תנ"ך על הפרק - תהילים א - פתיחה לספר תהילים / הרב שמואל טל שליט"א

תנ"ך על הפרק

תהילים א

568 / 929
היום

הפרק

אַ֥שְֽׁרֵי־הָאִ֗ישׁ אֲשֶׁ֤ר ׀ לֹ֥א הָלַךְ֮ בַּעֲצַ֪ת רְשָׁ֫עִ֥ים וּבְדֶ֣רֶךְ חַ֭טָּאִים לֹ֥א עָמָ֑ד וּבְמוֹשַׁ֥ב לֵ֝צִ֗ים לֹ֣א יָשָֽׁב׃כִּ֤י אִ֥ם בְּתוֹרַ֥ת יְהוָ֗ה חֶ֫פְצ֥וֹ וּֽבְתוֹרָת֥וֹ יֶהְגֶּ֗ה יוֹמָ֥ם וָלָֽיְלָה׃וְֽהָיָ֗ה כְּעֵץ֮ שָׁת֪וּל עַֽל־פַּלְגֵ֫י מָ֥יִם אֲשֶׁ֤ר פִּרְי֨וֹ ׀ יִתֵּ֬ן בְּעִתּ֗וֹ וְעָלֵ֥הוּ לֹֽא־יִבּ֑וֹל וְכֹ֖ל אֲשֶׁר־יַעֲשֶׂ֣ה יַצְלִֽיחַ׃לֹא־כֵ֥ן הָרְשָׁעִ֑ים כִּ֥י אִם־כַּ֝מֹּ֗ץ אֲ‍ֽשֶׁר־תִּדְּפֶ֥נּוּ רֽוּחַ׃עַל־כֵּ֤ן ׀ לֹא־יָקֻ֣מוּ רְ֭שָׁעִים בַּמִּשְׁפָּ֑ט וְ֝חַטָּאִ֗ים בַּעֲדַ֥ת צַדִּיקִֽים׃כִּֽי־יוֹדֵ֣עַ יְ֭הוָה דֶּ֣רֶךְ צַדִּיקִ֑ים וְדֶ֖רֶךְ רְשָׁעִ֣ים תֹּאבֵֽד׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב שמואל טל שליט

פתיחה לספר תהילים

הגאון ר' יצחק הוטנר זצ"ל כתב במכתב: "רעה חולה היא אצלנו, שכאשר מתעסקים אנו בצדדי השלמות של גדולינו, הננו מטפלים בסיכום האחרון של מעלתם. מספרים אנו על דרכי השלימות שלהם, בשעה שאנחנו מדלגים על המאבק הפנימי שהתחולל בנפשם. הרושם של שיחתנו על הגדולים, מתקבל כאילו יצאו מתחת יד היוצר בקומתם ובצביונם... מי יודע כל המלחמות, המאבקים, המכשולים, הנפילות והנסיגות לאחור, שמצא החפץ חיים בדרך המלחמה שלו עם יצרו הרע, משל אחד מני אלף"(פחד יצחק אגרות ומכתבים אגרת קכח).

גדולי ישראל הראשונים שיש לנו ספרים מהם, ובהם הדרכות והכוונות לרוב, הם משה רבינו ושאר הנביאים. אולם אין אנו יודעים כמעט דבר על דרך עבודתם וכיצד הם עלו והגיעו למדרגתם הגבוהה, על מאורעות חייהם וההתמודדות שלהם איתם. אנחנו יודעים שישנם ביניהם כאלו שנבחרו מבטן ומלידה, כדוגמת משה רבינו (ראה סוטה יב:) או ירמיהו, ואחרים שנבחרו בזכות מעשיהם, למשל יהושע ואלישע; אולם גם על אלו האחרונים לא נמסרו לנו פרטים מרובים. אמנם המסרים והנבואות שהם הורידו אלינו הם עיקר התורה שבידינו, ומהווים בסיס רב-משמעות לעבודה ולהתקדמות. אך כאמור ישנה גם חשיבות גדולה מאוד בלימוד אורחות חייהם של הגדולים, שמהם ניתן ללמוד דרכי עבודה רבים וממש ללכת בדרכם ולאורם, ועל ידי כך לדבוק בעזרת ה' במסילה העולה בית א-ל.

דוד המלך שונה בזה משאר הגדולים הקדמונים. מסכת חייו מפורטת באופן נרחב בספרי שמואל, מלכים ודברי הימים, וממנה אנו יכולים ללמוד הרבה על המציאות בה הוא חי ופעל ועל התמודדויותיו ודרכי עלייתו. מלבד זאת, זכינו שיש בידינו את ספר תהילים, שבו חושף דוד את מסתרי לבבו בתפילותיו, ואנו יכולים להשתתף עמו במה שעובר עליו, בתוויותיו וברגשותיו, ובעליות ובירידות הפוקדות אותו. ניתן לשמוע את קול נשמתו של דוד המלך הנשמע מבעד למזמורי התהילים. כדי להגיע לכך, עלינו ללמוד את המזמורים בקשב רב ובפתיתת הלב, מתוך ניסיון להרגיש את המציאות שבה דוד היה שרוי ואת החוויות שחווה ומתוך כך לקלוט את המסרים שהוא מעביר אלינו דרכם.

מזמוריו של דוד נעים זמירות ישראל, נכתבו ברוח הקודש (ראה שמואל ב כג ב; פסחים קיז.). דבריו הקדושים נוגעים לכל אחד מאיתנו, כפי שלימדונו חז"ל: "ר' יודן אומר בשם ר' יהודה: כל מה שאמר דוד בספרו, כנגדו וכנגד כל ישראל וכנגד כל העתים אמרו"(מדרש תהילים יח א, וניתן ליישב עם מחלוקת התנאים בפסחים קיז.). גם גדולי החסידות בפירושיהם לימדונו שכל דבר ודבר מדברי התורה הקדושה, ובכלל זה ספר התהילים, יכול וצריך להתפרש גם כמסר פרטי לכל אחד מישראל בכל דור ודור. ננסה בעזרת ה' לחבר את המסרים הנעלים הללו לחיינו, לעבודת ה' שלנו, בצורה שניתנת ליישום למעשה.

כידוע, אנו זוכים לחיות בדורות של עקבתא דמשיחא, כפי הסימנים שמסרו לנו חז"ל. וכיוון שאנו מצפים לביאתו של בן דוד שיבוא ויגאלנו, יש חשיבות גדולה ללימוד דרכו ותורתו של דוד מלכא משיחא, שבכך אנחנו זוכים להזריח את אורו שיגלה במהרה בימינו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך