תנ"ך על הפרק - יחזקאל טו - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

יחזקאל טו

467 / 929
היום

הפרק

וַיְהִ֥י דְבַר־יְהוָ֖ה אֵלַ֥י לֵאמֹֽר׃בֶּן־אָדָ֕ם מַה־יִּֽהְיֶ֥ה עֵץ־הַגֶּ֖פֶן מִכָּל־עֵ֑ץ הַזְּמוֹרָ֕ה אֲשֶׁ֥ר הָיָ֖ה בַּעֲצֵ֥י הַיָּֽעַר׃הֲיֻקַּ֤ח מִמֶּ֙נּוּ֙ עֵ֔ץ לַעֲשׂ֖וֹת לִמְלָאכָ֑ה אִם־יִקְח֤וּ מִמֶּ֙נּוּ֙ יָתֵ֔ד לִתְל֥וֹת עָלָ֖יו כָּל־כֶּֽלִי׃הִנֵּ֥ה לָאֵ֖שׁ נִתַּ֣ן לְאָכְלָ֑ה אֵת֩ שְׁנֵ֨י קְצוֹתָ֜יו אָכְלָ֤ה הָאֵשׁ֙ וְתוֹכ֣וֹ נָחָ֔ר הֲיִצְלַ֖ח לִמְלָאכָֽה׃הִנֵּה֙ בִּֽהְיוֹת֣וֹ תָמִ֔ים לֹ֥א יֵֽעָשֶׂ֖ה לִמְלָאכָ֑ה אַ֣ף כִּי־אֵ֤שׁ אֲכָלַ֙תְהוּ֙ וַיֵּחָ֔ר וְנַעֲשָׂ֥ה ע֖וֹד לִמְלָאכָֽה׃לָכֵ֗ן כֹּ֤ה אָמַר֙ אֲדֹנָ֣י יְהוִ֔ה כַּאֲשֶׁ֤ר עֵץ־הַגֶּ֙פֶן֙ בְּעֵ֣ץ הַיַּ֔עַר אֲשֶׁר־נְתַתִּ֥יו לָאֵ֖שׁ לְאָכְלָ֑ה כֵּ֣ן נָתַ֔תִּי אֶת־יֹשְׁבֵ֖י יְרוּשָׁלִָֽם׃וְנָתַתִּ֤י אֶת־פָּנַי֙ בָּהֶ֔ם מֵהָאֵ֣שׁ יָצָ֔אוּ וְהָאֵ֖שׁ תֹּֽאכְלֵ֑ם וִֽידַעְתֶּם֙ כִּֽי־אֲנִ֣י יְהוָ֔ה בְּשׂוּמִ֥י אֶת־פָּנַ֖י בָּהֶֽם׃וְנָתַתִּ֥י אֶת־הָאָ֖רֶץ שְׁמָמָ֑ה יַ֚עַן מָ֣עֲלוּ מַ֔עַל נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְהוִֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

מה יהיה עץ הגפן וכו'. נקט גפן דישראל נמשלו לגפן כידוע: מהאש יצאו והאש תאכלם. אפשר במה שאמרו רז"ל אמר הקב"ה בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין באופן שאין מקום לאדם לומ' שהוא אנוס מהיצר הרע דסמא בידיה לעסוק בתורה והתורה אגוני מגנא ואצולי מצלא וכמ"ש פ"ק דבתרא. ואני בעניי כתבתי דמהאי טעמא התירו רז"ל לעסוק בתורה שלא לשמה דמתוך שלא לשמה בא לשמה כי האף אמנם התורה מבטלת יצה"ר אכתי היצה"ר יעשה כל טצדקי שלא ילמוד. לכן התירו רז"ל שילמוד שלא לשמה דבזה היצה"ר לא יטרח ליעצו שלא ללמוד דיסבור דזה הלימוד שלא לשמה לא יעלה לרצון ואדרבא לחטא נחשב לו. והוא לא ידע דמתוך שלא לשמה בא לשמה ואז יהיה ביטולו. ונודע דהיצה"ר נמשל לאש וכמ"ש נורא בי עמרם ולבסוף נפק מיניה כעמודא דנורא כדאיתא בשילהי קדושין. וז"ש מהאש שהיא התורה אש דת יצאו לגמרי אפי' שלא לשמה. והאש הוא היצה"ר והסט"א תאכלם שילכדו בעבירות חמורות ויענשו עונשים מרים:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך