תנ"ך על הפרק - בראשית ל - טור הארוך

תנ"ך על הפרק

בראשית ל

30 / 929
היום

הפרק

לידת שבעה בנים נוספים ודינה, יעקב מתעשר

וַתֵּ֣רֶא רָחֵ֗ל כִּ֣י לֹ֤א יָֽלְדָה֙ לְיַעֲקֹ֔ב וַתְּקַנֵּ֥א רָחֵ֖ל בַּאֲחֹתָ֑הּ וַתֹּ֤אמֶר אֶֽל־יַעֲקֹב֙ הָֽבָה־לִּ֣י בָנִ֔ים וְאִם־אַ֖יִן מֵתָ֥ה אָנֹֽכִי׃וַיִּֽחַר־אַ֥ף יַעֲקֹ֖ב בְּרָחֵ֑ל וַיֹּ֗אמֶר הֲתַ֤חַת אֱלֹהִים֙ אָנֹ֔כִי אֲשֶׁר־מָנַ֥ע מִמֵּ֖ךְ פְּרִי־בָֽטֶן׃וַתֹּ֕אמֶר הִנֵּ֛ה אֲמָתִ֥י בִלְהָ֖ה בֹּ֣א אֵלֶ֑יהָ וְתֵלֵד֙ עַל־בִּרְכַּ֔י וְאִבָּנֶ֥ה גַם־אָנֹכִ֖י מִמֶּֽנָּה׃וַתִּתֶּן־ל֛וֹ אֶת־בִּלְהָ֥ה שִׁפְחָתָ֖הּ לְאִשָּׁ֑ה וַיָּבֹ֥א אֵלֶ֖יהָ יַעֲקֹֽב׃וַתַּ֣הַר בִּלְהָ֔ה וַתֵּ֥לֶד לְיַעֲקֹ֖ב בֵּֽן׃וַתֹּ֤אמֶר רָחֵל֙ דָּנַ֣נִּי אֱלֹהִ֔ים וְגַם֙ שָׁמַ֣ע בְּקֹלִ֔י וַיִּתֶּן־לִ֖י בֵּ֑ן עַל־כֵּ֛ן קָרְאָ֥ה שְׁמ֖וֹ דָּֽן׃וַתַּ֣הַר ע֔וֹד וַתֵּ֕לֶד בִּלְהָ֖ה שִׁפְחַ֣ת רָחֵ֑ל בֵּ֥ן שֵׁנִ֖י לְיַעֲקֹֽב׃וַתֹּ֣אמֶר רָחֵ֗ל נַפְתּוּלֵ֨י אֱלֹהִ֧ים ׀ נִפְתַּ֛לְתִּי עִם־אֲחֹתִ֖י גַּם־יָכֹ֑לְתִּי וַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ נַפְתָּלִֽי׃וַתֵּ֣רֶא לֵאָ֔ה כִּ֥י עָמְדָ֖ה מִלֶּ֑דֶת וַתִּקַּח֙ אֶת־זִלְפָּ֣ה שִׁפְחָתָ֔הּ וַתִּתֵּ֥ן אֹתָ֛הּ לְיַעֲקֹ֖ב לְאִשָּֽׁה׃וַתֵּ֗לֶד זִלְפָּ֛ה שִׁפְחַ֥ת לֵאָ֖ה לְיַעֲקֹ֥ב בֵּֽן׃וַתֹּ֥אמֶר לֵאָ֖הבגדבָּ֣אגָ֑דוַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ גָּֽד׃וַתֵּ֗לֶד זִלְפָּה֙ שִׁפְחַ֣ת לֵאָ֔ה בֵּ֥ן שֵׁנִ֖י לְיַעֲקֹֽב׃וַתֹּ֣אמֶר לֵאָ֔ה בְּאָשְׁרִ֕י כִּ֥י אִשְּׁר֖וּנִי בָּנ֑וֹת וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ אָשֵֽׁר׃וַיֵּ֨לֶךְ רְאוּבֵ֜ן בִּימֵ֣י קְצִיר־חִטִּ֗ים וַיִּמְצָ֤א דֽוּדָאִים֙ בַּשָּׂדֶ֔ה וַיָּבֵ֣א אֹתָ֔ם אֶל־לֵאָ֖ה אִמּ֑וֹ וַתֹּ֤אמֶר רָחֵל֙ אֶל־לֵאָ֔ה תְּנִי־נָ֣א לִ֔י מִדּוּדָאֵ֖י בְּנֵֽךְ׃וַתֹּ֣אמֶר לָ֗הּ הַמְעַט֙ קַחְתֵּ֣ךְ אֶת־אִישִׁ֔י וְלָקַ֕חַת גַּ֥ם אֶת־דּוּדָאֵ֖י בְּנִ֑י וַתֹּ֣אמֶר רָחֵ֗ל לָכֵן֙ יִשְׁכַּ֤ב עִמָּךְ֙ הַלַּ֔יְלָה תַּ֖חַת דּוּדָאֵ֥י בְנֵֽךְ׃וַיָּבֹ֨א יַעֲקֹ֣ב מִן־הַשָּׂדֶה֮ בָּעֶרֶב֒ וַתֵּצֵ֨א לֵאָ֜ה לִקְרָאת֗וֹ וַתֹּ֙אמֶר֙ אֵלַ֣י תָּב֔וֹא כִּ֚י שָׂכֹ֣ר שְׂכַרְתִּ֔יךָ בְּדוּדָאֵ֖י בְּנִ֑י וַיִּשְׁכַּ֥ב עִמָּ֖הּ בַּלַּ֥יְלָה הֽוּא׃וַיִּשְׁמַ֥ע אֱלֹהִ֖ים אֶל־לֵאָ֑ה וַתַּ֛הַר וַתֵּ֥לֶד לְיַעֲקֹ֖ב בֵּ֥ן חֲמִישִֽׁי׃וַתֹּ֣אמֶר לֵאָ֗ה נָתַ֤ן אֱלֹהִים֙ שְׂכָרִ֔י אֲשֶׁר־נָתַ֥תִּי שִׁפְחָתִ֖י לְאִישִׁ֑י וַתִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יִשָּׂשכָֽר׃וַתַּ֤הַר עוֹד֙ לֵאָ֔ה וַתֵּ֥לֶד בֵּן־שִׁשִּׁ֖י לְּיַעֲקֹֽב׃וַתֹּ֣אמֶר לֵאָ֗ה זְבָדַ֨נִי אֱלֹהִ֥ים ׀ אֹתִי֮ זֵ֣בֶד טוֹב֒ הַפַּ֙עַם֙ יִזְבְּלֵ֣נִי אִישִׁ֔י כִּֽי־יָלַ֥דְתִּי ל֖וֹ שִׁשָּׁ֣ה בָנִ֑ים וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ זְבֻלֽוּן׃וְאַחַ֖ר יָ֣לְדָה בַּ֑ת וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמָ֖הּ דִּינָֽה׃וַיִּזְכֹּ֥ר אֱלֹהִ֖ים אֶת־רָחֵ֑ל וַיִּשְׁמַ֤ע אֵלֶ֙יהָ֙ אֱלֹהִ֔ים וַיִּפְתַּ֖ח אֶת־רַחְמָֽהּ׃וַתַּ֖הַר וַתֵּ֣לֶד בֵּ֑ן וַתֹּ֕אמֶר אָסַ֥ף אֱלֹהִ֖ים אֶת־חֶרְפָּתִֽי׃וַתִּקְרָ֧א אֶת־שְׁמ֛וֹ יוֹסֵ֖ף לֵאמֹ֑ר יֹסֵ֧ף יְהוָ֛ה לִ֖י בֵּ֥ן אַחֵֽר׃וַיְהִ֕י כַּאֲשֶׁ֛ר יָלְדָ֥ה רָחֵ֖ל אֶת־יוֹסֵ֑ף וַיֹּ֤אמֶר יַעֲקֹב֙ אֶל־לָבָ֔ן שַׁלְּחֵ֙נִי֙ וְאֵ֣לְכָ֔ה אֶל־מְקוֹמִ֖י וּלְאַרְצִֽי׃תְּנָ֞ה אֶת־נָשַׁ֣י וְאֶת־יְלָדַ֗י אֲשֶׁ֨ר עָבַ֧דְתִּי אֹֽתְךָ֛ בָּהֵ֖ן וְאֵלֵ֑כָה כִּ֚י אַתָּ֣ה יָדַ֔עְתָּ אֶת־עֲבֹדָתִ֖י אֲשֶׁ֥ר עֲבַדְתִּֽיךָ׃וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ לָבָ֔ן אִם־נָ֛א מָצָ֥אתִי חֵ֖ן בְּעֵינֶ֑יךָ נִחַ֕שְׁתִּי וַיְבָרֲכֵ֥נִי יְהוָ֖ה בִּגְלָלֶֽךָ׃וַיֹּאמַ֑ר נָקְבָ֧ה שְׂכָרְךָ֛ עָלַ֖י וְאֶתֵּֽנָה׃וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֔יו אַתָּ֣ה יָדַ֔עְתָּ אֵ֖ת אֲשֶׁ֣ר עֲבַדְתִּ֑יךָ וְאֵ֛ת אֲשֶׁר־הָיָ֥ה מִקְנְךָ֖ אִתִּֽי׃כִּ֡י מְעַט֩ אֲשֶׁר־הָיָ֨ה לְךָ֤ לְפָנַי֙ וַיִּפְרֹ֣ץ לָרֹ֔ב וַיְבָ֧רֶךְ יְהוָ֛ה אֹתְךָ֖ לְרַגְלִ֑י וְעַתָּ֗ה מָתַ֛י אֶֽעֱשֶׂ֥ה גַם־אָנֹכִ֖י לְבֵיתִֽי׃וַיֹּ֖אמֶר מָ֣ה אֶתֶּן־לָ֑ךְ וַיֹּ֤אמֶר יַעֲקֹב֙ לֹא־תִתֶּן־לִ֣י מְא֔וּמָה אִם־תַּֽעֲשֶׂה־לִּי֙ הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה אָשׁ֛וּבָה אֶרְעֶ֥ה צֹֽאנְךָ֖ אֶשְׁמֹֽר׃אֶֽעֱבֹ֨ר בְּכָל־צֹֽאנְךָ֜ הַיּ֗וֹם הָסֵ֨ר מִשָּׁ֜ם כָּל־שֶׂ֣ה ׀ נָקֹ֣ד וְטָל֗וּא וְכָל־שֶׂה־חוּם֙ בַּכְּשָׂבִ֔ים וְטָל֥וּא וְנָקֹ֖ד בָּעִזִּ֑ים וְהָיָ֖ה שְׂכָרִֽי׃וְעָֽנְתָה־בִּ֤י צִדְקָתִי֙ בְּי֣וֹם מָחָ֔ר כִּֽי־תָב֥וֹא עַל־שְׂכָרִ֖י לְפָנֶ֑יךָ כֹּ֣ל אֲשֶׁר־אֵינֶנּוּ֩ נָקֹ֨ד וְטָל֜וּא בָּֽעִזִּ֗ים וְחוּם֙ בַּכְּשָׂבִ֔ים גָּנ֥וּב ה֖וּא אִתִּֽי׃וַיֹּ֥אמֶר לָבָ֖ן הֵ֑ן ל֖וּ יְהִ֥י כִדְבָרֶֽךָ׃וַיָּ֣סַר בַּיּוֹם֩ הַה֨וּא אֶת־הַתְּיָשִׁ֜ים הָֽעֲקֻדִּ֣ים וְהַטְּלֻאִ֗ים וְאֵ֤ת כָּל־הָֽעִזִּים֙ הַנְּקֻדּ֣וֹת וְהַטְּלֻאֹ֔ת כֹּ֤ל אֲשֶׁר־לָבָן֙ בּ֔וֹ וְכָל־ח֖וּם בַּכְּשָׂבִ֑ים וַיִּתֵּ֖ן בְּיַד־בָּנָֽיו׃וַיָּ֗שֶׂם דֶּ֚רֶךְ שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֔ים בֵּינ֖וֹ וּבֵ֣ין יַעֲקֹ֑ב וְיַעֲקֹ֗ב רֹעֶ֛ה אֶת־צֹ֥אן לָבָ֖ן הַנּוֹתָרֹֽת׃וַיִּֽקַּֽח־ל֣וֹ יַעֲקֹ֗ב מַקַּ֥ל לִבְנֶ֛ה לַ֖ח וְל֣וּז וְעֶרְמ֑וֹן וַיְפַצֵּ֤ל בָּהֵן֙ פְּצָל֣וֹת לְבָנ֔וֹת מַחְשֹׂף֙ הַלָּבָ֔ן אֲשֶׁ֖ר עַל־הַמַּקְלֽוֹת׃וַיַּצֵּ֗ג אֶת־הַמַּקְלוֹת֙ אֲשֶׁ֣ר פִּצֵּ֔ל בָּרֳהָטִ֖ים בְּשִֽׁקֲת֣וֹת הַמָּ֑יִם אֲשֶׁר֩ תָּבֹ֨אןָ הַצֹּ֤אן לִשְׁתּוֹת֙ לְנֹ֣כַח הַצֹּ֔אן וַיֵּחַ֖מְנָה בְּבֹאָ֥ן לִשְׁתּֽוֹת׃וַיֶּחֱמ֥וּ הַצֹּ֖אן אֶל־הַמַּקְל֑וֹת וַתֵּלַ֣דְןָ הַצֹּ֔אן עֲקֻדִּ֥ים נְקֻדִּ֖ים וּטְלֻאִֽים׃וְהַכְּשָׂבִים֮ הִפְרִ֣יד יַעֲקֹב֒ וַ֠יִּתֵּן פְּנֵ֨י הַצֹּ֧אן אֶל־עָקֹ֛ד וְכָל־ח֖וּם בְּצֹ֣אן לָבָ֑ן וַיָּֽשֶׁת־ל֤וֹ עֲדָרִים֙ לְבַדּ֔וֹ וְלֹ֥א שָׁתָ֖ם עַל־צֹ֥אן לָבָֽן׃וְהָיָ֗ה בְּכָל־יַחֵם֮ הַצֹּ֣אן הַמְקֻשָּׁרוֹת֒ וְשָׂ֨ם יַעֲקֹ֧ב אֶת־הַמַּקְל֛וֹת לְעֵינֵ֥י הַצֹּ֖אן בָּרֳהָטִ֑ים לְיַחְמֵ֖נָּה בַּמַּקְלֽוֹת׃וּבְהַעֲטִ֥יף הַצֹּ֖אן לֹ֣א יָשִׂ֑ים וְהָיָ֤ה הָעֲטֻפִים֙ לְלָבָ֔ן וְהַקְּשֻׁרִ֖ים לְיַעֲקֹֽב׃וַיִּפְרֹ֥ץ הָאִ֖ישׁ מְאֹ֣ד מְאֹ֑ד וַֽיְהִי־לוֹ֙ צֹ֣אן רַבּ֔וֹת וּשְׁפָחוֹת֙ וַעֲבָדִ֔ים וּגְמַלִּ֖ים וַחֲמֹרִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

הבה לי בנים. פי' שיתפלל עליה ואם אין מתה אנכי פירש"י שמי שאין לו בני' חשוב כמת. וכתב הרמב"ן ואני תמיה וכי על זה חרה אפו של יעקב ואמר התחת אלקים אנכי וכי אין דרך להתפלל אפי' על הנכריות שיפקדו ולמה אמר לה אבא לא היו לו בנים ואני יש לי בנים ואין לי להתפלל עליך ועל דרך הפשט אמרה שיתן לה בנים על כל פנים ובאמת דעתה שיתפלל עליה עד שיהיו לה בנים על כל פנים ואם אין תמית עצמה מפני הצער ובזה דברה שלא כהוגן בקנאתה לאחותה וחשבה כי באהבתו אותה יתענה וילבש שק ואפר ויתפלל עד שיהיו לה בנים כדי שלא תמות בצערה וחרה ליעקב שאין תפלת הצדיקים בידם שתשמע על כל פנים ובעבור שדברה כדרך געגועי נשים האהובות להפחידו במיתתה חרה אפו ואמר שאינו במקום האלקים לפקוד העקרות על כל פנים ואינו חושש כי ממנה מנע פרי בטן ולא ממנו ואמר כן כדי לייסרה ולהכלימה וכשראתה שלא תוכל על תפלת יעקב התפללה לעצמה וזהו וישמע אליה אלקים: הנה אמתי בלהה בא אליה וגו' ואבנה גם אנכי ממנה. שרה אמרה אולי אבנה כי לא הבטיחו הב"ה לאברהם שיוליד עכ"פ משרה ורחל אמרה ואבנה גם אנכי כשרה בשביל שאכניס צרתי לביתי. וי"מ משום ה' של בלהה שהיא סימן לזרע כדכתיב הא לכם זרע וכתיב כי ביה ה' צור עולמים שהעולם הזה נברא בה"א וכל האחרות היה להם אות ה' בשמם חוץ מרחל ועל כן הכניסה לו בלהה שיש לה ב' הה"ין שתעלה לה האחת וכן לאברהם ושרה נתוסף להם אות ה"א בשמם: ותלד ליעקב בן. כתב הרמ"בן הזכיר בכל השפחות ליעקב בן כי הוא חפץ ומודה בהם ואיננו נקרא לו בן האמה רק בן יעקב מתייחסים אליו. ואמר בלאה בן חמשי ובן ששי ליעקב בעבור רבוי הבנים לומר כי בכולם יחפוץ ולא הזכיר כן בראשונים: נפתולי אלקי' נפתלתי. פי' שעל ידו נתחברתי במלאכת האלקי' שיצא ממנו חירם שהי' משבט נפתלי שעשה לשלמה מלאכתו בבית המקדש כדרך שעשה בצלאל במלאכת המשכן. וי"מ נפתולי אלקי' על שם שהשבטים נקראים שבטי יה: ותרא לאה כי עמדה מלדת. כתב הרמב"ן למה נתנה לאה שפחתה לבעלה והרי לא היתה עקרה אם לא שנאמר שהיתה נביאה ויודעת שעתיד להעמיד י"ב שבטים ורצתה שיהיו לו רוב הבנים ממנה ומשפחתה וגם יעקב בא עליה כדי שיעמיד בנים רבים. ויתכן בעבור שידעו שנתנה הארץ לאברהם ואברהם ויצחק לא הרבו בנים היה חפץ יעקב להרבות נשים כדי להרבות זרעו לנחול את הארץ כי דור רביעי ישובו הנה: ותאמר לאה בגד. י"מ על שם שבני גד היו ראשונים שבגדו לקחת נחלה בארץ ישראל כדכתיב ויגשו בני גד ובני ראובן. וי"מ לשון בגד שאמרה מעתה אני רוא' שבעלי בגד בי כי לקח שפחתי לצרה לי כי אברהם נשא הגר שלא היו לו בנים משרה וכן שפחת רחל נשאה שלא היו לו בנים מרחל אבל אני שיש לו בנים ממני והכניס לי שפחתי לצרה ודאי בגד בי ועל כן קראה גם לשני אשר כי אשרוני בנות שאע"פ שיש לו בני' ממני הכנסתי שפחתי צרתי בביתי: דודאים. כתב ר' אברהם שיש לו ריח טוב וכן הדודאים נתנו ריח והן על צורת אדם ויש להן ידים ורגלים וי"א שיועילו להריון ואנכי לא ידעתי כי תולדתם קרה. וכתב הרמב"ן כי רצתה בהן להשתעשע ולהתענג בריחן כי בתפלה נפקדה רחל לא בדרך הרפואות וראובן הביא ענפי הדודאים או הפרי שהוא בדמות תפוחי' ולהם ריח טוב אבל השרש והוא עשוי כדמות אדם בראש וידים ורגלים לא הביא והשורש אומרים עליו שיועיל להריון: ותקרא שמו יששכר. ראוי הי' לקראתו שכר שעתה נמי אין נקראת אלא שי"ן אחת אלא קראה אותו יששכר ראוי לב' שכרים שכר שנתנה לו שפחתה ושכר הדודאים אלא שלא פירשה אותו בפי' לכבוד אחותה: הפעם יזבלני אישי. מרוב הבנים לא יספיק לי אהלי וצריך לאספני עמו באהלו: ואחר ילדה בת. ולא נאמר בה הריון כדאיתא במדרש שעיקר ההריון לא היה אלא מרחל שהיתה ראוי להולידה אלא שהתפללה עליה שלא יהא חלקה בבנים פחות מאחת השפחות ותחלפנה מבטן רחל ללאה: ויהי כאשר ילדה רחל את יוסף. שחשב יעקב מעתה יתן לי רשות לילך שאין לו לחוש יותר שאגרשנה כיון שיש לי בנים ממנה וגם היא אולי לא היתה הולכ' עמו קודם כי שמא יגרשנה כל זמן שלא תלד: נחשתי ויברכני. פי' נסיתי וכן כל נחש לשון נסיון. וי"מ שהיה מנחש בתרפים ויעקב אמר ויברך ה' אותך לרגלי ולא אמר בגללי דרך ענוה כלומר מיום שבאתי לביתך היית מתברך: מתי אעשה גם אנכי לביתי. פירש"י עד עתה אין עושין לי צרכי אלא בני וצריך אני להיות עמהם ולסומכם. וכתב הרמב"ן לא מצינו שהיה צאן ליעקב ולא שירעוהו בניו הקטנים והגדול שבהם בן שש שנים אלא פי' מתי אעשה גם אנכי לביתי כאשר עשיתי לביתך: אעבור בכל צאנך היום הסר משם כל שה נקוד וטלוא. או טלוא פי' כל שה דהיינו תיש שהוא הזכר. וטלוא ונקוד בעזים. שהם הנקבות וכן מפורש בעשיי' ויסר ביום ההוא את התישים ואת כל העזים. וכל שה חום בכשבים. כי בכשבי' כל שהיה בו חום ובנקבות של הכשבים הסיר כל שהי' לבן בו ומאלו הסיר ונתנם ביד בניו ואותן שילדו מכאן ולהבא דוגמת אלו יהיו בשכרו. וקשה לי למה הכניס הכבשים בין התישים ובין העזים דכתיב הסר מהם כל שה נקוד וטלוא וכל שה חום בכשבים וטלוא ונקוד בעזים והיה ראוי שיאמר התישים והעזים זה אחר זה כמו שנאמר בעשייה ויסר ביום ההוא את התיישים העקודים והטלואים ואת כל העזים הנקודות והטלואות וגו' וכל חום בכשבים. וכתב הרמב"ן כי הזכר היה בעזים נקוד וטלוא ובכשבים חום וגם נקוד וטלוא והכי פי' הפסוק הסר משם כל שה נקוד וטלוא וכל חום בכשבי' פי' וגם חום בכשבים עם נקוד וטלוא והיה שכרי ג' מראות הללו דהיינו חום ונקוד וטלוא בכשבים וב' מהם דהיינו נקוד וטלוא בעזים והזכרים לא הזכיר בעזים כמו שלא הזכירם בכשבים והביא ראיה לדבריו שהרי לא עשה במקלות מראה חום ואלו לא היה לו בכשבים אלא מראה חום נמצא שלא עשה תקנה להרבות שכרו בכשבים שהם מבחר הצאן וכן בחלומו הראהו העתודים העולים על הצאן עקודים נקודים ולא הראהו מראה חום אלא ודאי גם נקוד וטלוא היה שכרו בכשבים ומה שהוסיף חום בכשבים מפני שאין בתולדותם להיותם בעלי גוונים כתישים ועזים ואין בתולדות העזים להיות בהם חום. ובא לתקן ולא תקן דאכתי קשה למה לא עשה במקלות מראה חום כיון שאין מצוי בכשבים בעלי גוונים: ויסר ביום ההוא את התישים. פי' הרמב"ן כי יעקב אמר סתם טלוא ונקוד בעזים שהם הנקבות ולבן חשש לזרע האב והפרישו הזכרים והנקבות והפריש אפילו העתודים אשר מעט לובן ברגליהם במקום העקידה והפריש בכשבים כל אשר לבן בו וכל חום ולמאי דפרישית אתי שפיר שהרי גם יעקב הזכיר הזכרים דכתיב הסר משם כל שה וגו' שהם התישים. אי נמי יש לפרש וכל אשר לבן בו חוזר על העזים שהפריש מהם כל אשר בו שום מראה לבן וכל חום בכשבים פי' עם שתי המראות האמורים למעלה דהיינו נקוד וטלוא הפריש בכשבים כל שהיה חום: ויקח לו יעקב מקל לבנה. יש תמהין היאך עשה יעקב זה ופי' הרמב"ן כיון שהסכימו להיות שכרו באל' היה רשאי לעשו' כל מה שיוכל כדי שילדו כן ואולי התנ' יעקב שיעשה בהן כל מה שירצה כי לבן היה יודע בתולדה הזאת והרועים לא היו מרגישים בענין בראותם המקלות ברהטים כי לא הציג אותם לעולם אלא פעם אחת בשנה בימי ניסן כי בהעטיף הצאן שהוא בימי תשרי לא ישים שאם היה משימם בכל פעם לא היה נשאר ללבן כלום. וי"א כי בשנה ראשונה נולדו ליעקב טלואים רבים בברכת השם אשר הראה לו המלאך ושם המקלות בפני אלו שהיו שלו כדי שיולידו כדמותם שלא יאמר לבן כאשר יולידו גנוב הוא אתו לזה פי' בכל יחם הצאן המקושרות שהם הנולדים לו: והכשבים הפריד יעקב. פירש"י הטלאים הנולדים עקודים ונקודים הפרישם לעצמם ועשה אותם עדר לבד והוליכם לפני הצאן ופני הצאן צופות אליהן וז"ש ויתן פני הצאן אל עקוד ואל כל חום שנמצא בצאן לבן. והקשה א"כ למה הפריש הכבשים ולא לקח גם התישים ועזים אשר יולידו ויעשה גם הם עדר עקוד ויוליכם לפני הצאן ועוד כי לדעת רש"י אין בכשבים עקוד כי לא היה שכרו בהם אלא חום וגם לא עשה להם מקלות מגוון חום ופי' הוא שהפריד הכשבים מן העזים ועשה שני עדרים עדר עזים ותישים ממראה נקוד וטלוא והנהיגם לפני העזים והתיישי' ועדר כבשים ממרא' חום והנהיגו לפני הכשבים וזהו למי שמפרש שלא היה מראה נקוד וטלוא בשכר הכשבים ולפי מה שפי' הוא שהיה שכר הכשבים נקוד וטלוא וגם חום עשה עדר ממראה נקוד וטלוא וחום והנהיגו לפני הכבשים ומה שהפריד הכשבים מן העזים בשביל מראה חום שלא היה בעזים וכתב עוד והנכון לפרש כי הכשבים לבדם הפריש ונתן פני הצאן הנזכר דהיינו כשבים אל עקוד ואל כל חום וישת לו עדרים לבדו כי היו שכרו ופי' בצאן לבן שעשה כן בצאן לבן וטעם עשותו כן בכשבים יותר מבעזים מפני שלא היו במקלות חום או שידע שיש בתולדת הכשבים שצריכין לסימנין רבים בכבדותן יותר מהתיישים לקלותן: המקושרות. י"מ החזקים אשר איבריהם קשורים זה בזה קשר אמיץ כי היא סבת הבריאות והעטופי' הם החלשים אשר נפשם בהם תתעטף ואין להם כח מלשון העטופי' ברעב. וכתב הרמב"ן הקשורים הם הצאן אשר הזכרים הולכים אחר הנקבות בכל עת לא יפרדו מהם לרוב תאוותם מלשון ונפשו קשורה בנפשו. ור"א פי' כי בימי ניסן כל אשר תלדנה אז מצאן יהיו בריאות וחזקות ופי' מקושרות מרוב חזקם ובריאותם יש בהם רוב תאוה מקושרים ונכרכים אחר הנקבה ובהעטיף הצאן בימי תשרי לא ישים וזה עשה יעקב כדי שלא ירגיש לבן בדבר המקלות: ובהעטיף הצאן לא ישים והיה העטופים ללבן. כי לא ילדו נקודים והקשורים כולם ליעקב כי ילדו נקודים. וי"מ לפי שלבן רימהו מיד שהסיר גם הזכרים שהם התיישים ויעקב לא אמר להסיר אלא העזים הנקודות והטלואות שהן הנקבות לפיכך הציג המקלות. וי"מ כי איננו טבע שיולידו נקודים וטלואים בכח המקלות אלא דרך נס ועל כן לא הקפיד עליו לבן שאפשר שלא ידע לבן בדבר ומה שהוצרך מקלות לנס כי כן דרך כל הנסים למעט הנס בכל מה שיוכל ולעשותו על ידי אמצעי כדרך ואת המטה הזה תקח בידך וגו'. ואינו נראה כי ודאי טבע הוא וכן דעת רבותינו ז"ל:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך