תנ"ך על הפרק - תהילים מו - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים מו

613 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֥חַ לִבְנֵי־קֹ֑רַח עַֽל־עֲלָמ֥וֹת שִֽׁיר׃אֱלֹהִ֣ים לָ֭נוּ מַחֲסֶ֣ה וָעֹ֑ז עֶזְרָ֥ה בְ֝צָר֗וֹת נִמְצָ֥א מְאֹֽד׃עַל־כֵּ֣ן לֹא־נִ֭ירָא בְּהָמִ֣יר אָ֑רֶץ וּבְמ֥וֹט הָ֝רִ֗ים בְּלֵ֣ב יַמִּֽים׃יֶהֱמ֣וּ יֶחְמְר֣וּ מֵימָ֑יו יִֽרְעֲשֽׁוּ־הָרִ֖ים בְּגַאֲוָת֣וֹ סֶֽלָה׃נָהָ֗ר פְּלָגָ֗יו יְשַׂמְּח֥וּ עִיר־אֱלֹהִ֑ים קְ֝דֹ֗שׁ מִשְׁכְּנֵ֥י עֶלְיֽוֹן׃אֱלֹהִ֣ים בְּ֭קִרְבָּהּ בַּל־תִּמּ֑וֹט יַעְזְרֶ֥הָ אֱ֝לֹהִ֗ים לִפְנ֥וֹת בֹּֽקֶר׃הָמ֣וּ ג֭וֹיִם מָ֣טוּ מַמְלָכ֑וֹת נָתַ֥ן בְּ֝קוֹל֗וֹ תָּמ֥וּג אָֽרֶץ׃יְהוָ֣ה צְבָא֣וֹת עִמָּ֑נוּ מִשְׂגָּֽב־לָ֝נוּ אֱלֹהֵ֖י יַעֲקֹ֣ב סֶֽלָה׃לְֽכוּ־חֲ֭זוּ מִפְעֲל֣וֹת יְהוָ֑ה אֲשֶׁר־שָׂ֖ם שַׁמּ֣וֹת בָּאָֽרֶץ׃מַשְׁבִּ֥ית מִלְחָמוֹת֮ עַד־קְצֵ֪ה הָ֫אָ֥רֶץ קֶ֣שֶׁת יְ֭שַׁבֵּר וְקִצֵּ֣ץ חֲנִ֑ית עֲ֝גָל֗וֹת יִשְׂרֹ֥ף בָּאֵֽשׁ׃הַרְפּ֣וּ וּ֭דְעוּ כִּי־אָנֹכִ֣י אֱלֹהִ֑ים אָר֥וּם בַּ֝גּוֹיִ֗ם אָר֥וּם בָּאָֽרֶץ׃יְהוָ֣ה צְבָא֣וֹת עִמָּ֑נוּ מִשְׂגָּֽב־לָ֝נוּ אֱלֹהֵ֖י יַעֲקֹ֣ב סֶֽלָה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

למנצח לבני קרח על עלמות שיר. פירוש שני עולמות לפי שעשו תשובה והצדיקו הדין עליהם ואמרו כי הלוי מצד הדין ולו נאה הדין ולא החסד שהוא לכהן לכן אמרו בני קרח אלהים לנו מחסה. ארץ החיים ואפשר דהכונה אלהים לנו כי לנו גימטריא אלהים והיינו דמדת הדין נתעורר בשמים ומשם נמשך גם כן לנו גימטריא אלהים שהוא מדת הדין ויש לנו אויבים מא"ה לא כלו רחמיו מחסה לישראל ועז קושי לא"ה. והטעם כי כביכול מעורר רחמיו משמו הגדול שם מ"ה ומרחם על ישראל וזהו עזרה בצרות תרתי למעלה בשמים קטיגורים ובארץ אויביהם מתגלים הרחמים משמו הגדול שם מ"ה לישועת ישראל והוא פלא וז"ש נמצא מאד כדרך מציאה נמצא מא"ד גימטריא מה שם מ"ה ומרחם עלינו. ואפשר לומר דרך רמז דמי שהוא עניו נצול מגזרות רעות כמשז"ל. ומי שהוא עניו אינו חושב עצמו לכלום ע"ד שאמר משה רבינו ע"ה ונחנו מה וז"ש עזרה בצרות שיש צרות בעולם. ובכל הצרות נמצא בדרך מציאה דמדת הדין בעולם ונמצא מאד גימטריא מה מי שהוא עניו מה כמו ונחנו מה. וגם שרואה גדולי עולם משה אברהם דוד ר"ת מאד שהיו ענוים ונושא כמה אלפים ק"ו ואינו מחשיב עצמו לכלום. לזה אפילו שיש מדה"ד ניצול:ה' צבאות עמנו משגב לנו אלהי יעקב סלה. אפשר לרמוז ה' צבאות רומז ת"ת נצח הוד עמנו גימטריא קס"ו רמז למלכות שמקבלת מעשר ספירות כל אחד כלולה מעשר הם ק' ועם אדנ"י גימטריא קס"ו עם הכולל כמו שכתב הגאון החסיד במעשה רקח דף מ"ז ע"ש משג"ב גימטריא אל שדי ובזכות משה רבינו ע"ה גימטריא משג"ב יתמתק אלהים גימטריא לנו ויתעורר מדת רחמים לרחם על ישראל:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך