תנ"ך על הפרק - ויקרא כא - הקפדת התורה על כבוד אהרן ובניו / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

ויקרא כא

111 / 929
היום

הפרק

צִוּוּיִּם מיוחדים לכהנים וכהנים גדולים, פסולי כהונה

וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה אֱמֹ֥ר אֶל־הַכֹּהֲנִ֖ים בְּנֵ֣י אַהֲרֹ֑ן וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם לְנֶ֥פֶשׁ לֹֽא־יִטַּמָּ֖א בְּעַמָּֽיו׃כִּ֚י אִם־לִשְׁאֵר֔וֹ הַקָּרֹ֖ב אֵלָ֑יו לְאִמּ֣וֹ וּלְאָבִ֔יו וְלִבְנ֥וֹ וּלְבִתּ֖וֹ וּלְאָחִֽיו׃וְלַאֲחֹת֤וֹ הַבְּתוּלָה֙ הַקְּרוֹבָ֣ה אֵלָ֔יו אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־הָיְתָ֖ה לְאִ֑ישׁ לָ֖הּ יִטַּמָּֽא׃לֹ֥א יִטַּמָּ֖א בַּ֣עַל בְּעַמָּ֑יו לְהֵ֖חַלּֽוֹ׃לֹֽא־יקרחהיִקְרְח֤וּקָרְחָה֙ בְּרֹאשָׁ֔ם וּפְאַ֥ת זְקָנָ֖ם לֹ֣א יְגַלֵּ֑חוּ וּבִ֨בְשָׂרָ֔ם לֹ֥א יִשְׂרְט֖וּ שָׂרָֽטֶת׃קְדֹשִׁ֤ים יִהְיוּ֙ לֵאלֹ֣הֵיהֶ֔ם וְלֹ֣א יְחַלְּל֔וּ שֵׁ֖ם אֱלֹהֵיהֶ֑ם כִּי֩ אֶת־אִשֵּׁ֨י יְהוָ֜ה לֶ֧חֶם אֱלֹהֵיהֶ֛ם הֵ֥ם מַקְרִיבִ֖ם וְהָ֥יוּ קֹֽדֶשׁ׃אִשָּׁ֨ה זֹנָ֤ה וַחֲלָלָה֙ לֹ֣א יִקָּ֔חוּ וְאִשָּׁ֛ה גְּרוּשָׁ֥ה מֵאִישָׁ֖הּ לֹ֣א יִקָּ֑חוּ כִּֽי־קָדֹ֥שׁ ה֖וּא לֵאלֹהָֽיו׃וְקִדַּשְׁתּ֔וֹ כִּֽי־אֶת־לֶ֥חֶם אֱלֹהֶ֖יךָ ה֣וּא מַקְרִ֑יב קָדֹשׁ֙ יִֽהְיֶה־לָּ֔ךְ כִּ֣י קָד֔וֹשׁ אֲנִ֥י יְהוָ֖ה מְקַדִּשְׁכֶֽם׃וּבַת֙ אִ֣ישׁ כֹּהֵ֔ן כִּ֥י תֵחֵ֖ל לִזְנ֑וֹת אֶת־אָבִ֙יהָ֙ הִ֣יא מְחַלֶּ֔לֶת בָּאֵ֖שׁ תִּשָּׂרֵֽף׃וְהַכֹּהֵן֩ הַגָּד֨וֹל מֵאֶחָ֜יו אֲ‍ֽשֶׁר־יוּצַ֥ק עַל־רֹאשׁ֣וֹ ׀ שֶׁ֤מֶן הַמִּשְׁחָה֙ וּמִלֵּ֣א אֶת־יָד֔וֹ לִלְבֹּ֖שׁ אֶת־הַבְּגָדִ֑ים אֶת־רֹאשׁוֹ֙ לֹ֣א יִפְרָ֔ע וּבְגָדָ֖יו לֹ֥א יִפְרֹֽם׃וְעַ֛ל כָּל־נַפְשֹׁ֥ת מֵ֖ת לֹ֣א יָבֹ֑א לְאָבִ֥יו וּלְאִמּ֖וֹ לֹ֥א יִטַּמָּֽא׃וּמִן־הַמִּקְדָּשׁ֙ לֹ֣א יֵצֵ֔א וְלֹ֣א יְחַלֵּ֔ל אֵ֖ת מִקְדַּ֣שׁ אֱלֹהָ֑יו כִּ֡י נֵ֠זֶר שֶׁ֣מֶן מִשְׁחַ֧ת אֱלֹהָ֛יו עָלָ֖יו אֲנִ֥י יְהוָֽה׃וְה֕וּא אִשָּׁ֥ה בִבְתוּלֶ֖יהָ יִקָּֽח׃אַלְמָנָ֤ה וּגְרוּשָׁה֙ וַחֲלָלָ֣ה זֹנָ֔ה אֶת־אֵ֖לֶּה לֹ֣א יִקָּ֑ח כִּ֛י אִם־בְּתוּלָ֥ה מֵעַמָּ֖יו יִקַּ֥ח אִשָּֽׁה׃וְלֹֽא־יְחַלֵּ֥ל זַרְע֖וֹ בְּעַמָּ֑יו כִּ֛י אֲנִ֥י יְהוָ֖ה מְקַדְּשֽׁוֹ׃וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃דַּבֵּ֥ר אֶֽל־אַהֲרֹ֖ן לֵאמֹ֑ר אִ֣ישׁ מִֽזַּרְעֲךָ֞ לְדֹרֹתָ֗ם אֲשֶׁ֨ר יִהְיֶ֥ה בוֹ֙ מ֔וּם לֹ֣א יִקְרַ֔ב לְהַקְרִ֖יב לֶ֥חֶם אֱלֹהָֽיו׃כִּ֥י כָל־אִ֛ישׁ אֲשֶׁר־בּ֥וֹ מ֖וּם לֹ֣א יִקְרָ֑ב אִ֤ישׁ עִוֵּר֙ א֣וֹ פִסֵּ֔חַ א֥וֹ חָרֻ֖ם א֥וֹ שָׂרֽוּעַ׃א֣וֹ אִ֔ישׁ אֲשֶׁר־יִהְיֶ֥ה ב֖וֹ שֶׁ֣בֶר רָ֑גֶל א֖וֹ שֶׁ֥בֶר יָֽד׃אֽוֹ־גִבֵּ֣ן אוֹ־דַ֔ק א֖וֹ תְּבַלֻּ֣ל בְּעֵינ֑וֹ א֤וֹ גָרָב֙ א֣וֹ יַלֶּ֔פֶת א֖וֹ מְר֥וֹחַ אָֽשֶׁךְ׃כָּל־אִ֞ישׁ אֲשֶׁר־בּ֣וֹ מ֗וּם מִזֶּ֙רַע֙ אַהֲרֹ֣ן הַכֹּהֵ֔ן לֹ֣א יִגַּ֔שׁ לְהַקְרִ֖יב אֶת־אִשֵּׁ֣י יְהוָ֑ה מ֣וּם בּ֔וֹ אֵ֚ת לֶ֣חֶם אֱלֹהָ֔יו לֹ֥א יִגַּ֖שׁ לְהַקְרִֽיב׃לֶ֣חֶם אֱלֹהָ֔יו מִקָּדְשֵׁ֖י הַקֳּדָשִׁ֑ים וּמִן־הַקֳּדָשִׁ֖ים יֹאכֵֽל׃אַ֣ךְ אֶל־הַפָּרֹ֜כֶת לֹ֣א יָבֹ֗א וְאֶל־הַמִּזְבֵּ֛חַ לֹ֥א יִגַּ֖שׁ כִּֽי־מ֣וּם בּ֑וֹ וְלֹ֤א יְחַלֵּל֙ אֶת־מִקְדָּשַׁ֔י כִּ֛י אֲנִ֥י יְהוָ֖ה מְקַדְּשָֽׁם׃וַיְדַבֵּ֣ר מֹשֶׁ֔ה אֶֽל־אַהֲרֹ֖ן וְאֶל־בָּנָ֑יו וְאֶֽל־כָּל־בְּנֵ֖י יִשְׂרָאֵֽל׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

הקפדת התורה על כבוד אהרן ובניו

הקדמה

נאמר בפרשתנו, בפרשת כהנים בעלי מומים (בפרק כ"א):

טז. וידבר ד' אל משה לאמר:
יז. דבר אל אהרן לאמר: איש מזרעך לדֹרֹתם אשר יהיה בו מום - לא יקרב להקריב לחם אלקיו.
יח. כי כל איש אשר בו מום לא יקרב, איש עור או פסח או חרֻם או שרוע.
יט. או איש אשר יהיה בו שבר רגל, או שבר יד.
כ. או גבן, או דק, או תבלֻל בעינו, או גרב, או ילפת, או מרוח אשך.
כא. כל איש אשר בו מום מזרע אהרן הכהן לא יגש להקריב את אשי ד', מום בו, את לחם אלקיו לא יגש להקריב.
כב. לחם אלקיו מקדשי הקדשים ומן הקדשים יאכל.
כג. אך אל הפרכת לא יבא, ואל המזבח לא יגש, כי מום בו, ולא יחלל את מקדשי, כי אני ד' מקדשם.
כד. וידבר משה אל אהרן ואל בניו ואל כל בני ישראל.

בתחילת הפרשה נאמר רק: "דבר אל אהרן", ואילו בחתימתה נאמר: "וידבר משה אל אהרן, ואל בניו, ואל כל בני ישראל"!

יש לשאול: מדוע דבר משה אל אהרן ואל בניו ואל כל בני ישראל אם נצטוה לדבר רק אל אהרן?

עוד יש לשאול: מדוע באמת נצטוה משה בתחילת הפרשה לדבר רק אל אהרן? והרי הדברים שייכים גם לבניו!

שאלה זו מתחזקת לאור מה שכתוב בפרשיות הסמוכות, שבכולן נאמר: "דבר אל אהרן ואל בניו"!

1. פרשת כהנים טמאים

כך נאמר בפרשת כהנים טמאים (פרק כ"ב):

א. וידבר ד' אל משה לאמר:
ב. דבר אל אהרן ואל בניו, וינזרו מקדשי בני ישראל, ולא יחללו את שם קדשי אשר הם מקדִשים לי, אני ד'.
ג. אמר אלהם: לדֹרֹתיכם, כל איש אשר יקרב מכל זרעכם אל הקדשים אשר יקדישו בני ישראל לד' וטֻמאתו עליו - ונכרתה הנפש ההוא מלפני, אני ד'.
ד. איש איש מזרע אהרן, והוא צרוע או זב - בקדשים לא יאכל עד אשר יטהר, והנֹגֵע בכל טמא נפש, או איש אשר תצא ממנו שכבת זרע.
ה. או איש אשר יגע בכל שרץ אשר יטמא לו, או באדם אשר יטמא לו לכל טֻמאתו.
ו. נפש אשר תגע בו - וטמאה עד הערב, ולא יאכל מן הקדשים, כי אם רחץ בשרו במים.
ז. ובא השמש וטהר, ואחר יאכל מן הקדשים, כי לחמו הוא.

בפרשה זו אמר ד' למשה לדבר אל אהרן ואל בניו!

2. איסור הקרבת קרבן בעל מום

כך נאמר גם בפרשת איסור הקרבת קרבן בעל מום, בהמשך פרק כ"ב:

יז. וידבר ד' אל משה לאמר:
יח. דבר אל אהרן ואל בניו ואל כל בני ישראל, ואמרת אלהם: איש איש מבית ישראל ומן הגר בישראל אשר יקריב קרבנו לכל נדריהם ולכל נדבותם אשר יקריבו לד' לעֹלה.
יט. לרצֹנכם תמים זכר בבקר בכשבים ובעזים.
כ. כל אשר בו מום לא תקריבו, כי לא לרצון יהיה לכם.

בפרשה זו אמר ד' למשה לדבר אל אהרן ואל בניו ואל כל בני ישראל!

כאשר אנו מתבוננים בפרשיות הקודמות, אנו מוצאים שגם בהן נאמר: "דבר אל אהרן ואל בניו", או: "צו את אהרן ואת בניו"!

3. פרשת העולה

בפרשת העולה, שבתחילת פרשת צו, נאמר (בפרק ו'):

א. וידבר ד' אל משה לאמר:
ב. צו את אהרן ואת בניו לאמר: זאת תורת העֹלה, הוא העֹלה על מוקדה על המזבח כל הלילה עד הבֹּקר, ואש המזבח תוקד בו.

בפרשה זו אמר ד' למשה לדבר אל אהרן ואל בניו!

4. פרשת החטאת

בהמשך הפרשה שם, בפרשת החטאת, נאמר גם כן:

יז. וידבר ד' אל משה לאמר:
יח. דבר אל אהרן ואל בניו לאמר: זאת תורת החטאת: במקום אשר תשחט העֹלה תשחט החטאת לפני ד' קדש קדשים הוא.

גם בפרשה זו אמר ד' למשה לדבר אל אהרן ואל בניו!

5. פרשת שחוטי חוץ

בפרשת שחוטי חוץ, שבפרשת אחרי מות, נאמר (בפרק י"ז):

א. וידבר ד' אל משה לאמר:
ב. דבר אל אהרן ואל בניו ואל כל בני ישראל ואמרת אליהם: זה הדבר אשר צוה ד' לאמר:
ג. איש איש מבית ישראל, אשר ישחט שור או כשב או עז במחנה, או אשר ישחט מחוץ למחנה
ד. ואל פתח אהל מועד לא הביאו להקריב קרבן לד' לפני משכן ד' - דם יחשב לאיש ההוא, דם שפך, ונכרת האיש ההוא מקרב עמו.

בפרשה זו אמר ד' למשה לדבר אל אהרן ואל בניו ואל כל בני ישראל!

6. פרשת ברכת כהנים

גם בחומש במדבר, בפרשת ברכת כהנים, נאמר (בפרק ו'):

כב. וידבר ד' אל משה לאמר:
כג. דבר אל אהרן ואל בניו לאמר: כה תברכו את בני ישראל, אמור להם:
כד. יברכך ד', וישמרך.
כה. יאר ד' פניו אליך, ויחנך.
כו. ישא ד' פניו אליך, וישם לך שלום.

לסיכום:

רוב הפרשיות שנאמרו למשה שיאמר לאהרן, נאמר לו בהן שיאמר אותן גם לבניו של אהרן.

שתים מהן נאמר למשה שיאמר אותן גם לכל בני ישראל (שחוטי חוץ, ואיסור הקרבת קרבן בעל מום).

רק בפרשה אחת, בפרשת כהנים בעלי מומים, נאמר בתחילתה שמשה יאמר אותה לאהרן, ובסופה נאמר שמשה אמר אותה לאהרן ולבניו ולכל בני ישראל.

[יש להעיר שבתחילת פרשת אחרי מות (ויקרא טז, ב) נאמר גם כן: "ויאמר ד' אל משה: דבר אל אהרן אחיך ואל יבא בכל עת אל הקֹדש, מבית לפרכת, אל פני הכפרת אשר על הארן ולא ימות, כי בענן אראה על הכפרת". אבל שם כל הפרשה עוסקת רק בכהן הגדול, ולא בכהנים הדיוטים.

עוד יש להעיר שבתחילת פרשת בהעלתך (במדבר ח, א-ב) נאמר גם כן: "וידבר ד' אל משה לאמר: דבר אל אהרן ואמרת אליו: בהעלתך את הנרת אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות". ושם המצוה כשרה בכל הכהנים! עיין שם ברש"י ו"במשך חכמה", ועיין גם בספורנו וב"העמק דבר" ו"במשך חכמה" בפרשתנו כד, ג, ובהערות המהדיר לפירוש "בעל הטורים" בהערה 68].

מה הטעם?

א. הסבר הרמב"ן

1. הסבר הרמב"ן על פרשת כהנים בעלי מום

כתב הרמב"ן (כא, יז):

דבר אל אהרן איש מזרעך - לא אמר בכאן: 'דבר אל אהרן ואל בניו', כאשר יאמר בפרשיות כלן. והטעם, כי שם ציוה בפרשיות הקרבנות: 'זאת תורת העולה' (לעיל ו, ב), ו'זאת תורת החטאת' (שם פסוק יח) והאשם, וכיוצא בזה.
אבל בכאן, אם אמר: 'דבר אל אהרן ואל בניו', ראוי שיאמר: 'איש מכם לדורותיכם', ולא ירצה להזהיר את אהרן עצמו בתורת המומין, כי אהרן קדוש ד', כולו יפה, ומום לא יהיה בו. אבל יזהירנו על זרעו, שֶיוֹרֵם ויזהיר אותם לדורותם...
ואמר בסוף הפרשה (כא, כד): 'וידבר משה אל אהרן ואל בניו', שרצה משה להזהיר גם את בניו שיקחו מפיו תורה, ואמר כן לבני ישראל, להזהיר בית דין של ישראל על כך.

הסביר הרמב"ן שאכן פרשת כהנים בעלי מומים נאמרה גם לבני אהרן, וגם לבני ישראל, כדי שגם בית דין של ישראל יזהרו שכהנים בעלי מומים לא יעבדו במשכן, אבל ד' שינה את הסגנון בתחילת הפרשה, כדי שלא ישמע כאילו חס ושלום שייך שאהרן, קדוש ד', יהיה בעל מום.

2. הסבר הרמב"ן על פרשת כהנים טמאים

עוד כתב הרמב"ן שם:

ובפרשת הטומאה בסמוך: 'דבר אל אהרן ואל בניו וינזרו מקדשי בני ישראל' (להלן כב, ב), כי יתכן שגם באהרן ארע טומאת המגע במת, או בשרץ. וכאשר בא להזכיר הצרעת והזוב, חזר ואמר: 'איש איש מזרע אהרן' (שם, ד), כי לא יארע זה בגופו, כי מלאך ד' צב-אות הוא.

כלומר: הרמב"ן הסביר שבפרשת כהנים טמאים כן נאמר: "דבר אל אהרן ואל בניו", כיון שגם אהרן יכול להיטמא במת, או בשרץ. אבל ד' שינה את הסגנון באמצע הפרשה ההיא, כאשר דבר על הצרעת והזיבה, ואמר: "איש איש מזרע אהרן", כדי שלא ישמע כאילו חס ושלום אהרן עצמו יהיה מצורע או זב!

3. הסברי הרמב"ן לדברי חז"ל ב"תורת כהנים"

עוד כתב הרמב"ן שם:

וב'תורת כהנים' (ג, ה) מצאתי: '[כי] כל איש [אשר בו מום]' (כא, יח) מה תלמוד לומר? לפי שנאמר: זרע אהרן - אין לי אלא זרעו, אהרן עצמו מנין? תלמוד לומר: 'כי כל איש אשר בו מום'.
וכן שנו שם (ד, א): 'זרע אהרן' (כב, ד) - אין לי אלא זרעו, אהרן עצמו מנין? תלמוד לומר: 'והוא צרוע או זב'.
ופירוש 'אהרן עצמו': הכהן הגדול תחתיו מבניו, כי בעבור שהתיר האנינות לכהן גדול, אולי יתיר לו המום והצרעת, והוצרך לרבותו.
או שתרמוז דין אהרן עצמו, כי לא תסמוך התורה באזהרותיה על הנס, אבל כסתה על אהרן לכבודו, ולרמוז לנו שלא יארע לו כן.

הרמב"ן כתב שחז"ל ב"תורת כהנים" ריבו מהמלים "כל איש" גם את אהרן - שאם הוא יהיה בעל מום הוא יהיה פסול לעבודה. כמו כן הם ריבו מהמלים "והוא צרוע" שאם אהרן יהיה צרוע או זב הוא יהיה פסול לעבודה. לכאורה לימודים אלו סותרים את מה שהסביר הרמב"ן שלא שייך שאהרן יהיה בעל מום, או צרוע או זב!

ענה הרמב"ן על כך שתי תשובות:

  1. הכוונה של חז"ל במה שהם ריבו את אהרן, אינה מתיחסת לאהרן עצמו, אלא רק לכהנים הגדולים שיהיו אחרי אהרן, שאליהם התכוונו חז"ל באמרם "אהרן". והחידוש הוא שכיון שהתורה התירה לכהן גדול לעבוד כאשר הוא אונן, היינו חושבים שאולי התורה התירה לכהן גדול לעבוד גם כאשר הוא בעל מום, או צרוע, או זב. לכן אמרה התורה שאסור לכהן גדול לעבוד כאשר הוא בעל מום, או צרוע, או זב.
  2. הכוונה של חז"ל במה שהם ריבו את אהרן, מתיחסת לאהרן עצמו, כיון שהתורה לא תסמוך על הנס, ובדרך הטבע שייך שאהרן יהיה ח"ו בעל מום, או צרוע או זב. אבל אף על פי כן התורה רק רמזה זאת, ולא כתבה זאת בפירוש, כדי שלא ישמע כאילו חס ושלום יקרה כן באהרן, אלא להיפך, כדי לרמוז לנו שלא יקרה כן באהרן, לרוב קדושתו.

ב. הסבר "אור החיים" הקדוש

גם "אור החיים" הקדוש (כא, יז) כתב דברים דומים לדברי הרמב"ן, ועוד הוסיף עליו:

איש מזרעך - לא אמר כסדר שאמר בתחילת הפרשה, ולא כסדר שאמר בפרשה שאחריה: 'דבר אל אהרן ואל בניו וינזרו', ולא כסדר יין ושכר, שאמר: 'אתה ובניך'.
ואולי כי נתכוון ד' במתק לשונו לומר שאהרן ובניו מובטחים מכל המומין האמורים בפרשה. לזה לא הזכיר לא הוא, ולא בניו, אלא: 'זרעך'.

"אור החיים" הקדוש הוסיף שבעוד שתי פרשיות בתורה נאמרה התיחסות לבני אהרן, בלשון אחרת.

באיסור הכהנים להיטמא למתים נאמר בתחילת פרשתנו (בפרק כ"א):

א. ויאמר ד' אל משה: אמר אל הכהנים בני אהרן ואמרת אלהם: לנפש לא יטמא בעמיו.
ב. כי אם לשארו הקרֹב אליו, לאמו ולאביו, ולבנו ולבתו ולאחיו.
ג. ולאחֹתו הבתולה הקרובה אליו, אשר לא היתה לאיש, לה יטמא.

בפרשת איסור שתיית יין נאמר (בפרק י'):

ח. וידבר ד' אל אהרן לאמר:
ט. יין ושכר אל תשת אתה ובניך אתך, בבֹאכם אל אהל מועד, ולא תמֻתו, חקת עולם לדֹרֹתיכם.
י. ולהבדיל בין הקֹדש ובין החֹל ובין הטמא ובין הטהור.

אבל בפרשתנו לא נאמר כן, אלא: "דבר אל אהרן לאמר: איש מזרעך לדֹרֹתם אשר יהיה בו מום - לא יקרב להקריב לחם אלקיו". כדי להדגיש שלא רק שאהרן לא יהיה בעל מום, אלא גם בניו, אלעזר ואיתמר, לא יהיו בעלי מומים!

המשיך "אור החיים" הקדוש ושאל: "והגם שגם בניו יקראו: 'זרעך'"!

וענה: "אף על פי כן ממה ששינה, העירך כי על הבאים אחריהם הוא אומר".

כלומר: אף על פי שהמלה "זרעך" מתיחסת גם לבני אהרן, אבל כיון שהתורה שינתה ממנהגה, שבדרך כלל היא כותבת: "אתה ובניך", וכאן היא כתבה: "זרעך", היא באה לרמוז שאין הכוונה לבני אהרן עצמם, אלעזר ואיתמר, אלא רק לזרעם, שיבוא אחריהם.

עוד הוסיף "אור החיים" הקדוש וכתב: "ודקדק גם כן לומר: 'מזרעך', הבטיחך שלא יפול המום בכולם, אלא במקצתם".

כלומר: שגם לעתיד, ששייך שיהיו כהנים בעלי מומים - הם יהיו מועטים.

יהי רצון שנזהר תמיד בלשוננו ולא ישמע מפינו שום דבר גנאי, במיוחד לא על הצדיקים, ונזכה לראות בקרוב בבנין בית המקדש ובחזרת עבודת הכהנים לתוכו.

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך