תנ"ך על הפרק - תהילים יג - "האירה עיני פן אישן המוות" / הרב שמואל טל שליט"א

תנ"ך על הפרק

תהילים יג

580 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֗חַ מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד׃עַד־אָ֣נָה יְ֭הוָה תִּשְׁכָּחֵ֣נִי נֶ֑צַח עַד־אָ֓נָה ׀ תַּסְתִּ֖יר אֶת־פָּנֶ֣יךָ מִמֶּֽנִּי׃עַד־אָ֨נָה אָשִׁ֪ית עֵצ֡וֹת בְּנַפְשִׁ֗י יָג֣וֹן בִּלְבָבִ֣י יוֹמָ֑ם עַד־אָ֓נָה ׀ יָר֖וּם אֹיְבִ֣י עָלָֽי׃הַבִּ֣יטָֽה עֲ֭נֵנִי יְהוָ֣ה אֱלֹהָ֑י הָאִ֥ירָה עֵ֝ינַ֗י פֶּן־אִישַׁ֥ן הַמָּֽוֶת׃פֶּן־יֹאמַ֣ר אֹיְבִ֣י יְכָלְתִּ֑יו צָרַ֥י יָ֝גִ֗ילוּ כִּ֣י אֶמּֽוֹט׃וַאֲנִ֤י ׀ בְּחַסְדְּךָ֣ בָטַחְתִּי֮ יָ֤גֵ֥ל לִבִּ֗י בִּֽישׁוּעָ֫תֶ֥ךָ אָשִׁ֥ירָה לַיהוָ֑ה כִּ֖י גָמַ֣ל עָלָֽי׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שמואל טל שליט

"האירה עיני פן אישן המוות"

בקשתו של דוד "האירה עיני פן אישן המוות", כלומר שלח לי 'הארת עיניים' כדי שלא אמות תוך כדי שינה, מעלה תהיות רבות: לכאורה דאגתו העיקרית של דוד צריכה להיות מפני אויביו הרבים המנסים בכל דרך לתופסו ולהורגו, ולכן לא מובן מדוע חושש דוד שמא הוא ימות לפתע בעודו ישן; זהו חשש שלא קשור במאומה למצבו, וגם עשיר גדול ושבע תענוגים שחי במבצר מוגן עלול שלא לקום בבוקר. ועוד, זהו חשש מאוד רחוק ולא מסתבר, ואנשים מעטים בלבד מתים באופן כזה, ומדוע דוד ירא שמא דווקא לו זה יקרה? בנוסף, לא מובן מדוע הארת העיניים תציל אותו מהמוות, ומהי בכלל הארת עיניים זו?

יאוש הוא מוות

בתנ"ך ובדברי חז"ל ניתן לראות שיש קשר הדוק בין שמחת הלב להארת העיניים. זוהי ההקבלה "פקודי ה' ישרים משמחי לב, מצוות ה' ברה מאירת עיניים"(תהילים יט ט). כמו כן, עזרא הסופר מתאר כיצד גולי בבל היו בעצבות גדולה עד שניתנה להם ההזדמנות להקים מחדש את המקדש, וזה היווה עבורם הארת עיניים: "מִימֵ֣י אֲבֹתֵ֗ינוּ אֲנַ֙חְנוּ֙ בְּאַשְׁמָ֣ה גְדֹלָ֔ה עַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה וּבַעֲוֺנֹתֵ֡ינוּ נִתַּ֡נּוּ אֲנַחְנוּ֩ מְלָכֵ֨ינוּ כֹהֲנֵ֜ינוּ בְּיַ֣ד ׀ מַלְכֵ֣י הָאֲרָצ֗וֹת בַּחֶ֜רֶב בַּשְּׁבִ֧י וּבַבִּזָּ֛ה וּבְבֹ֥שֶׁת פָּנִ֖ים כְּהַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃ וְעַתָּ֡ה כִּמְעַט־רֶגַע֩ הָיְתָ֨ה תְחִנָּ֜ה מֵאֵ֣ת ׀ יְ-הוָ֣ה אֱ-לֹהֵ֗ינוּ לְהַשְׁאִ֥יר לָ֙נוּ֙ פְּלֵיטָ֔ה וְלָתֶת־לָ֥נוּ יָתֵ֖ד בִּמְק֣וֹם קָדְשׁ֑וֹ לְהָאִ֤יר עֵינֵ֙ינוּ֙ אֱ-לֹהֵ֔ינוּ וּלְתִתֵּ֛נוּ מִֽחְיָ֥ה מְעַ֖ט בְּעַבְדֻתֵֽנוּ׃"(עזרא ט ז-ח). משמעות הדברים היא שאדם שעיניו מאירות הוא אדם שיש לו שמחה פנימית ותקווה [גם מבחינה רפואית חז"ל סברו שיש קשר בין העיניים ללב, ולכן אמרו שמחללים את השבת על עין שיוצאת ממקומה, משום שזוהי סכנה ללב (עיין עבודה זרה כח:). וכידוע הקשר בין הגוף לנפש מתבטא גם באיברי הגוף].

החיבור הזה פועל גם לצד ההפוך. הייאוש והעצבות הם סוג של כהיית עיניים - "נעוויתי שחותי (=נתעקם גופי והלכתי כפוף) עד מאד, כל היום קודר הלכתי... לבי סחרחר עזבני כחי ואור עיני גם הם אין איתי" (תהילים לח ז-יא); בפרשת הקללות הוזכרו צרות "מכלות עיניים ומדיבות נפש"(ויקרא כו טז); וחז"ל גם דורשים שהסיבה שעיניו של יצחק כהו היא הצער שנגרם לו מנשותיו של עשו (תנחומא (ורשא) תולדות ח).

שינת המוות ממנה חושש דוד היא עצימת עיניים מתוך יאוש וחידלון, חוסר תוחלת ואובדן תקווה. אם דוד יפול לתוך יאוש כזה, הסיכוי שלו לשרוד קלוש, והניצחון של אויביו עליו יגיע מיד ובקלות. לכן דוד מבקש מה' שיאיר את עיניו, שייתן לו שמחה, אמונה ותקווה להמשיך להתמודד ולא להתייאש.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך