תנ"ך על הפרק - תהילים ג - מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום - רקע / הרב שמואל טל שליט"א

תנ"ך על הפרק

תהילים ג

570 / 929
היום

הפרק

מִזְמ֥וֹר לְדָוִ֑ד בְּ֝בָרְח֗וֹ מִפְּנֵ֤י ׀ אַבְשָׁל֬וֹם בְּנֽוֹ׃יְ֭הוָה מָֽה־רַבּ֣וּ צָרָ֑י רַ֝בִּ֗ים קָמִ֥ים עָלָֽי׃רַבִּים֮ אֹמְרִ֪ים לְנַ֫פְשִׁ֥י אֵ֤ין יְֽשׁוּעָ֓תָה לּ֬וֹ בֵֽאלֹהִ֬ים סֶֽלָה׃וְאַתָּ֣ה יְ֭הוָה מָגֵ֣ן בַּעֲדִ֑י כְּ֝בוֹדִ֗י וּמֵרִ֥ים רֹאשִֽׁי׃ק֭וֹלִי אֶל־יְהוָ֣ה אֶקְרָ֑א וַיַּֽעֲנֵ֨נִי מֵהַ֖ר קָדְשׁ֣וֹ סֶֽלָה׃אֲנִ֥י שָׁכַ֗בְתִּי וָֽאִ֫ישָׁ֥נָה הֱקִיצ֑וֹתִי כִּ֖י יְהוָ֣ה יִסְמְכֵֽנִי׃לֹֽא־אִ֭ירָא מֵרִבְב֥וֹת עָ֑ם אֲשֶׁ֥ר סָ֝בִ֗יב שָׁ֣תוּ עָלָֽי׃ק֘וּמָ֤ה יְהוָ֨ה ׀ הוֹשִׁ֘יעֵ֤נִי אֱלֹהַ֗י כִּֽי־הִכִּ֣יתָ אֶת־כָּל־אֹיְבַ֣י לֶ֑חִי שִׁנֵּ֖י רְשָׁעִ֣ים שִׁבַּֽרְתָּ׃לַיהוָ֥ה הַיְשׁוּעָ֑ה עַֽל־עַמְּךָ֖ בִרְכָתֶ֣ךָ סֶּֽלָה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שמואל טל שליט

מזמור לדוד בברחו מפני אבשלום - רקע

כפי שמצויין בפתיחת הפרק, הוא נאמר בשעה שדוד ברח מפני אבשלום בנו. מרד אבשלום, המתואר בספר שמואל(שמואל ב טו-יט), התרחש בשיאה של תקופת מלכות דוד. תחילה הסית אבשלום את העם הבאים למשפט בבית דינו של דוד, ושכנע כל אחד שאין לו סיכוי לזכות בדין, ורק אם הוא (אבשלום) יהיה המלך הוא יזכה. כך קנה אבשלום את לב העם, ואז נסע לחברון והכריז על עצמו כמלך ישראל. כאשר נודע הדבר לדוד, הוא מיהר לברוח מירושלים בטרם יבוא אבשלום ויהרגהו, ויחד אתו ברחו נאמניו ומשפחותיהם.

אבשלום לא הסתפק בזה, ובעצת אחיתופל לקח אבשלום לעצמו את עשר הפילגשים שדוד השאיר בירושלים. בעשותו כן לעיני כל ישראל הבהיר אבשלום שלא תיתכן מציאות בה הוא ישלים עם אביו, שאז עלולים להיענש כל אלו שהצטרפו למרד; השפלת דוד בלקיחת נשותיו היא כל כך גדולה, שהקרע שנוצר - שוב לא יתאחה לעולם.

בעת שברח, מצוי היה דוד במצב נפשי מאוד קשה, וכפי שמתואר בכתוב: "ודוד עלה במעלה הזיתים, עלה ובוכה וראש לו חפוי והוא הלך יחף"(שמואל ב טו ל). נראה שזו נקודת השפל אליה ירד דוד מעודו; לאחר שהקים את מלכותו והגיע ל'פסגה', בבת אחת נלקח ממנו הכל. גם אדם רגיל שמפסיד את משרתו חש באובדן, אך כאן הכאב מוכפל עשרות מונים: זו לא סתם משרה, זו מלכות ישראל; אין אלו סתם פיטורין, אלא רדיפה עד מוות; אין מורדים בו אזרחים מן השורה, אלא רעיו ויועציו הקרובים ביותר. והקשה מכל: האויב העיקרי שלו איננו אויב רגיל, אלא זהו בנו, המורד בו בדרך המשפילה ביותר.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך