תנ"ך על הפרק - הושע א - הושע בן בארי / הרב יוסף כרמל שליט"א

תנ"ך על הפרק

הושע א

501 / 929
היום

הפרק

דְּבַר־יְהוָ֣ה ׀ אֲשֶׁ֣ר הָיָ֗ה אֶל־הוֹשֵׁ֙עַ֙ בֶּן־בְּאֵרִ֔י בִּימֵ֨י עֻזִּיָּ֥ה יוֹתָ֛ם אָחָ֥ז יְחִזְקִיָּ֖ה מַלְכֵ֣י יְהוּדָ֑ה וּבִימֵ֛י יָרָבְעָ֥ם בֶּן־יוֹאָ֖שׁ מֶ֥לֶךְ יִשְׂרָאֵֽל׃תְּחִלַּ֥ת דִּבֶּר־יְהוָ֖ה בְּהוֹשֵׁ֑עַ וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־הוֹשֵׁ֗עַ לֵ֣ךְ קַח־לְךָ֞ אֵ֤שֶׁת זְנוּנִים֙ וְיַלְדֵ֣י זְנוּנִ֔ים כִּֽי־זָנֹ֤ה תִזְנֶה֙ הָאָ֔רֶץ מֵֽאַחֲרֵ֖י יְהוָֽה׃וַיֵּ֙לֶךְ֙ וַיִּקַּ֔ח אֶת־גֹּ֖מֶר בַּת־דִּבְלָ֑יִם וַתַּ֥הַר וַתֵּֽלֶד־ל֖וֹ בֵּֽן׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלָ֔יו קְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יִזְרְעֶ֑אל כִּי־ע֣וֹד מְעַ֗ט וּפָ֨קַדְתִּ֜י אֶת־דְּמֵ֤י יִזְרְעֶאל֙ עַל־בֵּ֣ית יֵה֔וּא וְהִ֨שְׁבַּתִּ֔י מַמְלְכ֖וּת בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵֽל׃וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא וְשָֽׁבַרְתִּי֙ אֶת־קֶ֣שֶׁת יִשְׂרָאֵ֔ל בְּעֵ֖מֶק יִזְרְעֶֽאל׃וַתַּ֤הַר עוֹד֙ וַתֵּ֣לֶד בַּ֔ת וַיֹּ֣אמֶר ל֔וֹ קְרָ֥א שְׁמָ֖הּ לֹ֣א רֻחָ֑מָה כִּי֩ לֹ֨א אוֹסִ֜יף ע֗וֹד אֲרַחֵם֙ אֶת־בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל כִּֽי־נָשֹׂ֥א אֶשָּׂ֖א לָהֶֽם׃וְאֶת־בֵּ֤ית יְהוּדָה֙ אֲרַחֵ֔ם וְהֽוֹשַׁעְתִּ֖ים בַּיהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיהֶ֑ם וְלֹ֣א אֽוֹשִׁיעֵ֗ם בְּקֶ֤שֶׁת וּבְחֶ֙רֶב֙ וּבְמִלְחָמָ֔ה בְּסוּסִ֖ים וּבְפָרָשִֽׁים׃וַתִּגְמֹ֖ל אֶת־לֹ֣א רֻחָ֑מָה וַתַּ֖הַר וַתֵּ֥לֶד בֵּֽן׃וַיֹּ֕אמֶר קְרָ֥א שְׁמ֖וֹ לֹ֣א עַמִּ֑י כִּ֤י אַתֶּם֙ לֹ֣א עַמִּ֔י וְאָנֹכִ֖י לֹֽא־אֶהְיֶ֥ה לָכֶֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב יוסף כרמל שליט

הושע בן בארי

נעסוק בנביא הושע בן בארי, שורשיו והרקע לפעילותו הנבואית.

אומר המדרש: 

"שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל ..." - זהו שנאמרה ברוח הקודש ע"י שלמה: "מִפְּרִי פִי אִישׁ יִשְׂבַּע טוֹב וּגְמוּל יְדֵי אָדָם יָשִׁיב לוֹ"(משלי יב יד). כנגד מי אמר שלמה המקרא הזה? לא אמרו אלא כנגד תשובתו של ראובן שנאמר: "וַיָּשָׁב רְאוּבֵן אֶל הַבּוֹר וְהִנֵּה אֵין יוֹסֵף בַּבּוֹר וַיִּקְרַע אֶת בְּגָדָיו"(בראשית לז כט), ר' אלעזר אומר בשקו ובתעניתו היה יושב על אותו מעשה שאירע ולא נפנה משקו ומתעניתו. בא והציץ בבור והנה אין יוסף בבור. אמר לו הקדוש ברוך הוא: ראובן, אתה ביקשת להשיב את יוסף, בן חביב לאביך, חייך שבן בן בנך ישיב את ישראל בתשובה שלימה לאביהם שבשמים. ואיזה זה? - הושע בן בארי. הדא הוא דכתיב: "דְּבַר יְ-הֹוָה אֲשֶׁר הָיָה אֶל הוֹשֵׁעַ בֶּן בְּאֵרִי בִּימֵי עֻזִּיָּה יוֹתָם אָחָז יְחִזְקִיָּה מַלְכֵי יְהוּדָה וּבִימֵי יָרָבְעָם בֶּן יוֹאָשׁ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל: תְּחִלַּת דִּבֶּר יְ-הֹוָה בְּהוֹשֵׁעַ"(הושע א א-ב) וכתיב:  "וּבְנֵי רְאוּבֵן בְּכוֹר יִשְׂרָאֵל... בְּאֵרָה בְנוֹ אֲשֶׁר הֶגְלָה תִּלְּגַת פִּלְנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשֻּׁר הוּא נָשִׂיא לָראוּבֵנִי"(דברי הימים א ה א, ה)...
(פסיקתא רבתי)

נוכל ללמוד ממדרש זה כמה דברים:

הושע – ממשיכו של ראובן אבי אבותיו

שליחתו של הושע בן בארי, להחזיר את העם בתשובה, מהווה המשך לפעילותו של ראובן זקנו, שהיה הראשון ששב בתשובה על חטא מכירת יוסף. יש בשליחתו של הושע גם שכר לראובן על חזרתו בתשובה ועל כך שהיה הראשון שהורה תשובה ל"בת השושבה".

הושע הנסיך

הושע היה נסיך משתי בחינות:

1.    הנביא הושע היה נביא בן נביא. אנו למדים זאת מכך שבראש ספרו נזכר גם אביו שכן אמרו חז"ל: "אמר רבי יוחנן: כל נביא שנתפרש שמו ונתפרש שם אביו - נביא ובן נביא"(ויקרא רבה פרשה ו). חז"ל גם גילו לנו היכן נמצאת נבואתו בתנ"ך (עיינו ויקרא רבה פרשת ויקרא פרשה ו). 

2.    הוא היה בנו של הנשיא האחרון של שבט ראובן. כנראה שהנביא בארה עמד בראש שיירת הגולים כאשר תגלת פלנאסר-מלך אשור הגלה את שבטי הצפון ואת שנים וחצי השבטים ששכנו בעבר הירדן המזרחי.

נבואת הושע בזמן של ריחוק מה'

הושע נשלח לקרוא לתשובה ולנחם את עם ישראל דווקא בזמן שהיה נראה, חס וחלילה, כי הקב"ה גירש את עם ישראל וניתק, חס וחלילה, את הקשר עמם, על ידי שליחתם לגלות. הנביא הושע יכריז כי הקשר בין עם ישראל לא-להיו לא ינותק לעולם. לעתיד לבא ישמע שוב קול התור. 

הבה נתפלל כי נזכה להמשך התקיימותן של נבואות אלה ואחרות שהבטיחו כי שיירות הגולים ישנו כיוון, ועם ישראל יחזור בהמוניו אל ארצו ואל א-להיו במהרה בימינו אמן.

  באדיבות הרב, מתוך 'חמדת ימים' גליון וילך תשע"ג 

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך