תנ"ך על הפרק - תהילים סו - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים סו

633 / 929
היום

הפרק

לַ֭מְנַצֵּחַ שִׁ֣יר מִזְמ֑וֹר הָרִ֥יעוּ לֵ֝אלֹהִים כָּל־הָאָֽרֶץ׃זַמְּר֥וּ כְבֽוֹד־שְׁמ֑וֹ שִׂ֥ימוּ כָ֝ב֗וֹד תְּהִלָּתֽוֹ׃אִמְר֣וּ לֵ֭אלֹהִים מַה־נּוֹרָ֣א מַעֲשֶׂ֑יךָ בְּרֹ֥ב עֻ֝זְּךָ֗ יְֽכַחֲשׁ֖וּ לְךָ֣ אֹיְבֶֽיךָ׃כָּל־הָאָ֤רֶץ ׀ יִשְׁתַּחֲו֣וּ לְ֭ךָ וִֽיזַמְּרוּ־לָ֑ךְ יְזַמְּר֖וּ שִׁמְךָ֣ סֶֽלָה׃לְכ֣וּ וּ֭רְאוּ מִפְעֲל֣וֹת אֱלֹהִ֑ים נוֹרָ֥א עֲ֝לִילָ֗ה עַל־בְּנֵ֥י אָדָֽם׃הָ֤פַךְ יָ֨ם ׀ לְֽיַבָּשָׁ֗ה בַּ֭נָּהָר יַֽעַבְר֣וּ בְרָ֑גֶל שָׁ֝֗ם נִשְׂמְחָה־בּֽוֹ׃מֹ֘שֵׁ֤ל בִּגְבוּרָת֨וֹ ׀ עוֹלָ֗ם עֵ֭ינָיו בַּגּוֹיִ֣ם תִּצְפֶּ֑ינָה הַסּוֹרְרִ֓ים ׀ אַל־ירימויָר֖וּמוּלָ֣מוֹ סֶֽלָה׃בָּרְכ֖וּ עַמִּ֥ים ׀ אֱלֹהֵ֑ינוּ וְ֝הַשְׁמִ֗יעוּ ק֣וֹל תְּהִלָּתֽוֹ׃הַשָּׂ֣ם נַ֭פְשֵׁנוּ בַּֽחַיִּ֑ים וְלֹֽא־נָתַ֖ן לַמּ֣וֹט רַגְלֵֽנוּ׃כִּֽי־בְחַנְתָּ֥נוּ אֱלֹהִ֑ים צְ֝רַפְתָּ֗נוּ כִּצְרָף־כָּֽסֶף׃הֲבֵאתָ֥נוּ בַמְּצוּדָ֑ה שַׂ֖מְתָּ מוּעָקָ֣ה בְמָתְנֵֽינוּ׃הִרְכַּ֥בְתָּ אֱנ֗וֹשׁ לְרֹ֫אשֵׁ֥נוּ בָּֽאנוּ־בָאֵ֥שׁ וּבַמַּ֑יִם וַ֝תּוֹצִיאֵ֗נוּ לָֽרְוָיָֽה׃אָב֣וֹא בֵיתְךָ֣ בְעוֹל֑וֹת אֲשַׁלֵּ֖ם לְךָ֣ נְדָרָֽי׃אֲשֶׁר־פָּצ֥וּ שְׂפָתָ֑י וְדִבֶּר־פִּ֝֗י בַּצַּר־לִֽי׃עֹ֘ל֤וֹת מֵחִ֣ים אַעֲלֶה־לָּ֭ךְ עִם־קְטֹ֣רֶת אֵילִ֑ים אֶ֥עֱשֶֽׂה בָקָ֖ר עִם־עַתּוּדִ֣ים סֶֽלָה׃לְכֽוּ־שִׁמְע֣וּ וַ֭אֲסַפְּרָה כָּל־יִרְאֵ֣י אֱלֹהִ֑ים אֲשֶׁ֖ר עָשָׂ֣ה לְנַפְשִֽׁי׃אֵלָ֥יו פִּֽי־קָרָ֑אתִי וְ֝רוֹמַ֗ם תַּ֣חַת לְשׁוֹנִֽי׃אָ֭וֶן אִם־רָאִ֣יתִי בְלִבִּ֑י לֹ֖א יִשְׁמַ֣ע ׀ אֲדֹנָֽי׃אָ֭כֵן שָׁמַ֣ע אֱלֹהִ֑ים הִ֝קְשִׁ֗יב בְּק֣וֹל תְּפִלָּתִֽי׃בָּר֥וּךְ אֱלֹהִ֑ים אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־הֵסִ֘יר תְּפִלָּתִ֥י וְ֝חַסְדּ֗וֹ מֵאִתִּֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

זמרו כבוד שמו. אפשר זמרו כבוד שמו הוא מלכות בסוד ויעש דוד שם. שימו כבוד גימטריא ל"ב להמשיך למלכות שנקראת תהלה מחכמה בסוד וגם אחותי בת אבי כמ"ש בזהר הקדוש:הרכבת אנוש לראשנו. בפרק קמא דמגילה אמרו באנו באש בימי נבוכדנצר ובמים בימי פרעה ותוציאנו לרויה בימי המן. ואפשר דהשתחוו לצלם בימי נ"נ ונמשך מפסל מיכה שעבר בים. גם נקדים מה שפירשו המפרשים על בקום עלינו אדם המן ולא מלך שאלו היה מלך לא היה תקומה וז"ש הרכבת אנוש ולא מלך וחטאנו כי באנו באש בימי נ"נ חנניה מישאל ועזריה דוקא והשאר השתחוו ונמשך מפסל מיכה בים. ותוציאנו לרויה דאסתר עשתה שישתכר המן ביותר והיתה נותנת גם הכוס שמוזגין לה כמו שאמרו רז"ל והביאו הרב מנות הלוי דף ר"ט וכתב הרב שם דלהיותו שכור כשאמרה אסתר המן הרע הזה אשתקיל מילוליה ולא דיבר שום דיבור שהיה שכור ונפל על המטה ע"ש וז"ש ותוציאנו לרויה. א"נ הרכבת אנוש המן אותיות שונא דהוא עמלק באנו באש בגלותנו ונצולו חנניה מישאל ועזריה וזה הרשע אמר ישן הוא אלהיהם של אלו דומה לעמלק ששמע קי"ס ובא עלינו וז"ש ובמים בימי פרעה ולא ירא אלהים ותוציאנו לרויה במשתה אסתר שם נפל שדוד:ברוך אשר לא הסיר תפלתי. דשכור פטור מתפלה ובזה פטור מכל דין כמו שכתב הרב מהר"ר נפתלי כ"ץ ולכן לא הסיר תפלתי שאני עושה לפנים משורת הדין ועי"ז מרחם עלי ולא הסיר חסדו מאתי:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך