תנ"ך על הפרק - תהילים יד - ה' משמים השקיף / הרב שמואל טל שליט"א

תנ"ך על הפרק

תהילים יד

581 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֗חַ לְדָ֫וִ֥ד אָ֘מַ֤ר נָבָ֣ל בְּ֭לִבּוֹ אֵ֣ין אֱלֹהִ֑ים הִֽשְׁחִ֗יתוּ הִֽתְעִ֥יבוּ עֲלִילָ֗ה אֵ֣ין עֹֽשֵׂה־טֽוֹב׃יְֽהוָ֗ה מִשָּׁמַיִם֮ הִשְׁקִ֪יף עַֽל־בְּנֵי־אָ֫דָ֥ם לִ֭רְאוֹת הֲיֵ֣שׁ מַשְׂכִּ֑יל דֹּ֝רֵשׁ אֶת־אֱלֹהִֽים׃הַכֹּ֥ל סָר֮ יַחְדָּ֪ו נֶ֫אֱלָ֥חוּ אֵ֤ין עֹֽשֵׂה־ט֑וֹב אֵ֝֗ין גַּם־אֶחָֽד׃הֲלֹ֥א יָדְעוּ֮ כָּל־פֹּ֪עֲלֵ֫י אָ֥וֶן אֹכְלֵ֣י עַ֭מִּי אָ֣כְלוּ לֶ֑חֶם יְ֝הוָ֗ה לֹ֣א קָרָֽאוּ׃שָׁ֤ם ׀ פָּ֣חֲדוּ פָ֑חַד כִּֽי־אֱ֝לֹהִ֗ים בְּד֣וֹר צַדִּֽיק׃עֲצַת־עָנִ֥י תָבִ֑ישׁוּ כִּ֖י יְהוָ֣ה מַחְסֵֽהוּ׃מִ֥י יִתֵּ֣ן מִצִּיּוֹן֮ יְשׁוּעַ֪ת יִשְׂרָ֫אֵ֥ל בְּשׁ֣וּב יְ֭הוָה שְׁב֣וּת עַמּ֑וֹ יָגֵ֥ל יַ֝עֲקֹ֗ב יִשְׂמַ֥ח יִשְׂרָֽאֵל׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שמואל טל שליט

ה' משמים השקיף

יְֽ-הוָ֗ה מִשָּׁמַיִם֮ הִשְׁקִ֪יף עַֽל־בְּנֵי־אָ֫דָ֥ם לִ֭רְאוֹת הֲיֵ֣שׁ מַשְׂכִּ֑יל דֹּ֝רֵשׁ אֶת־אֱ-לֹהִֽים׃
(תהילים יד ב)

ה' רואה את העולם כולו ומשגיח עליו תמיד; אם כן, למה מתכוון דוד כשהוא אומר שה' "השקיף" משמים לבדוק אם יש מי שדורש אותו? במה שונה 'השקפה' זו מהמציאות הרגילה של השגחת ה', והאם יש לכך גם ביטוי מעשי ניכר לעין?

חז"ל מבארים את מהותה של השקפת ה':

אתה מוצא כל מקום שכתוב בתורה "השק[י]פה" לשון צער הוא (למעט דברים כו טו), כמה דאת אמר (=כמו שנאמר): "וישקף ה' על מחנה מצרים"(שמות יד כד); וכן בסדום, שנאמר: "וישקף ה' על פני סדום"(בראשית יט כח).
(שמות רבה מא א)

ביציאת מצרים, כאשר המצרים רדפו אחרי בני ישראל והים סגר עליהם מלפנים, השקיף ה' על מחנה מצרים והיכה אותם מכה גדולה שהסתיימה בטביעתם בים סוף. ובעיר סדום הייתה התנהלות של חטא ורשעה בצורה כל כך בוטה עד שה' השקיף עליהם ובחר להפוך את סדום ולהשמיד אותה לחלוטין.

השקפה היא מעין 'כניסה לפעולה' של הקדוש ברוך הוא. רק כאשר המציאות שלילית ברמה שכוחות הטוב לא מצליחים לפעול, אזי ה' מחליט שנדרשת התערבות א-להית ברורה ועוצמתית על מנת להשיב את המציאות לתיקנה. הדבר דומה לעריכת ניתוח בגופו של חולה; כל עוד ניתן לסייע לכוחות הטובים שבגוף, ולרפא את החולה באמצעות תרופות ו'חיזוקים' שונים, הרי זו האפשרות המועדפת. אולם כאשר מבחינים שאין בכוחם של הכוחות הבריאים הטבעיים להתגבר על המחלה, אזי נדרשים להתערב באופן פנימי ולנתח.

במזמור זה ה' משקיף על העולם מכיוון שהמציאות בו התדרדרה ונעשתה קשה מאוד, כפי שיתבאר להלן. ההשקפה הזו מולידה התערבות אלוקית, וזהו ההסבר למהפך שבין תחילת הפרק, שבו מתוארת הרשעות הגדולה של בני האדם, לבין סופו - בו ה' גואל את ישראל וממלא אותם בשמחה וגיל.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך