תנ"ך על הפרק - ישעיה נא - לִנְטֹעַ שָׁמַיִם וְלִיסֹד אָרֶץ / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

ישעיה נא

385 / 929
היום

הפרק

שִׁמְע֥וּ אֵלַ֛י רֹ֥דְפֵי צֶ֖דֶק מְבַקְשֵׁ֣י יְהוָ֑ה הַבִּ֙יטוּ֙ אֶל־צ֣וּר חֻצַּבְתֶּ֔ם וְאֶל־מַקֶּ֥בֶת בּ֖וֹר נֻקַּרְתֶּֽם׃הַבִּ֙יטוּ֙ אֶל־אַבְרָהָ֣ם אֲבִיכֶ֔ם וְאֶל־שָׂרָ֖ה תְּחוֹלֶלְכֶ֑ם כִּי־אֶחָ֣ד קְרָאתִ֔יו וַאֲבָרְכֵ֖הוּ וְאַרְבֵּֽהוּ׃כִּֽי־נִחַ֨ם יְהוָ֜ה צִיּ֗וֹן נִחַם֙ כָּל־חָרְבֹתֶ֔יהָ וַיָּ֤שֶׂם מִדְבָּרָהּ֙ כְּעֵ֔דֶן וְעַרְבָתָ֖הּ כְּגַן־יְהוָ֑ה שָׂשׂ֤וֹן וְשִׂמְחָה֙ יִמָּ֣צֵא בָ֔הּ תּוֹדָ֖ה וְק֥וֹל זִמְרָֽה׃הַקְשִׁ֤יבוּ אֵלַי֙ עַמִּ֔י וּלְאוּמִּ֖י אֵלַ֣י הַאֲזִ֑ינוּ כִּ֤י תוֹרָה֙ מֵאִתִּ֣י תֵצֵ֔א וּמִשְׁפָּטִ֔י לְא֥וֹר עַמִּ֖ים אַרְגִּֽיעַ׃קָר֤וֹב צִדְקִי֙ יָצָ֣א יִשְׁעִ֔י וּזְרֹעַ֖י עַמִּ֣ים יִשְׁפֹּ֑טוּ אֵלַי֙ אִיִּ֣ים יְקַוּ֔וּ וְאֶל־זְרֹעִ֖י יְיַחֵלֽוּן׃שְׂאוּ֩ לַשָּׁמַ֨יִם עֵֽינֵיכֶ֜ם וְֽהַבִּ֧יטוּ אֶל־הָאָ֣רֶץ מִתַּ֗חַת כִּֽי־שָׁמַ֜יִם כֶּעָשָׁ֤ן נִמְלָ֙חוּ֙ וְהָאָ֙רֶץ֙ כַּבֶּ֣גֶד תִּבְלֶ֔ה וְיֹשְׁבֶ֖יהָ כְּמוֹ־כֵ֣ן יְמוּת֑וּן וִישֽׁוּעָתִי֙ לְעוֹלָ֣ם תִּֽהְיֶ֔ה וְצִדְקָתִ֖י לֹ֥א תֵחָֽת׃שִׁמְע֤וּ אֵלַי֙ יֹ֣דְעֵי צֶ֔דֶק עַ֖ם תּוֹרָתִ֣י בְלִבָּ֑ם אַל־תִּֽירְאוּ֙ חֶרְפַּ֣ת אֱנ֔וֹשׁ וּמִגִּדֻּפֹתָ֖ם אַל־תֵּחָֽתּוּ׃כִּ֤י כַבֶּ֙גֶד֙ יֹאכְלֵ֣ם עָ֔שׁ וְכַצֶּ֖מֶר יֹאכְלֵ֣ם סָ֑ס וְצִדְקָתִי֙ לְעוֹלָ֣ם תִּֽהְיֶ֔ה וִישׁוּעָתִ֖י לְד֥וֹר דּוֹרִֽים׃עוּרִ֨י עוּרִ֤י לִבְשִׁי־עֹז֙ זְר֣וֹעַ יְהוָ֔ה ע֚וּרִי כִּ֣ימֵי קֶ֔דֶם דֹּר֖וֹת עוֹלָמִ֑ים הֲל֥וֹא אַתְּ־הִ֛יא הַמַּחְצֶ֥בֶת רַ֖הַב מְחוֹלֶ֥לֶת תַּנִּֽין׃הֲל֤וֹא אַתְּ־הִיא֙ הַמַּחֲרֶ֣בֶת יָ֔ם מֵ֖י תְּה֣וֹם רַבָּ֑ה הַשָּׂ֙מָה֙ מַֽעֲמַקֵּי־יָ֔ם דֶּ֖רֶךְ לַעֲבֹ֥ר גְּאוּלִֽים׃וּפְדוּיֵ֨י יְהוָ֜ה יְשׁוּב֗וּן וּבָ֤אוּ צִיּוֹן֙ בְּרִנָּ֔ה וְשִׂמְחַ֥ת עוֹלָ֖ם עַל־רֹאשָׁ֑ם שָׂשׂ֤וֹן וְשִׂמְחָה֙ יַשִּׂיג֔וּן נָ֖סוּ יָג֥וֹן וַאֲנָחָֽה׃אָנֹכִ֧י אָנֹכִ֛י ה֖וּא מְנַחֶמְכֶ֑ם מִֽי־אַ֤תְּ וַתִּֽירְאִי֙ מֵאֱנ֣וֹשׁ יָמ֔וּת וּמִבֶּן־אָדָ֖ם חָצִ֥יר יִנָּתֵֽן׃וַתִּשְׁכַּ֞ח יְהוָ֣ה עֹשֶׂ֗ךָ נוֹטֶ֣ה שָׁמַיִם֮ וְיֹסֵ֣ד אָרֶץ֒ וַתְּפַחֵ֨ד תָּמִ֜יד כָּל־הַיּ֗וֹם מִפְּנֵי֙ חֲמַ֣ת הַמֵּצִ֔יק כַּאֲשֶׁ֥ר כּוֹנֵ֖ן לְהַשְׁחִ֑ית וְאַיֵּ֖ה חֲמַ֥ת הַמֵּצִֽיק׃מִהַ֥ר צֹעֶ֖ה לְהִפָּתֵ֑חַ וְלֹא־יָמ֣וּת לַשַּׁ֔חַת וְלֹ֥א יֶחְסַ֖ר לַחְמֽוֹ׃וְאָֽנֹכִי֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ רֹגַ֣ע הַיָּ֔ם וַיֶּהֱמ֖וּ גַּלָּ֑יו יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת שְׁמֽוֹ׃וָאָשִׂ֤ים דְּבָרַי֙ בְּפִ֔יךָ וּבְצֵ֥ל יָדִ֖י כִּסִּיתִ֑יךָ לִנְטֹ֤עַ שָׁמַ֙יִם֙ וְלִיסֹ֣ד אָ֔רֶץ וְלֵאמֹ֥ר לְצִיּ֖וֹן עַמִּי־אָֽתָּה׃הִתְעוֹרְרִ֣י הִֽתְעוֹרְרִ֗י ק֚וּמִי יְר֣וּשָׁלִַ֔ם אֲשֶׁ֥ר שָׁתִ֛ית מִיַּ֥ד יְהוָ֖ה אֶת־כּ֣וֹס חֲמָת֑וֹ אֶת־קֻבַּ֜עַת כּ֧וֹס הַתַּרְעֵלָ֛ה שָׁתִ֖ית מָצִֽית׃אֵין־מְנַהֵ֣ל לָ֔הּ מִכָּל־בָּנִ֖ים יָלָ֑דָה וְאֵ֤ין מַחֲזִיק֙ בְּיָדָ֔הּ מִכָּל־בָּנִ֖ים גִּדֵּֽלָה׃שְׁתַּ֤יִם הֵ֙נָּה֙ קֹֽרְאֹתַ֔יִךְ מִ֖י יָנ֣וּד לָ֑ךְ הַשֹּׁ֧ד וְהַשֶּׁ֛בֶר וְהָרָעָ֥ב וְהַחֶ֖רֶב מִ֥י אֲנַחֲמֵֽךְ׃בָּנַ֜יִךְ עֻלְּפ֥וּ שָׁכְב֛וּ בְּרֹ֥אשׁ כָּל־חוּצ֖וֹת כְּת֣וֹא מִכְמָ֑ר הַֽמְלֵאִ֥ים חֲמַת־יְהוָ֖ה גַּעֲרַ֥ת אֱלֹהָֽיִךְ׃לָכֵ֛ן שִׁמְעִי־נָ֥א זֹ֖את עֲנִיָּ֑ה וּשְׁכֻרַ֖ת וְלֹ֥א מִיָּֽיִן׃כֹּֽה־אָמַ֞ר אֲדֹנַ֣יִךְ יְהוָ֗ה וֵאלֹהַ֙יִךְ֙ יָרִ֣יב עַמּ֔וֹ הִנֵּ֥ה לָקַ֛חְתִּי מִיָּדֵ֖ךְ אֶת־כּ֣וֹס הַתַּרְעֵלָ֑ה אֶת־קֻבַּ֙עַת֙ כּ֣וֹס חֲמָתִ֔י לֹא־תוֹסִ֥יפִי לִשְׁתּוֹתָ֖הּ עֽוֹד׃וְשַׂמְתִּ֙יהָ֙ בְּיַד־מוֹגַ֔יִךְ אֲשֶׁר־אָמְר֥וּ לְנַפְשֵׁ֖ךְ שְׁחִ֣י וְנַעֲבֹ֑רָה וַתָּשִׂ֤ימִי כָאָ֙רֶץ֙ גֵּוֵ֔ךְ וְכַח֖וּץ לַעֹבְרִֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

לִנְטֹעַ שָׁמַיִם וְלִיסֹד אָרֶץ

נעיין הפעם בפסוק הממשיך את הפסוקים שנדונו במאמר הקודם. ראינו שהנביא מעודד את העם הנפחד מפני חמת המציק. הנביא טוען שהמציק אינו אלא בן תמותה חלש, ואילו ה' המגן על העם הוא "נוטה שמים ויוסד ארץ"(ישעיה נא יג) "רוגע הים ויהמו גליו"(ישעיה נא טו), ולכן אין לעם סיבה לפחד. הנבואה ממשיכה: "וָאָשִׂ֤ים דְּבָרַי֙ בְּפִ֔יךָ וּבְצֵ֥ל יָדִ֖י כִּסִּיתִ֑יךָ לִנְטֹ֤עַ שָׁמַ֙יִם֙ וְלִיסֹ֣ד אָ֔רֶץ וְלֵאמֹ֥ר לְצִיּ֖וֹן עַמִּי־אָֽתָּה׃"(ישעיה נט טז). כבר בקריאה שטחית עולה הספק בהבנת הפסוק. לפי רצף הפסוקים משמע שבפסוקנו ה' ממשיך לדבר אל העם, אבל מהסיפא של הפסוק [ואולי גם מהרישא שלו] עולה שה' שמדבר אל הנביא על העם. אל מי איפוא פונה פסוקנו? למי ניתן הכוח "לִנְטֹ֤עַ שָׁמַ֙יִם֙ וְלִיסֹ֣ד אָ֔רֶץ", ומה משמעותו?

יונתן תרגם את הפסוק כך: "ושויתי פתגמי נבואתי בפומך ובטלל גבורתי אגנית עלך לקימא עמא דאמיר עליהון דיסגון ככוכבי שמיא ולשכללא כנשתא דאמיר עליהון דיסגון כעפרא דארעא ולמימר לדדירין בציון עמי אתון". בתרגום לעברית: "שמתי דברי נבואתי בפיך ובצל גבורתי אגן עליך כדי לקיים את העם שנאמר עליהם שירבו ככוכבי השמים, ולשכלל את האומה שנאמר עליה שירבו כעפר הארץ..." ברור שיונתן פירש שבפסוק זה ה' מדבר אל הנביא על העם ובעבור העם.

לפירוש זה ה' מבטיח הגנה לנביא, שיישא את דברו לעם ולאומות כשייתקל בהתנגדות עקשנית. "וָאָשִׂ֤ים דְּבָרַי֙ בְּפִ֔יךָ" ולכן "בְצֵל יָדִ֖י כִּסִּיתִ֑יךָ". והוא מעין ההבטחה לירמיהו "וְנִלְחֲמ֥וּ אֵלֶ֖יךָ וְלֹא־י֣וּכְלוּ לָ֑ךְ כִּֽי־אִתְּךָ֥ אֲנִ֛י נְאֻם־יְ-הוָ֖ה לְהַצִּילֶֽךָ׃"(ירמיה א יט). ומהו תוכן הנבואה? לפי התרגום ורש"י: עם ישראל שנמשל לכוכבי ולחול, קיים לעד. לפי המלבי"ם הנבואה אינה מתייחסת רק לקיום העם בגלות אלא גם לגאולה. השמים והארץ מוזכרים כאן כדי להדגיש שגאולת ישראל בא תבוא, גם אם יצטרך ה' לברוא שמים וארץ חדשים.

מדוע נזקק הנביא לעידוד וחיזוק מפי הגבורה באמצע נבואת הנחמה? כבר אמרנו שבפסוקים הקודמים מעודד הנביא את העם באמרו: "וַתִּשְׁכַּ֞ח יְ-הוָ֣ה עֹשֶׂ֗ךָ נוֹטֶ֣ה שָׁמַיִם֮ וְיֹסֵ֣ד אָרֶץ֒ וַתְּפַחֵ֨ד תָּמִ֜יד כָּל־הַיּ֗וֹם מִפְּנֵי֙ חֲמַ֣ת הַמֵּצִ֔יק... וְאַיֵּ֖ה חֲמַ֥ת הַמֵּצִֽיק׃"(ישעיה נא יג). גם הנביא עצמו עלול להיתפס לפחד הזה מפני חמת המציק הנכרי, ופחדו מפני עם ישראל עצמו, ועל כן מחזקו הקב"ה "וּבְצֵ֥ל יָדִ֖י כִּסִּיתִ֑יךָ לִנְטֹ֤עַ שָׁמַ֙יִם֙ וְלִיסֹ֣ד אָ֔רֶץ" כשם שהוא חיזק את העם לפני כן.

הרד"ק בוחר באפשרות השנייה ומסביר שבפסוק ישנה פנייה של ה' אל העם:

ואשים – הנה שמתי דברי בפיך להיות לי לעם וכן "ודברי אשר שמתי בפיך"(ישעיה נט כא)
(רד"ק ישעיה נא טז)

ובדעת מקרא הוסיף:

ושם הדברים נאמרים לכל ישראל ועוד הלשון "ואשים דברי בפיך" אפשר שהיא רומזת לדברי התורה על שירת האזינו: "ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם"(דברים לא יט).
(דעת מקרא ישעיה נא טז)

לפירוש זה מהווה פסוקנו המשך ישיר למה שקדם לו. הנבואה מתחילה "אנכי אנכי הוא מנחמכם. מי את ותראי מאנוש ימות..." ועתה חוזר הנביא ומבטיח בשם ה', מאחר שעם ישראל נושא את שם ה' ושליחותו בגויים בבחינת "אתם עדי", לכן: "ובצל ידי כסיתיך - שלא יוכלו העמים לכלותך בגלות כל זמן שיהיו דברי בפיך... וכל זה אכסה עליך בגלות עד שיבא עת לנטוע שמים וליסוד ארץ וזהו קבוץ גליות שיהיו ישראל עולם חדש, וכן אמר הנני בורא השמים החדשים והארץ החדשה"(רד"ק). ובדעת מקרא, המסביר גם הוא שהפסוק מדבר אל העם, חולק על קטע זה. ואת ההיגד "לִנְטֹ֤עַ שָׁמַ֙יִם֙ וְלִיסֹ֣ד אָ֔רֶץ" אינו מסביר על העתיד כפירוש הרד"ק אלא על העבר: "ושיעור הכתוב: אנוכי ה' א-להיך אשר עלתה במחשבה לפני לנטוע שמים וליסוד ארץ ולאמר לציון עמי אתה, כלומר, בורא השמים והארץ הוא שבחר את ציון"(דעת מקרא ישעיה נא טז הערה 6).

ר' חיים מוולוז'ין טעם טעם אחר בפסוקנו. לדעתו מדבר הפסוק אל כל יהודי באשר הוא, ומפנה אליו קריאה לזכור את דרגתו הפוטנציאלית העצומה ואת הכוחות הגדולים הטמונים בו אשר מסוגלים לִנְטֹ֤עַ שָׁמַ֙יִם֙ וְלִיסֹ֣ד אָ֔רֶץ. וזהו הנושא של השער הראשון בספר נפש החיים. ר' חיים מתחיל את ספרו בביור הפסוק "בצלם א-להים ברא אותו"(ברשית א כז) ובשליטת ה' בכל מה שברא:

כן בדמיון זה כביכול, ברא הוא יתברך את האדם והשליטו על רבי רבוון(=רבי רבבות) כחות ועולמות אין מספר. ומסרם בידו שיהא הוא המדבר והמנהיג אותם... כי במעשיו ודבוריו ומחשבותיו הטובים הוא מקיים ונותן כח בכמה כחות ועולמות עליונים הקדושים ומוסיף בהם קדושה ואור כמו שכתוב " וָאָשִׂ֤ים דְּבָרַי֙ בְּפִ֔יךָ... לִנְטֹ֤עַ שָׁמַ֙יִם֙ וְלִיסֹ֣ד אָ֔רֶץ"(ישעיה נא טז). וכמאמרם ז''ל: "אל תקרא בניך אלא בוניך"(ברכות סד.) כי המה המסדרים עולמות העליונים כבונה המסדר בנינו ונותנים בהם רב כח.
(נפש החיים שער א פרק ג)

לכאורה פירושו הוא יותר דרשני, שכן הקשר הפסוק למה שלפניו לא מובן. אבל יתכן שלפירוש זה רוצה הנביא לעמת את שפלותו ונחיתותו של המציק שהוא "אנוש ימות" "ובן אדם חציר ינתן" עם בן העם היהודי אשר בכוחו לִנְטֹ֤עַ שָׁמַ֙יִם֙ וְלִיסֹ֣ד אָ֔רֶץ, תכונה שנארה בפסוקים שלנו על הקב"ה בעצמו. ואם כך הוא מדוע הפחד והיראה! "התעוררי התעוררי קומי ירושלים"! 

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך