תנ"ך על הפרק - תהילים כז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים כז

594 / 929
היום

הפרק

לְדָוִ֨ד ׀ יְהוָ֤ה ׀ אוֹרִ֣י וְ֭יִשְׁעִי מִמִּ֣י אִירָ֑א יְהוָ֥ה מָֽעוֹז־חַ֝יַּ֗י מִמִּ֥י אֶפְחָֽד׃בִּקְרֹ֤ב עָלַ֨י ׀ מְרֵעִים֮ לֶאֱכֹ֪ל אֶת־בְּשָׂ֫רִ֥י צָרַ֣י וְאֹיְבַ֣י לִ֑י הֵ֖מָּה כָשְׁל֣וּ וְנָפָֽלוּ׃אִם־תַּחֲנֶ֬ה עָלַ֨י ׀ מַחֲנֶה֮ לֹֽא־יִירָ֪א לִ֫בִּ֥י אִם־תָּק֣וּם עָ֭לַי מִלְחָמָ֑ה בְּ֝זֹ֗את אֲנִ֣י בוֹטֵֽחַ׃אַחַ֤ת ׀ שָׁאַ֣לְתִּי מֵֽאֵת־יְהוָה֮ אוֹתָ֪הּ אֲבַ֫קֵּ֥שׁ שִׁבְתִּ֣י בְּבֵית־יְ֭הוָה כָּל־יְמֵ֣י חַיַּ֑י לַחֲז֥וֹת בְּנֹֽעַם־יְ֝הוָ֗ה וּלְבַקֵּ֥ר בְּהֵיכָלֽוֹ׃כִּ֤י יִצְפְּנֵ֨נִי ׀ בְּסֻכֹּה֮ בְּי֪וֹם רָ֫עָ֥ה יַ֭סְתִּרֵנִי בְּסֵ֣תֶר אָהֳל֑וֹ בְּ֝צ֗וּר יְרוֹמְמֵֽנִי׃וְעַתָּ֨ה יָר֪וּם רֹאשִׁ֡י עַ֤ל אֹֽיְבַ֬י סְֽבִיבוֹתַ֗י וְאֶזְבְּחָ֣ה בְ֭אָהֳלוֹ זִבְחֵ֣י תְרוּעָ֑ה אָשִׁ֥ירָה וַ֝אֲזַמְּרָ֗ה לַיהוָֽה׃שְׁמַע־יְהוָ֖ה קוֹלִ֥י אֶקְרָ֗א וְחָנֵּ֥נִי וַעֲנֵֽנִי׃לְךָ֤ ׀ אָמַ֣ר לִ֭בִּי בַּקְּשׁ֣וּ פָנָ֑י אֶת־פָּנֶ֖יךָ יְהוָ֣ה אֲבַקֵּֽשׁ׃אַל־תַּסְתֵּ֬ר פָּנֶ֨יךָ ׀ מִמֶּנִּי֮ אַֽל־תַּט־בְּאַ֗ף עַ֫בְדֶּ֥ךָ עֶזְרָתִ֥י הָיִ֑יתָ אַֽל־תִּטְּשֵׁ֥נִי וְאַל־תַּֽ֝עַזְבֵ֗נִי אֱלֹהֵ֥י יִשְׁעִֽי׃כִּי־אָבִ֣י וְאִמִּ֣י עֲזָב֑וּנִי וַֽיהוָ֣ה יַֽאַסְפֵֽנִי׃ה֤וֹרֵ֥נִי יְהוָ֗ה דַּ֫רְכֶּ֥ךָ וּ֭נְחֵנִי בְּאֹ֣רַח מִישׁ֑וֹר לְ֝מַ֗עַן שׁוֹרְרָֽי׃אַֽל־תִּ֭תְּנֵנִי בְּנֶ֣פֶשׁ צָרָ֑י כִּ֥י קָֽמוּ־בִ֥י עֵֽדֵי־שֶׁ֝֗קֶר וִיפֵ֥חַ חָמָֽס׃לׅׄוּלֵׅׄ֗אׅׄ הֶ֭אֱמַנְתִּי לִרְא֥וֹת בְּֽטוּב־יְהוָ֗ה בְּאֶ֣רֶץ חַיִּֽים׃קַוֵּ֗ה אֶל־יְה֫וָ֥ה חֲ֭זַק וְיַאֲמֵ֣ץ לִבֶּ֑ךָ וְ֝קַוֵּ֗ה אֶל־יְהוָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

לדוד ה' אורי. בתורה וישעי מאויב ממי אירא דהתורה אגוני מגנא והוא יתברך ישעי. ה' מעוז חיי תוקף הנשמה שהיא חיי האדם והוא יתברך מעוז ומחסה לנשמתי ממי אפחד מסט"א וגונדא דחימה כי ה' עזרי ומגיני. א"נ כמשז"ל שאדה"ר נתן ע' שנה לדוד הע"ה ובזהר הקדוש אומר דאברהם אע"ה ויעקב אע"ה ויוסף הצדיק ע"ה נתנו הע' שנה לדוד הע"ה וכתבו המפרשים דשנות אדה"ר היו פגומים ולהכי הוצרכו האבות ויוסף לתת לו ע' שנה. וז"ש ה' אורי שהוא נתן בלב אדה"ר שיתן לי ע' שנה. ה' מעוז היי דלהיות שני אדה"ר פגומים נתן בלב האבות ויוסף שיתן לי כל אחד עד שיהיו ע' שנה וזהו מעוז חיי תוקף השנים כתקנן שהוא נתן בלב האבות וא"כ ממי אפחד. ואמרו רז"ל בשוחר טוב לדוד ה' אורי בים ויאר את הלילה ואפשר לומר דרך דרש במ"ש המפרשים תירוץ אחר למה שהוצרכו האבות ויוסף לתת ע' שנה לדוד הע"ה והרי ע' שנה כבר נתונים נתונים המה לו מאדה"ר ותירצו דכיון דדוד הע"ה לא ישן שיתין נשמי כלל א"כ נמצא דע' שנה שני פעמים חי דוד הע"ה ע' שנה של הלילות שלא ישן ולא טעם טעם מיתה וע' שנה של הימים ולזה הוצרכו לדוד הע"ה ע' שנה דאדה"ר וע' שנה של האבות ויוסף ונמצא שדהע"ה חי ק"מ שנה ע' שנה של הלילות וע' שנה של הימים. ודוד הע"ה ידע שאדה"ר נתן לו ע' שנה והאבות ויוסף ע' שנה ונסתפק דאפשר דע' שנה דאדה"ר פגומים והיה מצטער על זה עד שראה בים ויאר את הלילה וכתבו המפרשים שהטעם לומר שנשתעבדו ישראל לילות וימים וא"כ הם רד"ו מימים ורד"ו מלילות הם ת"ל ובזה נח דעתו דדהע"ה דשנים שנתן לו אדה"ר הם טובים והוצרכו האבות ויוסף לתת לו ע' שנה לפי שלא ישן ע' שנה בלילות וע' שנה בימים וא"כ היו שנים כתקנן ותקן תקון גדול בלילות וז"ש לדוד ה' אורי בים דכתיב ויאר את הלילה לומר דהלילות נחשבו כימים וה"ה לו שלא ישן וא"כ הרויח הרבה ששני אדה"ר מתוקנים והוא הפליא לתקן בע' שנה של הלילות וישעי שבזה הושיע לאדה"ר שתקן בצד מה ונאמר דוד מלך ישראל חי וקים ותקן קצת לאדה"ר:בקרב עלי מרעים לאכול את בשרי וכו'. פירש בספר ארץ החיים דכתיב ונהמת באחריתך בכלות בשרך ושארך ואמרת איך שנאתי מוסר וכו' וצריך לדעת למה בכלות הבשר יאמרו הרשעים כך אך איתא בזהר כל זמן שהבשר קיים בקבר אף שהוא צדיק יש לו צער גדול עד כלות הזוהמא שנדבק בבשר שנאמר אך בשרו עליו יכאב חוץ מצדיק גדול שנאמר אף בשרי ישכון לבטח וכשנכלה הבשר אז נראו עצמות אם צדיק הוא זכיותיו חקוקים על עצמותיו ואם רשע עונותיו חקוקים על עצמותיו. והנה כל זמן שהבשר קיים הרשע הקבור אצל צדיק אין לו חרטה גמורה שרואה שגם הצדיק יש לו יסורין אך בכלות הבשר והצדיק בא למעלה הרמה והרשע נתחדש דינו אז נוהם וזהו שאמרו שנאי דוד מי יתן שיכלה בשרו ונראה שעונותיו חקוקים על עצמותיו עכ"ד:בזאת אני בוטח. זאת נקרא אות ברית. והתורה נקראת זאת התורה. והשכינה נקראת זאת. ואפשר הוא ר"ת אחת שאלתי אחת אות ח' תורה כי השכינה מדה ח' כידוע:לולא האמנתי. לולא אותיות אלול וכו' קוה אל ה' באלול חזק ויאמץ וכו' בעשרת ימי תשובה. וקוה אל ה' ביום הכפורים. ארץ החיים:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך