תנ"ך על הפרק - איוב ד - "אף שכני בתי חמר אשר בעפר יסודם ידכאום לפני עש" / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

איוב ד

752 / 929
היום

הפרק

וַ֭יַּעַן אֱלִיפַ֥ז הַֽתֵּימָנִ֗י וַיֹּאמַֽר׃הֲנִסָּ֬ה דָבָ֣ר אֵלֶ֣יךָ תִּלְאֶ֑ה וַעְצֹ֥ר בְּ֝מִלִּ֗ין מִ֣י יוּכָֽל׃הִ֭נֵּה יִסַּ֣רְתָּ רַבִּ֑ים וְיָדַ֖יִם רָפ֣וֹת תְּחַזֵּֽק׃כּ֭וֹשֵׁל יְקִימ֣וּן מִלֶּ֑יךָ וּבִרְכַּ֖יִם כֹּרְע֣וֹת תְּאַמֵּֽץ׃כִּ֤י עַתָּ֨ה ׀ תָּב֣וֹא אֵלֶ֣יךָ וַתֵּ֑לֶא תִּגַּ֥ע עָ֝דֶ֗יךָ וַתִּבָּהֵֽל׃הֲלֹ֣א יִ֭רְאָתְךָ כִּסְלָתֶ֑ךָ תִּ֝קְוָתְךָ֗ וְתֹ֣ם דְּרָכֶֽיךָ׃זְכָר־נָ֗א מִ֤י ה֣וּא נָקִ֣י אָבָ֑ד וְ֝אֵיפֹ֗ה יְשָׁרִ֥ים נִכְחָֽדוּ׃כַּאֲשֶׁ֣ר רָ֭אִיתִי חֹ֣רְשֵׁי אָ֑וֶן וְזֹרְעֵ֖י עָמָ֣ל יִקְצְרֻֽהוּ׃מִנִּשְׁמַ֣ת אֱל֣וֹהַ יֹאבֵ֑דוּ וּמֵר֖וּחַ אַפּ֣וֹ יִכְלֽוּ׃שַׁאֲגַ֣ת אַ֭רְיֵה וְק֣וֹל שָׁ֑חַל וְשִׁנֵּ֖י כְפִירִ֣ים נִתָּֽעוּ׃לַ֭יִשׁ אֹבֵ֣ד מִבְּלִי־טָ֑רֶף וּבְנֵ֥י לָ֝בִ֗יא יִתְפָּרָֽדוּ׃וְ֭אֵלַי דָּבָ֣ר יְגֻנָּ֑ב וַתִּקַּ֥ח אָ֝זְנִ֗י שֵׁ֣מֶץ מֶֽנְהֽוּ׃בִּ֭שְׂעִפִּים מֵחֶזְיֹנ֣וֹת לָ֑יְלָה בִּנְפֹ֥ל תַּ֝רְדֵּמָ֗ה עַל־אֲנָשִֽׁים׃פַּ֣חַד קְ֭רָאַנִי וּרְעָדָ֑ה וְרֹ֖ב עַצְמוֹתַ֣י הִפְחִֽיד׃וְ֭רוּחַ עַל־פָּנַ֣י יַחֲלֹ֑ף תְּ֝סַמֵּ֗ר שַֽׂעֲרַ֥ת בְּשָׂרִֽי׃יַעֲמֹ֤ד ׀ וְֽלֹא־אַכִּ֬יר מַרְאֵ֗הוּ תְּ֭מוּנָה לְנֶ֣גֶד עֵינָ֑י דְּמָמָ֖ה וָק֣וֹל אֶשְׁמָֽע׃הַֽ֭אֱנוֹשׁ מֵאֱל֣וֹהַ יִצְדָּ֑ק אִ֥ם מֵ֝עֹשֵׂ֗הוּ יִטְהַר־גָּֽבֶר׃הֵ֣ן בַּ֭עֲבָדָיו לֹ֣א יַאֲמִ֑ין וּ֝בְמַלְאָכָ֗יו יָשִׂ֥ים תָּהֳלָֽה׃אַ֤ף ׀ שֹׁכְנֵ֬י בָֽתֵּי־חֹ֗מֶר אֲשֶׁר־בֶּעָפָ֥ר יְסוֹדָ֑ם יְ֝דַכְּא֗וּם לִפְנֵי־עָֽשׁ׃מִבֹּ֣קֶר לָעֶ֣רֶב יֻכַּ֑תּוּ מִבְּלִ֥י מֵ֝שִׂ֗ים לָנֶ֥צַח יֹאבֵֽדוּ׃הֲלֹא־נִסַּ֣ע יִתְרָ֣ם בָּ֑ם יָ֝מ֗וּתוּ וְלֹ֣א בְחָכְמָֽה׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

"אף שכני בתי חמר אשר בעפר יסודם ידכאום לפני עש"

הקדמה

נאמר בפרקנו :

יז. האנוש מאלוק יצדק, אם מֵעֹשֵׂהו יטהר גבר.
יח. הן בעבדיו לא יאמין, ובמלאכיו ישים תָהֳלָה.
יט. אף שכני בתי חֹמר אשר בעפר יסודם, ידכאום לפני עש.
כ. מִבֹּקר לערב יֻכַּתו, מבלי משים לנצח יאבדו.
כא. הלא נִסע יתרם בם, ימותו ולא בחכמה.

יש לשאול: מה פירוש המלה "אף" המופיעה בפסוק י"ט?

בדרך כלל משמעות המלה "אף" היא: "אפילו". כמו למשל בפסוק שנאמר בפרשת בחקתי (ויקרא כו, מד): "ואף גם זאת בהיותם בארץ אֹיביהם, לא מאסתים ולא געלתים לכלֹתם, להפר בריתי אֹתם, כי אני ד' אלקיהם", שפירש רש"י: "ואף גם זאת - ואף אפילו אני עושה עמהם זאת הפורענות אשר אמרתי בהיותם בארץ אויביהם, לא אמאסם לכלותם ולהפר בריתי אשר אתם".

אבל לפי זה פסוק י"ט אינו מובן. שהרי בפסוק הקודם נאמר שד' אינו מאמין אפילו בעבדיו המלאכים. ופסוק י"ט אומר שד' אינו מאמין אפילו בבעלי גופות שאוכל אותם העש?! מדוע בני האדם, שאוכל אותם העש, הם אפילו לעומת המלאכים?

א. הסבר המפרשים

הסביר רש"י: "אף - כל שכן". כעין זה כתב הראב"ע: "אף שוכני בתי חומר - קל וחומר הדרים בבתי חומר". וכן הסבירו גם שאר המפרשים: האלשיך הקדוש, ה"מצודת דוד", והמלבי"ם.

יש לשאול על דברי המפרשים, ובמיוחד על דברי רש"י: כיצד יתכן לפרש את המלה "אף", שכפי שראינו רש"י עצמו פירש אותה במובן "אפילו", במובן "כל שכן", ו"קל וחומר", שהוא בדיוק ההיפך מ"אפילו"?!

ב. הוספת ה"מצודת ציון"

כתב ה"מצודת ציון": "אף שוכני - תחסר מלת: 'כי', וכאומר: 'אף כי', והוא ענין כל שכן, כמו: 'אף כי אש אכלתהו' (יחזקאל טו, ה)".

כלומר: אף על פי שכתובה כאן רק המלה "אף", הכוונה היא כאילו כתוב: "אף כי", והמשמעות של "אף כי" היא קל וחומר, וכל שכן, כמו שעולה מספר יחזקאל.

ג. משמעות הביטוי "אף כי" בימינו, ומשמעותו בתנ"ך

יש לציין שהשימוש הרווח היום בביטוי "אף כי" הוא: "אף על פי". וכך כתב במלון אבן שושן בביאורו הראשון ל"אף כי". אבל במקומות רבים בתנ"ך לא ניתן לפרש כך. וכך כתב רש"י בפירושו לספר יחזקאל (יד, כא וטו, ה): "אף כי - לשון קל וחומר וכל שכן הוא".

והוסיף רש"י בשני המקומות: "וכן בכל המקרא, כגון: 'הנה אנחנו פה ביהודה יראים, ואף כי נלך קעילה' (שמואל א כג, ג)".

רש"י אומר שפירוש הביטוי "אף כי" בכל התנ"ך הוא קל וחומר!

יש לציין שגם במלון אבן שושן הסביר כך בביאורו השני ל"אף כי".

ד. מה משמעות הביטוי "אף כי" בפרשת בראשית?

בפרשת בראשית (ג, א) נאמר: "והנחש היה ערום מכל חית השדה אשר עשה ד' אלקים, ויאמר אל האשה: אף כי אמר אלקים לא תאכלו מכל עץ הגן".

מה אמר הנחש לחוה? בפשטות נראה שהוא אמר לה: אף על פי שד' אסר לאכול מכל עצי הגן, מכל מקום תאכלו ממנו.

כך נראה שפירש הספורנו שם: "אף כי אמר אלקים - שאף על פי שאמר אלקים: 'לא תאכלו' מעץ הדעת... 'פן תמותון' (פסוק ג), מכל מקום לא יתאמת זה".

כלומר: משמעות הביטוי "אף כי" היא: "אף על פי", כמו בימינו!

אבל הראב"ע והרד"ק שם פירשו את הביטוי "אף כי" במשמעות "קל וחומר" ו"כל שכן".

כך פירש הראב"ע שם: "וטעם 'אף כי' יורה כי דבר דברים אחרים, ואמר בסוף: קל וחומר שאמר לכם לא תאכלו פרי כל עץ כלל".

וכן כתב הראב"ע ב"שיטה אחרת" שם: "וטעם 'אף כי אמר אלקים' לאות שדבר דברים רבים, והזכיר הכתוב העיקר. כי אף כי הוא כמו קל וחומר. כמו: 'אף כי אנוש רמה' (איוב כה, ו)".

וכן פירש הרד"ק שם:

אף כי אמר אלקים - באמרו 'אף', שמורה תוספת על הדברים שקדמו, נראה כי דברים אחרים קדמו בין חוה ובין הנחש. ודומה שאמרה חוה לנחש על הכבוד שעשה להם הא-ל, שהשכינם בגן עדן. אמר לה הנחש: אני רואה שהקב"ה שונא אתכם, אף על פי שהגדיל אתכם משאר היצורים, שלא יעשה לכם מעלה כך וכך. וכל שכן שאמר אליכם שלא תאכלו מכל עץ הגן, בזה תוכלו להכיר שהוא שונא אתכם, ואינכם חשובים בעיניו כמו שאת אומרת. והכתוב הניח ראשי הדברים, ולקח סופם. וכן הוא מנהג הכתוב במקומות רבים, כמו שאמרו המרגלים אל יהושע (ב, כג): 'כי נתן ד' בידינו את כל הארץ', ואין מלת 'כי' תחילת הדברים.
ופירוש 'אף' - כל שכן, כמו: 'אף שכני בתי חומר' (איוב ד, יט), 'אף כי אנכי אעננו' (שם ט, יד), 'אף כי הבית הזה אשר בניתי' (מלכים א ח, כז).

ה. פירוש רש"י בפרשת בראשית

יש לציין שרש"י עצמו בפרשת בראשית פירש אחרת: "אף כי אמר וגו' - 'שמא אמר לכם לא תאכלו מכל עץ הגן'. ואף על פי שראה אותם אוכלים משאר פירות, הרבה עליה דברים כדי שתשיבנו, ויבא לדבר באותו העץ".

רש"י שם לא פירש שהמשמעות היא קל וחומר, אלא "שמא"!

וקשה, שהרי בספר יחזקאל כתב שפירוש הביטוי "אף כי" בכל התנ"ך הוא קל וחומר!

אפשר ליישב בשתי דרכים:

  1. אפשר שרש"י באומרו: "וכן בכל המקרא" לא התכוון לכל המקומות ממש, אלא לרוב המקומות.
  2. אפשר שרש"י בכותבו את פירושו ליחזקאל העדיף לפרש בפרשת בראשית כפירוש הראב"ע והרד"ק.

מכל מקום יש לשים לב ש[לפחות] ברוב המקומות בתנ"ך הפירוש של המלים "אף כי" הוא: "קל וחומר". וכן רווח השימוש בביטוי זה במשמעות זו בדברי הרמב"ן בפירושו לתורה במקומות רבים, וכן באגרת הרמב"ן המפורסמת, וכן בדברי רבנו יונה בספרו "שערי תשובה" ובראשונים נוספים.

להרחבה עיין עוד במקומות הבאים: דברים לא, כז. שמ"א יד, כט. שמ"ב ד, י-יא; טז, יא. מל"א ח, כז. מל"ב ה, יג. איוב טו, טו-טז; כה, ה-ו.

יהי רצון שנזכה להבין היטב את כל דברי התורה הנביאים והכתובים ומפרשיהם.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך