תנ"ך על הפרק - תהילים ו - ביטחון בה' ורוח הקודש / הרב שמואל טל שליט"א

תנ"ך על הפרק

תהילים ו

573 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֣חַ בִּ֭נְגִינוֹת עַֽל־הַשְּׁמִינִ֗ית מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד׃יְֽהוָ֗ה אַל־בְּאַפְּךָ֥ תוֹכִיחֵ֑נִי וְֽאַל־בַּחֲמָתְךָ֥ תְיַסְּרֵֽנִי׃חָנֵּ֥נִי יְהוָה֮ כִּ֤י אֻמְלַ֫ל אָ֥נִי רְפָאֵ֥נִי יְהוָ֑ה כִּ֖י נִבְהֲל֣וּ עֲצָמָֽי׃וְ֭נַפְשִׁי נִבְהֲלָ֣ה מְאֹ֑דואתוְאַתָּ֥היְ֝הוָ֗ה עַד־מָתָֽי׃שׁוּבָ֣ה יְ֭הוָה חַלְּצָ֣ה נַפְשִׁ֑י ה֝וֹשִׁיעֵ֗נִי לְמַ֣עַן חַסְדֶּֽךָ׃כִּ֤י אֵ֣ין בַּמָּ֣וֶת זִכְרֶ֑ךָ בִּ֝שְׁא֗וֹל מִ֣י יֽוֹדֶה־לָּֽךְ׃יָגַ֤עְתִּי ׀ בְּֽאַנְחָתִ֗י אַשְׂחֶ֣ה בְכָל־לַ֭יְלָה מִטָּתִ֑י בְּ֝דִמְעָתִ֗י עַרְשִׂ֥י אַמְסֶֽה׃עָֽשְׁשָׁ֣ה מִכַּ֣עַס עֵינִ֑י עָֽ֝תְקָ֗ה בְּכָל־צוֹרְרָֽי׃ס֣וּרוּ מִ֭מֶּנִּי כָּל־פֹּ֣עֲלֵי אָ֑וֶן כִּֽי־שָׁמַ֥ע יְ֝הוָ֗ה ק֣וֹל בִּכְיִֽי׃שָׁמַ֣ע יְ֭הוָה תְּחִנָּתִ֑י יְ֝הוָ֗ה תְּֽפִלָּתִ֥י יִקָּֽח׃יֵבֹ֤שׁוּ ׀ וְיִבָּהֲל֣וּ מְ֭אֹד כָּל־אֹיְבָ֑י יָ֝שֻׁ֗בוּ יֵבֹ֥שׁוּ רָֽגַע׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שמואל טל שליט

ביטחון בה' ורוח הקודש

מזמור זה מבטא ברובו מצוקה עמוקה. דוד אומלל ומבוהל מאוד, הוא חש שה' מוכיח ומייסר אותו באף ובחמה, ועל כך הוא נאנח, בוכה ומתחנן. והנה, במעבר חד הופך המזמור את פניו ומקבל כיוון אחר לגמרי. דוד כבר בטוח שה' שמע את בכיו ותחינתו וקיבל את תפילתו, והוא כבר מסוגל לומר לפועלי האוון לסור ממנו בגלל ישועתו הקרובה. אין זו רק תקווה ואמונה שתפילתו תתקבל ובעתיד יהיה טוב יותר; דוד כל כך בטוח שה' כבר שמע את תחינתו ותפילתו, שמתוך וודאות זו הוא מכריז בבירור שאת כל אויביו תאחז בושה והם יחזרו בהם. הוא גם לא מתייחס לישועה שתתרחש בעתיד הרחוק, אלא הוא צופה ורואה אותה מתרחשת בקרוב ממש - "ישובו יבושו רגע". מה חולל כאן את המפנה הקיצוני? כיצד התהפכה המסכנות והאומללות לביטחון מוחלט בישועת ה' שתתרחש מיד?

לכאורה נראה שמדובר ברוח הקודש. ידוע הדבר, ומפורש בתנ"ך ובדברי חז"ל, שדוד זכה לגילויי רוח הקודש ברמה גבוהה ואף לנבואה (דוד היה אחד מארבעים ושמונה נביאים שקמו לישראל, ראה סוטה מח:; רש"י מגילה יד.). ולכן בהחלט ייתכן שבעוד הוא מתפלל לה' נודע לו ברוח הקודש שתפילתו התקבלה ושישועתו תתרחש באופן מיידי. אולם בתשובה זו ישנו לכאורה חיסרון מהותי, משום שחז"ל למדונו שכל הנאמר בספר תהילים שייך לכל אחד ואחד מישראל בכל דור ודור - "ר' יודן אומר בשם ר' יהודה: כל מה שאמר דוד בספרו, כנגדו וכנגד כל ישראל וכנגד כל העתים אמרו" (מדרש תהילים יח א); והרי רוב רובם של ישראל, ובפרט בדורנו, טרם זכו למדרגת רוח הקודש. אם כן, כיצד מתאימה נקודה זו לכל דור, ומהו הלימוד שיכול כל יהודי להפיק ממזמור זה?

התשובה לכך מצויה בדבריו המופלאים של החזון איש: "יש עוד ממידת הבטחון, כי על הבוטח שורה רוח הקודש ומתלווה עמו רוח עוז המבשרו כי אמנם יעזרהו ה', וכמו שאמר דוד המלך עליו השלום: 'אם תחנה עלי מחנה לא יירא לבי, אם תקום עלי מלחמה...'(תהילים כז, ג). וזה עניין מתחלף (=משתנה) לפי מעלת הבוטח ורוב קדשו"(אמונה ובטחון ב ז). לא מדובר על אדם ששורה עליו רוח הקודש בקביעות, אלא על רמה מסוימת של רוח הקודש ששורה על האדם בזכות בטחונו בישועת ה'. רוח הקודש הזו מאמתת לו את אותו ביטחון, ומבשרתו שהוא אכן ייוושע. ולכן, אף שהחזון איש מסייג את דבריו ואומר שעניין זה מתחלף על פי מעלת הבוטח ורוב קודשו, על כל פנים גם אדם שאינו במדרגת רוח הקודש בדרך כלל, יכול לפעמים לזכות על ידי בטחונו לדרגה מסויימת של רוח הקודש שתשרה עליו בעת בטחונו ותבשר לו את הישועה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך