף אם הם דחו אותי לנפול בארץ עכ״‎ז ה׳‎ עזרני ולא יוכלו לי: עזי וזמרת יה. העוז והשבח של מקום היה לי לישועה ר״‎ל התשועה היתה למען הראות חזקו ולמען אזמר שבחו: קול רנה. ויהיה נשמע באהלי צדיקים קול רנה וישועה ויאמרו ימין ה׳‎ עושה חיל וכח: ימין ה׳‎ רוממה. ימין ה׳‎ אשר היא מעולם רוממה הימין ההיא עתה עושה חיל: לא אמות. ביד הקמים עלי כי עוד אחיה וגו׳‎: יסור. הן יסור ייסר אותי ביסורים למרק העון אבל לא ימסור אותי למיתה ביד הקמים עלי: פתחו. לזאת פתחו לי שערי בה״‎מ ואבוא בם ואודה יה על פדות נפשי: זה השער לה׳‎. הלא זה השער של ה׳‎ עשוי הוא להיו׳‎ צדיקי׳‎ באים בו להלל לה׳‎ ואבוא בהם גם אני להודו׳‎ לה׳‎: כי עניתני. כי ענית לי בעת קראי לך והיית לי לישועה: אבן מאסו. עם כי הייתי אני דוד כמו האבן אשר מאסו הבונים לתתו בבנין עתה אני אבן הניתן בראש הזויות (כי הדרך לתת האבן המשובח ביותר בפנת הכותל להיות נראה משתי הרוחות): מאת ה׳‎ וגו׳‎. ולא בכח ידינו: היא נפלאת. הדבר ההיא נפלאה היא בעינינו ולא נוכל לדעת איך היתה גאולה שלמה כ״‎כ מה שלא יורה עליו הטבע: זה היום. יום הגאולה ההיא עשה ה׳‎ ולזה נגילה ונשמחה בו כי בוודאי לעולם תהיה לא כמעשה בשר ודם שאינו מתקיים: אנא ה׳‎. אבקש את ה׳‎ הושיעה עתה והצליחה עתה: ברוך הבא. ברוך יהיה הבא לבית המקדש להקריב קרבנות בעבור שם ה׳‎ ברכנוכם. ברכנו אתכם בברכה הבאה מבית ה׳‎ ר״‎ל מהשוכן בה: אל ה׳‎. ה׳‎ הוא חזק ואמיץ והוא האיר לנו לזאת אסרו הקרבן בעבותות להיות נשמר עד יבוא זמן השחיטה לתת הדם על קרנות המזבח (כי עיקר הקרבן זריקת הדם): אלי אתה. הלא אתה חזקי מעולם ולזה אודך וארוממך: הודו. ואתם כולכם הודו לה׳‎ כי טוב הוא כי עושה חסד לעולם:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך