תנ"ך על הפרק - תהילים ל - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים ל

597 / 929
היום

הפרק

מִזְמ֡וֹר שִׁיר־חֲנֻכַּ֖ת הַבַּ֣יִת לְדָוִֽד׃אֲרוֹמִמְךָ֣ יְ֭הוָה כִּ֣י דִלִּיתָ֑נִי וְלֹא־שִׂמַּ֖חְתָּ אֹיְבַ֣י לִֽי׃יְהוָ֥ה אֱלֹהָ֑י שִׁוַּ֥עְתִּי אֵ֝לֶ֗יךָ וַתִּרְפָּאֵֽנִי׃יְֽהוָ֗ה הֶֽעֱלִ֣יתָ מִן־שְׁא֣וֹל נַפְשִׁ֑י חִ֝יִּיתַ֗נִימיורדי־מִיָּֽרְדִי־בֽוֹר׃זַמְּר֣וּ לַיהוָ֣ה חֲסִידָ֑יו וְ֝הוֹד֗וּ לְזֵ֣כֶר קָדְשֽׁוֹ׃כִּ֤י רֶ֨גַע ׀ בְּאַפּוֹ֮ חַיִּ֪ים בִּרְצ֫וֹנ֥וֹ בָּ֭עֶרֶב יָלִ֥ין בֶּ֗כִי וְלַבֹּ֥קֶר רִנָּֽה׃וַ֭אֲנִי אָמַ֣רְתִּי בְשַׁלְוִ֑י בַּל־אֶמּ֥וֹט לְעוֹלָֽם׃יְֽהוָ֗ה בִּרְצוֹנְךָ֮ הֶעֱמַ֪דְתָּה לְֽהַרְרִ֫י עֹ֥ז הִסְתַּ֥רְתָּ פָנֶ֗יךָ הָיִ֥יתִי נִבְהָֽל׃אֵלֶ֣יךָ יְהוָ֣ה אֶקְרָ֑א וְאֶל־אֲ֝דֹנָ֗י אֶתְחַנָּֽן׃מַה־בֶּ֥צַע בְּדָמִי֮ בְּרִדְתִּ֪י אֶ֫ל־שָׁ֥חַת הֲיוֹדְךָ֥ עָפָ֑ר הֲיַגִּ֥יד אֲמִתֶּֽךָ׃שְׁמַע־יְהוָ֥ה וְחָנֵּ֑נִי יְ֝הוָה הֱ‍ֽיֵה־עֹזֵ֥ר לִֽי׃הָפַ֣כְתָּ מִסְפְּדִי֮ לְמָח֪וֹל לִ֥י פִּתַּ֥חְתָּ שַׂקִּ֑י וַֽתְּאַזְּרֵ֥נִי שִׂמְחָֽה׃לְמַ֤עַן ׀ יְזַמֶּרְךָ֣ כָ֭בוֹד וְלֹ֣א יִדֹּ֑ם יְהוָ֥ה אֱ֝לֹהַ֗י לְעוֹלָ֥ם אוֹדֶֽךָּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

מזמור שיר חנוכת הבית. ראשי תיבות שמחה רמז דכל כוונתו ליחד השכינה הנקראת שמחה שהיא מדה ח' ויומשך אל שדי שהוא יסוד עם המשכת חסד. וכן אל שדי ח' גימטריא שמחה. ארוממך ה' בסוד גדלות. ולא שמחת אויבי לי. ומה שאני חושב שלא ישמחו אויבי אינו בשבילי רק שיש חילול ה' במה שמדברים עלי אבל עתה אני בוטח שיסתם פיהם. שועתי אליך ותרפאני מהחטא שהוא חולי הנפש:הפכת מספדי למחול לי. אפשר לפרש על בעל תשובה מאהבה דאמרו רז"ל דזדונות נעשות כזכיות וזה ריוח גדול דהעבירות יהיו מצות והוא בעצם הפכת מספדי ממש הוא עצמו למחול לי שהם זכיות. א"נ על דוד הע"ה עצמו שבענין בת שבע ח"ו פגם בשכינה כמ"ש בזהר וכן מספדי גימטריא צדק שהיא השכינה וברב רחמיך פתחת שקי שלבשתי על העון כמ"ש רד"ק ז"ל ותאזרני שמחה היא השכינה. א"נ בסגנון אחר כי שמעי ביזהו וזהו מספדי על בזיונו וקללתו וזה עצמו שסבל דברי שמעי והיה בידו להרגו אמר זה היה למחול לי כלומר למחילה כמ"ש והשיב לי טובה תחת קללתו היום הזה:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך