תנ"ך על הפרק - רות ד - מגילת רות: הפורענות והטובה, והיחס שביניהם / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

רות ד

802 / 929
היום

הפרק

וּבֹ֨עַז עָלָ֣ה הַשַּׁעַר֮ וַיֵּ֣שֶׁב שָׁם֒ וְהִנֵּ֨ה הַגֹּאֵ֤ל עֹבֵר֙ אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּר־בֹּ֔עַז וַיֹּ֛אמֶר ס֥וּרָה שְׁבָה־פֹּ֖ה פְּלֹנִ֣י אַלְמֹנִ֑י וַיָּ֖סַר וַיֵּשֵֽׁב׃וַיִּקַּ֞ח עֲשָׂרָ֧ה אֲנָשִׁ֛ים מִזִּקְנֵ֥י הָעִ֖יר וַיֹּ֣אמֶר שְׁבוּ־פֹ֑ה וַיֵּשֵֽׁבוּ׃וַיֹּ֙אמֶר֙ לַגֹּאֵ֔ל חֶלְקַת֙ הַשָּׂדֶ֔ה אֲשֶׁ֥ר לְאָחִ֖ינוּ לֶאֱלִימֶ֑לֶךְ מָכְרָ֣ה נָעֳמִ֔י הַשָּׁ֖בָה מִשְּׂדֵ֥ה מוֹאָֽב׃וַאֲנִ֨י אָמַ֜רְתִּי אֶגְלֶ֧ה אָזְנְךָ֣ לֵאמֹ֗ר קְ֠נֵה נֶ֥גֶד הַֽיֹּשְׁבִים֮ וְנֶ֣גֶד זִקְנֵ֣י עַמִּי֒ אִם־תִּגְאַל֙ גְּאָ֔ל וְאִם־לֹ֨א יִגְאַ֜ל הַגִּ֣ידָה לִּ֗יואדעוְאֵֽדְעָה֙כִּ֣י אֵ֤ין זוּלָֽתְךָ֙ לִגְא֔וֹל וְאָנֹכִ֖י אַחֲרֶ֑יךָ וַיֹּ֖אמֶר אָנֹכִ֥י אֶגְאָֽל׃וַיֹּ֣אמֶר בֹּ֔עַז בְּיוֹם־קְנוֹתְךָ֥ הַשָּׂדֶ֖ה מִיַּ֣ד נָעֳמִ֑י וּ֠מֵאֵת ר֣וּת הַמּוֹאֲבִיָּ֤ה אֵֽשֶׁת־הַמֵּת֙קניתיקָנִ֔יתָהלְהָקִ֥ים שֵׁם־הַמֵּ֖ת עַל־נַחֲלָתֽוֹ׃וַיֹּ֣אמֶר הַגֹּאֵ֗ל לֹ֤א אוּכַל֙לגאול־לִגְאָל־לִ֔י פֶּן־אַשְׁחִ֖ית אֶת־נַחֲלָתִ֑י גְּאַל־לְךָ֤ אַתָּה֙ אֶת־גְּאֻלָּתִ֔י כִּ֥י לֹא־אוּכַ֖ל לִגְאֹֽל׃וְזֹאת֩ לְפָנִ֨ים בְּיִשְׂרָאֵ֜ל עַל־הַגְּאוּלָּ֤ה וְעַל־הַתְּמוּרָה֙ לְקַיֵּ֣ם כָּל־דָּבָ֔ר שָׁלַ֥ף אִ֛ישׁ נַעֲל֖וֹ וְנָתַ֣ן לְרֵעֵ֑הוּ וְזֹ֥את הַתְּעוּדָ֖ה בְּיִשְׂרָאֵֽל׃וַיֹּ֧אמֶר הַגֹּאֵ֛ל לְבֹ֖עַז קְנֵה־לָ֑ךְ וַיִּשְׁלֹ֖ף נַעֲלֽוֹ׃וַיֹּאמֶר֩ בֹּ֨עַז לַזְּקֵנִ֜ים וְכָל־הָעָ֗ם עֵדִ֤ים אַתֶּם֙ הַיּ֔וֹם כִּ֤י קָנִ֙יתִי֙ אֶת־כָּל־אֲשֶׁ֣ר לֶֽאֱלִימֶ֔לֶךְ וְאֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר לְכִלְי֖וֹן וּמַחְל֑וֹן מִיַּ֖ד נָעֳמִֽי׃וְגַ֣ם אֶת־ר֣וּת הַמֹּאֲבִיָּה֩ אֵ֨שֶׁת מַחְל֜וֹן קָנִ֧יתִי לִ֣י לְאִשָּׁ֗ה לְהָקִ֤ים שֵׁם־הַמֵּת֙ עַל־נַ֣חֲלָת֔וֹ וְלֹא־יִכָּרֵ֧ת שֵׁם־הַמֵּ֛ת מֵעִ֥ם אֶחָ֖יו וּמִשַּׁ֣עַר מְקוֹמ֑וֹ עֵדִ֥ים אַתֶּ֖ם הַיּֽוֹם׃וַיֹּ֨אמְר֜וּ כָּל־הָעָ֧ם אֲשֶׁר־בַּשַּׁ֛עַר וְהַזְּקֵנִ֖ים עֵדִ֑ים יִתֵּן֩ יְהוָ֨ה אֶֽת־הָאִשָּׁ֜ה הַבָּאָ֣ה אֶל־בֵּיתֶ֗ךָ כְּרָחֵ֤ל ׀ וּכְלֵאָה֙ אֲשֶׁ֨ר בָּנ֤וּ שְׁתֵּיהֶם֙ אֶת־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל וַעֲשֵׂה־חַ֣יִל בְּאֶפְרָ֔תָה וּקְרָא־שֵׁ֖ם בְּבֵ֥ית לָֽחֶם׃וִיהִ֤י בֵֽיתְךָ֙ כְּבֵ֣ית פֶּ֔רֶץ אֲשֶׁר־יָלְדָ֥ה תָמָ֖ר לִֽיהוּדָ֑ה מִן־הַזֶּ֗רַע אֲשֶׁ֨ר יִתֵּ֤ן יְהוָה֙ לְךָ֔ מִן־הַֽנַּעֲרָ֖ה הַזֹּֽאת׃וַיִּקַּ֨ח בֹּ֤עַז אֶת־רוּת֙ וַתְּהִי־ל֣וֹ לְאִשָּׁ֔ה וַיָּבֹ֖א אֵלֶ֑יהָ וַיִּתֵּ֨ן יְהוָ֥ה לָ֛הּ הֵרָי֖וֹן וַתֵּ֥לֶד בֵּֽן׃וַתֹּאמַ֤רְנָה הַנָּשִׁים֙ אֶֽל־נָעֳמִ֔י בָּר֣וּךְ יְהוָ֔ה אֲ֠שֶׁר לֹ֣א הִשְׁבִּ֥ית לָ֛ךְ גֹּאֵ֖ל הַיּ֑וֹם וְיִקָּרֵ֥א שְׁמ֖וֹ בְּיִשְׂרָאֵֽל׃וְהָ֤יָה לָךְ֙ לְמֵשִׁ֣יב נֶ֔פֶשׁ וּלְכַלְכֵּ֖ל אֶת־שֵׂיבָתֵ֑ךְ כִּ֣י כַלָּתֵ֤ךְ אֲ‍ֽשֶׁר־אֲהֵבַ֙תֶךְ֙ יְלָדַ֔תּוּ אֲשֶׁר־הִיא֙ ט֣וֹבָה לָ֔ךְ מִשִּׁבְעָ֖ה בָּנִֽים׃וַתִּקַּ֨ח נָעֳמִ֤י אֶת־הַיֶּ֙לֶד֙ וַתְּשִׁתֵ֣הוּ בְחֵיקָ֔הּ וַתְּהִי־ל֖וֹ לְאֹמֶֽנֶת׃וַתִּקְרֶאנָה֩ ל֨וֹ הַשְּׁכֵנ֥וֹת שֵׁם֙ לֵאמֹ֔ר יֻלַּד־בֵּ֖ן לְנָעֳמִ֑י וַתִּקְרֶ֤אנָֽה שְׁמוֹ֙ עוֹבֵ֔ד ה֥וּא אֲבִי־יִשַׁ֖י אֲבִ֥י דָוִֽד׃וְאֵ֙לֶּה֙ תּוֹלְד֣וֹת פָּ֔רֶץ פֶּ֖רֶץ הוֹלִ֥יד אֶת־חֶצְרֽוֹן׃וְחֶצְרוֹן֙ הוֹלִ֣יד אֶת־רָ֔ם וְרָ֖ם הוֹלִ֥יד אֶת־עַמִּֽינָדָֽב׃וְעַמִּֽינָדָב֙ הוֹלִ֣יד אֶת־נַחְשׁ֔וֹן וְנַחְשׁ֖וֹן הוֹלִ֥יד אֶת־שַׂלְמָֽה׃וְשַׂלְמוֹן֙ הוֹלִ֣יד אֶת־בֹּ֔עַז וּבֹ֖עַז הוֹלִ֥יד אֶת־עוֹבֵֽד׃וְעֹבֵד֙ הוֹלִ֣יד אֶת־יִשָׁ֔י וְיִשַׁ֖י הוֹלִ֥יד אֶת־דָּוִֽד׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מגילת רות: הפורענות והטובה, והיחס שביניהם

הקדמה

הגמרא במסכת בבא בתרא (יד ע"ב) אומרת:

סידרן של כתובים: רות וספר תהלים, ואיוב ומשלי, קהלת, שיר השירים וקינות, דניאל ומגילת אסתר, עזרא ודברי הימים.

כלומר: הסדר אינו כפי שמקובל כיום, אלא לפי סדר הדורות:

רות היתה לפני דוד המלך שכתב את ספר תהלים.

אחר כך איוב, שזמנו כנראה היה בסמוך לדוד.

אחר כך שלושת הספרים שכתב שלמה המלך: משלי, קהלת ושיר השירים.

אחר כך קינות, כלומר: איכה, שכתב ירמיהו על חורבן בית המקדש הראשון.

אחר כך דניאל, שתחילתו אמנם מתארת את מה שקרה עוד לפני החורבן, אבל המשכו מתאר את מה שקרה אחרי החורבן.

אחר כך מגילת אסתר, שהיתה לקראת סוף שבעים שנה של גלות בבל.

אחר כך עזרא, שמתאר את שיבת ציון.

ובסוף, דברי הימים, שחוזר ומתאר מאדם הראשון ועד הכרזת כורש.

א. שאלת הגמרא ותשובתה

שואלת הגמרא: "ולמאן דאמר: 'איוב בימי משה היה', ליקדמיה לאיוב ברישא"!

כלומר: לפי מי שאומר שאיוב היה בזמן משה רבנו - היה צריך להקדים את איוב לרות!

עונה הגמרא: "אתחולי בפורענותא לא מתחלינן".

כלומר: לא ראוי להתחיל את הכתובים בדברי הפורענות שקרו איוב.

שואלת הגמרא: "רות נמי פורענות היא"!

פירש רש"י: "רות נמי פורענותא היא - רעב, וגלות, ומיתת אלימלך ובניו".

כלומר: תחילת מגילת רות מתארת מספר פורעניות: גם הרעב שהיה בבית לחם, גם הגלות של אלימלך ומשפחתו למואב, גם מיתת אלימלך איש נעמי, וגם מיתת מחלון וכליון - פורענויות רבות!

עונה הגמרא: "פורענות דאית ליה אחרית, דאמר רבי יוחנן: למה נקרא שמה רות? שיצא ממנה דוד שריוהו להקב"ה בשירות ותושבחות".

פירש רש"י: "דאית ליה אחרית - סוף הפורענות נהפך לאחרית ותקוה, שיצא דוד משם".

כלומר: אף על פי שתחילת המגילה מתארת פורענויות, אבל כיון שבסופה יש אחרית טובה, שדוד המלך נולד מרות, לכן פתחו הכתובים במגילת רות.

ב. שאלת התוספות

שאלו התוספות שם:

פורענות דאית ביה אחרית - ואם תאמר: איוב נמי אית ביה אחרית!

כוונת התוספות היא למה שכתוב בסוף ספר איוב (פרק מ"ב):

יב. וד' ברך את אחרית איוב מראשִתו, ויהי לו ארבעה עשר אלף צאן, וששת אלפים גמלים, ואלף צמד בקר, ואלף אתונות.
יג. ויהי לו שבענה בנים ושלוש בנות.
יד. ויקרא שם האחת ימימה, ושם השנית קציעה, ושם השלישית קרן הפוך.
טו. ולא נמצא נשים יפות כבנות איוב בכל הארץ, ויתן להם אביהם נחלה בתוך אחיהם.
טז. ויחי איוב אחרי זאת מאה וארבעים שנה, ויראה את בניו ואת בני בניו ארבעה דֹרות.
יז. וימת איוב זקן ושבע ימים.

אם כן גם ספר איוב מסיים בדברים טובים, ולפי זה היה אפשר להקדים את איוב לתחילת הכתובים לפי מי שאומר שאיוב היה בזמן משה וקדם לרות!

ג. התשובה הראשונה של התוספות

ענו התוספות שתי תשובות.

בתשובתם הראשונה כתבו התוספות:

ויש לומר דהאי אחרית דרוּת אחרית דכל ישראל.

כלומר: האחרית הטובה של איוב נגעה רק לו, אבל לא לעם ישראל, אבל האחרית הטובה של רות נוגעת לכל עם ישראל, כיון שממנה יצא דוד המלך!

ד. התשובה השניה של התוספות

עוד כתבו התוספות:

ועוד דאיכא למאן דאמר דלא כפל הקדוש ברוך הוא שכרו אלא לטורדו מן העולם (טו ע"ב).

כלומר: הטובה שהיתה לאיוב לא היתה טובה אמיתית, אלא לשלם שכרו בעולם הזה, כדי שלא יזכה לעולם הבא.

ה. תשובות האחרונים

1. הסבר המהר"ל

הסבר אחר כתב המהר"ל ב"חידושי אגדות" שם:

פורענות דאית ליה אחרית - פירוש: שהפורענות שהיה בתחילה, היה כדי לגלגל דבר זה שיצא מלכות בית דוד, וזהו לשון: 'פורענות דאית ביה אחרית'. דהיינו אחרית טוב. כי אם לא היה רעב - לא הלכו לשדה מואב, ולא נשאו מואביות, ולא היה אחרית טוב, ולפיכך גם כן ההתחלה טובה היא. אבל גבי איוב לא היה ההתחלה של הפורענות בשביל האחרית. ודבר זה מבואר.

2. הוספת ר' מאיר שמחה

הוסיף ר' מאיר שמחה בחידושיו שם:

פורענות דאית ליה אחרית, עיין רש"י ז"ל. ובלשונו מתורץ קושית תוספות, שגבי רות - מהפורענות גופה בא הטוב, שגלו ונשאו נשים נכריות, ומרוב דוחקם שבו לארץ, ונשאת לבועז, ויצא ממנה דוד. לא כן באיוב, שהטוב אינו בא מהפורענות, וזה אמת.

כלומר שהסבר זה כבר כתב רש"י!

יש לשאול: לכאורה יכולה היתה רות לבוא לבית לחם ולהתגייר שם, גם מבלי שאלימלך ובניו ירדו לשדי מואב!

יש לענות על כך שתי תשובות:

  1. אמנם נכון שרות יכלה לבוא לבית לחם ולהתגייר שם, אבל מבחינת המציאות כל עוד רות לא נפגשה עם נעמי - היא לא חשבה להתגייר!
  2. גם אם רות היתה באה לבית לחם ומתגיירת שם, בעז לא היה לוקח אותה לאשה, שכן הוא היה זקן והיא היתה צעירה, כמו שהוא אומר לה: "ברוכה את לד' בתי, היטבת חסדך האחרון מן הראשון לבלתי לכת אחרי הבחורים, אם דל ואם עשיר" (ג, י). ובפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שם כתב שבעז היה בן שמונים, ורות היתה בת ארבעים, ורק מחמת שהיא היתה אשת מחלון, שהיה בן דודו של בעז, והיא ביקשה ממנו שיקיים בה את ענין היבום הוא הסכים לקחתה!

3. הוספת ה"תורת חיים"

כעין הסבר המהר"ל כתב גם ה"תורת חיים" שם, והוסיף עליו.

בתחילת דבריו הוא שאל על סיום דברי הגמרא:

דאמר רבי יוחנן למה נקרא שמה רות. תימה: דמאי איצטריך לאתויי הא דאמר רבי יוחנן? והא קרא בהדיא כתיב דדוד יצא מרות! וידוע נמי דאיהו יסד ספר תהלים, כדקתני בסמוך!

כלומר: לשם מה הוצרכה הגמרא להביא את דברי רבי יוחנן "למה נקרא שמה רות? שיצא ממנה דוד שריוהו להקב"ה בשירות ותושבחות"? והרי מפורש בסוף מגילת רות שדוד היה בנו של ישי, שהיה בנו של עובד, בנה של רות! וגם ידוע שדוד כתב את ספר תהלים!

ענה ה"תורת חיים":

ויש לומר דהא דמשני 'פורעניות דאית ליה אחרית' היינו שהפורענות עצמו נהפך לאחרית, פירוש: דהפורענות היה סיבת האחרית. ואי לאו הא דרבי יוחנן, איכא למימר דהך פורענות לאו סיבת יציאת דוד הוה, דאפילו אי הוה נסיב בועז איתתא אחריתי - נמי הוה נפיק מיניה דוד, בזכותו, או בזכות אבותיו, או באקראי בעלמא. לכך מייתי הא דרבי יוחנן, דאמר שעל שם דוד נקראת שמה רות, אלמא דזכותה של רות גרמה שיצא ממנה דוד, דלהכי לא קראו שם אמו של דוד רות, נמצא כי הרעב ומיתת אלימלך ובניו - מאת ד' היתה זאת, כדי שיצאו לשדי מואב, ותתגייר רות על ידיהן, כדי שיצא ממנה דוד, ואם כן הפורענות גופיה סיבת האחרית הוה.

כלומר: הגמרא הביאה את דברי רבי יוחנן כדי ללמדנו שדוד נולד גם בזכות רות, ולא רק בזכות בעז. אבל אם הגמרא לא היתה מביאה את דברי רבי יוחנן לא היינו יודעים שדוד נולד בזכות רות.

ולפי דברי רבי יוחנן עולה שהרעב ומיתת אלימלך ובניו - מאת ד' היתה זאת, כדי שיצאו לשדי מואב, ותתגייר רות על ידיהן, כדי שיצא ממנה דוד, ואם כן הפורענות היא הסיבה לאחרית הטובה.

עוד הוסיף ה"תורת חיים" וכתב:

ונראה דלכך אמר דוד: 'אני עבדך בן אמתך, פתחת למוסרי' (תהלים קטז, ז), נקט: 'בן אמתך', ולא אמר: 'בן עבדך', רמז לרות, כי בזכותה יצא ממנה. וכן משמע דעל רות קאי, דלהכי סיים בדבריו ואמר: 'פתחת למוסרי', ואמרו חכמים: 'שתי מוסרות שהיו עלי פתחת: רות המואביה ונעמה העמונית, שאמרת: מואבי ולא מואבית' וכו' (יבמות עז ע"א).
ואפשר לומר דלהכי נקט 'בן אמתך', כלומר: איני בוש להתייחס אחריה, אף על גב שהיתה מואבית, כיון שפתחת למוסרי, שאמרת: 'מואבי ולא מואבית'.

4. הוספת ה"בכור שור"

גם ה"בכור שור" שם שאל כדברי ה"תורת חיים", מדוע הביאה הגמרא את דברי רבי יוחנן, וענה תשובה נוספת:

לעניות דעתי לא קשה מידי, דלא לחנם אמרו בגמרא לאתויי ראיה מדר' יוחנן, דקאמר: 'למה נקרא שמה רות' וכו' להוכיח מזה דהוה ליה פורענות דאית ליה אחרית, הא מפורש בקרא בסופו שיצא ממנה דוד!
אלא דמייתי ראיה שאף בתחילת הספר מרומז האחרית הטוב, דבתחילתו כתיב: 'רות', לרמז שיצא ממנה דוד וכו'. ואם כן לא קשה מאיוב מידי, דלא רמוז בתחילת הספר שום אחרית ותקוה.

כלומר: לפי דברי רבי יוחנן "למה נקרא שמה רות? שיצא ממנה דוד שריוהו להקב"ה בשירות ותושבחות", עולה שמיד בתחילת מגילת רות, בשמה של רות, כבר רמוז דוד המלך! ואם כן כבר בתחילת במגילה רמוזה האחרית הטובה!

יהי רצון שנזכה לראות בביאת המלך המשיח, מבני בניה של רות ובעז, במהרה בימינו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך