תנ"ך על הפרק - תהילים ב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים ב

569 / 929
היום

הפרק

לָ֭מָּה רָגְשׁ֣וּ גוֹיִ֑ם וּ֝לְאֻמִּ֗ים יֶהְגּוּ־רִֽיק׃יִ֥תְיַצְּב֨וּ ׀ מַלְכֵי־אֶ֗רֶץ וְרוֹזְנִ֥ים נֽוֹסְדוּ־יָ֑חַד עַל־יְ֝הוָה וְעַל־מְשִׁיחֽוֹ׃נְֽ֭נַתְּקָה אֶת־מֽוֹסְרוֹתֵ֑ימוֹ וְנַשְׁלִ֖יכָה מִמֶּ֣נּוּ עֲבֹתֵֽימוֹ׃יוֹשֵׁ֣ב בַּשָּׁמַ֣יִם יִשְׂחָ֑ק אֲ֝דֹנָ֗י יִלְעַג־לָֽמוֹ׃אָ֤ז יְדַבֵּ֣ר אֵלֵ֣ימוֹ בְאַפּ֑וֹ וּֽבַחֲרוֹנ֥וֹ יְבַהֲלֵֽמוֹ׃וַ֭אֲנִי נָסַ֣כְתִּי מַלְכִּ֑י עַל־צִ֝יּ֗וֹן הַר־קָדְשִֽׁי׃אֲסַפְּרָ֗ה אֶֽ֫ל חֹ֥ק יְֽהוָ֗ה אָמַ֘ר אֵלַ֥י בְּנִ֥י אַ֑תָּה אֲ֝נִ֗י הַיּ֥וֹם יְלִדְתִּֽיךָ׃שְׁאַ֤ל מִמֶּ֗נִּי וְאֶתְּנָ֣ה ג֭וֹיִם נַחֲלָתֶ֑ךָ וַ֝אֲחֻזָּתְךָ֗ אַפְסֵי־אָֽרֶץ׃תְּ֭רֹעֵם בְּשֵׁ֣בֶט בַּרְזֶ֑ל כִּכְלִ֖י יוֹצֵ֣ר תְּנַפְּצֵֽם׃וְ֭עַתָּה מְלָכִ֣ים הַשְׂכִּ֑ילוּ הִ֝וָּסְר֗וּ שֹׁ֣פְטֵי אָֽרֶץ׃עִבְד֣וּ אֶת־יְהוָ֣ה בְּיִרְאָ֑ה וְ֝גִ֗ילוּ בִּרְעָדָֽה׃נַשְּׁקוּ־בַ֡ר פֶּן־יֶאֱנַ֤ף ׀ וְתֹ֬אבְדוּ דֶ֗רֶךְ כִּֽי־יִבְעַ֣ר כִּמְעַ֣ט אַפּ֑וֹ אַ֝שְׁרֵ֗י כָּל־ח֥וֹסֵי בֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

למה רגשו גוים ולאומים. ר"ת גורל כי באים לחלוק על ישראל גורלו של הקב"ה וס"ת רגשו גוים ולאומים גימטריא אלהים דמדת הדין מתוחה כנגדם. ואומרו למה רגשו גוים אפשר דכלפי שרי האומות אשר למעלה מדבר ובזה יהיו נכנעים תפול עליהם אימתה. ופחד ימשך לאומות אשר בארץ הלוחמים עם ישראל. ואמר יתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו יחד היינו כי כן הוא הדרך דכאשר המלך יבא לדעתו לעשות איזה דבר. תכף נאספו השרים בעלי עצה לראות חלקי ובדקי הדבר ההוא וזהו שאמר יתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו יחד ובא וראה רשעתם שאחר שנוסדו יחד ונועצו הסכימו להלחם על ה' ועל משיחו:יוש'ב בשמי'ם ישח'ק. ס"ת קמ"ב כס"ת אברהם יצחק יעקב שזכות אבות עזרם ומגינם של ישראל ואדני ילעג למו אפשר השכינה שהיא שם אדני ילעג למו כי דוד הע"ה הוא בחינת מלכות וז"ש ואני נסכתי מלכי מבחינת מלכות על ציון הר קדשי שהוא בחינת מלכות ארץ ישראל:אספרה אל חק ה' אמר אלי בני אתה אני היום ילדתיך. אפשר במ"ש המפרשים בטעם כל המורד במלכות בית דוד חייב מיתה כי דהע"ה כתב בספר שכחת לקט משם ספר הפליאה דדוד הע"ה היה אדם הראשון וב"ש חוה ואדם הוא ר"ת אדם דוד משיח ולהיות כי אדה"ר היה מלך לזה המורד במלכות בית דוד ח"מ כי הוא אדה"ר וזה אפשר שהוא רמז אספרה אל חק ה' שאני אהיה מלך. אמר אלי בני אתה שאתה אדה"ר מעשה ידי יוצ"ר ברוך הוא. אני היום ילדתיך בגלגול זה ובאת מישי ואשתו שאל ממני ואתנה גוים נחלתך ואחוזתך אפסי ארץ והמלכות קיים עד כי יבא שילה ב"ב:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך