תנ"ך על הפרק - תהילים יא - נודי הרכם ציפור / הרב שמואל טל שליט"א

תנ"ך על הפרק

תהילים יא

578 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֗חַ לְדָ֫וִ֥ד בַּֽיהוָ֨ה ׀ חָסִ֗יתִי אֵ֭יךְ תֹּאמְר֣וּ לְנַפְשִׁ֑ינודונ֝֗וּדִיהַרְכֶ֥ם צִפּֽוֹר׃כִּ֤י הִנֵּ֪ה הָרְשָׁעִ֡ים יִדְרְכ֬וּן קֶ֗שֶׁת כּוֹנְנ֣וּ חִצָּ֣ם עַל־יֶ֑תֶר לִיר֥וֹת בְּמוֹ־אֹ֝֗פֶל לְיִשְׁרֵי־לֵֽב׃כִּ֣י הַ֭שָּׁתוֹת יֵֽהָרֵס֑וּן צַ֝דִּ֗יק מַה־פָּעָֽל׃יְהוָ֤ה ׀ בְּֽהֵ֘יכַ֤ל קָדְשׁ֗וֹ יְהוָה֮ בַּשָּׁמַ֪יִם כִּ֫סְא֥וֹ עֵינָ֥יו יֶחֱז֑וּ עַפְעַפָּ֥יו יִ֝בְחֲנ֗וּ בְּנֵ֣י אָדָֽם׃יְהוָה֮ צַדִּ֪יק יִ֫בְחָ֥ן וְ֭רָשָׁע וְאֹהֵ֣ב חָמָ֑ס שָֽׂנְאָ֥ה נַפְשֽׁוֹ׃יַמְטֵ֥ר עַל־רְשָׁעִ֗ים פַּ֫חִ֥ים אֵ֣שׁ וְ֭גָפְרִית וְר֥וּחַ זִלְעָפ֗וֹת מְנָ֣ת כּוֹסָֽם׃כִּֽי־צַדִּ֣יק יְ֭הוָה צְדָק֣וֹת אָהֵ֑ב יָ֝שָׁ֗ר יֶחֱז֥וּ פָנֵֽימוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שמואל טל שליט

נודי הרכם ציפור

פירוש המילה "הרכם" הוא 'ההר שלכם', כלומר הרשעים אומרים לנפשו של דוד שתנדוד כציפור אל ההר שלהם. המושג 'נדודי ציפור' מופיע בתנ"ך בכמה מקומות: "והיה כעוף נודד קן משולח"(ישעיהו טז, ב); "מי ייתן לי אבר כיונה אעופה ואשכונה, הנה ארחיק נדוד"(תהילים נה ז-ח); "כציפור נודדת מן קנה כן איש נודד ממקומו"(משלי כז ח); ועוד. במזמור זה נמשלת הנפש לציפור, ועל כן יש לשים לב למאפיינים המיוחדים שבנדודי הציפור. עבור הציפור, המעבר ממקום למקום הוא עניין פשוט; היא איננה צריכה להתעסק בענייני שכירות, אריזת חפצים ושאר קשיי מעבר דירה, אלא רק לפרוש כנפיים ולעוף. כמו כן, הבחירה שלה אם לקנן בהר זה או באחר היא מקרית לחלוטין. אין לה קהילה, מוסדות חינוך או מקום עבודה שהיא רגילה אליהם, ואשר כובלים אותה למקום מסויים. משום כך המעבר להר אחר הוא עניין של מה בכך עבורה.

בנמשל, ה'הר' הוא מערכת הערכים והמטען הרוחני של האדם. אלו הקוראים לנפשו של דוד לנדוד למעשה קוראים לו לשנות את השקפת עולמו, ולא לחינם הם בוחרים להמשיל זאת לנדודי הציפור. הרשעים הללו לא נראים בהכרח כאויבים של דוד, והם לא מנסים להבריח או לגרש אותו מה'הר' שלו באופן גלוי. להיפך, הם מתחפשים דווקא לדורשי טובתו, שמנסים לייעץ ולעזור לו. היועצים הללו קוראים לדוד שלא יתעקש על המקום בו הוא היה עד עכשיו, על ה'הר' שלו  דהיינו המציאות והסביבה הרוחנית שלו, אלא יעבור אל ההר שלהם. המעבר הזה, הם מסבירים, איננו מסובך כלל וכלל; הוא פשוט וקל - כמו ציפור שפורשת כנפיים ועפה בקלילות אל הר חדש.

הם גם מנמקים את עצתם ומסבירים את נכונותה: "כי הנה הרשעים ידרכון קשת כוננו חצם על יתר לירות במו אפל לישרי לב, כי השתות יהרסון צדיק מה פעל"(תהילים יא ב-ג); הם אומרים: "ראה דוד, במקום שבו הנך עכשיו יש רשעים שיכולים לפגוע בך, ובלאו הכי כל מעשיך רק נהרסים ונעשים חסרי משמעות. בוא אלינו, תתנתק מהרגליך הישנים ויהיה לך טוב כמונו".

לא מדובר על מציאות תיאורטית. אלו דברים שמתרחשים לנגד עינינו כל הזמן, וגם אנו חווים אותם. אדם שגדל בסביבה תורנית, בחברה של עובדי ה', ומכורח הנסיבות נצרך להשתלב בחברה שאינה כזו - בשכונת מגורים, במקום עבודה, במוסד אקדמי כלשהו, בצבא וכדומה - עלול לחוש שמערכת הערכים שהוא החזיק בה עד עכשיו 'לא כל כך מתאימה'. יתכן שיהיה מי שיאמר לו את זה במפורש, אך גם אם לא - המבטים והיחס המוזר שהוא יקבל יגרמו לו בסופו של דבר לקלוט ש'משהו' אצלו קצת חריג. ואז הוא שומע (בתוך נפשו) קריאה להחליף 'מקום', לנדוד אל ההר האחר, להשתלב במערכת הערכים המקומית, להיות פחות או יותר כמו כולם, ולא להחזיק במערכת הערכים הישנה והלא-מתאימה שלו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך