תנ"ך על הפרק - תהילים סב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים סב

629 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֥חַ עַֽל־יְדוּת֗וּן מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד׃אַ֣ךְ אֶל־אֱ֭לֹהִים דּֽוּמִיָּ֣ה נַפְשִׁ֑י מִ֝מֶּ֗נּוּ יְשׁוּעָתִֽי׃אַךְ־ה֣וּא צ֭וּרִי וִֽישׁוּעָתִ֑י מִ֝שְׂגַּבִּ֗י לֹא־אֶמּ֥וֹט רַבָּֽה׃עַד־אָ֤נָה ׀ תְּהֽוֹתְת֣וּ עַל אִישׁ֮ תְּרָצְּח֪וּ כֻ֫לְּכֶ֥ם כְּקִ֥יר נָט֑וּי גָּ֝דֵ֗ר הַדְּחוּיָֽה׃אַ֤ךְ מִשְּׂאֵת֨וֹ ׀ יָעֲצ֣וּ לְהַדִּיחַ֮ יִרְצ֪וּ כָ֫זָ֥ב בְּפִ֥יו יְבָרֵ֑כוּ וּ֝בְקִרְבָּ֗ם יְקַלְלוּ־סֶֽלָה׃אַ֣ךְ לֵ֭אלֹהִים דּ֣וֹמִּי נַפְשִׁ֑י כִּי־מִ֝מֶּ֗נּוּ תִּקְוָתִֽי׃אַךְ־ה֣וּא צ֭וּרִי וִֽישׁוּעָתִ֑י מִ֝שְׂגַּבִּ֗י לֹ֣א אֶמּֽוֹט׃עַל־אֱ֭לֹהִים יִשְׁעִ֣י וּכְבוֹדִ֑י צוּר־עֻזִּ֥י מַ֝חְסִ֗י בֵּֽאלֹהִֽים׃בִּטְח֘וּ ב֤וֹ בְכָל־עֵ֨ת ׀ עָ֗ם שִׁפְכֽוּ־לְפָנָ֥יו לְבַבְכֶ֑ם אֱלֹהִ֖ים מַחֲסֶה־לָּ֣נוּ סֶֽלָה׃אַ֤ךְ ׀ הֶ֥בֶל בְּנֵֽי־אָדָם֮ כָּזָ֪ב בְּנֵ֫י אִ֥ישׁ בְּמֹאזְנַ֥יִם לַעֲל֑וֹת הֵ֝֗מָּה מֵהֶ֥בֶל יָֽחַד׃אַל־תִּבְטְח֣וּ בְעֹשֶׁק֮ וּבְגָזֵ֪ל אַל־תֶּ֫הְבָּ֥לוּ חַ֤יִל ׀ כִּֽי־יָנ֑וּב אַל־תָּשִׁ֥יתוּ לֵֽב׃אַחַ֤ת ׀ דִּבֶּ֬ר אֱלֹהִ֗ים שְׁתַּֽיִם־ז֥וּ שָׁמָ֑עְתִּי כִּ֥י עֹ֝֗ז לֵאלֹהִֽים׃וּלְךָֽ־אֲדֹנָ֥י חָ֑סֶד כִּֽי־אַתָּ֨ה תְשַׁלֵּ֖ם לְאִ֣ישׁ כְּֽמַעֲשֵֽׂהוּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

אך אל אלהים דומיה נפשי. אפשר במ"ש דצריך לקבל היסורין באהבה. ולשתוק על דרך וידום אהרן. וז"ש אך אל גימטריא ב"ן הרומז לשם אדני דין. אלהים ידוע הוא דינא קשיא כששולט מדת הדין דומיה נפשי אדום ואקבל היסורין מאהבה. ממנו ישועתי כי כל מאי דעביד רחמנא לטב ואם קבל היסורין מאהבה בא בשכרו וזהו ממנו ישועתי א"ך גימטריא אהיה ממנו צורי וישועתי דהבטיחנו אהיה אשר אהיה עמם בצרה זו אהיה עמם בצרה אחרת:עד אנה תהותתו על איש וכו'. יש מי שפירש עד אנה תדברו הוות על איש צדיק תרצחו שהם אומרים הבא על אשת איש וכו' והמלבין פני חבירו ברבים כאלו ש"ד וזהו תרצחו אך משאתו יעצו להדיח מלכות בית דוד שעצת אחיתופל שימלוך אבשלום ויהרוג אביו ואח"כ לדון אבשלום ולהמיתו ותעקר מלכות בית דוד עכ"ד ואפשר לפי זה דמ"ש גדר הדחויה הוא לומר דבת שבע שלו אך בשביל שנדר לאוריה לתת לו בת ישראל לכך נתנו לו אשתו וז"ש גדר הדחויה שנדחית לשעה וכלפי דאחיתופל דהיה רוצה לבטל מלכות בית דוד אמר אך לאלהים דומי נפשי כי ממנו תקותי אך הוא צורי וישועתי משגבי לא אמוט וישאר המלכות קיים:ולך אדני חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו. אפשר במ"ש רז"ל דמחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה ואמרו רז"ל ג' שותפין באדם הקב"ה ואביו ואמו ומאביו נעשה גידין וצפרנים ועצמות וכו' ומאמו עור ובשר וכו' והקב"ה נותן בו רוח ונשמה וכו' ודעת ובינה והשכל וכו' כמ"ש בנדה דף ל"א. וא"כ נמצא שהמחשבה הוא חלק ה' ומרוב ענותנותו יתברך אם חטא במחשבה שהוא חלק ה' הוא מוחל לו ואינו נענש על המחשבה. וזה חסד עליון וז"ש ולך אדני מדת הדין חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו ולא כמחשבה אף שהמחשבה חלק אלוה והי"ל ליענש יותר על המחשבה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך