תנ"ך על הפרק - בראשית ג - הסתת הנחש וההתמודדות עם החטא / הרב דוד חי הכהן שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית ג

3 / 929
היום

הפרק

חטא עץ הדעת

וְהַנָּחָשׁ֙ הָיָ֣ה עָר֔וּם מִכֹּל֙ חַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֔ה אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֖ה יְהוָ֣ה אֱלֹהִ֑ים וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־הָ֣אִשָּׁ֔ה אַ֚ף כִּֽי־אָמַ֣ר אֱלֹהִ֔ים לֹ֣א תֹֽאכְל֔וּ מִכֹּ֖ל עֵ֥ץ הַגָּֽן׃וַתֹּ֥אמֶר הָֽאִשָּׁ֖ה אֶל־הַנָּחָ֑שׁ מִפְּרִ֥י עֵֽץ־הַגָּ֖ן נֹאכֵֽל׃וּמִפְּרִ֣י הָעֵץ֮ אֲשֶׁ֣ר בְּתוֹךְ־הַגָּן֒ אָמַ֣ר אֱלֹהִ֗ים לֹ֤א תֹֽאכְלוּ֙ מִמֶּ֔נּוּ וְלֹ֥א תִגְּע֖וּ בּ֑וֹ פֶּן־תְּמֻתֽוּן׃וַיֹּ֥אמֶר הַנָּחָ֖שׁ אֶל־הָֽאִשָּׁ֑ה לֹֽא־מ֖וֹת תְּמֻתֽוּן׃כִּ֚י יֹדֵ֣עַ אֱלֹהִ֔ים כִּ֗י בְּיוֹם֙ אֲכָלְכֶ֣ם מִמֶּ֔נּוּ וְנִפְקְח֖וּ עֵֽינֵיכֶ֑ם וִהְיִיתֶם֙ כֵּֽאלֹהִ֔ים יֹדְעֵ֖י ט֥וֹב וָרָֽע׃וַתֵּ֣רֶא הָֽאִשָּׁ֡ה כִּ֣י טוֹב֩ הָעֵ֨ץ לְמַאֲכָ֜ל וְכִ֧י תַֽאֲוָה־ה֣וּא לָעֵינַ֗יִם וְנֶחְמָ֤ד הָעֵץ֙ לְהַשְׂכִּ֔יל וַתִּקַּ֥ח מִפִּרְי֖וֹ וַתֹּאכַ֑ל וַתִּתֵּ֧ן גַּם־לְאִישָׁ֛הּ עִמָּ֖הּ וַיֹּאכַֽל׃וַתִּפָּקַ֙חְנָה֙ עֵינֵ֣י שְׁנֵיהֶ֔ם וַיֵּ֣דְע֔וּ כִּ֥י עֵֽירֻמִּ֖ם הֵ֑ם וַֽיִּתְפְּרוּ֙ עֲלֵ֣ה תְאֵנָ֔ה וַיַּעֲשׂ֥וּ לָהֶ֖ם חֲגֹרֹֽת׃וַֽיִּשְׁמְע֞וּ אֶת־ק֨וֹל יְהוָ֧ה אֱלֹהִ֛ים מִתְהַלֵּ֥ךְ בַּגָּ֖ן לְר֣וּחַ הַיּ֑וֹם וַיִּתְחַבֵּ֨א הָֽאָדָ֜ם וְאִשְׁתּ֗וֹ מִפְּנֵי֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהִ֔ים בְּת֖וֹךְ עֵ֥ץ הַגָּֽן׃וַיִּקְרָ֛א יְהוָ֥ה אֱלֹהִ֖ים אֶל־הָֽאָדָ֑ם וַיֹּ֥אמֶר ל֖וֹ אַיֶּֽכָּה׃וַיֹּ֕אמֶר אֶת־קֹלְךָ֥ שָׁמַ֖עְתִּי בַּגָּ֑ן וָאִירָ֛א כִּֽי־עֵירֹ֥ם אָנֹ֖כִי וָאֵחָבֵֽא׃וַיֹּ֕אמֶר מִ֚י הִגִּ֣יד לְךָ֔ כִּ֥י עֵירֹ֖ם אָ֑תָּה הֲמִן־הָעֵ֗ץ אֲשֶׁ֧ר צִוִּיתִ֛יךָ לְבִלְתִּ֥י אֲכָל־מִמֶּ֖נּוּ אָכָֽלְתָּ׃וַיֹּ֖אמֶר הָֽאָדָ֑ם הָֽאִשָּׁה֙ אֲשֶׁ֣ר נָתַ֣תָּה עִמָּדִ֔י הִ֛וא נָֽתְנָה־לִּ֥י מִן־הָעֵ֖ץ וָאֹכֵֽל׃וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֧ה אֱלֹהִ֛ים לָאִשָּׁ֖ה מַה־זֹּ֣את עָשִׂ֑ית וַתֹּ֙אמֶר֙ הָֽאִשָּׁ֔ה הַנָּחָ֥שׁ הִשִּׁיאַ֖נִי וָאֹכֵֽל׃וַיֹּאמֶר֩ יְהֹוָ֨ה אֱלֹהִ֥ים ׀ אֶֽל־הַנָּחָשׁ֮ כִּ֣י עָשִׂ֣יתָ זֹּאת֒ אָר֤וּר אַתָּה֙ מִכָּל־הַבְּהֵמָ֔ה וּמִכֹּ֖ל חַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֑ה עַל־גְּחֹנְךָ֣ תֵלֵ֔ךְ וְעָפָ֥ר תֹּאכַ֖ל כָּל־יְמֵ֥י חַיֶּֽיךָ׃וְאֵיבָ֣ה ׀ אָשִׁ֗ית בֵּֽינְךָ֙ וּבֵ֣ין הָֽאִשָּׁ֔ה וּבֵ֥ין זַרְעֲךָ֖ וּבֵ֣ין זַרְעָ֑הּ ה֚וּא יְשׁוּפְךָ֣ רֹ֔אשׁ וְאַתָּ֖ה תְּשׁוּפֶ֥נּוּ עָקֵֽב׃אֶֽל־הָאִשָּׁ֣ה אָמַ֗ר הַרְבָּ֤ה אַרְבֶּה֙ עִצְּבוֹנֵ֣ךְ וְהֵֽרֹנֵ֔ךְ בְּעֶ֖צֶב תֵּֽלְדִ֣י בָנִ֑ים וְאֶל־אִישֵׁךְ֙ תְּשׁ֣וּקָתֵ֔ךְ וְה֖וּא יִמְשָׁל־בָּֽךְ׃וּלְאָדָ֣ם אָמַ֗ר כִּֽי־שָׁמַעְתָּ֮ לְק֣וֹל אִשְׁתֶּךָ֒ וַתֹּ֙אכַל֙ מִן־הָעֵ֔ץ אֲשֶׁ֤ר צִוִּיתִ֙יךָ֙ לֵאמֹ֔ר לֹ֥א תֹאכַ֖ל מִמֶּ֑נּוּ אֲרוּרָ֤ה הָֽאֲדָמָה֙ בַּֽעֲבוּרֶ֔ךָ בְּעִצָּבוֹן֙ תֹּֽאכֲלֶ֔נָּה כֹּ֖ל יְמֵ֥י חַיֶּֽיךָ׃וְק֥וֹץ וְדַרְדַּ֖ר תַּצְמִ֣יחַֽ לָ֑ךְ וְאָכַלְתָּ֖ אֶת־עֵ֥שֶׂב הַשָּׂדֶֽה׃בְּזֵעַ֤ת אַפֶּ֙יךָ֙ תֹּ֣אכַל לֶ֔חֶם עַ֤ד שֽׁוּבְךָ֙ אֶל־הָ֣אֲדָמָ֔ה כִּ֥י מִמֶּ֖נָּה לֻקָּ֑חְתָּ כִּֽי־עָפָ֣ר אַ֔תָּה וְאֶל־עָפָ֖ר תָּשֽׁוּב׃וַיִּקְרָ֧א הָֽאָדָ֛ם שֵׁ֥ם אִשְׁתּ֖וֹ חַוָּ֑ה כִּ֛י הִ֥וא הָֽיְתָ֖ה אֵ֥ם כָּל־חָֽי׃וַיַּעַשׂ֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהִ֜ים לְאָדָ֧ם וּלְאִשְׁתּ֛וֹ כָּתְנ֥וֹת ע֖וֹר וַיַּלְבִּשֵֽׁם׃וַיֹּ֣אמֶר ׀ יְהוָ֣ה אֱלֹהִ֗ים הֵ֤ן הָֽאָדָם֙ הָיָה֙ כְּאַחַ֣ד מִמֶּ֔נּוּ לָדַ֖עַת ט֣וֹב וָרָ֑ע וְעַתָּ֣ה ׀ פֶּן־יִשְׁלַ֣ח יָד֗וֹ וְלָקַח֙ גַּ֚ם מֵעֵ֣ץ הַֽחַיִּ֔ים וְאָכַ֖ל וָחַ֥י לְעֹלָֽם׃וַֽיְשַׁלְּחֵ֛הוּ יְהוָ֥ה אֱלֹהִ֖ים מִגַּן־עֵ֑דֶן לַֽעֲבֹד֙ אֶת־הָ֣אֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֥ר לֻקַּ֖ח מִשָּֽׁם׃וַיְגָ֖רֶשׁ אֶת־הָֽאָדָ֑ם וַיַּשְׁכֵּן֩ מִקֶּ֨דֶם לְגַן־עֵ֜דֶן אֶת־הַכְּרֻבִ֗ים וְאֵ֨ת לַ֤הַט הַחֶ֙רֶב֙ הַמִּתְהַפֶּ֔כֶת לִשְׁמֹ֕ר אֶת־דֶּ֖רֶךְ עֵ֥ץ הַֽחַיִּֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב דוד חי הכהן שליט

הסתת הנחש וההתמודדות עם החטא

הופעת האדם בצורתו הכפולה ובתחילת פעולותיו העצמאיות כנברא, מלווה בתיאור הכישלון הקשה הבא על־ידי הסתת הנחש. בולטת העובדה כי ההצלחה שנחל הנחש בפיתוי האישה הייתה כאשר נחלשה לזמן מה תכונת האחדות והדבקות היסודית שבין האיש לבינה, שכן מלשון הפסוקים עולה שנתפתתה בהיותה לבדה.

מכאן שעיקר הכוח המסית שבנחש מכוון כלפי אותו פירוד שבין האיש והאישה, שבשורשו הוא פירוד בין שני צדדיה של ההוויה השלמה: הנשמה המנהיגה והמכוונת - כנגד האיש; והגוף הנבנה בטבעו החומרי והמקודש - כנגד האישה.

[ אמנם מיד לאחר החטא תובע ד' מן האיש את תכונת האחדות שנזנחה, ומבהיר כי החטא הוא קודם כל חטאו שלו. לשם הבנת הדבר יש לזכור כי חוה הניחה לנחש מקום להכשילה כשטענה: "וּמִפְּרִ֣י הָעֵץ֮... אָמַ֣ר אֱ-לֹהִ֗ים לֹ֤א תֹֽאכְלוּ֙ מִמֶּ֔נּוּ וְלֹ֥א תִגְּע֖וּ בּ֑וֹ פֶּן־תְּמֻתֽוּן׃"(ג), ומתוך שהוסיפה על דברי ד' באה לעקרם כאשר ראתה שהנחש נוגע בעץ ואינו נענש. אמנם, חז"ל מלמדים כי את הסייג הזה לא חידשה מדעתה אלא למדה מפי אדם הראשון, שרצה לעשות סייג לתורה ולהרחיק אותה מן העבירה. רצון זה הוא חיובי, אלא שהעושה סייג לדבריו מחויב להבחין בין דבר ד' המקורי לדבריו שלו. אם הייתה חוה יודעת שהעץ אינו אסור בנגיעה אלא "מדרבנן" - מדברי אדם הראשון שעשה סייג לתורה - לא הייתה נכשלת.

מעתה נשאל: מפני מה לא הודיע אדם לחוה שאכן אלו הם פני הדברים? אין זאת אלא שלא האמין בה שתשמור את הסייג כראוי אם תדע שיצא מפיו ולא מפי הגבורה. חוסר האמון הזה עורר תגובה נגדית בקרב האישה. שאמונה בבעלה התערער עד כדי מצב של ניתוק זמני - ושם מצא הנחש מקום להכשילה (ראה אבות דר' נתן פרק א)].

עובדה זו (שהכוח המסית מכוון כלפי הפירוד בין האיש והאישה) מתבטאת בתיאור החטא, שבו הולכת האישה אחרי חוש הטעם והתאווה לעיניים, כשהיא מקדימה אותם לתכונת ההשכלה החשובה מהם:  "וַתֵּ֣רֶא הָֽאִשָּׁ֡ה כִּ֣י טוֹב֩ הָעֵ֨ץ לְמַאֲכָ֜ל וְכִ֧י תַֽאֲוָה־ה֣וּא לָעֵינַ֗יִם וְנֶחְמָ֤ד הָעֵץ֙ לְהַשְׂכִּ֔יל וַתִּקַּ֥ח מִפִּרְי֖וֹ וַתֹּאכַ֑ל וַתִּתֵּ֧ן גַּם־לְאִישָׁ֛הּ עִמָּ֖הּ וַיֹּאכַֽל׃". במקום שיהיו החושים נפעלים ומודרכים על־ידי השכל, נפעל הוא על ידם.

הירידה והכישלון משמשים כרקע למתואר בהמשך: ההתמודדות האנושית עם החטא ודרך התיקון המותווית על־ידי הבורא. האדם כשלעצמו החל ללכת בדרך מסוכנת כשניסה להסתיר את חטאו ולהסתתר ממצפונו ומחובותיו; בדרך זו היה עלול להגיע למצב של ירידה שאין ממנה עלייה. לעומת הדרך הקלוקלת הזו, באה ההשגחה ומייסדת דרך של תיקון הכרוך בהכאה ובהכרח להתמודד עם החטא.

אם שורש החטא הוא בנטייה להנאות ולחיים קלים, הרי שורש התיקון הוא בהכרח להתפרנס בקושי מעבודת האדמה ולהגיע אל התגלות החיים בדרך מיוסרת, "בְּעֶ֖צֶב תֵּֽלְדִ֣י בָנִ֑ים", שבעקבותיה יעריך האדם את חייו ולא ימכרם בקלות כמקדם.

בשלב זה מתרחש גירוש האדם מגן העדן, והמציאות כולה יורדת עמו אל שפלות רוחנית־מוסרית ואל קושי החיים המתחייב מתוכה: כל זאת, על מנת לדחוף את האדם ולהכריחו לתקן את אשר עיוות.

כאן מתחילה המלחמה בין הטוב לרע, שקורותיה ממלאות את כל יריעות התורה וחובקות את כל ימות העולם. היכולת להתגבר על הרע עתידה להתפתח בצעדים איטיים, ומפעם לפעם אף להיראות כחסרת תקווה. הצלחת האדם טמונה בחיפוש מחודש אחר הקשר עם מקור החיים של הא-להות המסתתרת, בקרבה אליו ובעבודה משותפת עמו על מנת להאיר את הבריאה, להחיותה ולפתוח בפניה את שערי גן העדן כבראשונה.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך