תנ"ך על הפרק - ירמיה טו - אם יעמד משה ושמואל לפני / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

ירמיה טו

415 / 929
היום

הפרק

וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלַ֔י אִם־יַעֲמֹ֨ד מֹשֶׁ֤ה וּשְׁמוּאֵל֙ לְפָנַ֔י אֵ֥ין נַפְשִׁ֖י אֶל־הָעָ֣ם הַזֶּ֑ה שַׁלַּ֥ח מֵֽעַל־פָּנַ֖י וְיֵצֵֽאוּ׃וְהָיָ֛ה כִּֽי־יֹאמְר֥וּ אֵלֶ֖יךָ אָ֣נָה נֵצֵ֑א וְאָמַרְתָּ֨ אֲלֵיהֶ֜ם כֹּֽה־אָמַ֣ר יְהוָ֗ה אֲשֶׁ֨ר לַמָּ֤וֶת לַמָּ֙וֶת֙ וַאֲשֶׁ֤ר לַחֶ֙רֶב֙ לַחֶ֔רֶב וַאֲשֶׁ֤ר לָֽרָעָב֙ לָֽרָעָ֔ב וַאֲשֶׁ֥ר לַשְּׁבִ֖י לַשֶּֽׁבִי׃וּפָקַדְתִּ֨י עֲלֵיהֶ֜ם אַרְבַּ֤ע מִשְׁפָּחוֹת֙ נְאֻם־יְהוָ֔ה אֶת־הַחֶ֣רֶב לַֽהֲרֹ֔ג וְאֶת־הַכְּלָבִ֖ים לִסְחֹ֑ב וְאֶת־ע֧וֹף הַשָּׁמַ֛יִם וְאֶת־בֶּהֱמַ֥ת הָאָ֖רֶץ לֶאֱכֹ֥ל וּלְהַשְׁחִֽית׃וּנְתַתִּ֣יםלזועהלְזַֽעֲוָ֔הלְכֹ֖ל מַמְלְכ֣וֹת הָאָ֑רֶץ בִּ֠גְלַל מְנַשֶּׁ֤ה בֶן־יְחִזְקִיָּ֙הוּ֙ מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֔ה עַ֥ל אֲשֶׁר־עָשָׂ֖ה בִּירוּשָׁלִָֽם׃כִּ֠י מִֽי־יַחְמֹ֤ל עָלַ֙יִךְ֙ יְר֣וּשָׁלִַ֔ם וּמִ֖י יָנ֣וּד לָ֑ךְ וּמִ֣י יָס֔וּר לִשְׁאֹ֥ל לְשָׁלֹ֖ם לָֽךְ׃אַ֣תְּ נָטַ֥שְׁתְּ אֹתִ֛י נְאֻם־יְהוָ֖ה אָח֣וֹר תֵּלֵ֑כִי וָאַ֨ט אֶת־יָדִ֤י עָלַ֙יִךְ֙ וָֽאַשְׁחִיתֵ֔ךְ נִלְאֵ֖יתִי הִנָּחֵֽם׃וָאֶזְרֵ֥ם בְּמִזְרֶ֖ה בְּשַׁעֲרֵ֣י הָאָ֑רֶץ שִׁכַּ֤לְתִּי אִבַּ֙דְתִּי֙ אֶת־עַמִּ֔י מִדַּרְכֵיהֶ֖ם לוֹא־שָֽׁבוּ׃עָֽצְמוּ־לִ֤י אַלְמְנֹתָו֙ מֵח֣וֹל יַמִּ֔ים הֵבֵ֨אתִי לָהֶ֥ם עַל־אֵ֛ם בָּח֖וּר שֹׁדֵ֣ד בַּֽצָּהֳרָ֑יִם הִפַּ֤לְתִּי עָלֶ֙יהָ֙ פִּתְאֹ֔ם עִ֖יר וּבֶהָלֽוֹת׃אֻמְלְלָ֞ה יֹלֶ֣דֶת הַשִּׁבְעָ֗ה נָפְחָ֥ה נַפְשָׁ֛הּבאהבָּ֥אשִׁמְשָׁ֛הּ בְּעֹ֥ד יוֹמָ֖ם בּ֣וֹשָׁה וְחָפֵ֑רָה וּשְׁאֵֽרִיתָ֗ם לַחֶ֧רֶב אֶתֵּ֛ן לִפְנֵ֥י אֹיְבֵיהֶ֖ם נְאֻם־יְהוָֽה׃אֽוֹי־לִ֣י אִמִּ֔י כִּ֣י יְלִדְתִּ֗נִי אִ֥ישׁ רִ֛יב וְאִ֥ישׁ מָד֖וֹן לְכָל־הָאָ֑רֶץ לֹֽא־נָשִׁ֥יתִי וְלֹא־נָֽשׁוּ־בִ֖י כֻּלֹּ֥ה מְקַלְלַֽונִי׃אָמַ֣ר יְהוָ֔ה אִם־לֹ֥אשרותךשֵֽׁרִיתִ֖יךָלְט֑וֹב אִם־ל֣וֹא ׀ הִפְגַּ֣עְתִּֽי בְךָ֗ בְּעֵ֥ת־רָעָ֛ה וּבְעֵ֥ת צָרָ֖ה אֶת־הָאֹיֵֽב׃הֲיָרֹ֨עַ בַּרְזֶ֧ל ׀ בַּרְזֶ֛ל מִצָּפ֖וֹן וּנְחֹֽשֶׁת׃חֵילְךָ֧ וְאוֹצְרוֹתֶ֛יךָ לָבַ֥ז אֶתֵּ֖ן לֹ֣א בִמְחִ֑יר וּבְכָל־חַטֹּאותֶ֖יךָ וּבְכָל־גְּבוּלֶֽיךָ׃וְהַֽעֲבַרְתִּי֙ אֶת־אֹ֣יְבֶ֔יךָ בְּאֶ֖רֶץ לֹ֣א יָדָ֑עְתָּ כִּֽי־אֵ֛שׁ קָדְחָ֥ה בְאַפִּ֖י עֲלֵיכֶ֥ם תּוּקָֽד׃אַתָּ֧ה יָדַ֣עְתָּ יְהוָ֗ה זָכְרֵ֤נִי וּפָקְדֵ֙נִי֙ וְהִנָּ֤קֶם לִי֙ מֵרֹ֣דְפַ֔י אַל־לְאֶ֥רֶךְ אַפְּךָ֖ תִּקָּחֵ֑נִי דַּ֕ע שְׂאֵתִ֥י עָלֶ֖יךָ חֶרְפָּֽה׃נִמְצְא֤וּ דְבָרֶ֙יךָ֙ וָאֹ֣כְלֵ֔ם וַיְהִ֤ידבריךדְבָֽרְךָ֙לִ֔י לְשָׂשׂ֖וֹן וּלְשִׂמְחַ֣ת לְבָבִ֑י כִּֽי־נִקְרָ֤א שִׁמְךָ֙ עָלַ֔י יְהוָ֖ה אֱלֹהֵ֥י צְבָאֽוֹת׃לֹֽא־יָשַׁ֥בְתִּי בְסוֹד־מְשַׂחֲקִ֖ים וָֽאֶעְלֹ֑ז מִפְּנֵ֤י יָֽדְךָ֙ בָּדָ֣ד יָשַׁ֔בְתִּי כִּֽי־זַ֖עַם מִלֵּאתָֽנִי׃לָ֣מָּה הָיָ֤ה כְאֵבִי֙ נֶ֔צַח וּמַכָּתִ֖י אֲנוּשָׁ֑ה֙ מֵֽאֲנָה֙ הֵֽרָפֵ֔א הָי֨וֹ תִֽהְיֶ֥ה לִי֙ כְּמ֣וֹ אַכְזָ֔ב מַ֖יִם לֹ֥א נֶאֱמָֽנוּ׃לָכֵ֞ן כֹּֽה־אָמַ֣ר יְהוָ֗ה אִם־תָּשׁ֤וּב וַאֲשִֽׁיבְךָ֙ לְפָנַ֣י תַּֽעֲמֹ֔ד וְאִם־תּוֹצִ֥יא יָקָ֛ר מִזּוֹלֵ֖ל כְּפִ֣י תִֽהְיֶ֑ה יָשֻׁ֤בוּ הֵ֙מָּה֙ אֵלֶ֔יךָ וְאַתָּ֖ה לֹֽא־תָשׁ֥וּב אֲלֵיהֶֽם׃וּנְתַתִּ֜יךָ לָעָ֣ם הַזֶּ֗ה לְחוֹמַ֤ת נְחֹ֙שֶׁת֙ בְּצוּרָ֔ה וְנִלְחֲמ֥וּ אֵלֶ֖יךָ וְלֹא־י֣וּכְלוּ לָ֑ךְ כִּֽי־אִתְּךָ֥ אֲנִ֛י לְהוֹשִֽׁיעֲךָ֥ וּלְהַצִּילֶ֖ךָ נְאֻם־יְהוָֽה׃וְהִצַּלְתִּ֖יךָ מִיַּ֣ד רָעִ֑ים וּפְדִתִ֖יךָ מִכַּ֥ף עָרִצִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

אם יעמד משה ושמואל לפני

הקדמה

נאמר בתחילת פרקנו:

ויאמר ד' אלי: אם יעמד משה ושמואל לפני - אין נפשי אל העם הזה, שלח מעל פני ויצאו.

מדוע הזכיר ד' דווקא את משה ושמואל?

נאמרו בכך מספר הסברים:

א. הסבר רש"י

כתב רש"י:

משה ושמואל - שניהם נזקקו לבקש רחמים על ישראל, ומתחילה החזירום למוטב, ואחר כך התפללו עליהם, ולא עלה בלבם להשיב אפי עד שהחזירום למוטב.
משה: 'שימו איש חרבו' וגו' (שמות לב, כז), 'ויזר על פני המים' וגו' (שם, כ), ואחר כך: 'אעלה אל ד', אולי אכפרה' (שם, ל).
שמואל במצפה: 'ויסירו בני ישראל את הבעלים' (שמואל א ז, ד), ואחר כך: 'קבצו את כל ישראל המצפתה ואתפלל בעדכם' (שם, ה), אתה אינך יכול להשיבם אלי, לכך אל תתפלל עליהם.

לפי רש"י הזכיר ד' דווקא את משה ואת שמואל, כיון ששניהם החזירו את ישראל בתשובה, ורק אחר כך התפללו עליהם. ואמר ד' לירמיהו שכיון שהוא, ירמיהו, לא החזיר את ישראל בתשובה - אין לו מה להתפלל עליהם, כיון שד' לא יקבל את תפילתו.

ב. הסבר הרד"ק

הסבר אחר כתב הרד"ק:

ויאמר ד' אלי - למה תרבה בתפילה לפני, כי אם יעמוד משה ושמואל לפני בתפילה, שהיו גדולים ממך, אם יעמדו הם לפני אין נפשי אל העם הזה...
וזכר משה ושמואל שהיו לויים ונביאים, והגדול שבנביאים אחר משה רבינו היה שמואל.
וכן אמר: 'משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו' (תהלים צט, ו), ונאמר: 'כי נאמן שמואל לנביא לד'' (שמואל א ג, כ), ונאמר: 'ולא הפיל מכל דבריו ארצה' (שם, יט).

לפי הרד"ק הזכיר ד' דווקא את משה ואת שמואל, כיון ששניהם היו גדולי הנביאים. ואמר ד' לירמיהו שאפילו אם יעמדו משה ושמואל שהיו גדולי הנביאים, בתפילה לפני ד', ד' לא יקבל את תפילתם.

ג. הסבר הרמב"ן

הסבר אחר כתב הרמב"ן בפרשת בהעלתך. על הפסוקים בהם מסביר ד' לאהרן ולמרים את מדרגת נבואתו המיוחדת של משה (במדבר יב, ו-ח) כתב הרמב"ן (ו):

...והנה בכאן למד הכתוב מה בין נבואת משה לנבואת האחרים אשר בדורו, וכבר הזכיר כן בקודמים לו: 'וארא אל אברהם' וגו' (שמות ו, ג) כאשר פירשתי, ויזכיר כן בסוף התורה בבאים אחריו: 'ולא קם נביא עוד בישראל כמשה, אשר ידעו ד' פנים אל פנים' (דברים לד, י), והענין בכולן שוה.
ואל תחוש למה שאמרו בשמואל ששקול כמשה, דכתיב: 'אם יעמד משה ושמואל לפני אין נפשי אל העם הזה' (ירמיה טו, א), כי בעבור שהזכירו עמו חשבוהו רבותינו לגדולה, לא שישוו הנבואות, חלילה להם.
וענין הכתוב, כי הזכיר משה מפני עמדו לפניו בפרץ להשיב חמתו מהשחית, גם בעגל וגם במרגלים, שהיו חייבים כליה.
והזכיר שמואל, מפני שהכתוב הזה על דברי הבצרות שהיו צריכים גשם, אמר: 'היש בהבלי הגוים מגשימים' וגו' (שם יד, כב), ואמר ד' שאם יעמוד שמואל לפניו, המוריד גשם שלא בעתו, בימי קציר חטים (שמ"א יב, יז), לא ישמע אליו להורידו לאלה בעת צרתם.
והנה הזכיר גדולי השבט אשר בחר ד' לשרתו ולברך בשמו המתפללים על ישראל, וכן הטעם במה שנאמר: 'משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו' וגו' (תהלים צט, ו).

לפי הרמב"ן הזכיר ד' דווקא את משה ואת שמואל, כיון ששניהם היו גדולי שבט לוי, שהוא השבט שבו בחר ד' לשרתו ולברך בשמו, בדומה לרד"ק.

אבל הוסיף הרמב"ן שמשה התפלל אל ד' שיסלח לבני ישראל על חטאים חמורים שעשו וד' קיבל את תפילתו, וכן שמואל התפלל, וד' קיבל את תפילתו, כעת ד' לא יקבל את תפילתם.

ועוד הוסיף הרמב"ן והסביר שהיתה סיבה מיוחדת להזכיר את שמואל, והיא, שבפרק הקודם בספרנו מסופר על הבצורת שהיתה בימי ירמיהו, בגלל מעשיהם הרעים של בני ישראל, ושירמיהו התפלל אל ד' שיוריד גשם, וד' לא קיבל את תפילתו, ואמר לו שאפילו אם היו משה ושמואל מתפללים אליו שיוריד להם גשם, ד' לא יקבל את תפילתם. ואף על פי ששמואל התפלל אל ד' שיוריד גשם באמצע הקציר, וד' קיבל את תפילתו, כעת ד' לא יקבל את תפילתם.

לפי הרמב"ן הזכרת שמואל היתה לא רק מפני גודל מדרגתו, אלא גם בגלל ההקשר של הדברים שעליהם התפלל ירמיהו אל ד': הורדת הגשם.

יהי רצון שנחזור בתשובה שלמה, וד' יקבל את תפילותינו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך