תנ"ך על הפרק - שמואל ב כב - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

שמואל ב כב

285 / 929
היום

הפרק

וַיְדַבֵּ֤ר דָּוִד֙ לַֽיהוָ֔ה אֶת־דִּבְרֵ֖י הַשִּׁירָ֣ה הַזֹּ֑את בְּיוֹם֩ הִצִּ֨יל יְהוָ֥ה אֹת֛וֹ מִכַּ֥ף כָּל־אֹיְבָ֖יו וּמִכַּ֥ף שָׁאֽוּל׃וַיֹּאמַ֑ר יְהוָ֛ה סַֽלְעִ֥י וּמְצֻדָתִ֖י וּמְפַלְטִי־לִֽי׃אֱלֹהֵ֥י צוּרִ֖י אֶחֱסֶה־בּ֑וֹ מָגִנִּ֞י וְקֶ֣רֶן יִשְׁעִ֗י מִשְׂגַּבִּי֙ וּמְנוּסִ֔י מֹשִׁעִ֕י מֵחָמָ֖ס תֹּשִׁעֵֽנִי׃מְהֻלָּ֖ל אֶקְרָ֣א יְהוָ֑ה וּמֵאֹיְבַ֖י אִוָּשֵֽׁעַ׃כִּ֥י אֲפָפֻ֖נִי מִשְׁבְּרֵי־מָ֑וֶת נַחֲלֵ֥י בְלִיַּ֖עַל יְבַעֲתֻֽנִי׃חֶבְלֵ֥י שְׁא֖וֹל סַבֻּ֑נִי קִדְּמֻ֖נִי מֹֽקְשֵׁי־מָֽוֶת׃בַּצַּר־לִי֙ אֶקְרָ֣א יְהוָ֔ה וְאֶל־אֱלֹהַ֖י אֶקְרָ֑א וַיִּשְׁמַ֤ע מֵהֵֽיכָלוֹ֙ קוֹלִ֔י וְשַׁוְעָתִ֖י בְּאָזְנָֽיו׃ותגעשוַיִּתְגָּעַ֤שׁוַתִּרְעַשׁ֙ הָאָ֔רֶץ מוֹסְד֥וֹת הַשָּׁמַ֖יִם יִרְגָּ֑זוּ וַיִּֽתְגָּעֲשׁ֖וּ כִּֽי־חָ֥רָה לֽוֹ׃עָלָ֤ה עָשָׁן֙ בְּאַפּ֔וֹ וְאֵ֥שׁ מִפִּ֖יו תֹּאכֵ֑ל גֶּחָלִ֖ים בָּעֲר֥וּ מִמֶּֽנּוּ׃וַיֵּ֥ט שָׁמַ֖יִם וַיֵּרַ֑ד וַעֲרָפֶ֖ל תַּ֥חַת רַגְלָֽיו׃וַיִּרְכַּ֥ב עַל־כְּר֖וּב וַיָּעֹ֑ף וַיֵּרָ֖א עַל־כַּנְפֵי־רֽוּחַ׃וַיָּ֥שֶׁת חֹ֛שֶׁךְ סְבִיבֹתָ֖יו סֻכּ֑וֹת חַֽשְׁרַת־מַ֖יִם עָבֵ֥י שְׁחָקִֽים׃מִנֹּ֖גַהּ נֶגְדּ֑וֹ בָּעֲר֖וּ גַּחֲלֵי־אֵֽשׁ׃יַרְעֵ֥ם מִן־שָׁמַ֖יִם יְהוָ֑ה וְעֶלְי֖וֹן יִתֵּ֥ן קוֹלֽוֹ׃וַיִּשְׁלַ֥ח חִצִּ֖ים וַיְפִיצֵ֑ם בָּרָ֖קויהמםוַיָּהֹֽם׃וַיֵּֽרָאוּ֙ אֲפִ֣קֵי יָ֔ם יִגָּל֖וּ מֹסְד֣וֹת תֵּבֵ֑ל בְּגַעֲרַ֣ת יְהוָ֔ה מִנִּשְׁמַ֖ת ר֥וּחַ אַפּֽוֹ׃יִשְׁלַ֥ח מִמָּר֖וֹם יִקָּחֵ֑נִי יַֽמְשֵׁ֖נִי מִמַּ֥יִם רַבִּֽים׃יַצִּילֵ֕נִי מֵאֹיְבִ֖י עָ֑ז מִשֹּׂ֣נְאַ֔י כִּ֥י אָמְצ֖וּ מִמֶּֽנִּי׃יְקַדְּמֻ֖נִי בְּי֣וֹם אֵידִ֑י וַיְהִ֧י יְהוָ֛ה מִשְׁעָ֖ן לִֽי׃וַיֹּצֵ֥א לַמֶּרְחָ֖ב אֹתִ֑י יְחַלְּצֵ֖נִי כִּי־חָ֥פֵֽץ בִּֽי׃יִגְמְלֵ֥נִי יְהוָ֖ה כְּצִדְקָתִ֑י כְּבֹ֥ר יָדַ֖י יָשִׁ֥יב לִֽי׃כִּ֥י שָׁמַ֖רְתִּי דַּרְכֵ֣י יְהוָ֑ה וְלֹ֥א רָשַׁ֖עְתִּי מֵאֱלֹהָֽי׃כִּ֥י כָל־משפטומִשְׁפָּטָ֖יולְנֶגְדִּ֑י וְחֻקֹּתָ֖יו לֹא־אָס֥וּר מִמֶּֽנָּה׃וָאֶהְיֶ֥ה תָמִ֖ים ל֑וֹ וָאֶשְׁתַּמְּרָ֖ה מֵעֲוֺנִֽי׃וַיָּ֧שֶׁב יְהוָ֛ה לִ֖י כְּצִדְקָתִ֑י כְּבֹרִ֖י לְנֶ֥גֶד עֵינָֽיו׃עִם־חָסִ֖יד תִּתְחַסָּ֑ד עִם־גִּבּ֥וֹר תָּמִ֖ים תִּתַּמָּֽם׃עִם־נָבָ֖ר תִּתָּבָ֑ר וְעִם־עִקֵּ֖שׁ תִּתַּפָּֽל׃וְאֶת־עַ֥ם עָנִ֖י תּוֹשִׁ֑יעַ וְעֵינֶ֖יךָ עַל־רָמִ֥ים תַּשְׁפִּֽיל׃כִּֽי־אַתָּ֥ה נֵירִ֖י יְהוָ֑ה וַיהוָ֖ה יַגִּ֥יהַּ חָשְׁכִּֽי׃כִּ֥י בְכָ֖ה אָר֣וּץ גְּד֑וּד בֵּאלֹהַ֖י אֲדַלֶּג־שֽׁוּר׃הָאֵ֖ל תָּמִ֣ים דַּרְכּ֑וֹ אִמְרַ֤ת יְהוָה֙ צְרוּפָ֔ה מָגֵ֣ן ה֔וּא לְכֹ֖ל הַחֹסִ֥ים בּֽוֹ׃כִּ֥י מִי־אֵ֖ל מִבַּלְעֲדֵ֣י יְהוָ֑ה וּמִ֥י צ֖וּר מִֽבַּלְעֲדֵ֥י אֱלֹהֵֽינוּ׃הָאֵ֥ל מָעוּזִּ֖י חָ֑יִל וַיַּתֵּ֥ר תָּמִ֖יםדרכודַּרְכִּֽי׃מְשַׁוֶּ֥הרגליורַגְלַ֖יכָּאַיָּל֑וֹת וְעַ֥ל בָּמוֹתַ֖י יַעֲמִדֵֽנִי׃מְלַמֵּ֥ד יָדַ֖י לַמִּלְחָמָ֑ה וְנִחַ֥ת קֶֽשֶׁת־נְחוּשָׁ֖ה זְרֹעֹתָֽי׃וַתִּתֶּן־לִ֖י מָגֵ֣ן יִשְׁעֶ֑ךָ וַעֲנֹתְךָ֖ תַּרְבֵּֽנִי׃תַּרְחִ֥יב צַעֲדִ֖י תַּחְתֵּ֑נִי וְלֹ֥א מָעֲד֖וּ קַרְסֻלָּֽי׃אֶרְדְּפָ֥ה אֹיְבַ֖י וָאַשְׁמִידֵ֑ם וְלֹ֥א אָשׁ֖וּב עַד־כַּלּוֹתָֽם׃וָאֲכַלֵּ֥ם וָאֶמְחָצֵ֖ם וְלֹ֣א יְקוּמ֑וּן וַֽיִּפְּל֖וּ תַּ֥חַת רַגְלָֽי׃וַתַּזְרֵ֥נִי חַ֖יִל לַמִּלְחָמָ֑ה תַּכְרִ֥יעַ קָמַ֖י תַּחְתֵּֽנִי׃וְאֹ֣יְבַ֔י תַּ֥תָּה לִּ֖י עֹ֑רֶף מְשַׂנְאַ֖י וָאַצְמִיתֵֽם׃יִשְׁע֖וּ וְאֵ֣ין מֹשִׁ֑יעַ אֶל־יְהוָ֖ה וְלֹ֥א עָנָֽם׃וְאֶשְׁחָקֵ֖ם כַּעֲפַר־אָ֑רֶץ כְּטִיט־חוּצ֥וֹת אֲדִקֵּ֖ם אֶרְקָעֵֽם׃וַֽתְּפַלְּטֵ֔נִי מֵרִיבֵ֖י עַמִּ֑י תִּשְׁמְרֵ֙נִי֙ לְרֹ֣אשׁ גּוֹיִ֔ם עַ֥ם לֹא־יָדַ֖עְתִּי יַעַבְדֻֽנִי׃בְּנֵ֥י נֵכָ֖ר יִתְכַּֽחֲשׁוּ־לִ֑י לִשְׁמ֥וֹעַ אֹ֖זֶן יִשָּׁ֥מְעוּ לִֽי׃בְּנֵ֥י נֵכָ֖ר יִבֹּ֑לוּ וְיַחְגְּר֖וּ מִמִּסְגְּרוֹתָֽם׃חַי־יְהוָ֖ה וּבָר֣וּךְ צוּרִ֑י וְיָרֻ֕ם אֱלֹהֵ֖י צ֥וּר יִשְׁעִֽי׃הָאֵ֕ל הַנֹּתֵ֥ן נְקָמֹ֖ת לִ֑י וּמוֹרִ֥יד עַמִּ֖ים תַּחְתֵּֽנִי׃וּמוֹצִיאִ֖י מֵאֹֽיְבָ֑י וּמִקָּמַי֙ תְּר֣וֹמְמֵ֔נִי מֵאִ֥ישׁ חֲמָסִ֖ים תַּצִּילֵֽנִי׃עַל־כֵּ֛ן אוֹדְךָ֥ יְהוָ֖ה בַּגּוֹיִ֑ם וּלְשִׁמְךָ֖ אֲזַמֵּֽר׃מגדילמִגְדּ֖וֹליְשׁוּע֣וֹת מַלְכּ֑וֹ וְעֹֽשֶׂה־חֶ֧סֶד לִמְשִׁיח֛וֹ לְדָוִ֥ד וּלְזַרְע֖וֹ עַד־עוֹלָֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

וידבר דוד לה' את דברי השירה הזאת וכו'. יש שינויים הרבה בשירה זו מתהלים מזמור י"ח לכאן הגם דשירה אחת היה. דיש מדרגת נבואה ומדרגת רוח הקדש. ודוד המלך ע"ה זכה לשתי המדרגות לנבואה ורוח הקדש. וכשהיה לו מדרגת נבואה אז ישיר את השירה הזו בסגנון זה דלפי מדרגת נבואה מלתו על לשונו באופן זה. וכשהיה לו מדרגת רוח הקדש שר לו נאמר בתהלים בשקל זמרת הארש. ומזה באו השינויים. כן כתב הרב מהר"ר יהונתן. ע"ש באורך וזה דרך כלל והמשכיל יבין וכן יונתן תרגם כאן ושבח דוד בנבואה קדם ה':ביום הציל ה' אותו. תרגם יונתן על כל יומיא דשזיב ה' ית ישראל מיד כל בעלי דבבהון ואף לדוד שיזביה מחרבא דשאול:ומכף שאול. ורד"ק בתהלים במזמור י"ח היה לו הנסחא גם כן שם ומכף שאול. והרב מהר"ש עדני ז"ל בספר דברי אמת כ"י דבתהלים נסחת ומכף שאול היא טעות וצ"ל ומיד שאול דוקא. והכא בנביאים צ"ל ומכף שאול ובנסחת תהלים שכתוב מיד שאול. אפשר לרמוז שהי"ל י"ד עתים לרעה. וכל קבל דנא כתיב ודוד מנגן ביד רמז שהי"ל י"ד עתים לטובה: ויאמר ה' סלעי. פירוש שהצילני מהארי והדוב. ומצודתי שבכח זה ניצולתי מגלית שענין הארי והדוב הן הרהיבוני להלחם עם גלית ומפלטי לי בערלות פלשתים שהרגתי מאתים. מפרשים. ואפשר דשני עמודים היה לו לישען דוד הע"ה אחד דכתיב וה' עמו והשני כי ה' אמר כי ראיתי בבניו לי מלך וכל מקום הנאמר לי אין לו הפסק. ובזה פירשתי בעניותי דרך צחות פסוק כל רואי ילעיגו לי יפטירו בשפה יניעו ראש. הכונה האויבים ילעיגו תיבת לי שאני סומך דאמר ה' לי מלך. יפטירו בשפ"ה גימטריא שכינה על מ"ש שכינה עמו והוא חוטא. יניעו ראש על מ"ש ודוד בא עד הראש ח"ו שחשב לע"ז וז"ש יניעו ראש. וזה רמז קראין ויאמר ה' מ"ש וה' עמו סלעי ומצודתי. ומ"ש כי ראיתי בבניו לי מלך בזה בטחתי שיצילני כי כל מקום שנאמר לי אין לו הפסק והוא לעולם וזהו שאמר ומפלטי ל"י דתיבת לי היא הצלתי: אלהי צורי אחסה בו. תרגם יונתן אלהי דאתרעי בי קרבני לדחלתיה תוקפי וכו':וקרן ישעי. שציוה למשוח אותי בקרן שנמשכה מלכותי כמו שאמרה חנה רמה קרני וכו':מחמס תושיעני. על שהיה עושה משפט וצדקה ומשלם מביתו על זה התפלל שלא יעשו קנוניא וזהו מחמס תושיעני. מפרשים: בצר לי אקרא ה'. לשם הויה שם המיוחד ולו אני מתפלל ואבקש. וישמע מהיכלו קולי שאני נכנס דרך השער ואומר אדנ"י שפתי תפתח. היכל גימטריא אדני. אך ושועתי באזניו דוקא. כמו שביאר הרב מהרח"ו ז"ל. ובזה פירשתי בעניותי ויסב חזקיהו פניו אל הקי"ר שהיא השכינה כמו שאמרו בזהר הקדוש על פסוק אדני שפתי תפתח. אמנם ויתפלל אל ה'. דהתפלה דוקא לשם המיוחד כמדובר: יקדמוני ביום אידי ויהי ה' משען לי. שמעתי במ"ש יומא קמא טרוקו גלי דלא ליתרע מזלי והם אדרבא יקדמוני ביום אידי תכף ביומא קמא וכונתם לרעה דלתרע מזלייהו. אך ויהי ה' משען לי. ואפשר במה שפירשתי בעניותי פסוק רדפו ותפסוהו כי אין מציל. דכי כתיב אין דרשינן אין עיין לו וכונתם דתכף ירדפוהו דיש לחוש שמא יעשה תשובה וינצל וז"ש רדפוהו ותפסוהו מהרה ובזה אין מציל אבל אם לא תרדפוהו מהרה אין עיין שיעשה תשובה וינצל. וז"ש יקדמוני ביום אידי תכף. וכונתם שלא אעשה תשובה. ויהי ה' דכתיב וה' עמו אפשר שכינה עמו והוא חוטא. משען לי תיבת לי שאמרת כי ראיתי בבניו לי מלך. ותיבת לי היא לעולם כמש"ל: כי אתה נרי ה' וה' יגיה חשכי. אפשר כי אתה נרי ה' מדת רחמים. ואני מתחנן דאפילו מדת הדין הרמוז בתיבת וה' דאמרו רז"ל וה' הוא ובית דינו. יגיה חשכי: כי בכה ארוץ גדוד. אפשר דעל השכינה בחינתו הוא מדבר כאלו חנ"ה היא מדברת עד"ש בזהר הקדוש והיא נקראת ארץ ובהתחברה עם ת"ת בחינת ו' נעשה ארוץ. גדוד גימטריא טוב שהוא יסוד וא"ש ההי"ב: מגדיל ישועות מלכו. אפשר דענין בת שבע היה הולך ומוסיף תוספת טובה הולך וגדל בתחילה נשאה והיתה מותרת לו על פי הסנהדרין. ואח"ך נולד שלמה ושלח וקרא לו ה' ידידיה ואח"ך מלך שלמה ואח"ך נראה לו ה' ונתן לו החכמה והמדע והעושר והכבוד ואח"ך בנה בית המקדש וזכה דבימיו היתה סיהרא באשלמותא. ומה שהיו אומרים שונאי דוד אין ישועתה לו. מלבד שהיה צדיק ונושע. עוד היה מוסיף והולך לאט לאט בהדרגה ישועה זו למעלה למעלה וזהו מגדיל ישועות מלכו כי הישועה מגדלת ומוספת ישועות רבות ונעשה מגדול. וכתיב מגדיל שהיה בהדרגה לאט לאט וקורין מגדול ישועות מלכו ועושה חסד למשיחו דמשם יבא המשיח וגדלה הישועה לדוד ולזרעו עד עולם:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך