תנ"ך על הפרק - דברים י - כלל ישראל ופרטיו / הרב מרדכי גרינברג שליט"א

תנ"ך על הפרק

דברים י

163 / 929
היום

הפרק

מֹשֶׁה מַזְכִּיר אֶת הַלֻּחוֹת הַשְּׁנִיִּם וּמִקְרִים נוֹסָפִים, יִרְאַת וְאַהֲבַת ה'

בָּעֵ֨ת הַהִ֜וא אָמַ֧ר יְהוָ֣ה אֵלַ֗י פְּסָל־לְךָ֞ שְׁנֵֽי־לֻוחֹ֤ת אֲבָנִים֙ כָּרִ֣אשֹׁנִ֔ים וַעֲלֵ֥ה אֵלַ֖י הָהָ֑רָה וְעָשִׂ֥יתָ לְּךָ֖ אֲר֥וֹן עֵֽץ׃וְאֶכְתֹּב֙ עַל־הַלֻּחֹ֔ת אֶת־הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הָי֛וּ עַל־הַלֻּחֹ֥ת הָרִאשֹׁנִ֖ים אֲשֶׁ֣ר שִׁבַּ֑רְתָּ וְשַׂמְתָּ֖ם בָּאָרֽוֹן׃וָאַ֤עַשׂ אֲרוֹן֙ עֲצֵ֣י שִׁטִּ֔ים וָאֶפְסֹ֛ל שְׁנֵי־לֻחֹ֥ת אֲבָנִ֖ים כָּרִאשֹׁנִ֑ים וָאַ֣עַל הָהָ֔רָה וּשְׁנֵ֥י הַלֻּחֹ֖ת בְּיָדִֽי׃וַיִּכְתֹּ֨ב עַֽל־הַלֻּחֹ֜ת כַּמִּכְתָּ֣ב הָרִאשׁ֗וֹן אֵ֚ת עֲשֶׂ֣רֶת הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֣ר דִּבֶּר֩ יְהוָ֨ה אֲלֵיכֶ֥ם בָּהָ֛ר מִתּ֥וֹךְ הָאֵ֖שׁ בְּי֣וֹם הַקָּהָ֑ל וַיִּתְּנֵ֥ם יְהוָ֖ה אֵלָֽי׃וָאֵ֗פֶן וָֽאֵרֵד֙ מִן־הָהָ֔ר וָֽאָשִׂם֙ אֶת־הַלֻּחֹ֔ת בָּאָר֖וֹן אֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֑יתִי וַיִּ֣הְיוּ שָׁ֔ם כַּאֲשֶׁ֥ר צִוַּ֖נִי יְהוָֽה׃וּבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל נָֽסְע֛וּ מִבְּאֵרֹ֥ת בְּנֵי־יַעֲקָ֖ן מוֹסֵרָ֑ה שָׁ֣ם מֵ֤ת אַהֲרֹן֙ וַיִּקָּבֵ֣ר שָׁ֔ם וַיְכַהֵ֛ן אֶלְעָזָ֥ר בְּנ֖וֹ תַּחְתָּֽיו׃מִשָּׁ֥ם נָסְע֖וּ הַגֻּדְגֹּ֑דָה וּמִן־הַגֻּדְגֹּ֣דָה יָטְבָ֔תָה אֶ֖רֶץ נַ֥חֲלֵי מָֽיִם׃בָּעֵ֣ת הַהִ֗וא הִבְדִּ֤יל יְהוָה֙ אֶת־שֵׁ֣בֶט הַלֵּוִ֔י לָשֵׂ֖את אֶת־אֲר֣וֹן בְּרִית־יְהוָ֑ה לַעֲמֹד֩ לִפְנֵ֨י יְהוָ֤ה לְשָֽׁרְתוֹ֙ וּלְבָרֵ֣ךְ בִּשְׁמ֔וֹ עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃עַל־כֵּ֞ן לֹֽא־הָיָ֧ה לְלֵוִ֛י חֵ֥לֶק וְנַחֲלָ֖ה עִם־אֶחָ֑יו יְהוָה֙ ה֣וּא נַחֲלָת֔וֹ כַּאֲשֶׁ֥ר דִּבֶּ֛ר יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ לֽוֹ׃וְאָנֹכִ֞י עָמַ֣דְתִּי בָהָ֗ר כַּיָּמִים֙ הָרִ֣אשֹׁנִ֔ים אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם וְאַרְבָּעִ֖ים לָ֑יְלָה וַיִּשְׁמַ֨ע יְהוָ֜ה אֵלַ֗י גַּ֚ם בַּפַּ֣עַם הַהִ֔וא לֹא־אָבָ֥ה יְהוָ֖ה הַשְׁחִיתֶֽךָ׃וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלַ֔י ק֛וּם לֵ֥ךְ לְמַסַּ֖ע לִפְנֵ֣י הָעָ֑ם וְיָבֹ֙אוּ֙ וְיִֽרְשׁ֣וּ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר־נִשְׁבַּ֥עְתִּי לַאֲבֹתָ֖ם לָתֵ֥ת לָהֶֽם׃וְעַתָּה֙ יִשְׂרָאֵ֔ל מָ֚ה יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ שֹׁאֵ֖ל מֵעִמָּ֑ךְ כִּ֣י אִם־לְ֠יִרְאָה אֶת־יְהוָ֨ה אֱלֹהֶ֜יךָ לָלֶ֤כֶת בְּכָל־דְּרָכָיו֙ וּלְאַהֲבָ֣ה אֹת֔וֹ וְלַֽעֲבֹד֙ אֶת־יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ בְּכָל־לְבָבְךָ֖ וּבְכָל־נַפְשֶֽׁךָ׃לִשְׁמֹ֞ר אֶת־מִצְוֺ֤ת יְהוָה֙ וְאֶת־חֻקֹּתָ֔יו אֲשֶׁ֛ר אָנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּ֑וֹם לְט֖וֹב לָֽךְ׃הֵ֚ן לַיהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ הַשָּׁמַ֖יִם וּשְׁמֵ֣י הַשָּׁמָ֑יִם הָאָ֖רֶץ וְכָל־אֲשֶׁר־בָּֽהּ׃רַ֧ק בַּאֲבֹתֶ֛יךָ חָשַׁ֥ק יְהוָ֖ה לְאַהֲבָ֣ה אוֹתָ֑ם וַיִּבְחַ֞ר בְּזַרְעָ֣ם אַחֲרֵיהֶ֗ם בָּכֶ֛ם מִכָּל־הָעַמִּ֖ים כַּיּ֥וֹם הַזֶּה׃וּמַלְתֶּ֕ם אֵ֖ת עָרְלַ֣ת לְבַבְכֶ֑ם וְעָ֨רְפְּכֶ֔ם לֹ֥א תַקְשׁ֖וּ עֽוֹד׃כִּ֚י יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם ה֚וּא אֱלֹהֵ֣י הָֽאֱלֹהִ֔ים וַאֲדֹנֵ֖י הָאֲדֹנִ֑ים הָאֵ֨ל הַגָּדֹ֤ל הַגִּבֹּר֙ וְהַנּוֹרָ֔א אֲשֶׁר֙ לֹא־יִשָּׂ֣א פָנִ֔ים וְלֹ֥א יִקַּ֖ח שֹֽׁחַד׃עֹשֶׂ֛ה מִשְׁפַּ֥ט יָת֖וֹם וְאַלְמָנָ֑ה וְאֹהֵ֣ב גֵּ֔ר לָ֥תֶת ל֖וֹ לֶ֥חֶם וְשִׂמְלָֽה׃וַאֲהַבְתֶּ֖ם אֶת־הַגֵּ֑ר כִּֽי־גֵרִ֥ים הֱיִיתֶ֖ם בְּאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃אֶת־יְהוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ תִּירָ֖א אֹת֣וֹ תַעֲבֹ֑ד וּב֣וֹ תִדְבָּ֔ק וּבִשְׁמ֖וֹ תִּשָּׁבֵֽעַ׃ה֥וּא תְהִלָּתְךָ֖ וְה֣וּא אֱלֹהֶ֑יךָ אֲשֶׁר־עָשָׂ֣ה אִתְּךָ֗ אֶת־הַגְּדֹלֹ֤ת וְאֶת־הַנּֽוֹרָאֹת֙ הָאֵ֔לֶּה אֲשֶׁ֥ר רָא֖וּ עֵינֶֽיךָ׃בְּשִׁבְעִ֣ים נֶ֔פֶשׁ יָרְד֥וּ אֲבֹתֶ֖יךָ מִצְרָ֑יְמָהּ וְעַתָּ֗ה שָֽׂמְךָ֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ כְּכוֹכְבֵ֥י הַשָּׁמַ֖יִם לָרֹֽב׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב מרדכי גרינברג שליט

כלל ישראל ופרטיו

"ועתה ישראל מה ה' אלקיך שאל מעמך, כי אם ליראה את ה' אלקיך, ללכת בכל דרכיו, ולאהבה אתו, ולעבד את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך, לשמר את מצות ה' ואת חקתיו אשר אנכי מצוך היום לטוב לך" (דברים י, יב-יג).

פרשה זו מופלאה ביותר, שהרי מנוסח השאלה "מה ה' אלקיך שאל מעמך", נראה כאילו ה' מבקש ממנו דבר קטן, ובאמת ה' דורש ממנו דרישות כבדות. ומה עוד אפשר לבקש מאדם, אחרי שהוא ירא ה', אוהבו, דבק בו והולך בדרכיו? ועוד, ה' מבקש לעבוד אותו מאהבה, אך הפסוק מסיים "אנכי מצוך היום לטוב לך", ופירש רש"י (שם, יג): כדי שיהיה טוב לך, "שתקבלו שכר", והרי זו עבודה לשם הנאה. כן יש להבין, איך אפשר לדרש מכל אדם בישראל לאהוב ולירא את ה' בשווה, והרי אין בקשה זאת מיועדת אלא לגדולים שבהם.

הנצי"ב בפירושו (העמק דבר, שם) ביאר דברים אלו באריכות. פירושו סובב סביב יסוד שהוא מרבה לדבר עליו, שישנם בישראל ד' קבוצות כלליות: ראשים ומנהיגים; תלמידי חכמים; בעלי בתים העוסקים בעיקר לפרנסתם; נשים וקטנים. לכל אחת מקבוצות אלו דרגה משלה בעבודת ה', ואין לדרוש מכל העם להיות בדרגת קדושה אחת.

חלוקה זו מוצא הנצי"ב גם במקומות נוספים בתורה, כגון בד' הנהרות שבבראשית, וכן בברכת בלעם "מה טבו אהליך יעקב משכנתיך ישראל" (במדבר כד, ה). וכן בפרשת נצבים "אתם נצבים היום כלכם... ראשיכם שבטיכם, זקניכם ושטריכם, כל איש ישראל, טפכם נשיכם וכו'" (דברים כט, ט-י). ולכאורה, אחר שכתב "כל איש ישראל", או "אתם נצבים היום כלכם", מה ראה לפרט עוד, אלא שעם ישראל מחולק לד' מחלקות אלה, ומכל אחד מבקש ה' דרגה המיוחדת לו ולכל אחד כרת ה' ברית בפני עצמו, "ומה ששואל הקב"ה מזה, אינו שואל מאחר, וכמעט שאסור לכת השניה".

"ראשיכם שבטיכם" הם המנהיגים את האומה, אלו העוסקים בצורכי ציבור, והם מתאימים ומיועדים לכך. להם אין לעסוק באהבת ה' ובדבקות בו, אלא להקדיש עצמם לעיסוק בצורכי ציבור באמונה; וזהו שאמרו חז"ל: "גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני השכינה". ודאי שאין לנו דבר גדול מקבלת פני השכינה, אלא כוונת חז"ל לומר, שמי שמטפל בהכנסת אורחים או בקליטת עלייה וכדומה, אין לו לחפש מטרה אחרת: עליו לנהוג כאברהם שפנה מעם הקב"ה כדי לקבל אורחיו, עליו להשקיע עצמו בתפקידו בלי להצטער על כך שאיננו יכול לקבל פני השכינה. ועל כן מראשי העם, לא נדרשים אהבה ודבקות, אלא יראה; שכן אוי להם למנהיג ולציבור אם ראשיו חסרים יראת השם, שהרי קרובים הם מאוד לפעול להנאת עצמם ולכבודם.

לעומתם, מוטל על זקני ישראל ותלמידי החכמים מצות אהבת ה' ודבקות הרעיון בו, שהרי התורה מכשרתו לכך. עליו מוטלת החובה ללכת בדרכי ה' - "מה הוא רחום וחנון אף אתה רחום וכו'".

ברם מהמון העם, הטרודים בהבאת פת לביתם ועסוקים בפרנסתם, אין דורשים אלא לשמור את מצות ה' ולקיימם בזמנם ולא לבטלם עקב עיסוקם. ומהנשים והטף, שאינם חייבים בכל המצות, מהם שואל הקב"ה להיות לטוב לחברה ולהיות בעלי מידות טובות.

וכך הוא פירושו של מקרא: "כי אם ליראה" - מופנה לראשי העם. "ללכת בכל דרכיו ולאהבה אתו ולעבד את ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך" - מופנה לזקנים ולתלמידי החכמים; "לשמר את מצות ה' ואת חוקותיו" - מופנה לבעלי הבתים; ואילו לנשים ולטף - "לטוב לך". פירוש זה מדויק מאוד, שהרי לא חוברו כל המידות בו"ו החיבור, אלא יראה לחוד, אהבה ועבודה לחוד, לאחר מכן שמירת המצוות, ולבסוף - לטוב לך.

עתה נחזור ונעיין בדרישות שה' מבקש ממנו בפרשתנו. הקב"ה אינו שואל מכל אדם את כל המידות המצוינות בפסוק, אלא כל אחד מחויב לפי תכונתו ויכולתו; וכמעט שאסור לאחד להחליף תפקידו המיוחד והמתאים לו באחר. ועל כן מובן מה שפתח הכתוב "מה ה' אלקיך שאל מעמך" – אכן הבקשה קטנה היא, האדם אינו נדרש ליותר ממה שראוי לו.

וזוהי התבנית האידאלית של עם ישראל, "אתם נצבים היום כלכם" - כלל אורגני המכיל פרטים רבים - "ראשיכם שבטיכם זקניכם וכו'". ולאחר הפירוט, כשכל יחיד וכל קבוצה פועלים לפי תכונותיהם ולפי כשרונותיהם, מתעשר הכלל בכל הגוונים שהפרטים מעניקים לו - "כל איש ישראל".

ישנן תרבויות המדגישות את הכלל ומבטלות כל ערך של פרט, כל הפרטים עמלים למען המדינה. כך נהגו במשטרים הסוציאליסטים, אבל בתרבות המערבית, מעלים את הפרט ואת זכויותיו לערך עליון, כל עניינה של המדינה היא למען הפרט. היהדות סוברת שהכלל צריך לפרט והפרט לכלל, וכדברי השפת אמת. את המשנה באבות "אם אין אני לי מי לי, וכשאני לעצמי - מה אני" (א, יד), מפרש השפת אמת: כל יחיד אין לו תחליף, והוא חייב לפתח את עצמו, משום שאין מי שעושה זאת עבורו, "אם אין אני לי - מי לי", אך אם יפעל הפרט רק למען שלמותו, והוא יעמוד במרכז - אין זו התכלית. "וכשאני לעצמי - מה אני", צריך היחיד להשתלם למען הכלל (בחוקתי תרל"ב ד"ה "אא"ז"). כשם שאדם המחזק את שרירי ידיו, לא עושה לחיזוק היד כתכלית לעצמה, אלא לצורך הגוף כולו, שתהיה לגוף יד חזקה, כך היחיד והקבוצה בישראל פועלים למען האורגניזם כולו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך