תנ"ך על הפרק - תהילים כד - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים כד

591 / 929
היום

הפרק

לְדָוִ֗ד מִ֫זְמ֥וֹר לַֽ֭יהוָה הָאָ֣רֶץ וּמְלוֹאָ֑הּ תֵּ֝בֵ֗ל וְיֹ֣שְׁבֵי בָֽהּ׃כִּי־ה֭וּא עַל־יַמִּ֣ים יְסָדָ֑הּ וְעַל־נְ֝הָר֗וֹת יְכוֹנְנֶֽהָ׃מִֽי־יַעֲלֶ֥ה בְהַר־יְהוָ֑ה וּמִי־יָ֝קוּם בִּמְק֥וֹם קָדְשֽׁוֹ׃נְקִ֥י כַפַּ֗יִם וּֽבַר־לֵ֫בָ֥ב אֲשֶׁ֤ר ׀ לֹא־נָשָׂ֣א לַשָּׁ֣וְא נַפְשִׁ֑י וְלֹ֖א נִשְׁבַּ֣ע לְמִרְמָֽה׃יִשָּׂ֣א בְ֭רָכָה מֵאֵ֣ת יְהוָ֑ה וּ֝צְדָקָ֗ה מֵאֱלֹהֵ֥י יִשְׁעֽוֹ׃זֶ֭ה דּ֣וֹרדרשודֹּרְשָׁ֑יומְבַקְשֵׁ֨י פָנֶ֖יךָ יַעֲקֹ֣ב סֶֽלָה׃שְׂא֤וּ שְׁעָרִ֨ים ׀ רָֽאשֵׁיכֶ֗ם וְֽ֭הִנָּשְׂאוּ פִּתְחֵ֣י עוֹלָ֑ם וְ֝יָב֗וֹא מֶ֣לֶךְ הַכָּבֽוֹד׃מִ֥י זֶה֮ מֶ֤לֶךְ הַכָּ֫ב֥וֹד יְ֭הוָה עִזּ֣וּז וְגִבּ֑וֹר יְ֝הוָ֗ה גִּבּ֥וֹר מִלְחָמָֽה׃שְׂא֤וּ שְׁעָרִ֨ים ׀ רָֽאשֵׁיכֶ֗ם וּ֭שְׂאוּ פִּתְחֵ֣י עוֹלָ֑ם וְ֝יָבֹא מֶ֣לֶךְ הַכָּבֽוֹד׃מִ֤י ה֣וּא זֶה֮ מֶ֤לֶךְ הַכָּ֫ב֥וֹד יְהוָ֥ה צְבָא֑וֹת ה֤וּא מֶ֖לֶךְ הַכָּב֣וֹד סֶֽלָה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

לדוד מזמור לה' הארץ ומלואה וכו'. פירש בספר ארץ החיים כי הנה דוד הע"ה אמר כמה שירות ובגמרא ההוא דנחית וכו' א"ל סיימתינהו לשבחי דמארך ובמדרש איתא אומרים מקצת שבחו של מי שאמר והיה העולם בפניו וכלו שלא בפניו וצ"ל כשהשכינה למטה נקרא בפניו וז"ש לדוד מזמור שהיה מזמר שירות ותשבחות קשה סיימתינהו לכלא שבחא דמארך ומתרץ לה' הארץ ומלואה השכינה למטה ונקרא בפניו ואומרים רק מקצת השבח וא"כ יכול לומר כל מיני שבחות שהכל הוא רק מקצת השבח עכ"ד וז"ל ב"ר פרשה ל"ב ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי אומר מצינו שאומרים מקצת שבחו של מי שאמר והיה העולם בפניו שנאמר אמרו לאלהים מה נורא מעשיך שלא בפניו אומר הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו עכ"ל ומוכח דבפניו ושלא בפניו דקאמר היינו מדבר לנכח או שלא לנכח וכן פירש הרב יפה תואר ע"ש וממאמר זה הוקשה לי הדל על מ"ש הרב פני יהושע בחינת לברכות דלגבי ה' לא שייך חילוק בפניו ונעלם ממנו דברי רז"ל. גם מזה הוקשה לי על הרב מהר"ש אלגאזי ז"ל שכתב דבחייו של האדם נקרא בפניו והוא הפך רבותינו ז"ל ואכמ"ל:ישא ברכה מאת ה'. הנה שכר מצות בהאי עלמא ליכא אך מהנה ת"ח הון ועושר בביתו וצדקתו עומדת לעד ובגמרא את ה' לרבות ת"ח ז"ש ישא ברכה מאת ה' וצדקה מאלהי ישעו. כן כתב ארץ החיים. ואפשר דרך הלציי ישא ברכה מאת ה' שיבקש להתברך מת"ח וז"ש ישא ברכה מאת ה' שהוא ת"ח כי ה' מקיים ברכתו והגם דיהיה בזמן דליכא ת"ח כמ"ש מהרי"ל ז"ל דבזמן הזה ליכא ת"ח מ"מ לפי מחשבת המתברך שנוטל ברכה מת"ח הקב"ה כפי מחשבתו מקיים הברכה אף שאינו ת"ח בתורת צדקה וז"ש וצדקה מאלהי ישעו:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך