תנ"ך על הפרק - בראשית יא - מדוע הלך תרח לארץ כנען? / הרב איתן שנדורפי שליט"א

תנ"ך על הפרק

בראשית יא

11 / 929
היום

הפרק

מגדל בבל, מנח עד אברהם

וַֽיְהִ֥י כָל־הָאָ֖רֶץ שָׂפָ֣ה אֶחָ֑ת וּדְבָרִ֖ים אֲחָדִֽים׃וַֽיְהִ֖י בְּנָסְעָ֣ם מִקֶּ֑דֶם וַֽיִּמְצְא֥וּ בִקְעָ֛ה בְּאֶ֥רֶץ שִׁנְעָ֖ר וַיֵּ֥שְׁבוּ שָֽׁם׃וַיֹּאמְר֞וּ אִ֣ישׁ אֶל־רֵעֵ֗הוּ הָ֚בָה נִלְבְּנָ֣ה לְבֵנִ֔ים וְנִשְׂרְפָ֖ה לִשְׂרֵפָ֑ה וַתְּהִ֨י לָהֶ֤ם הַלְּבֵנָה֙ לְאָ֔בֶן וְהַ֣חֵמָ֔ר הָיָ֥ה לָהֶ֖ם לַחֹֽמֶר׃וַיֹּאמְר֞וּ הָ֣בָה ׀ נִבְנֶה־לָּ֣נוּ עִ֗יר וּמִגְדָּל֙ וְרֹאשׁ֣וֹ בַשָּׁמַ֔יִם וְנַֽעֲשֶׂה־לָּ֖נוּ שֵׁ֑ם פֶּן־נָפ֖וּץ עַל־פְּנֵ֥י כָל־הָאָֽרֶץ׃וַיֵּ֣רֶד יְהוָ֔ה לִרְאֹ֥ת אֶת־הָעִ֖יר וְאֶת־הַמִּגְדָּ֑ל אֲשֶׁ֥ר בָּנ֖וּ בְּנֵ֥י הָאָדָֽם׃וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֗ה הֵ֣ן עַ֤ם אֶחָד֙ וְשָׂפָ֤ה אַחַת֙ לְכֻלָּ֔ם וְזֶ֖ה הַחִלָּ֣ם לַעֲשׂ֑וֹת וְעַתָּה֙ לֹֽא־יִבָּצֵ֣ר מֵהֶ֔ם כֹּ֛ל אֲשֶׁ֥ר יָזְמ֖וּ לַֽעֲשֽׂוֹת׃הָ֚בָה נֵֽרְדָ֔ה וְנָבְלָ֥ה שָׁ֖ם שְׂפָתָ֑ם אֲשֶׁר֙ לֹ֣א יִשְׁמְע֔וּ אִ֖ישׁ שְׂפַ֥ת רֵעֵֽהוּ׃וַיָּ֨פֶץ יְהוָ֥ה אֹתָ֛ם מִשָּׁ֖ם עַל־פְּנֵ֣י כָל־הָאָ֑רֶץ וַֽיַּחְדְּל֖וּ לִבְנֹ֥ת הָעִֽיר׃עַל־כֵּ֞ן קָרָ֤א שְׁמָהּ֙ בָּבֶ֔ל כִּי־שָׁ֛ם בָּלַ֥ל יְהוָ֖ה שְׂפַ֣ת כָּל־הָאָ֑רֶץ וּמִשָּׁם֙ הֱפִיצָ֣ם יְהוָ֔ה עַל־פְּנֵ֖י כָּל־הָאָֽרֶץ׃אֵ֚לֶּה תּוֹלְדֹ֣ת שֵׁ֔ם שֵׁ֚ם בֶּן־מְאַ֣ת שָׁנָ֔ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת־אַרְפַּכְשָׁ֑ד שְׁנָתַ֖יִם אַחַ֥ר הַמַּבּֽוּל׃וַֽיְחִי־שֵׁ֗ם אַֽחֲרֵי֙ הוֹלִיד֣וֹ אֶת־אַרְפַּכְשָׁ֔ד חֲמֵ֥שׁ מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת׃וְאַרְפַּכְשַׁ֣ד חַ֔י חָמֵ֥שׁ וּשְׁלֹשִׁ֖ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת־שָֽׁלַח׃וַֽיְחִ֣י אַרְפַּכְשַׁ֗ד אַֽחֲרֵי֙ הוֹלִיד֣וֹ אֶת־שֶׁ֔לַח שָׁלֹ֣שׁ שָׁנִ֔ים וְאַרְבַּ֥ע מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת׃וְשֶׁ֥לַח חַ֖י שְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת־עֵֽבֶר׃וַֽיְחִי־שֶׁ֗לַח אַחֲרֵי֙ הוֹלִיד֣וֹ אֶת־עֵ֔בֶר שָׁלֹ֣שׁ שָׁנִ֔ים וְאַרְבַּ֥ע מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת׃וַֽיְחִי־עֵ֕בֶר אַרְבַּ֥ע וּשְׁלֹשִׁ֖ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת־פָּֽלֶג׃וַֽיְחִי־עֵ֗בֶר אַחֲרֵי֙ הוֹלִיד֣וֹ אֶת־פֶּ֔לֶג שְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֔ה וְאַרְבַּ֥ע מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת׃וַֽיְחִי־פֶ֖לֶג שְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת־רְעֽוּ׃וַֽיְחִי־פֶ֗לֶג אַחֲרֵי֙ הוֹלִיד֣וֹ אֶת־רְע֔וּ תֵּ֥שַׁע שָׁנִ֖ים וּמָאתַ֣יִם שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת׃וַיְחִ֣י רְע֔וּ שְׁתַּ֥יִם וּשְׁלֹשִׁ֖ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת־שְׂרֽוּג׃וַיְחִ֣י רְע֗וּ אַחֲרֵי֙ הוֹלִיד֣וֹ אֶת־שְׂר֔וּג שֶׁ֥בַע שָׁנִ֖ים וּמָאתַ֣יִם שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת׃וַיְחִ֥י שְׂר֖וּג שְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת־נָחֽוֹר׃וַיְחִ֣י שְׂר֗וּג אַחֲרֵ֛י הוֹלִיד֥וֹ אֶת־נָח֖וֹר מָאתַ֣יִם שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת׃וַיְחִ֣י נָח֔וֹר תֵּ֥שַׁע וְעֶשְׂרִ֖ים שָׁנָ֑ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת־תָּֽרַח׃וַיְחִ֣י נָח֗וֹר אַחֲרֵי֙ הוֹלִיד֣וֹ אֶת־תֶּ֔רַח תְּשַֽׁע־עֶשְׂרֵ֥ה שָׁנָ֖ה וּמְאַ֣ת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת׃וַֽיְחִי־תֶ֖רַח שִׁבְעִ֣ים שָׁנָ֑ה וַיּ֙וֹלֶד֙ אֶת־אַבְרָ֔ם אֶת־נָח֖וֹר וְאֶת־הָרָֽן׃וְאֵ֙לֶּה֙ תּוֹלְדֹ֣ת תֶּ֔רַח תֶּ֚רַח הוֹלִ֣יד אֶת־אַבְרָ֔ם אֶת־נָח֖וֹר וְאֶת־הָרָ֑ן וְהָרָ֖ן הוֹלִ֥יד אֶת־לֽוֹט׃וַיָּ֣מָת הָרָ֔ן עַל־פְּנֵ֖י תֶּ֣רַח אָבִ֑יו בְּאֶ֥רֶץ מוֹלַדְתּ֖וֹ בְּא֥וּר כַּשְׂדִּֽים׃וַיִּקַּ֨ח אַבְרָ֧ם וְנָח֛וֹר לָהֶ֖ם נָשִׁ֑ים שֵׁ֤ם אֵֽשֶׁת־אַבְרָם֙ שָׂרָ֔י וְשֵׁ֤ם אֵֽשֶׁת־נָחוֹר֙ מִלְכָּ֔ה בַּת־הָרָ֥ן אֲבִֽי־מִלְכָּ֖ה וַֽאֲבִ֥י יִסְכָּֽה׃וַתְּהִ֥י שָׂרַ֖י עֲקָרָ֑ה אֵ֥ין לָ֖הּ וָלָֽד׃וַיִּקַּ֨ח תֶּ֜רַח אֶת־אַבְרָ֣ם בְּנ֗וֹ וְאֶת־ל֤וֹט בֶּן־הָרָן֙ בֶּן־בְּנ֔וֹ וְאֵת֙ שָׂרַ֣י כַּלָּת֔וֹ אֵ֖שֶׁת אַבְרָ֣ם בְּנ֑וֹ וַיֵּצְא֨וּ אִתָּ֜ם מֵא֣וּר כַּשְׂדִּ֗ים לָלֶ֙כֶת֙ אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן וַיָּבֹ֥אוּ עַד־חָרָ֖ן וַיֵּ֥שְׁבוּ שָֽׁם׃וַיִּהְי֣וּ יְמֵי־תֶ֔רַח חָמֵ֥שׁ שָׁנִ֖ים וּמָאתַ֣יִם שָׁנָ֑ה וַיָּ֥מָת תֶּ֖רַח בְּחָרָֽן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

הרב איתן שנדורפי שליט

מדוע הלך תרח לארץ כנען?

הקדמה

פרק י"א מתאר בתחילתו את סיפור מגדל בבל, ובהמשכו את תולדות עשרת הדורות משם בן נח ועד אברהם אבינו.

בסוף הפרק נאמר:

כו. ויחי תרח שבעים שנה, ויולד את אברם את נחור ואת הרן.
כז. ואלה תולדת תרח: תרח הוליד את אברם את נחור ואת הרן, והרן הוליד את לוט.
כח. וימת הרן על פני תרח אביו, בארץ מולדתו באור כשדים.
כט. ויקח אברם ונחור להם נשים, שם אשת אברם שרי, ושם אשת נחור מלכה, בת הרן אבי מלכה ואבי יסכה.
ל. ותהי שרי עקרה, אין לה ולד.
לא. ויקח תרח את אברם בנו, ואת לוט בן הרן בן בנו, ואת שרי כלתו, אשת אברם בנו, ויצאו אִתָם מאור כשדים ללכת ארצה כנען, ויבֹאו עד חרן, וישבו שם.
לב. ויהיו ימי תרח חמש שנים ומאתים שנה, וימת תרח בחרן.

התורה מספרת שתרח יצא מאור כשדים כדי ללכת לארץ כנען, ולקח אתו את אברהם ושרה ואת לוט, אבל היא לא הסבירה מדוע. בדבר זה נחלקו המפרשים. מאמר זה יביא שלושה הסברים, שמכל אחד מהם נוכל ללמוד על מעלת ארץ ישראל או על שייכותה לעם ישראל.

א. הסבר רבנו בחיי

כתב רבינו בחיי (יא, ל):

ותהי שרי עקרה אין לה ולד - יש נשים שוהות זמן מרובה שהן עקרות, ואחר כך יש להם בנים. והגיד הכתוב שהיתה עקרה, והוסיף ואמר: 'אין לה ולד', כלומר: שאין בטבעה להיות לה ולד לעולם. ועל כן הסכימו שניהם, אברהם ושרי, לצאת משם וללכת ארצה כנען, אולי בזכות הארץ הקדושה יבנו שם.

לפי רבנו בחיי הסיבה להליכת אברהם ושרה לארץ כנען כתובה בפסוק הקודם: עקרותה של שרה! בגלל עקרותה של שרה החליטו אברהם ושרה ללכת לארץ כנען, שהיה ידוע להם שהיא הארץ הקדושה, אולי בזכות קדושתה יזכו להיפקד!

אלא שדברי רבנו בחיי קשים לכאורה: לפי הסברו היה צריך להיות כתוב שאברהם ושרה הלכו לארץ כנען, ואילו הפסוק אומר שתרח לקח אתו את אברהם ואת לוט ואת שרה, כדי ללכת לארץ כנען!

רבנו בחיי הרגיש בקושי זה ושאל: "ואף על פי שאמר הכתוב: 'ויקח תרח'"! כלומר: משמע מהפסוק שהיוזמה היתה מצד תרח, ולא מצד אברהם ושרה.

ענה על כך רבנו בחיי:

ידוע כי אברם היה העיקר, אבל לפי שהיה אברם מכבד את אביו והלך אחריו, ומשים אותו אדון לכל ביתו, אמר: 'ויקח תרח', כאילו תרח היה העיקר, כי ההולכים עמהם שרי ולוט היו. וידוע כי בעבור אברם היו הולכים, לא בעבור תרח, וכן מצינו בלוט, שאף אחרי מות תרח היה הולך את אברם.

רבנו בחיי ענה שמשום כבודו של תרח אמר הפסוק שתרח לקח אתו את אברהם את לוט ואת שרה, אף על פי שהיוזמה היתה מצד אברהם ושרה, כיון שאברהם בכבדו את תרח אביו החשיב את ההליכה כאילו תרח אביו יזם אותה.

ב. הסבר הספורנו

הסבר אחר כתב הספורנו (יא, לא):

ללכת ארצה כנען - שהיתה מוכנת אל גרם המעלות במושכלות, ורצויה מכל הארצות, כאמרו: 'ארץ אשר ד' אלקיך דורש אותה' (דברים יא, יב). ולא הוזק אוירה בגשם המבול כאויר כל שאר הארצות, כאמרו: 'לא גשמה ביום זעם' (יחזקאל כב, כד), וכבר אמרו חז"ל: 'אוירה של ארץ ישראל מחכים' (בבא בתרא קנח ע"ב).

לפי הספורנו תרח הלך לארץ כנען לא בגלל עקרותה של שרה, אלא בגלל מעלתה של ארץ ישראל, שהיתה הטובה מכל הארצות, הן מבחינה רוחנית והן מבחינה גשמית. לפי דבריו אין צורך לומר שהיוזמה באה מצד אברהם ושרה, אלא מצד תרח עצמו.

ג. הסבר החזקוני

הסבר שלישי כתב החזקוני (יא, לא): "ויקח תרח את אברם בנו, ללכת ארצה כנען - כי היה מזרעו של שם, ולהם ניתנה הארץ למורשה, כדכתיב: 'ויהי כנען עבד למו' (ט, כו)".

לפי זה תרח הלך לארץ ישראל פשוט מפני שהיא היתה שייכת לו!

מה ההוכחה מהפסוק "ויהי כנען עבד למו"?

נראה שכוונת החזקוני כמו שכתב הרמב"ן שם (ט, כו): "ויהי כנען עבד למו - ...והנה העביד כנען לשם שני פעמים, רמז כי הוא ינחל ארצו וכל אשר לו, כי מה שקנה עבד קנה רבו (פסחים פח ע"ב)".

סיכום

א. לפי רבנו בחיי תרח הלך לארץ ישראל מהסיבה הכתובה בפסוק הקודם: עקרותה של שרה. עקרות זו גרמה לאברהם ושרה לרצות ללכת לארץ ישראל, כיון שידעו על קדושתה של ארץ ישראל, וקיוו שבזכותה הם יפקדו.

הפסוק תלה את ההליכה בתרח, אף על פי שהיוזמה להליכה היתה של אברהם ושרה, מפני שאברהם כיבד את תרח אביו ותלה את ההליכה בו.

ב. לפי הספורנו: תרח הלך לארץ ישראל מפני שידע על מעלתה של ארץ ישראל ברוחניות ובגשמיות!

ג. לפי החזקוני: תרח הלך לארץ ישראל מפני שארץ ישראל היתה שייכת לבני שם, והוא היה מזרעו של שם!

סיום

למדנו מההסברים השונים על קדושתה של ארץ ישראל, ושבזכותה נפקדים, על מעלתה של ארץ ישראל ברוחניות ובגשמיות, ועל שייכותה של ארץ ישראל לעם ישראל!

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק


תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך