תנ"ך על הפרק - במדבר יט - מדוע נכתבה פרשת פרה אדומה דווקא כאן? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

במדבר יט

136 / 929
היום

הפרק

פָּרָה אֲדֻמָּה, טֻמְאַת מֵת

וַיְדַבֵּ֣ר יְהוָ֔ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה וְאֶֽל־אַהֲרֹ֖ן לֵאמֹֽר׃זֹ֚את חֻקַּ֣ת הַתּוֹרָ֔ה אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה לֵאמֹ֑ר דַּבֵּ֣ר ׀ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְיִקְח֣וּ אֵלֶיךָ֩ פָרָ֨ה אֲדֻמָּ֜ה תְּמִימָ֗ה אֲשֶׁ֤ר אֵֽין־בָּהּ֙ מ֔וּם אֲשֶׁ֛ר לֹא־עָלָ֥ה עָלֶ֖יהָ עֹֽל׃וּנְתַתֶּ֣ם אֹתָ֔הּ אֶל־אֶלְעָזָ֖ר הַכֹּהֵ֑ן וְהוֹצִ֤יא אֹתָהּ֙ אֶל־מִח֣וּץ לַֽמַּחֲנֶ֔ה וְשָׁחַ֥ט אֹתָ֖הּ לְפָנָֽיו׃וְלָקַ֞ח אֶלְעָזָ֧ר הַכֹּהֵ֛ן מִדָּמָ֖הּ בְּאֶצְבָּע֑וֹ וְהִזָּ֞ה אֶל־נֹ֨כַח פְּנֵ֧י אֹֽהֶל־מוֹעֵ֛ד מִדָּמָ֖הּ שֶׁ֥בַע פְּעָמִֽים׃וְשָׂרַ֥ף אֶת־הַפָּרָ֖ה לְעֵינָ֑יו אֶת־עֹרָ֤הּ וְאֶת־בְּשָׂרָהּ֙ וְאֶת־דָּמָ֔הּ עַל־פִּרְשָׁ֖הּ יִשְׂרֹֽף׃וְלָקַ֣ח הַכֹּהֵ֗ן עֵ֥ץ אֶ֛רֶז וְאֵז֖וֹב וּשְׁנִ֣י תוֹלָ֑עַת וְהִשְׁלִ֕יךְ אֶל־תּ֖וֹךְ שְׂרֵפַ֥ת הַפָּרָֽה׃וְכִבֶּ֨ס בְּגָדָ֜יו הַכֹּהֵ֗ן וְרָחַ֤ץ בְּשָׂרוֹ֙ בַּמַּ֔יִם וְאַחַ֖ר יָב֣וֹא אֶל־הַֽמַּחֲנֶ֑ה וְטָמֵ֥א הַכֹּהֵ֖ן עַד־הָעָֽרֶב׃וְהַשֹּׂרֵ֣ף אֹתָ֔הּ יְכַבֵּ֤ס בְּגָדָיו֙ בַּמַּ֔יִם וְרָחַ֥ץ בְּשָׂר֖וֹ בַּמָּ֑יִם וְטָמֵ֖א עַד־הָעָֽרֶב׃וְאָסַ֣ף ׀ אִ֣ישׁ טָה֗וֹר אֵ֚ת אֵ֣פֶר הַפָּרָ֔ה וְהִנִּ֛יחַ מִח֥וּץ לַֽמַּחֲנֶ֖ה בְּמָק֣וֹם טָה֑וֹר וְ֠הָיְתָה לַעֲדַ֨ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֧ל לְמִשְׁמֶ֛רֶת לְמֵ֥י נִדָּ֖ה חַטָּ֥את הִֽוא׃וְ֠כִבֶּס הָאֹסֵ֨ף אֶת־אֵ֤פֶר הַפָּרָה֙ אֶת־בְּגָדָ֔יו וְטָמֵ֖א עַד־הָעָ֑רֶב וְֽהָיְתָ֞ה לִבְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְלַגֵּ֛ר הַגָּ֥ר בְּתוֹכָ֖ם לְחֻקַּ֥ת עוֹלָֽם׃הַנֹּגֵ֥עַ בְּמֵ֖ת לְכָל־נֶ֣פֶשׁ אָדָ֑ם וְטָמֵ֖א שִׁבְעַ֥ת יָמִֽים׃ה֣וּא יִתְחַטָּא־ב֞וֹ בַּיּ֧וֹם הַשְּׁלִישִׁ֛י וּבַיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִ֖י יִטְהָ֑ר וְאִם־לֹ֨א יִתְחַטָּ֜א בַּיּ֧וֹם הַשְּׁלִישִׁ֛י וּבַיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִ֖י לֹ֥א יִטְהָֽר׃כָּֽל־הַנֹּגֵ֡עַ בְּמֵ֣ת בְּנֶפֶשׁ֩ הָאָדָ֨ם אֲשֶׁר־יָמ֜וּת וְלֹ֣א יִתְחַטָּ֗א אֶת־מִשְׁכַּ֤ן יְהוָה֙ טִמֵּ֔א וְנִכְרְתָ֛ה הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא מִיִּשְׂרָאֵ֑ל כִּי֩ מֵ֨י נִדָּ֜ה לֹא־זֹרַ֤ק עָלָיו֙ טָמֵ֣א יִהְיֶ֔ה ע֖וֹד טֻמְאָת֥וֹ בֽוֹ׃זֹ֚את הַתּוֹרָ֔ה אָדָ֖ם כִּֽי־יָמ֣וּת בְּאֹ֑הֶל כָּל־הַבָּ֤א אֶל־הָאֹ֙הֶל֙ וְכָל־אֲשֶׁ֣ר בָּאֹ֔הֶל יִטְמָ֖א שִׁבְעַ֥ת יָמִֽים׃וְכֹל֙ כְּלִ֣י פָת֔וּחַ אֲשֶׁ֛ר אֵין־צָמִ֥יד פָּתִ֖יל עָלָ֑יו טָמֵ֖א הֽוּא׃וְכֹ֨ל אֲשֶׁר־יִגַּ֜ע עַל־פְּנֵ֣י הַשָּׂדֶ֗ה בַּֽחֲלַל־חֶ֙רֶב֙ א֣וֹ בְמֵ֔ת אֽוֹ־בְעֶ֥צֶם אָדָ֖ם א֣וֹ בְקָ֑בֶר יִטְמָ֖א שִׁבְעַ֥ת יָמִֽים׃וְלָֽקְחוּ֙ לַטָּמֵ֔א מֵעֲפַ֖ר שְׂרֵפַ֣ת הַֽחַטָּ֑את וְנָתַ֥ן עָלָ֛יו מַ֥יִם חַיִּ֖ים אֶל־כֶּֽלִי׃וְלָקַ֨ח אֵז֜וֹב וְטָבַ֣ל בַּמַּיִם֮ אִ֣ישׁ טָהוֹר֒ וְהִזָּ֤ה עַל־הָאֹ֙הֶל֙ וְעַל־כָּל־הַכֵּלִ֔ים וְעַל־הַנְּפָשׁ֖וֹת אֲשֶׁ֣ר הָֽיוּ־שָׁ֑ם וְעַל־הַנֹּגֵ֗עַ בַּעֶ֙צֶם֙ א֣וֹ בֶֽחָלָ֔ל א֥וֹ בַמֵּ֖ת א֥וֹ בַקָּֽבֶר׃וְהִזָּ֤ה הַטָּהֹר֙ עַל־הַטָּמֵ֔א בַּיּ֥וֹם הַשְּׁלִישִׁ֖י וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֑י וְחִטְּאוֹ֙ בַּיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֔י וְכִבֶּ֧ס בְּגָדָ֛יו וְרָחַ֥ץ בַּמַּ֖יִם וְטָהֵ֥ר בָּעָֽרֶב׃וְאִ֤ישׁ אֲשֶׁר־יִטְמָא֙ וְלֹ֣א יִתְחַטָּ֔א וְנִכְרְתָ֛ה הַנֶּ֥פֶשׁ הַהִ֖וא מִתּ֣וֹךְ הַקָּהָ֑ל כִּי֩ אֶת־מִקְדַּ֨שׁ יְהוָ֜ה טִמֵּ֗א מֵ֥י נִדָּ֛ה לֹא־זֹרַ֥ק עָלָ֖יו טָמֵ֥א הֽוּא׃וְהָיְתָ֥ה לָּהֶ֖ם לְחֻקַּ֣ת עוֹלָ֑ם וּמַזֵּ֤ה מֵֽי־הַנִּדָּה֙ יְכַבֵּ֣ס בְּגָדָ֔יו וְהַנֹּגֵ֙עַ֙ בְּמֵ֣י הַנִּדָּ֔ה יִטְמָ֖א עַד־הָעָֽרֶב׃וְכֹ֛ל אֲשֶׁר־יִגַּע־בּ֥וֹ הַטָּמֵ֖א יִטְמָ֑א וְהַנֶּ֥פֶשׁ הַנֹּגַ֖עַת תִּטְמָ֥א עַד־הָעָֽרֶב׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מדוע נכתבה פרשת פרה אדומה דווקא כאן?

שאל האברבנאל בתחילת פרשתנו (פרק יט השאלה הראשונה):

אם היתה זאת המצוה מתורת כהנים, ובמדבר סיני נצטוו ישראל עליה, כדבריהם ז"ל, וכפי קבלתם באחד בניסן שבו הוקם המשכן קבל אותו יום עשרה עטרות (שבת פז ע"ב), ובו ביום נשרפה הפרה [יש להעיר שבירושלמי מגילה (פ"ג ה"ה) אמרו שבשני בניסן נשרפה הפרה], למה לא נזכרה מצותה כי אם במקום הזה, אחרי ענין קרח ועדתו והמלינים ושאר הספורים והמצוות שנזכרו למעלה מזה?

האברבנאל ענה על שאלתו, אבל כיון שהראשונים שקדמוהו כבר ענו על השאלה מבלי ששאלו אותה בפירוש, נביא תחילה את דבריהם.

א. הסבר הראב"ע

כתב הראב"ע (יט, ב): "זאת חקת - גם זאת הפרשה במדבר סיני נאמרה, כאשר צוה ד': 'וישלחו מן המחנה' (במדבר ה, ב), ובפסח היו טמאי מתים (במדבר ט, ו). ונסמכה זאת הפרשה בעבור שהיא לכהן".

נראה שכוונתו היא שכיון ששריפת הפרה נעשית על ידי כהן (ג-ו), לכן נאמרה פרשה זו בסמוך למתנות כהונה. אבל הדברים אינם מובנים מספיק, שהרי עשיית פרה אדומה היא חובה המוטלת על הכהנים, ולא מתנה הניתנת להם.

ב. הסבר הרמב"ן ורבנו בחיי

הרמב"ן (שם) כתב בדומה לראב"ע, אבל בתוספת קטנה: "והפרשה הזאת תשלום תורת הכהנים, ונכתבה כאן אחר מתנות כהונה, לומר שגם טהרתן של ישראל על ידי כהן תהיה".

וכן כתב רבינו בחיי (שם): "נסמכה פרשה זו לפרשת מתנות כהונה, לפי שפרה אדומה היא טהרתן של ישראל, ללמדך שאף טהרתן של ישראל על ידי הכהן".

גם על דבריהם יש לשאול את אותה השאלה שנשאלה על דברי הראב"ע: הרי עשיית פרה אדומה היא חובה המוטלת על הכהנים, ולא מתנה הניתנת להם!

נראה שלדבריהם ניתן לענות שכיון שטהרתן של ישראל נעשית על ידי כהן לכן ראוי שבני ישראל יתנו לכהנים מתנות כהונה.

ג. הסבר "דעת מקרא"

הסבר אחר, הקרוב להסבר הראב"ע והרמב"ן, כתב ב"דעת מקרא" (בהקדמה לפרק י"ט): "פרשת פרה אדומה שייכת אף היא לקובץ הדינים 'שמירה על המשכן', כי גם על ידי עשיית מצוה זו ירחיקו את הטומאה ואת הטמאים מן המקדש וקדשיו, כדי שלא יתחיבו כרת בטמאם את מקדש ד'". כלומר: פרשת פרה אדומה אינה ממשיכה את החלק השני של פרק י"ח (פסוקים ח-לב) העוסק במתנות כהונה, אלא היא ממשיכה את תחילת פרק י"ח (פסוקים א-ז), שבה נצטוו הכהנים והלויים על שמירת המקדש!

ד. הסבר החזקוני ורבי חיים פלטיאל

הסבר בכיוון אחר כתב החזקוני (יט, ב):

זאת חקת התורה - חוק של הוריות טומאה. ובאחד בניסן, ביום שהוקם המשכן נאמרה, לפי שביום המחרת נשרפה הפרה, להיות נטהרים לפסחיהם. וקודם לכן לא יכלו לעשותה, דבעינן: 'והזה אל נכח פני אהל מועד' (יט, ד), וליכא. ואף על פי כן נכתב בה כאן, לפי שהיו מהם טמאי מתים ממחלוקתו של קרח.

כעין זה כתב גם רבי חיים פלטיאל (יט, א): "למה נסמכה פרשה זו לפרשה של מעלה? להודיע טהרתן של אותם שנטמאו במתי המגיפה".

כעין זה כתב גם האברבנאל (שם): "גם שבסבת הנשרפים פתח אהל מועד מקרח ועדתו מן המתים במגפה במתלוננים רבים מעמי הארץ היו מתטמאים, וגם הם ימעיטו אפר הפרה שעשה משה. ועל כל הדברים האלה באה הצוואה במקום הזה ממצות הפרה".

כלומר: פרשת פרה אדומה אינה ממשיכה את פרק י"ח העוסק בשמירת המקדש ובמתנות כהונה, אלא היא ממשיכה את פרקים ט"ז-י"ז, שבהם מתו קרח ועדתו (טז, לה), ולמחרת עוד רבים מבני ישראל (יז, יד) - כחמישה עשר אלף איש!

ה. הסבר האברבנאל

הסבר נוסף כתב האברבנאל (שם) בכיוון אחר:

כפי מה שקבלו קדמונינו ז"ל הנה משה רבינו ע"ה עשה הפרה הראשונה כשהיה משרת במקדש בכהונה הגדולה. וביום הראשון מניסן, שהוקם המשכן, נעשתה הפרה, כדי לטהר כל מי שיש בו טומאת מת, מפני המקדש שלא יחללוהו. כי בעבור הקמתו ושמחת העם בו הוצרך לטהר כל טמא, באופן שלא יבואו לחלל המקדש וקדשיו. ומאותו אפר היו מטהרים כל ימי המדבר. אמנם בסוף ארבעים שנה, שהיו מעותדים להכנס לארץ, ראה יתברך שבמלחמת העמים ירבו חללי ד', ורבים מבני ישראל יגעו במת לכל נפש אדם בערים שיכבשו, גם על פני השדה בחלל חרב או במת או בעצם אדם או בקבר, ויטמאו להם, ואפר הפרה שעשה משה לא יספיק להם, לכן צוה עתה יתברך למשה ולאהרן אופן עשיית הפרה.

כעין זה כתב גם ב"דעת מקרא" (בהקדמה לפרקנו): "ועוד אפשר שהתורה מפרטת כאן בכוונה את דיני פרה אדומה וטומאה וטהרה, שהרי ישראל עומדים לפני מלחמות הכיבוש, ובמלחמות אלה עתידים להיטמא במת... זהו אפוא המקום הראוי ללמד דינים אלה".

כלומר: פרשת פרה אדומה אינה ממשיכה את פרק י"ח העוסק בשמירת המקדש ובמתנות כהונה, ולא את פרקים ט"ז-י"ז, שבהם מתו כחמישה עשר אלף איש, אלא היא מהווה הקדמה לחללים הרבים שעתידים בני ישראל להרוג בכניסה לארץ.

ו. הסבר הגרי"ד סולוביצ'יק

הסבר בכיוון אחר כתב ה"ברכת אשר" בפתיחה (עמ' 10-12):

פרשיית פרה אדומה העוסקת בסדר טהרת אדם מישראל, נאמרה אמנם ביום הקמת המשכן, שהרי אז היה צורך במי חטאת לטהרת החלויים, ובכל זאת הציבה הכתוב בראש פרשת חוקת. מדוע?
על שאלה זו השיב הגרי"ד סולוביצ'יק תשובה נפלאה: נשים נא לב שהפרקים הקודמים לפרשיית פרה אדומה - המנינים, הנשיאים, עשיית הפסח, קברות התאוה וחטא המרגלים - כולם אירעו בשנה השניה לצאת בני ישראל ממצרים. ואילו פרשיית מי מריבה שלאחריה התרחשה בשנה האחרונה לנדודים. כלומר: פרשיית פרה אדומה חותמת את תקופת הנדודים במדבר, ולא לחינם.
חז"ל אומרים (איכה רבה פתיחתא לג): 'אמר רבי לוי: כל ערב תשעה באב היה משה מוציא כרוז בכל המחנה ואומר: 'צאו לחפור!' והיו יוצאין וחופרין קברות וישנין בהן. לשחרית היה מוציא כרוז ואומר: 'קומו והפרישו המתים מן החיים!' והיו עומדים ומוצאין עצמן חמשה עשר אלף בפרוטרוט, חסרו שש מאות אלף. ובשנת הארבעים האחרון עשו כן ומצאו עצמן שלמים'.
נמצא שמדי שנה ביום ט' באב מתו בעוון המרגלים כמה אלפים מישראל. כלומר: כל ענינם של נוסעי המדבר באותן שלושים ושמונה שנה היה המוות ותוצאותיו - הטומאה. מובן אם כן מדוע כהקדמה לשנת הארבעים, בה 'עשו כן ומצאו עצמן שלמים', באה פרשיית פרה אדומה, שכל ענינה טהרת טמאי המתים, שיהיו רשאים לבוא למחנה שכינה.

כלומר: מיקומה של פרשת פרה אדומה בא לרמוז על כל שש מאות אלפי האנשים שמתו במשך כל ארבעים שנות המדבר, לפני הכניסה לארץ.

יהי רצון שנזכה לבנין בית המקדש, ושם יעשה משיח צדקנו פרה אדומה (רמב"ם הלכות פרה אדומה פ"ג ה"ד).

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך