תנ"ך על הפרק - מיכה א - מצודת ציון

תנ"ך על הפרק

מיכה א

533 / 929
היום

הפרק

דְּבַר־יְהוָ֣ה ׀ אֲשֶׁ֣ר הָיָ֗ה אֶל־מִיכָה֙ הַמֹּ֣רַשְׁתִּ֔י בִּימֵ֥י יוֹתָ֛ם אָחָ֥ז יְחִזְקִיָּ֖ה מַלְכֵ֣י יְהוּדָ֑ה אֲשֶׁר־חָזָ֥ה עַל־שֹׁמְר֖וֹן וִירֽוּשָׁלִָֽם׃שִׁמְעוּ֙ עַמִּ֣ים כֻּלָּ֔ם הַקְשִׁ֖יבִי אֶ֣רֶץ וּמְלֹאָ֑הּ וִיהִי֩ אֲדֹנָ֨י יְהוִ֤ה בָּכֶם֙ לְעֵ֔ד אֲדֹנָ֖י מֵהֵיכַ֥ל קָדְשֽׁוֹ׃כִּֽי־הִנֵּ֥ה יְהוָ֖ה יֹצֵ֣א מִמְּקוֹמ֑וֹ וְיָרַ֥ד וְדָרַ֖ךְ עַל־במותיבָּ֥מֳתֵיאָֽרֶץ׃וְנָמַ֤סּוּ הֶֽהָרִים֙ תַּחְתָּ֔יו וְהָעֲמָקִ֖ים יִתְבַּקָּ֑עוּ כַּדּוֹנַג֙ מִפְּנֵ֣י הָאֵ֔שׁ כְּמַ֖יִם מֻגָּרִ֥ים בְּמוֹרָֽד׃בְּפֶ֤שַׁע יַֽעֲקֹב֙ כָּל־זֹ֔את וּבְחַטֹּ֖אות בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֑ל מִֽי־פֶ֣שַׁע יַעֲקֹ֗ב הֲלוֹא֙ שֹֽׁמְר֔וֹן וּמִי֙ בָּמ֣וֹת יְהוּדָ֔ה הֲל֖וֹא יְרוּשָׁלִָֽם׃וְשַׂמְתִּ֥י שֹׁמְר֛וֹן לְעִ֥י הַשָּׂדֶ֖ה לְמַטָּ֣עֵי כָ֑רֶם וְהִגַּרְתִּ֤י לַגַּי֙ אֲבָנֶ֔יהָ וִיסֹדֶ֖יהָ אֲגַלֶּֽה׃וְכָל־פְּסִילֶ֣יהָ יֻכַּ֗תּוּ וְכָל־אֶתְנַנֶּ֙יהָ֙ יִשָּׂרְפ֣וּ בָאֵ֔שׁ וְכָל־עֲצַבֶּ֖יהָ אָשִׂ֣ים שְׁמָמָ֑ה כִּ֠י מֵאֶתְנַ֤ן זוֹנָה֙ קִבָּ֔צָה וְעַד־אֶתְנַ֥ן זוֹנָ֖ה יָשֽׁוּבוּ׃עַל־זֹאת֙ אֶסְפְּדָ֣ה וְאֵילִ֔ילָה אֵילְכָ֥השיללשׁוֹלָ֖לוְעָר֑וֹם אֶעֱשֶׂ֤ה מִסְפֵּד֙ כַּתַּנִּ֔ים וְאֵ֖בֶל כִּבְנ֥וֹת יַעֲנָֽה׃כִּ֥י אֲנוּשָׁ֖ה מַכּוֹתֶ֑יהָ כִּי־בָ֙אָה֙ עַד־יְהוּדָ֔ה נָגַ֛ע עַד־שַׁ֥עַר עַמִּ֖י עַד־יְרוּשָׁלִָֽם׃בְּגַת֙ אַל־תַּגִּ֔ידוּ בָּכ֖וֹ אַל־תִּבְכּ֑וּ בְּבֵ֣ית לְעַפְרָ֔ה עָפָ֖רהתפלשתיהִתְפַּלָּֽשִׁי׃עִבְרִ֥י לָכֶ֛ם יוֹשֶׁ֥בֶת שָׁפִ֖יר עֶרְיָה־בֹ֑שֶׁת לֹ֤א יָֽצְאָה֙ יוֹשֶׁ֣בֶת צַֽאֲנָ֔ן מִסְפַּד֙ בֵּ֣ית הָאֵ֔צֶל יִקַּ֥ח מִכֶּ֖ם עֶמְדָּתֽוֹ׃כִּֽי־חָ֥לָֽה לְט֖וֹב יוֹשֶׁ֣בֶת מָר֑וֹת כִּֽי־יָ֤רַד רָע֙ מֵאֵ֣ת יְהוָ֔ה לְשַׁ֖עַר יְרוּשָׁלִָֽם׃רְתֹ֧ם הַמֶּרְכָּבָ֛ה לָרֶ֖כֶשׁ יוֹשֶׁ֣בֶת לָכִ֑ישׁ רֵאשִׁ֨ית חַטָּ֥את הִיא֙ לְבַת־צִיּ֔וֹן כִּי־בָ֥ךְ נִמְצְא֖וּ פִּשְׁעֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃לָכֵן֙ תִּתְּנִ֣י שִׁלּוּחִ֔ים עַ֖ל מוֹרֶ֣שֶׁת גַּ֑ת בָּתֵּ֤י אַכְזִיב֙ לְאַכְזָ֔ב לְמַלְכֵ֖י יִשְׂרָאֵֽל׃עֹ֗ד הַיֹּרֵשׁ֙ אָ֣בִי לָ֔ךְ יוֹשֶׁ֖בֶת מָֽרֵשָׁ֑ה עַד־עֲדֻּלָּ֥ם יָב֖וֹא כְּב֥וֹד יִשְׂרָאֵֽל׃קָרְחִ֣י וָגֹ֔זִּי עַל־בְּנֵ֖י תַּעֲנוּגָ֑יִךְ הַרְחִ֤בִי קָרְחָתֵךְ֙ כַּנֶּ֔שֶׁר כִּ֥י גָל֖וּ מִמֵּֽךְ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

המורשתי. מן מורישה והיא מערי יהודה: הקשיבי. ענין שמיעה: ודרך. מלשון דריכה ורמיסה: במתי. ענין גובה כמו ועל במותי ידריכני (חבקוק ג): ונמסו. ענין המגה והמסה: יתבקעו. מל׳ בקיעה: כדונג. הוא השעוה וכן היה לבי כדונג (תהלים כד): מוגרים. ענין הזלה ושפיכה כמו וכמים הנגרים (ש״ב יד): במורד. במקום מדרון והוא מלשון ירידה וכן ויכום במורד (יהושע ז): במות. מזבחות של עכו״ם: לעי. ענין תל וגל כמו שמו את ירושלים לעיים (תהלים עט): למטעי. מלשון נטיעה: והגרתי. ענין הזלה ושפיכה ואמר בלשון שאלה על ההפלה: לגי. לעמק: יכתו. מל׳ כתיתה ושבירה: אתנניה. מל׳ אתנן: עצביה. העכו״ם תקרא כן על כי מעצבת לב עובדיה קורא ואינו נענה: ואילילה. מל׳ יללה: שולל. ענין שטות וטרוף הדעת וכן מוליך יועצים שולל (איוב יב): כתנים. מין נחש: כבנות יענה. שם עוף בת היענה: אנושה. כאובה ביותר כמו אנוש חצי (שם לד): שער עמי. עיר עמי וכן באחד שעריך (דברים יז): התפלשי. ענין הגלגול והלכלוך וכן והתפלשו אדירי הצאן (ירמיה כה): עריה. ענין גלוי כמו ואת ערום ועריה (יחזקאל טז): בשת. הוא כנוי לערוה וכן והחזיקה במבושיו (דברים כה): חלה. מל׳ חיל וחלחלה: רתום. הוא ענין אסור וקשירה והוא לשון ערבי: לרכש. שם מין בהמה הקלה לרוץ כמו רכבי הרכש (אסתר ח): לבת ציון. לעדת ציון: פשעי. כן יקראו הפסילים כי מפשעת אנשים וכן והפשע שומם (דניאל ח): שלוחים. כן יקרא מתן גדול וכן ויתנה שלוחים לבתו (מ״א ט): על. כמו אל: מורשת. מל׳ ירושה: לאכזב. ענין עזיבה והפסק כמו כי תכזבי (ישעיה נז): אבי. כמו אביא באלף וכן אל יני ראשי (תהלים קמא) ומשפטו יניא באל״ף: קרחי. ענין מריטת השער וכן והקריחי עליך (יחזקאל כז): וגוזי. מל׳ גזיזה וחתוך וכן גזי נזרך (ירמיה ז): תענוגיך. מל׳ עונג ותפנוק:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך