תנ"ך על הפרק - ישעיה ו - בשנת מות המלך עוזיהו / הרב אברהם ריבלין שליט"א

תנ"ך על הפרק

ישעיה ו

340 / 929
היום

הפרק

בִּשְׁנַת־מוֹת֙ הַמֶּ֣לֶךְ עֻזִּיָּ֔הוּ וָאֶרְאֶ֧ה אֶת־אֲדֹנָ֛י יֹשֵׁ֥ב עַל־כִּסֵּ֖א רָ֣ם וְנִשָּׂ֑א וְשׁוּלָ֖יו מְלֵאִ֥ים אֶת־הַהֵיכָֽל׃שְׂרָפִ֨ים עֹמְדִ֤ים ׀ מִמַּ֙עַל֙ ל֔וֹ שֵׁ֧שׁ כְּנָפַ֛יִם שֵׁ֥שׁ כְּנָפַ֖יִם לְאֶחָ֑ד בִּשְׁתַּ֣יִם ׀ יְכַסֶּ֣ה פָנָ֗יו וּבִשְׁתַּ֛יִם יְכַסֶּ֥ה רַגְלָ֖יו וּבִשְׁתַּ֥יִם יְעוֹפֵֽף׃וְקָרָ֨א זֶ֤ה אֶל־זֶה֙ וְאָמַ֔ר קָד֧וֹשׁ ׀ קָד֛וֹשׁ קָד֖וֹשׁ יְהוָ֣ה צְבָא֑וֹת מְלֹ֥א כָל־הָאָ֖רֶץ כְּבוֹדֽוֹ׃וַיָּנֻ֙עוּ֙ אַמּ֣וֹת הַסִּפִּ֔ים מִקּ֖וֹל הַקּוֹרֵ֑א וְהַבַּ֖יִת יִמָּלֵ֥א עָשָֽׁן׃וָאֹמַ֞ר אֽוֹי־לִ֣י כִֽי־נִדְמֵ֗יתִי כִּ֣י אִ֤ישׁ טְמֵֽא־שְׂפָתַ֙יִם֙ אָנֹ֔כִי וּבְתוֹךְ֙ עַם־טְמֵ֣א שְׂפָתַ֔יִם אָנֹכִ֖י יוֹשֵׁ֑ב כִּ֗י אֶת־הַמֶּ֛לֶךְ יְהוָ֥ה צְבָא֖וֹת רָא֥וּ עֵינָֽי׃וַיָּ֣עָף אֵלַ֗י אֶחָד֙ מִן־הַשְּׂרָפִ֔ים וּבְיָד֖וֹ רִצְפָּ֑ה בְּמֶ֨לְקַחַ֔יִם לָקַ֖ח מֵעַ֥ל הַמִּזְבֵּֽחַ׃וַיַּגַּ֣ע עַל־פִּ֔י וַיֹּ֕אמֶר הִנֵּ֛ה נָגַ֥ע זֶ֖ה עַל־שְׂפָתֶ֑יךָ וְסָ֣ר עֲוֺנֶ֔ךָ וְחַטָּאתְךָ֖ תְּכֻפָּֽר׃וָאֶשְׁמַ֞ע אֶת־ק֤וֹל אֲדֹנָי֙ אֹמֵ֔ר אֶת־מִ֥י אֶשְׁלַ֖ח וּמִ֣י יֵֽלֶךְ־לָ֑נוּ וָאֹמַ֖ר הִנְנִ֥י שְׁלָחֵֽנִי׃וַיֹּ֕אמֶר לֵ֥ךְ וְאָמַרְתָּ֖ לָעָ֣ם הַזֶּ֑ה שִׁמְע֤וּ שָׁמ֙וֹעַ֙ וְאַל־תָּבִ֔ינוּ וּרְא֥וּ רָא֖וֹ וְאַל־תֵּדָֽעוּ׃הַשְׁמֵן֙ לֵב־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה וְאָזְנָ֥יו הַכְבֵּ֖ד וְעֵינָ֣יו הָשַׁ֑ע פֶּן־יִרְאֶ֨ה בְעֵינָ֜יו וּבְאָזְנָ֣יו יִשְׁמָ֗ע וּלְבָב֥וֹ יָבִ֛ין וָשָׁ֖ב וְרָ֥פָא לֽוֹ׃וָאֹמַ֕ר עַד־מָתַ֖י אֲדֹנָ֑י וַיֹּ֡אמֶר עַ֣ד אֲשֶׁר֩ אִם־שָׁא֨וּ עָרִ֜ים מֵאֵ֣ין יוֹשֵׁ֗ב וּבָתִּים֙ מֵאֵ֣ין אָדָ֔ם וְהָאֲדָמָ֖ה תִּשָּׁאֶ֥ה שְׁמָמָֽה׃וְרִחַ֥ק יְהוָ֖ה אֶת־הָאָדָ֑ם וְרַבָּ֥ה הָעֲזוּבָ֖ה בְּקֶ֥רֶב הָאָֽרֶץ׃וְע֥וֹד בָּהּ֙ עֲשִׂ֣רִיָּ֔ה וְשָׁ֖בָה וְהָיְתָ֣ה לְבָעֵ֑ר כָּאֵלָ֣ה וְכָאַלּ֗וֹן אֲשֶׁ֤ר בְּשַׁלֶּ֙כֶת֙ מַצֶּ֣בֶת בָּ֔ם זֶ֥רַע קֹ֖דֶשׁ מַצַּבְתָּֽהּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב אברהם ריבלין שליט

בשנת מות המלך עוזיהו

מקובל לראות בפרקנו את הקדשתו של ישעיהו לנביא ואת נבואתו הראשונה. שתי שאלות עומדות כנגד קביעה זו.

  א.  המראה והנבואה בהם אנו מדברים ארעו ''בשנת מות המלך עוזיהו'' ואלו בתחילת פרק א' נאמר שישעיהו ניבא ''בימי עוזיהו יותם…'' ז''א שהיו נבואות שקדמו לנבואה שלנו.

  ב.  בדרך כלל, הקדשת הנביא(אם ישנה כזו) והנבואה הראשונה מתוארות בפרק הראשון, וכאן קדמו חמישה פרקים, ונבואות רבות עד לנבואה הראשונה.

אשר על כן מביא הרד"ק שיטה, שנבואה זו באמת אינה הראשונה, אלא בתוך מהלך נבואותו ראה ישעיהו את המראה הנפלא, של ה' יושב על כסאו, וכשנדרשה שליחות ספציפית הוא מציע את עצמו, למרות שהוא כבר נביא בפועל.

כאמור רוב המפרשים סוברים שבפרקנו ישנה הקדשה של ישעיהו לנביא. הדברים עולים בעיקר מהתאור המיוחד של בית דין של מעלה שהכשיר את ישעיהו לדבר אל העם ולהוכיח אותו למרות שהנביא דבר סרה בעם "בתוך עם טמא שפתים אנכי יושב". אחרי שטוהר הנביא מעוונו ע"י הרצפה שנגעה בשפתיו, שואל ה' "ומי ילך לנו" וישעיהו מציע את עצמו להיות נביא. ז"א תוכן הפרק מחזק את הדעה, שלפנינו הנבואה הראשונה של הנביא.

כך דעת המכילתא המובאת ברש"י כאן:

סימן (=פרק) זה תחילת הספר ותחילת נבואת ישעיה. וחמשה סימנים הקדומים נאמר ואחר זה הסימן, אלא שאין מוקדם ומאוחר בתורה.

את השאלה הראשונה דלעיל אפשר לתרץ בשתי דרכים:

  א.  הנבואה הראשונה נאמרה בתחילת השנה האחרונה לחיי עוזיהו, שהיא אכן שנת מותו, ולכן מוצדק גם לכתוב שישעיהו ניבא בימי עוזיהו. זאת כוונת אבן עזרא: "ויתכן להיות כמשמעו כי בשנה שהתנבא מת עוזיהו. ואין טענה 'בימי עוזיהו' אחר שהיה חדשים."

  ב.  "בשנת מות המלך עוזיהו" אינו מתיחס למותו של המלך אלא לשנה בה לקה בצרעת ככתוב "והצרעת זרחה במצחו" (דברי הימים ב כו יט). וכידוע מצורע חשוב כמת. כך פירשו התרגום "בשתא דאתנגע (מלשון נגע) בה מלכא" ובעקבותיו רש"י "כשנצטרע".

אם אכן פרקנו מתאר את הקדשתו של ישעיהו לנביא והיא נבואתו הראשונה יש להבין מהו הקשר בין זה לבין תוכן הנבואה בה מבשר ה' לישעיהו שהעם לא יחזרו בתשובה. "שמעו שמוע ואל תבינו… השמן לב העם הזה…פן יראה… ולבבו יבין ושב ורפא לו". תינח לשיטה הראשונה, הנבואה הראשונה "חזון ישעיהו" שבפרק א' היא נבואת תוכחה טיפוסית של אזכור עוונות, ועל כן נאמרה בתחילה. אבל לשיטתנו מה ראה הקב"ה לבשר לנביא בעת הקדשתו ששליחותו תכשל?

ייתכן להסביר את הדבר על פי המדרש (פסיקתא) המובא ברד"ק כאן (פס' ח'):

"את מי אשלח?" - שלחתי את מיכה והיו מכין אותו על הלחי… שלחתי את עמוס והיו קורין אותו ... קטיעא לישנא (=מגמגם)... 'ואמר הנני שלחני'- אמר לו הקב"ה: ישעיהו בני, בני טרחנים הם, סרבנים הם אם אתה מקבל להתבזות- לך. ואמר לו: על מנת כן. היינו הוא דאמר 'גוי נתתי למכים'.

הנבואה היא איפוא המשך ישיר להקדשה. שם חטא ישעיהו וקטרג על העם "ובתוך עם טמא שפתיים אנכי יושב". עכשיו מקבל הנביא את טרחם וסרבנותם באהבה, ומוכן לילך אף אם יודע הוא שנכונו לו קשיים, והעם לא יחזור בתשובה. ממש כמו ירמיהו שגם אצלו מופיע בפרק ההקדשה חיזוק מיוחד למול קשיי התפקיד. שכרו של ישעיהו מובא במילים האחרונות של ההפטרה "זרע קודש מצבתה" וכדפירש רש"י: "אף הם זרע הקודש הנמצאים בה, עומדים בקדושתן- הם יהיו לה למצבה".

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך